Originally posted by NHB
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 Kallistuksen Vakaaja Kokemuksia....
Collapse
X
-
Originally posted by NHB View PostPitävämmät renkaat sallivat suuremmat mutkanopeudet. Tästä seuraa luonnollisesti se, että auto pyrkii kallistelemaan mutkissa enemmän. Eli pitävämmät renkaat siis lisäävät kallistuksen vakaajien tarvetta.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostTätä juuri tarkoitin. Eiköhän tämä 325e-kikotin tule liikkumaan ihan normi katurenkailla, joten miksi laittaa noin jäykät vakaajat? Puhumattakaan siitä kiinnitystavan muutoksesta. Mutta kukin tyylillään.Last edited by NHB; 09-04-2007, 23:40.
Comment
-
-
Renkaat tulee......
Originally posted by Freak View PostTätä juuri tarkoitin. Eiköhän tämä 325e-kikotin tule liikkumaan ihan normi katurenkailla, joten miksi laittaa noin jäykät vakaajat? Puhumattakaan siitä kiinnitystavan muutoksesta. Mutta kukin tyylillään.
205/55/15. alusta on vielä vapaa siis iskarit ja jouset...
tämä on niin alkuvaiheessa...siksi kuulosten kommentteja kokemuksia ja myöskin hyviä neuvoja....näyttäs olevan että,vakaajien vakio kiinnikkeet tulee vahvistaa...
Sitten on kysymys mitä vaikutusta käytännössä tekevät Vakaaja ja Perä keskenään...paljonko on mutkassa kääntyvyyteen vaikutusta onko
Lukkoperä vai ei. Autoon on hankittu Lukkoperä 3.25 .
Joten ETA perä tulee myyntiin, kiinnostuneet ilmoittautukaa jos joku tarvii pitkää perää (6-pulttinen vm.-85).
325E
Comment
-
-
Originally posted by nemesis View PostNuo kilpuri kuskit ainankin ratakisoissa tuppaavat kuitenkin ajamaan mahdollisimman löysällä alustalla (eli iskarit sekä vakaajat) mitä on mahdollista ajotuntuman kärsimättä/että auto on kuitenkin riittävän "herkkä" reagoimaan kuljettajan inputtiin koska näin saadaan paras pito kun pyörät tosiaan voivat seurata tienpintaa paremmin -> kierrosaika paranee.
Vakavasti: ei kai kukaan luule, että 325E tosissaan yrittää tehdä hyvää alustaa autoonsa?
28 mm etuvakaaja noin kevyeeseen katuautoon lähestyy jo hengenvaarallista: jarrutuksessa jo pienetkin epätasaisuudet tekevät pidonvaihtelun etupyörältä toiselle todella ison. Puhumattakaan normaalista tiestä, joka on paljon epätasaisempi kuin moottorirata.
Ja slicksit on ihan oma lukunsa. Niiden aiheuttamat momentit alustaan on aivan toista luokkaa kuin minkään "205" katunakin.
Mutta, kukin tyylillään, saahan sitä katu-uskottavuutta.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Paksuus ei ole ainoa tekijä, mikä vaikuttaa jäykkyyteen. Siihen on kuitenkin itse vakaajassa helpoin vakioautossa vaikuttaa.
Ohessa kaava mikä antaa suuntaa-antavia tuloksia kun tahtoo vertailla eri paksuuksien vakutusta (vain umpirautaiselle). Lainattu kirjasta: Race Car engineering & Mechanics.
Oikeasti "state of the art" kisavakaajat tehdään putkesta, sillä näin säästyy painoa ja vain pieni halkaisijan kasvatus mahdollistaa vastaavan jäykkyyden kuin umpirautaisella.
Itse kumminkin vakaajia pohtiessa tarkistaisin ihan ensiksi, että vakaajien puslat on kunnossa! Mitä hyötyä on uudesta vakaajasta, jos puslat antaa käytännössä kaiken jouston periksi.Now: 525xd -09
Ex: 330d -07
Ex: 328i -96
Comment
-
-
Ei siitä puhuta..kuin täällä
Originally posted by jaki View PostJuuri noin. Eli alustasta pitää tehdä niin löysä kuin mahdollista, että saadaan vielä paras kierrosaika. Samalla autoon saadaan "pelivaraa", koska ei ole liian herkkä.
Vakavasti: ei kai kukaan luule, että 325E tosissaan yrittää tehdä hyvää alustaa autoonsa?
28 mm etuvakaaja noin kevyeeseen katuautoon lähestyy jo hengenvaarallista: jarrutuksessa jo pienetkin epätasaisuudet tekevät pidonvaihtelun etupyörältä toiselle todella ison. Puhumattakaan normaalista tiestä, joka on paljon epätasaisempi kuin moottorirata.
Ja slicksit on ihan oma lukunsa. Niiden aiheuttamat momentit alustaan on aivan toista luokkaa kuin minkään "205" katunakin.
Mutta, kukin tyylillään, saahan sitä katu-uskottavuutta.
Katu-uskottavuutta en sitä hae tai Esson baari juttua...kun ne saan autoon alle en niistä puhu se olis tarkoitus mitä itse pers tuntumalla tuntee miten auto tiehen käyttäytyy, pureutuu ja kallistelee.
Kun teetätin vakaajat tuli myös yksi 28mm etuvakaaja
endurance autoon se kaveri ei ottanut takavakaajaa uskon että, siitä saadaan käytännön kokemukset ennemmin kuin minulla on auto ajokunnossa.
Siinä on tarkoitus kokoon pano 28mm etu ja 14.5mm takavakaaja...saas nähdä...minusta se kokoonpano on
liian iso erotus...siis takavakaaja on liian pieni (vakio isoin)...
325ELast edited by 325E; 10-04-2007, 08:38.
Comment
-
-
Originally posted by 325E View PostSiinä on tarkoitus kokoon pano 28mm etu ja 14.5mm takavakaaja...saas nähdä...minusta se kokoonpano on
liian iso erotus...siis takavakaaja on liian pieni (vakio isoin)...
Comment
-
-
Originally posted by 325E View PostKatu-uskottavuutta en sitä hae tai Esson baari juttua...kun ne saan autoon alle en niistä puhu se olis tarkoitus mitä itse pers tuntumalla tuntee miten auto tiehen käyttäytyy, pureutuu ja kallistelee.
Kun teetätin vakaajat tuli myös yksi 28mm etuvakaaja
endurance autoon se kaveri ei ottanut takavakaajaa uskon että, siitä saadaan käytännön kokemukset ennemmin kuin minulla on auto ajokunnossa.
Siinä on tarkoitus kokoon pano 28mm etu ja 14.5mm takavakaaja...saas nähdä...minusta se kokoonpano on
liian iso erotus...siis takavakaaja on liian pieni (vakio isoin)...
325E
Noin jäykällä vakaajalla on aivan pakko käyttää hyväkuntoista ja pitävää lukkoperää. Muuten ajamisesta ei tiukoissa mutkissa tule mitään.
Tuosta Endurance-hommasta vielä. Ainakaan Saloon-luokan Bemareissa ei käytetä takavakaajia ollenkaan syystä, että tasauspyörästönlukon käyttäminen on säännöissä kielletty. Perästä pyritään tekemään niin löysä kuin ajettavuuden kannalta vain mahdollista ja eteen jäykin vakaaja jolla saadaan kallistelua hillittyä. Aliohjautuvuusongelmat täytyy osata hoitaa muilla tavoilla. Silti sisimmäinen rengas suttaa mutkissa lähes koko ajan.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostKerro kuka se Endurance-mies oli, jotta voidaan käräyttää se. Endurancen säännöt sallivat ainoastaan mallisarjassa/mallissa käytettyja vakaajia, joten ihmettelempä vaan miten joku tohtii edes ottaa moisen riskin. Hmmm... ellei se mennyt sitten rasinkiluokan autoon. :think
Noin jäykällä vakaajalla on aivan pakko käyttää hyväkuntoista ja pitävää lukkoperää. Muuten ajamisesta ei tiukoissa mutkissa tule mitään.
Tuosta Endurance-hommasta vielä. Ainakaan Saloon-luokan Bemareissa ei käytetä takavakaajia ollenkaan syystä, että tasauspyörästönlukon käyttäminen on säännöissä kielletty. Perästä pyritään tekemään niin löysä kuin ajettavuuden kannalta vain mahdollista ja eteen jäykin vakaaja jolla saadaan kallistelua hillittyä. Aliohjautuvuusongelmat täytyy osata hoitaa muilla tavoilla. Silti sisimmäinen rengas suttaa mutkissa lähes koko ajan.Now: 525xd -09
Ex: 330d -07
Ex: 328i -96
Comment
-
-
Originally posted by Kilpuri View PostSama toisinpäin etuvetoisessa Endurance (Racing) vehkeessä. Edestä vakaaja pois ja taakse jäykkä.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
En yritä ...
Originally posted by jaki View PostJuuri noin. Eli alustasta pitää tehdä niin löysä kuin mahdollista, että saadaan vielä paras kierrosaika. Samalla autoon saadaan "pelivaraa", koska ei ole liian herkkä.
Vakavasti: ei kai kukaan luule, että 325E tosissaan yrittää tehdä hyvää alustaa autoonsa?
28 mm etuvakaaja noin kevyeeseen katuautoon lähestyy jo hengenvaarallista: jarrutuksessa jo pienetkin epätasaisuudet tekevät pidonvaihtelun etupyörältä toiselle todella ison. Puhumattakaan normaalista tiestä, joka on paljon epätasaisempi kuin moottorirata.
Ja slicksit on ihan oma lukunsa. Niiden aiheuttamat momentit alustaan on aivan toista luokkaa kuin minkään "205" katunakin.
Mutta, kukin tyylillään, saahan sitä katu-uskottavuutta.
En yritä tehdä sen kummemmin näillä eväillä hyvää tai huonoa alustaa koskien vähän järeämpiä kallistuksenvakaajia........ tämä on lähinnä kokeilua ja testausta hyvähän on kokeilla kun on sellanen 28mm etuvakaaja ja ainakin sitten tiedetään miten paljon metsään mennään vaikka tässä sitä moni on tuonut jo ilmi..mutta huomatkaa
kellään ei ole 28mm vakaajan kokemusta saati todellista tietoa siitä mikä on lopputulos...jonkunhan ne keksinnöt ja testaukset on tehtävä..tosin huono puoli on vaan se että,
kaikki kokeilu maksaa...
325E
Comment
-
Comment