Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottori ei käynnisty painepesurilla pesun jälkeen E28 ja E30 / KORJATTU + OHJE!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -weikko
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 305
    • Kalajoki

    #16
    No tuleeko sinne puolalle sähköä startatessa?

    Comment

    • tsbmw
      BTCF Member
      • Jun 2004
      • 1493
      • Ilvola

      #17
      Kuten aiemmin totesin = kyllä koko starttauksen ajan näyttää mittari että virtaa tulee virtalukosta (tämä osa menee vanhan kärjellisen systeemin testauksen mukaan).
      Eli viittaa heikkovirtapuolelle, mutta kun testasin toisella toimivasta samanlaisesta autostani otetulla kokonaisella virranjakajalla - eikä mitään eroa eli sama "yhden pytyn lupaus" kun virta-avain off.

      PS. Onko hanskalokeron katossa tai kuskin jalkatilan ajotietokonelaatikoilla yms. elektroniikkalla osuutta sytytykseen tai käynninohjaukseen?
      Last edited by tsbmw; 13-04-2008, 21:43.
      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
      - E28 528i, 528i+, M5

      Comment

      • Petepetteri
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 174
        • Helsinki

        #18
        Ajotietokoneessahan on käynnistyksenesto ominaisuus ja se toimii katkaisemalla sytytysvirran.

        Comment

        • micchu
          Newbiemmer
          • Nov 2007
          • 20
          • Kaalimaalla

          #19
          "Ei irtotulpalla koska ei ne kaikki 6 tulppaa voi kerralla hajota?"

          Tätä lgendaa ei vissiin uskota, mutta neljä uutta tulppaa olen saanut kerralla käräytettyä/huonoksi.

          En tiedä mikä taikuus oli taustalla, mahdollisesti kynttilät olivat maanantaina tehdystä sarjasta alunperinkin. Pieni kipinä elektrodien välissä näkyi tulpan levätessä venttiilikopan päällä, mut rikastetun seoksen sytykseen puhti ei riittänyt. Bensaa muuten meni öljyn joukkoon haitallisia määriä starttaillessa ja äijien raapiessa päänahkaansa.

          Kärry (ooppeli, kärjetön sytkä) alkoi heräilemään, kun yksi kerrallaan vaihtoi vanhoja tulppia takaisin. Uusilla tulpilla ehdittiin kuitenkin ajamaan muutama sata kilometriä, välillä parkissa pitkään.
          BMW 740iA '97 E38 M62B44 - A5S440Z/5HP24

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #20
            Originally posted by Kentsu View Post

            Minä en tästä koneesta mitään tiedä enkä ryhdy nyt googlettamaan mutta onko siellä todellakin joku (kammen asentotunnistin?) anturi jolla itse moottori ei tee mitään vaan vain huolto?
            Kyllä

            Originally posted by tsbmw View Post

            TESTATTU JA TULOS ERIKOINEN:
            - Ei kipinää kun startti pyörii / avain ja systeemi käynnistysasennossa.
            - Kun starttaus lopetetaan / avain käännetään off asentoon tulee yksi kipinä.
            Täsmälleen aiemmin kuvaamani tilanne eli puola, ohjainyksikkö, kaapelit ja virranjakaja ovat ehjät ja toimivat.
            BMW:n kärjetöntä sytytystä säätelee vielä jokin muu yksikkö - mikä? Tai jokin johdin on irronnut?
            Jos kipinä tulee koneenpyöriessä virta ON asennossa, mutta ei start asennossa, niin työnnä se käyntiin. Ties vaikka toimisi kun hetken kävisi edes jollain keinolla.

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #21
              Itsellä meni yhestä Audista virtalukon pohja sököksi ja oireilu juuri samalla tavalla, eli startatessa ei puhunut mitään, mutta kun lopetti ja käänsi avaimen off asentoon niin aina hörähti kone... starttiasennossa puolalle ei siis tullut virtaa ollenkaan. Mutta jos olit jo virtalukon tarkistanut, niin ei sit mitään...
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6317
                • P-Pohjanmaa

                #22
                Ja mulla monkku käy satunnaisesti välillä kolmella kun 3 kuukautta sitten pesin konetilan kuumavesipesurilla.
                Näytti olevan vettä tulppien koloissa eikä oikeen tykännyt siitä..
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #23
                  Originally posted by veku View Post
                  Ja mulla monkku käy satunnaisesti välillä kolmella kun 3 kuukautta sitten pesin konetilan kuumavesipesurilla.
                  Näytti olevan vettä tulppien koloissa eikä oikeen tykännyt siitä..
                  Tyyppiongelma zetekissä, kannattaa aina kuivata ne kolot pesun jälkeen tai muutenkin jos on käyntiongelmia.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #24
                    Originally posted by tsbmw View Post
                    ON

                    Puolaan tulee virta koko käynnistyksen ajan virtalukolta.
                    NYT ON KOKEILTU TOIMIVALLA VIRRANJAKAJALLA - EI MUUTOSTA.
                    Tämä alkaa käydä mielenkiintoiseksi vaihettu toimivatsa autosta:
                    - Puola
                    - Sytytyksen ohjausboxi vänkärin lokasuojan päältä.
                    - Kaikki releet.
                    - Virranjakaja.
                    - Kaikki sähköjohtoliitokset avattu ja CRC:tä.
                    - Kuivattu 3 vrk ja kaikki sähköosat akku kokoajan latauksessa.
                    - Bensaa tulee ja pitkään sahatessa hajua.
                    - Tulpat siistit ja haisevat bensalle - eivät märät.
                    - Sahattu poljin eri asennoissa.
                    - Hyvin pyörii ja yksi pytty aina sytyttää kun virrat kääntää off.
                    - Kuivattu myös kuskin jalkatilan yläpuolelta sisältä.
                    - Kertaakaan ei ole edes luvannut käynnistäessä.
                    - Aiemmin ei ikinä ongelmia käynnistyksessä.
                    Sytytyksen voi testata tutkimalla oskilloskoopilla pulssia puolan miinuksesta, sekä tietysti mittaamalla tuleeko plussaan jatkuva virta virtojen ollessa kytkettynä / käynnistettäessä.
                    Korkeajännitepulssin ja ajoituksen stroboskoopilla johdoista.
                    Menee korkeintaan puoli tuntia, joten kannattaa miettiä ennen osien vaihtelemista, josko kumminkin käyttäisi siellä korjaamossa vaikkapa...
                    Irtotulpalla testaaminen on hyvä keino varmistua kipinän kunnollisuudesta, ohjain ei siitä rikkoonnu kunhan huolehtii ettei keskielektrodi pääse maadoitettuihin osiin vastaamaan, tosin aika hankalaa sitä useimmilla tulppatyypeillä on tahallaankaan saada mihinkään osumaan...

                    Tuossa nyt on jotain sytytyksenohjaimen syöttöjännitteiden tai asentoanturin ongelmaa; olikos tuossa se hall anturi jakajassa? Ongelmaa ei siis varmaankaan itse antureissa tai yksikössä vaan lähinnä johdotuksissa. Tai sitten se mr murphy on vaikuttanut taas asioihin ja vl pohja tms. on todellakin vialla samalla.
                    Mittaamallahan nuo löytyy & selviää, laita yv jos tarviit kytkentäkaaviota, vaikka taitaa se netistäkin löytyä.

                    Muutama perusjuttu: puolan plus, ilmeisesti ojk eli virrat tulee sekä virrat päällä että startatessa.
                    puolan miinus, pulssia startatessa? tarvii skoopin tms. toki jos kipinä tulee ja vielä oikeaan aikaan sekä säännöllisesti niin täytyy olla ok.
                    Jos kipinä tulee säännöllisesti ja selvänä startattaessa, niin ajoitus? strobolla.
                    tuleeko kipinä niillä tulpilla jotka ovat paikoillaan? jos kaikki nämä ok niin siirtyisin tutkailemaan bensiininpainetta ja ruiskutussuuttimien avautumista.

                    Comment

                    • Miika Tissari
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 1802
                      • Varkaus

                      #25
                      Olethan varmasti tarkistanut puolan ohjaimen. Löytyy konehuoneesta lasinpesusäiliön edestä. On pystypellissä kiinni melkein siellä montun pohjalla. Vikasi kuulostaa kovin tutulta ja kyseisen osan liittimen kuivaus auttoi. Ei kuiva yksinään sieltä kumilutteron alta...
                      E28 ///M-tech V8 -83
                      E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                      Comment

                      • M325i
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 1529
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #26
                        Veikkaan että ohjausboksi hanskalokeron yläpuolelta palanut kosteuden/oikosulun seurauksena. Ei olisi ensimmäinen kerta bmw l-jet koneessa kun näin käy pesun yhteydessä ja oireet olleet juurikin samat kun avaimen päästää niin lupaa ja sytkäyttää mutta käyntiin ei kirveelläkään. Eräs 518i E28 teki saman tempun koneen pesun yhteydessä joskus vuonna keppi ja kivi, konetta ei täydellisesti kuivattu ja johonkin jäi kosteutta.
                        E30 ja E46 ///M

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1493
                          • Ilvola

                          #27
                          Väliaikatietoja

                          Mika Tissarin huomio on ehkä ainakin yksi osasyy - nimittäin "löysin" tuon pesurin alla olevan ohjainyksikön vasta eilen - liittimet märät ja kuivauksen jälkeen "LUPASI ENSIMMÄISEN KERRAN".
                          Uudelleen osia käsitellessä se geelin täyttämä ohjausyksikkö aukesi ja meni rikki, aamulla tulee uusi. Huomenna "ehkä toimii tai sitten ei". (Puusilmä ei huomannut eyttä BMW MASTER oli myös huomioinut osan).

                          M325i: "Veikkaan että ohjausboksi hanskalokeron yläpuolelta" =>
                          MITEN TUO VOI OSALLISTUA SYTYTYKSEEN? Ei mikään sähköletku = puola - ohjausyksiköt - virranjakaja pitäisi johtaa sylttytehtaalle hanskalokeroon...
                          Vaan kiitos vinkistä, kun sattumalta on noita 528:ja 2kpl niin kokeilen toimivalla
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #28
                            Originally posted by tsbmw View Post
                            (Puusilmä ei huomannut eyttä BMW MASTER oli myös huomioinut osan).
                            No 8 päivää vaan meni hukkaan

                            Comment

                            • tsbmw
                              BTCF Member
                              • Jun 2004
                              • 1493
                              • Ilvola

                              #29
                              Noo kattotaan ny - ei se vielä käy...

                              Miten niin "hukkaan" - ajossa näitä on kaksi ja varaosina 1½, joten nonstoppina pikkupropaamista työn jälkeen...
                              Last edited by tsbmw; 18-04-2008, 07:44.
                              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                              - E28 528i, 528i+, M5

                              Comment

                              • armageddon
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2007
                                • 443
                                • Kokkola

                                #30
                                Originally posted by tsbmw View Post
                                Miten niin "hukkaan" - ajossa näitä on kaksi ja varaosina 1½, joten nonstoppina pikkupropaamista työn jälkeen...
                                kokemus näistä ruuvauksista ei ole "aikaa hukkaan"
                                ei ne tehot vaan se kuski...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎