Announcement

Collapse
No announcement yet.

ABS sähkökuvat / kytkentäkaaviot/ asennus e30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mrbemari
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 69
    • Tuusula

    #16
    Originally posted by jannmann View Post
    Mites vanha hoppa sulla sitten on kun ei sulaketta ole?
    ETM:n mukaan aivan ensimmäisissäkin e30 malleissa mihin ABS:sät sai on sulake niille..:think:think
    no ei ainakaan löytynyt perinteisistä paikoista ja auto oli -86 325e, oiskohan sulake ollut boxissa?

    Comment

    • Jamppa1983
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 739
      • Pirkanmaa

      #17
      Sulake taitaa olla jonkun releen "kosketin tai joku yliheittolanka releen sisällä" tai jotain tälläistä olen lukenut. Eli sen takia pitää ottaa rele pois jos haluu ABS jarrut pois käytöstä. Löytyishän se noista kuvista jos jotain kiinnostaa...
      Joo, eli rupes sen verran itseäni kiinnostaa että se releen (ylivirtasuojarele) sisällä on se sulake mikä ohjaa ABS yksikön "aivoja".

      Mut olen täysin samaa mieltä siitä että auto missä on alle 90 luvun ABS jarrut niin ei varmasti ole yhtä "tehokkaat" kun lukkiutuvat. Siis jarrutus matkat ovat lyhyempiä kun ABS jarruilla. Ainakin jos auto pysyy lapasessa.

      Jos tästä tulee kiistaa niin ehdottaisin testiä? Ihan vaan sen takia että saisin perustella AKE:lle että normi jarrut toimii paremmin. Niin ei tarvis rueta vaihtelee niitä jarruja.

      Testi vaikka 80-0km ABS:jarruilla ja ilman ja 120-0km sama juttu märällä/kostealla ja kuivalla asfaltilla. Aika ja pysähdys matka. (Molemmissa oltava levyt takana) Eli siis vaikka uudempi 325 ja vanhempi 325.
      Last edited by Jamppa1983; 11-10-2007, 20:39.
      Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

      M3 e90 & "M3" e30 turbo

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5857
        • Joccis City

        #18
        Originally posted by Jamppa1983 View Post
        Sulake taitaa olla jonkun releen "kosketin tai joku yliheittolanka releen sisällä" tai jotain tälläistä olen lukenut. Eli sen takia pitää ottaa rele pois jos haluu ABS jarrut pois käytöstä. Löytyishän se noista kuvista jos jotain kiinnostaa...
        Joo, eli rupes sen verran itseäni kiinnostaa että se releen (ylivirtasuojarele) sisällä on se sulake mikä ohjaa ABS yksikön "aivoja".

        Mut olen täysin samaa mieltä siitä että auto missä on alle 90 luvun ABS jarrut niin ei varmasti ole yhtä "tehokkaat" kun lukkiutuvat. Siis jarrutus matkat ovat lyhyempiä kun ABS jarruilla. Ainakin jos auto pysyy lapasessa.

        Jos tästä tulee kiistaa niin ehdottaisin testiä? Ihan vaan sen takia että saisin perustella AKE:lle että normi jarrut toimii paremmin. Niin ei tarvis rueta vaihtelee niitä jarruja.

        Testi vaikka 80-0km ABS:jarruilla ja ilman ja 120-0km sama juttu märällä/kostealla ja kuivalla asfaltilla. Aika ja pysähdys matka. (Molemmissa oltava levyt takana) Eli siis vaikka uudempi 325 ja vanhempi 325.
        Tämä pätee(ehkä) vain kuivalla asfaltilla ja mahdollisesti märällä jos jarrutetaan suoraan. Ja silloinkin auton jarrujen pitää olla uutta vastaavassa kunnossa. Erimerkkiset jarrupalat,erikuntoiset levyt, jumittavat satulat jne. vaikuttavat jarrupaineen tasaiseen jakautumiseen joka on pakollinen edellytys jos edes kuvittelee voivansa jarruttaa paremmin ilman ABS jarruja.
        Jos jarrutus märällä asfaltilla pitää tehdä 100km/h-0 ja paikkana on jyrkempi mutka, epäilen vahvasti ABS jarrullisen auton voittavan helposti.
        Loskalla ja jäällä on turha kuvitella voittavansa sitä "80 luvun" tekniikkaa jos tarkoituksena on pysyä omalla kaistallaan.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Jamppa1983
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 739
          • Pirkanmaa

          #19
          Niin kakkihan ne vaikuttaa , mut testillä saa suuntaa antavan vastauksen. Kun 80-luvun autot vetää ne liinat kiinni 100 vauhdista.

          Mulla on se vaan siinä pointtina,kun harraste autoo rakennan jolla ei todellakaan tulla ajaa muutakun kesällä. Eli onko ne ABS jarrut nyt sittenkään se paras vaihto ehto(tässä tapausessa lähes pakko) valitettavasti.
          Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

          M3 e90 & "M3" e30 turbo

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5857
            • Joccis City

            #20
            Originally posted by Jamppa1983 View Post
            Niin kakkihan ne vaikuttaa , mut testillä saa suuntaa antavan vastauksen. Kun 80-luvun autot vetää ne liinat kiinni 100 vauhdista.

            Mulla on se vaan siinä pointtina,kun harraste autoo rakennan jolla ei todellakaan tulla ajaa muutakun kesällä. Eli onko ne ABS jarrut nyt sittenkään se paras vaihto ehto(tässä tapausessa lähes pakko) valitettavasti.
            Niin ja kun kyseessä on se harraste auto, ei sen kanssa koskaan tule eteen mitään yllättävää tilannetta.
            Toisin kun käyttöauton kanssa.
            Onneksi kaikki tänne kirjoittelevat kuljettajat ovat kuitenkin keskivertoa parempia kuljettajia, joilta ei mene äkkinäisessä tilanteessa hartiat lukkoon.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • tepi_
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2185
              • TKu

              #21
              Lainataan topikkia,eli mitä osaa tarvii autoon hommata jos lähtökohtana on 320i-88 jarrut? Onko jarrutehostin erilainen abs versiossa?

              Comment

              • tepi_
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2185
                • TKu

                #22
                Originally posted by tepi_ View Post
                Lainataan topikkia,eli mitä osaa tarvii autoon hommata jos lähtökohtana on 320i-88 jarrut? Onko jarrutehostin erilainen abs versiossa?
                Voiko joku tietävä valaista? Etutolpat absilliset ja takavetarit kehällä löytyy. Sitten vielä tuo itse ohjausyksikkö,pumppu,anturit...?

                Tarviiko tuohon oman liittimen,vai voiko sellaisen nakerrella itse?

                Comment

                • Jamppa1983
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 739
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Ois kyllä itselle myös tarpeellista tietoo. Tuntuis järkevimmälle kun vetelis johdot alusta loppuun itse.

                  Jarrutehostin on kuulo puheiden mukaan erillainen. Sitä en tiedä että miksi?

                  Onko sulla sen boksin liittimestä kuvaa? Monta pinniä siinä on?
                  Last edited by Jamppa1983; 04-12-2007, 19:37.
                  Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                  M3 e90 & "M3" e30 turbo

                  Comment

                  • janituz
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 858
                    • nummi-pusula

                    #24
                    Originally posted by tepi_ View Post
                    Lainataan topikkia,eli mitä osaa tarvii autoon hommata jos lähtökohtana on 320i-88 jarrut? Onko jarrutehostin erilainen abs versiossa?
                    ite tein just tekniikan vaihdon ja pää sylinteri oli ainakin ulkosest samanlainen mutta yks sen lähdöistä on tulpattu abs mallissa.. itelläki on kyl onkelmaa noiden abs:ien kans.. ei toimi ollenkaa eli hyvät neuvot kalliit jälleen kerran..
                    e46 330da -01
                    E46 320d -00
                    E30 323i -85 "pommikone"
                    Projekti: E30 325i -86
                    Projekti: E21 315 -83
                    Ex: E30 318i mit m10i -89

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4645
                      • Tuusula

                      #25
                      Originally posted by janituz View Post
                      ite tein just tekniikan vaihdon ja pää sylinteri oli ainakin ulkosest samanlainen mutta yks sen lähdöistä on tulpattu abs mallissa.. itelläki on kyl onkelmaa noiden abs:ien kans.. ei toimi ollenkaa eli hyvät neuvot kalliit jälleen kerran..
                      Ei muuta kuin ETM:stä jahtaamaan johtoja ja mittailemaan antureita & signaaleja, ei se loppuviimein monimutkainen systeemi ole
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • Jigsaw
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2007
                        • 420
                        • Haapajärvi

                        #26
                        ABS:t e30 325:seen?

                        millanen homma ois laittaa e30 325 pre-facelift korimalliin absit? Mitä osia tartteis vaihtaa jne...?
                        E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                        Comment

                        • Jezuz
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2005
                          • 165
                          • Varkaus

                          #27
                          Äkisilteen tulis mieleen:

                          -johdotukset
                          -"boksi"
                          -servo yksikkö
                          -jarruputket
                          -pääsylinteri
                          -etunavat
                          -vetarit
                          -anturit edellisille
                          Pimpanos Los Poslinos

                          Comment

                          • M325i
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 1529
                            • Etelä-pohjanmaa

                            #28
                            Kaikissa 325i tolpissa/takatukivarsissa ei ole paikkoja abs antureille.
                            E30 ja E46 ///M

                            Comment

                            • metake
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 331
                              • Janakkala

                              #29
                              Tietysti makuasia, mutta itse en ABS:ää autoon lisäisi. Nuo E30 ABS:t on sen verran "museokamaa" että toiminta ei ole ihan tän päivän ABSien tasolla. Tietysti ihan perus katuajossa menee, ehkä, mutta itse poistin ABS:t toiminnasta kun sain muutaman kerran ABS:t jumiin sitten että poljin ei painunut lainkaan (ja tietysti yksikään jarru ei jarruttanut). Samoin jarrulla ja kaasulla kun ajaa samaan aikaan, niin ABS:lla on taipumusta lopettaa jarruttaminen. Muitakin vähemmän hauskoja tilanteita tullut noilla vastaan mutta ongelmat poistui kun veti töpselin anturilta irti.. Ensi talvena ne ABS:t lähtee siitäkin todennäköisesti kokonaan, jos en keksi hyvää tapaa tehdä katkaisijaa jolla ne saa halutessaan pois toiminnasta.

                              Ja nuo mun ABS:t todellakin toimii ihan kuten pitääkin normi katuajossa, mutta erikoisempi tilanne saa ne sekaisin.

                              Comment

                              • M325i
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 1529
                                • Etelä-pohjanmaa

                                #30
                                Originally posted by metake View Post
                                Tietysti makuasia, mutta itse en ABS:ää autoon lisäisi. Nuo E30 ABS:t on sen verran "museokamaa" että toiminta ei ole ihan tän päivän ABSien tasolla. Tietysti ihan perus katuajossa menee, ehkä, mutta itse poistin ABS:t toiminnasta kun sain muutaman kerran ABS:t jumiin sitten että poljin ei painunut lainkaan (ja tietysti yksikään jarru ei jarruttanut). Samoin jarrulla ja kaasulla kun ajaa samaan aikaan, niin ABS:lla on taipumusta lopettaa jarruttaminen. Muitakin vähemmän hauskoja tilanteita tullut noilla vastaan mutta ongelmat poistui kun veti töpselin anturilta irti.. Ensi talvena ne ABS:t lähtee siitäkin todennäköisesti kokonaan, jos en keksi hyvää tapaa tehdä katkaisijaa jolla ne saa halutessaan pois toiminnasta.

                                Ja nuo mun ABS:t todellakin toimii ihan kuten pitääkin normi katuajossa, mutta erikoisempi tilanne saa ne sekaisin.
                                Katsos kun ne on pakko laittaa jos haluaa auton alustan vastaamaan 320is mallia tekniikanvaihdossa vertailumallina. Ei niitä muuten varmaan kukaan halua.
                                E30 ja E46 ///M

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎