Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 avon sähkölasit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rastuss
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 112
    • tampere

    e30 avon sähkölasit

    Eli olen tässä miettinyt onko E30 avon sähkölaseissa lasien alemmas laskeutumista ovien aukaisun yhteydessä ja takaisin nostoa oven sulkeutuessa?
    Aloin pistämään merkille että lasit saattavat oven sulkemisen jälkeen hiukan jäädä katon kangas reunan päälle mutta asettuvat täydellisesti kun laskee lasia puolikin senttiä alemmas ja nostaa ylös.
    Asettelin kattoakin jo uudestaan jos olisi huonosti mutta kohdallaan näyttäisi olevan ja istuvan hyvin.
    Joten jos oikein muistan niin esim. e36 coupessa lasit laskee ja nousee hiukan oven käytön yhteydessä. Samaa olen huomannut jenkkiautojen puolella.
    Että onkos näitä E30 avoissa vai tartteeko alkaa asentaan autoon itse?
    Nykyisin:
    E39 530DA Touring
    E39 523A Touring
    E30 325 Cabriolet Koenig special
    E36 325
    E53 X5 3.0D
    Honda CBR 1000RR Fireblade - Repsol limited edition
  • Henkken
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 1241
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Rastuss View Post
    Että onkos näitä E30 avoissa vai tartteeko alkaa asentaan autoon itse?
    ei ole.
    Asentele ja jaa kokemuksesi muille..taitaa olla sama vika lähes joka toisessa cabriossa mikä on vastaan tullut.
    yks niksi on että laskee sitä ikkunaa sen pari millimetriä, tosin sillo se ei istu kunnolla.

    Comment

    • Rastuss
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 112
      • tampere

      #3
      Originally posted by Henkken View Post
      ei ole.
      Asentele ja jaa kokemuksesi muille..taitaa olla sama vika lähes joka toisessa cabriossa mikä on vastaan tullut.
      yks niksi on että laskee sitä ikkunaa sen pari millimetriä, tosin sillo se ei istu kunnolla.
      jep.. Periaatteessa niinkin yksinkertainen kuin tunnistin oven kahvaan (laskee lasia alemmas kun kahvaa käyttää), toinen tunnistin lasin nostimen mekanismiin lasin yläasennon kohdalle. Tunnistaa n. 1cm matkalta lasin ollessa ylhäältä.

      Eli kun oven aukaisee laskeutuu lasi niin kauan alas kunnes lasin nostin häviää oven sisällä olevan anturin näkyvistä. Ja nostaa lasin ylös jälleen kun oven paiskasee kiinni. Tässähän voisi käyttää ovessa olevaa omaa painokytkintä joka tunnistaa onko ovi kiinni.

      Ylös nostoon täytyy katsoa kyllä mitenkä on toteutettu autonvalmistajien puolesta, koska jos siihen käyttää samaa anturia joka päättää lasketaanko lasia alemmas ovenaukaisun yhteydessä voi lasi jäädä raolleen vaikka anturi tunnistaisi lasin nousseen anturin näkökenttään.

      Miten olisi menemällä siitä mistä aita on matalin eli rullaamalla lasia ylös niin kauan kunnes nostimen moottorin kuormitus nousee junnatessa paikallaan. En nyt tarkoita että sulakkeet palaa, mutta esim. pontiac on käytänyt tätä läppä lampullisen firebirdin valojen noston toteutuksessa. Eli moottori koittaa vielä yläasennossa väntää ylemmäs ja virran kulutuksen noustessa ohjain yksikkö tajuaa lampun olevan ylhäällä.

      Noh.. laiskana taidan käydä romuttamoilla ihmettelemässä tai jonkun tutun autotallissa ennen kuin alan mangneetti antureita ja valosilmiä ruuvaamaan työpaikan koneista irti
      Nykyisin:
      E39 530DA Touring
      E39 523A Touring
      E30 325 Cabriolet Koenig special
      E36 325
      E53 X5 3.0D
      Honda CBR 1000RR Fireblade - Repsol limited edition

      Comment

      • JD
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1194
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Henkken View Post
        ei ole.
        Asentele ja jaa kokemuksesi muille..taitaa olla sama vika lähes joka toisessa cabriossa mikä on vastaan tullut.
        yks niksi on että laskee sitä ikkunaa sen pari millimetriä, tosin sillo se ei istu kunnolla.
        Liekö ei_original kattokankaiden ongelma?
        Omassani ei ollut ongelmia, lasit meni kuten kuuluikin kattoon osumatta.
        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          #5
          miten se e36 coupessa sitten on toteutettu?
          eikö siitä ole helppo sovittaa?
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • Rastuss
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 112
            • tampere

            #6
            Originally posted by Tonton View Post
            miten se e36 coupessa sitten on toteutettu?
            eikö siitä ole helppo sovittaa?
            sitä ajattelin käydä jostain purkaamolta katsomassa tässä kun kerkeää. Jos nyt oikein muistan että siinä on tällainen systeemi laseissa?
            Nykyisin:
            E39 530DA Touring
            E39 523A Touring
            E30 325 Cabriolet Koenig special
            E36 325
            E53 X5 3.0D
            Honda CBR 1000RR Fireblade - Repsol limited edition

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              #7
              on siinä.
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • Rastuss
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 112
                • tampere

                #8
                Ratkaisin tän ongelman koskematta sähkölaseihin eli huomasin että katton sivulla olevaa ulointa "pokkausta" eli osaa jonka päälle lasi helposti menee voi taivuttaa hiukan. Ja volá!! Lasi ei pääse ottamaan siihen enää!
                Eli kötöstelin semmoisen narun tuonne katon uloinpaan kanttaukseen piiloon hakaneuloilla ja oven sulkiessa lasi ei ota kattoon kiinni.

                Eli eikun itse tai ompelijalle jotain katon väristä narua ompelemaan sinne. Ei jää näkymään eikä katto silmämääräisesti muutu miksikään
                Nykyisin:
                E39 530DA Touring
                E39 523A Touring
                E30 325 Cabriolet Koenig special
                E36 325
                E53 X5 3.0D
                Honda CBR 1000RR Fireblade - Repsol limited edition

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1852
                  • Lappeenranta, Finland

                  #9
                  Onhan niissä ikkunoissa säätö, millä pystyy yläkuolokohdan passaamaan kohilleen niin ei tarvi kikkailla. Tässä taannoin säätelin kolmea ikkunaa vähän samoista syistä. Takalasit etenkin kun tuppasivat nousemaan liikaa ja menivät melkein etuikkunoiden kanssa päällekkäin yläkulmasta. Ja apukuskin oven akkuna oli myös liian ylhäällä.

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • rocroc
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 573
                    • keminmaa

                    #10
                    Olisko tuosta narun paikasta mitään kuvamatskua tai tarkempaa selostusta? omassa sama ongelma ja jotain tarttis tehrä...



                    Originally posted by Rastuss View Post
                    Ratkaisin tän ongelman koskematta sähkölaseihin eli huomasin että katton sivulla olevaa ulointa "pokkausta" eli osaa jonka päälle lasi helposti menee voi taivuttaa hiukan. Ja volá!! Lasi ei pääse ottamaan siihen enää!
                    Eli kötöstelin semmoisen narun tuonne katon uloinpaan kanttaukseen piiloon hakaneuloilla ja oven sulkiessa lasi ei ota kattoon kiinni.

                    Eli eikun itse tai ompelijalle jotain katon väristä narua ompelemaan sinne. Ei jää näkymään eikä katto silmämääräisesti muutu miksikään

                    Comment

                    • Rastuss
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2006
                      • 112
                      • tampere

                      #11
                      Originally posted by 525iiäxä View Post
                      Onhan niissä ikkunoissa säätö, millä pystyy yläkuolokohdan passaamaan kohilleen niin ei tarvi kikkailla. Tässä taannoin säätelin kolmea ikkunaa vähän samoista syistä. Takalasit etenkin kun tuppasivat nousemaan liikaa ja menivät melkein etuikkunoiden kanssa päällekkäin yläkulmasta. Ja apukuskin oven akkuna oli myös liian ylhäällä.
                      osaatko kertoa kuinka tätä säädetään?
                      Nykyisin:
                      E39 530DA Touring
                      E39 523A Touring
                      E30 325 Cabriolet Koenig special
                      E36 325
                      E53 X5 3.0D
                      Honda CBR 1000RR Fireblade - Repsol limited edition

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎