Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 venttiilien säätö->säksätys jatkuu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • uti
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 195

    #46
    Venttiilien säätö

    Olen säätänyt näitä symmetrisesti rakennettuja koneita niin että, pyöritän esim. takaa ensimmäisen venttiilin auki-asentoon, jonka jälkeen toisesta päästä säädän vastaavan venttiilin.Yleensä ne on peilikuvina keskeltä moottoria. Näissä parillisissa koneissa se on varmaan helpoin tapa.6-syl. 1-6, 2-5,3-4 4-syl 1-4, 2-3.
    Näin käyn läpi koko koneen. Tosin siinä on yleensä tullut säädettyä kaksikin venttiiliä samalla käännöllä. Varmempaa kuitenkin tehdä yksi kerrallaan. Ei tarvitse katsoa muuta kuin venttiileitä. Parittoman määrän sylintereitä sisältävät koneet ovat eri juttu.
    Vielä kun jaksaa opetella välysmitan oikean käytön. Eli työntämään samalla voimalla joka kerralla. Eikä se ihan heittämällä saa mennä, kokeilemalla oppii. Venttiilikoneiston kuluneisuuden tarkastus samalla tehtävä, koska ne vaikuttavat välyksiin.

    Comment

    • penari
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 598
      • Vihanti

      #47
      onnistuuko välyksien säätö lämpimään koneeseen? Jos kylmänä välys on 0,25, niin paljon lämpimänä?

      ja voisko joku vielä tarkentaa tuota säätöjärjestystä?

      kyseessä siis m20b20
      F01 730d semivoll
      e30 325 turbo m-tech2

      Comment

      • penari
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 598
        • Vihanti

        #48
        Säksätyksen ja nakutuksen sain loppumaan 0,25 säädöllä, mutta nyt tyhjäkäynti "humppaa ja käy epätasasesti.

        Kantaakohan sielä joku venttiili.?:think:

        auto seiso ajon jälkeen ~1h ennen säätöä. Pitäskö antaa jäähtyä kauemmin?
        F01 730d semivoll
        e30 325 turbo m-tech2

        Comment

        • bmwcruiser
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 412
          • Lappeenranta

          #49
          Originally posted by penari View Post
          Säksätyksen ja nakutuksen sain loppumaan 0,25 säädöllä, mutta nyt tyhjäkäynti "humppaa ja käy epätasasesti.

          Kantaakohan sielä joku venttiili.?:think:

          auto seiso ajon jälkeen ~1h ennen säätöä. Pitäskö antaa jäähtyä kauemmin?

          Ettei ois jääny huohottimen letku löysälle tai huonosti? Täysin kylmänä säädettävä.
          E30

          Comment

          • penari
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 598
            • Vihanti

            #50
            Originally posted by bmwcruiser View Post
            Ettei ois jääny huohottimen letku löysälle tai huonosti? Täysin kylmänä säädettävä.
            Kyllä se tuli kiinni laitettua, mutta voishan sitä käydä kokeilemassa.
            F01 730d semivoll
            e30 325 turbo m-tech2

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #51
              Originally posted by penari View Post
              Säksätyksen ja nakutuksen sain loppumaan 0,25 säädöllä, mutta nyt tyhjäkäynti "humppaa ja käy epätasasesti.

              Kantaakohan sielä joku venttiili.?:think:

              auto seiso ajon jälkeen ~1h ennen säätöä. Pitäskö antaa jäähtyä kauemmin?
              Pitäisi antaa jäähtyä kauemmin. Koitapas mennä ja mitata aamulla ne välykset, niin tuskin saat edes sitä 0,25-liuskaa sinne venttiilin ja säätöepäkeskon väliin, senverran tiukat on nyt.

              Säätö kunnolla kylmään koneeseen, niin lakkaa se epätasainen käynti sun muut huolet. Pientä kilkutusta sieltä sitten kuuluu, mutta se ei moottoria riko.

              EDIT: typoja
              Last edited by T3; 10-10-2009, 10:02.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • penari
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 598
                • Vihanti

                #52
                Originally posted by T3 View Post
                Pitäisi antaa jäähtyä kauemmin. Koitapas mennä ja mitata aamulla ne välykset, niin tuskin saat edes sitä 0,25-liuskaa sinne venttiilin ja säätöepäkekon väliin, senverran tiukat on nyt.

                Säätö kunnolla kylmään koneeseen, niin lakkaa sa epätasainen käynti sun muut huolet. Pientä kilkutusta sieltä sitten kuuluu, mutta se ei moottoria riko.

                Jep, Pitää lähtiä nyt säätämään. Kiitoksia vastauksista
                F01 730d semivoll
                e30 325 turbo m-tech2

                Comment

                • penari
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 598
                  • Vihanti

                  #53
                  Nyt ei kyllä mee jakeluun, venttiilit säädetty nyt TÄYSIN kylmänä sytytysjärjestyksessä 0,25 mm välykseen. Kylmänä kävi hyvin, muta kun lämpes ni humppaaminen jatku :think:
                  F01 730d semivoll
                  e30 325 turbo m-tech2

                  Comment

                  • ZoMbiE
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2583
                    • Lohja, Virkkala

                    #54
                    Originally posted by penari View Post
                    Nyt ei kyllä mee jakeluun, venttiilit säädetty nyt TÄYSIN kylmänä sytytysjärjestyksessä 0,25 mm välykseen. Kylmänä kävi hyvin, muta kun lämpes ni humppaaminen jatku :think:
                    Sulla on nyt joku pieni imuvuoto siellä, käy rikastuksen ajan tasaisesti ja kun rikastus päättyy, menee laihalle -> humppaa.

                    Tutki kaikki kumiletkut ym tarkkaan, jossain on huono kiinnitys tai halkeama.

                    Comment

                    • penari
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 598
                      • Vihanti

                      #55
                      jeps rupesin tuossa ite miettimään juuri samaa, kun tasakaasulla ajettaessa rupeaa nykimään.

                      Pitää rueta tsekkailee putket ja letkut läpi.
                      F01 730d semivoll
                      e30 325 turbo m-tech2

                      Comment

                      • Delphin
                        BTCF Member
                        • Mar 2006
                        • 231
                        • Nurmijärvi

                        #56
                        Originally posted by penari View Post
                        jeps rupesin tuossa ite miettimään juuri samaa, kun tasakaasulla ajettaessa rupeaa nykimään.

                        Pitää rueta tsekkailee putket ja letkut läpi.
                        Mulla hävis epämääräiset käyntiongelmat mm. tuo humppaaminen, kun vaihdoin M50:n suuttimet.
                        Vanhoja katiskoja.

                        Comment

                        • penari
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 598
                          • Vihanti

                          #57
                          Rupiaa järki lähtee kyllä tän auton suhteen :( Eli tyhjäkäynti humppaa edelleen. Brake cleaneria tuli suihkittua joka letkun ja putken juuren, mutta käynti koko ajan epätasaista, eivätkä kierrokset nouse.

                          Onkohan tämä kytköksissä jotenkin tuohon imuvuotoon, kun jarrutehostaja katoaa pelistä välillä kokokaan.? Poljin menee kivikovaksi.:think:

                          Voisko vika olla imm:ssä tms`?
                          F01 730d semivoll
                          e30 325 turbo m-tech2

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16465
                            • Asikkala

                            #58
                            Originally posted by penari View Post
                            Rupiaa järki lähtee kyllä tän auton suhteen :( Eli tyhjäkäynti humppaa edelleen. Brake cleaneria tuli suihkittua joka letkun ja putken juuren, mutta käynti koko ajan epätasaista, eivätkä kierrokset nouse.

                            Onkohan tämä kytköksissä jotenkin tuohon imuvuotoon, kun jarrutehostaja katoaa pelistä välillä kokokaan.? Poljin menee kivikovaksi.:think:

                            Voisko vika olla imm:ssä tms`?
                            Tehostaja rikki, kalvo paskana -> imee ilmaa -> tyhjäk. humppaa ?

                            Comment

                            • ZoMbiE
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 2583
                              • Lohja, Virkkala

                              #59
                              Jos sieltä tosiaan katoaa tehostaja välillä, niin siellä se vika on.

                              Comment

                              • penari
                                BTCF Member
                                • Nov 2004
                                • 598
                                • Vihanti

                                #60
                                Eli tehostajan vaihto autto jonku verran, mutta kun imm:n sain vaihdettua niin humppaaminen katos
                                Last edited by penari; 29-03-2010, 17:30.
                                F01 730d semivoll
                                e30 325 turbo m-tech2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎