Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kallistuksen Vakaaja Kokemuksia....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2534
    • .

    #31
    Originally posted by NHB View Post
    Eli pitävämmät renkaat eivät siis lisäävät kallistuksen vakaajien tarvetta.
    Niin siis lisäävät vai eivät?
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • NHB
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 1120

      #32
      Originally posted by Freak View Post
      Niin siis lisäävät vai eivät?
      Katso editoitu versio.

      Comment

      • Freak
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2534
        • .

        #33
        Originally posted by NHB View Post
        Pitävämmät renkaat sallivat suuremmat mutkanopeudet. Tästä seuraa luonnollisesti se, että auto pyrkii kallistelemaan mutkissa enemmän. Eli pitävämmät renkaat siis lisäävät kallistuksen vakaajien tarvetta.
        Tätä juuri tarkoitin. Eiköhän tämä 325e-kikotin tule liikkumaan ihan normi katurenkailla, joten miksi laittaa noin jäykät vakaajat? Puhumattakaan siitä kiinnitystavan muutoksesta. Mutta kukin tyylillään.
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • NHB
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 1120

          #34
          Originally posted by Freak View Post
          Tätä juuri tarkoitin. Eiköhän tämä 325e-kikotin tule liikkumaan ihan normi katurenkailla, joten miksi laittaa noin jäykät vakaajat? Puhumattakaan siitä kiinnitystavan muutoksesta. Mutta kukin tyylillään.
          Katurenkain meidän epätasaisilla teillä tuollainen vakaaja on varmasti alkuperäistä huonompi.
          Last edited by NHB; 09-04-2007, 23:40.

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #35
            Renkaat tulee......

            Originally posted by Freak View Post
            Tätä juuri tarkoitin. Eiköhän tämä 325e-kikotin tule liikkumaan ihan normi katurenkailla, joten miksi laittaa noin jäykät vakaajat? Puhumattakaan siitä kiinnitystavan muutoksesta. Mutta kukin tyylillään.
            Tarkoitus ja ainakin renkaat mitkä on hommattu on
            205/55/15. alusta on vielä vapaa siis iskarit ja jouset...
            tämä on niin alkuvaiheessa...siksi kuulosten kommentteja kokemuksia ja myöskin hyviä neuvoja....näyttäs olevan että,vakaajien vakio kiinnikkeet tulee vahvistaa...

            Sitten on kysymys mitä vaikutusta käytännössä tekevät Vakaaja ja Perä keskenään...paljonko on mutkassa kääntyvyyteen vaikutusta onko
            Lukkoperä vai ei. Autoon on hankittu Lukkoperä 3.25 .
            Joten ETA perä tulee myyntiin, kiinnostuneet ilmoittautukaa jos joku tarvii pitkää perää (6-pulttinen vm.-85).

            325E

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #36
              Originally posted by nemesis View Post
              Nuo kilpuri kuskit ainankin ratakisoissa tuppaavat kuitenkin ajamaan mahdollisimman löysällä alustalla (eli iskarit sekä vakaajat) mitä on mahdollista ajotuntuman kärsimättä/että auto on kuitenkin riittävän "herkkä" reagoimaan kuljettajan inputtiin koska näin saadaan paras pito kun pyörät tosiaan voivat seurata tienpintaa paremmin -> kierrosaika paranee.
              Juuri noin. Eli alustasta pitää tehdä niin löysä kuin mahdollista, että saadaan vielä paras kierrosaika. Samalla autoon saadaan "pelivaraa", koska ei ole liian herkkä.
              Vakavasti: ei kai kukaan luule, että 325E tosissaan yrittää tehdä hyvää alustaa autoonsa?
              28 mm etuvakaaja noin kevyeeseen katuautoon lähestyy jo hengenvaarallista: jarrutuksessa jo pienetkin epätasaisuudet tekevät pidonvaihtelun etupyörältä toiselle todella ison. Puhumattakaan normaalista tiestä, joka on paljon epätasaisempi kuin moottorirata.
              Ja slicksit on ihan oma lukunsa. Niiden aiheuttamat momentit alustaan on aivan toista luokkaa kuin minkään "205" katunakin.
              Mutta, kukin tyylillään, saahan sitä katu-uskottavuutta.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • Kilpuri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 831
                • Tampere

                #37
                Paksuus ei ole ainoa tekijä, mikä vaikuttaa jäykkyyteen. Siihen on kuitenkin itse vakaajassa helpoin vakioautossa vaikuttaa.

                Ohessa kaava mikä antaa suuntaa-antavia tuloksia kun tahtoo vertailla eri paksuuksien vakutusta (vain umpirautaiselle). Lainattu kirjasta: Race Car engineering & Mechanics.

                Oikeasti "state of the art" kisavakaajat tehdään putkesta, sillä näin säästyy painoa ja vain pieni halkaisijan kasvatus mahdollistaa vastaavan jäykkyyden kuin umpirautaisella.

                Itse kumminkin vakaajia pohtiessa tarkistaisin ihan ensiksi, että vakaajien puslat on kunnossa! Mitä hyötyä on uudesta vakaajasta, jos puslat antaa käytännössä kaiken jouston periksi.
                Attached Files
                Now: 525xd -09
                Ex: 330d -07
                Ex: 328i -96

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #38
                  Ei siitä puhuta..kuin täällä

                  Originally posted by jaki View Post
                  Juuri noin. Eli alustasta pitää tehdä niin löysä kuin mahdollista, että saadaan vielä paras kierrosaika. Samalla autoon saadaan "pelivaraa", koska ei ole liian herkkä.
                  Vakavasti: ei kai kukaan luule, että 325E tosissaan yrittää tehdä hyvää alustaa autoonsa?
                  28 mm etuvakaaja noin kevyeeseen katuautoon lähestyy jo hengenvaarallista: jarrutuksessa jo pienetkin epätasaisuudet tekevät pidonvaihtelun etupyörältä toiselle todella ison. Puhumattakaan normaalista tiestä, joka on paljon epätasaisempi kuin moottorirata.
                  Ja slicksit on ihan oma lukunsa. Niiden aiheuttamat momentit alustaan on aivan toista luokkaa kuin minkään "205" katunakin.
                  Mutta, kukin tyylillään, saahan sitä katu-uskottavuutta.

                  Katu-uskottavuutta en sitä hae tai Esson baari juttua...kun ne saan autoon alle en niistä puhu se olis tarkoitus mitä itse pers tuntumalla tuntee miten auto tiehen käyttäytyy, pureutuu ja kallistelee.
                  Kun teetätin vakaajat tuli myös yksi 28mm etuvakaaja
                  endurance autoon se kaveri ei ottanut takavakaajaa uskon että, siitä saadaan käytännön kokemukset ennemmin kuin minulla on auto ajokunnossa.
                  Siinä on tarkoitus kokoon pano 28mm etu ja 14.5mm takavakaaja...saas nähdä...minusta se kokoonpano on
                  liian iso erotus...siis takavakaaja on liian pieni (vakio isoin)...

                  325E
                  Last edited by 325E; 10-04-2007, 08:38.

                  Comment

                  • NHB
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 1120

                    #39
                    Originally posted by 325E View Post
                    Siinä on tarkoitus kokoon pano 28mm etu ja 14.5mm takavakaaja...saas nähdä...minusta se kokoonpano on
                    liian iso erotus...siis takavakaaja on liian pieni (vakio isoin)...
                    Vai olisiko sittenkin niin, että 28 millinen etuvakaaja on liian paksu? Lisäämällä etuvakaajan jäykkyyttä moninkertaiseksi saat takuulla hukattua alustan tasapainon oikein kunnolla. No eihän siinä mitään, jos tavoitteena on tehdä huono alusta.

                    Comment

                    • Freak
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 2534
                      • .

                      #40
                      Originally posted by 325E View Post
                      Katu-uskottavuutta en sitä hae tai Esson baari juttua...kun ne saan autoon alle en niistä puhu se olis tarkoitus mitä itse pers tuntumalla tuntee miten auto tiehen käyttäytyy, pureutuu ja kallistelee.
                      Kun teetätin vakaajat tuli myös yksi 28mm etuvakaaja
                      endurance autoon se kaveri ei ottanut takavakaajaa uskon että, siitä saadaan käytännön kokemukset ennemmin kuin minulla on auto ajokunnossa.
                      Siinä on tarkoitus kokoon pano 28mm etu ja 14.5mm takavakaaja...saas nähdä...minusta se kokoonpano on
                      liian iso erotus...siis takavakaaja on liian pieni (vakio isoin)...

                      325E
                      Kerro kuka se Endurance-mies oli, jotta voidaan käräyttää se. Endurancen säännöt sallivat ainoastaan mallisarjassa/mallissa käytettyja vakaajia, joten ihmettelempä vaan miten joku tohtii edes ottaa moisen riskin. Hmmm... ellei se mennyt sitten rasinkiluokan autoon. :think

                      Noin jäykällä vakaajalla on aivan pakko käyttää hyväkuntoista ja pitävää lukkoperää. Muuten ajamisesta ei tiukoissa mutkissa tule mitään.

                      Tuosta Endurance-hommasta vielä. Ainakaan Saloon-luokan Bemareissa ei käytetä takavakaajia ollenkaan syystä, että tasauspyörästönlukon käyttäminen on säännöissä kielletty. Perästä pyritään tekemään niin löysä kuin ajettavuuden kannalta vain mahdollista ja eteen jäykin vakaaja jolla saadaan kallistelua hillittyä. Aliohjautuvuusongelmat täytyy osata hoitaa muilla tavoilla. Silti sisimmäinen rengas suttaa mutkissa lähes koko ajan.
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • Kilpuri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 831
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by Freak View Post
                        Kerro kuka se Endurance-mies oli, jotta voidaan käräyttää se. Endurancen säännöt sallivat ainoastaan mallisarjassa/mallissa käytettyja vakaajia, joten ihmettelempä vaan miten joku tohtii edes ottaa moisen riskin. Hmmm... ellei se mennyt sitten rasinkiluokan autoon. :think

                        Noin jäykällä vakaajalla on aivan pakko käyttää hyväkuntoista ja pitävää lukkoperää. Muuten ajamisesta ei tiukoissa mutkissa tule mitään.

                        Tuosta Endurance-hommasta vielä. Ainakaan Saloon-luokan Bemareissa ei käytetä takavakaajia ollenkaan syystä, että tasauspyörästönlukon käyttäminen on säännöissä kielletty. Perästä pyritään tekemään niin löysä kuin ajettavuuden kannalta vain mahdollista ja eteen jäykin vakaaja jolla saadaan kallistelua hillittyä. Aliohjautuvuusongelmat täytyy osata hoitaa muilla tavoilla. Silti sisimmäinen rengas suttaa mutkissa lähes koko ajan.
                        Sama toisinpäin etuvetoisessa Endurance (Racing) vehkeessä. Edestä vakaaja pois ja taakse jäykkä.
                        Now: 525xd -09
                        Ex: 330d -07
                        Ex: 328i -96

                        Comment

                        • Freak
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2534
                          • .

                          #42
                          Originally posted by Kilpuri View Post
                          Sama toisinpäin etuvetoisessa Endurance (Racing) vehkeessä. Edestä vakaaja pois ja taakse jäykkä.
                          Jees, mutta puutarhajyrsimet on eri miesten hommia.
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1227
                            • LAHTI

                            #43
                            En yritä ...

                            Originally posted by jaki View Post
                            Juuri noin. Eli alustasta pitää tehdä niin löysä kuin mahdollista, että saadaan vielä paras kierrosaika. Samalla autoon saadaan "pelivaraa", koska ei ole liian herkkä.
                            Vakavasti: ei kai kukaan luule, että 325E tosissaan yrittää tehdä hyvää alustaa autoonsa?
                            28 mm etuvakaaja noin kevyeeseen katuautoon lähestyy jo hengenvaarallista: jarrutuksessa jo pienetkin epätasaisuudet tekevät pidonvaihtelun etupyörältä toiselle todella ison. Puhumattakaan normaalista tiestä, joka on paljon epätasaisempi kuin moottorirata.
                            Ja slicksit on ihan oma lukunsa. Niiden aiheuttamat momentit alustaan on aivan toista luokkaa kuin minkään "205" katunakin.
                            Mutta, kukin tyylillään, saahan sitä katu-uskottavuutta.

                            En yritä tehdä sen kummemmin näillä eväillä hyvää tai huonoa alustaa koskien vähän järeämpiä kallistuksenvakaajia........ tämä on lähinnä kokeilua ja testausta hyvähän on kokeilla kun on sellanen 28mm etuvakaaja ja ainakin sitten tiedetään miten paljon metsään mennään vaikka tässä sitä moni on tuonut jo ilmi..mutta huomatkaa
                            kellään ei ole 28mm vakaajan kokemusta saati todellista tietoa siitä mikä on lopputulos...jonkunhan ne keksinnöt ja testaukset on tehtävä..tosin huono puoli on vaan se että,
                            kaikki kokeilu maksaa...

                            325E

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎