Kaksi päivää nyt kuivannut moottorilämmittimellä ja sisätilalämmittimellä konetilaa ja akkulaturi päällä myös. Ei mitään käyntiongelmia aiemmin. Painepesurilla pesin kyllä hyvin huollellisesti enkä käynnistänyt ennenkuin seuraavana päivänä. Kone pyörii muttei edes lupaa, ei "kahvimyllymäisyyttä" eli puristukset ok. Kahden min sahaus tuo bensanhajun, ei käynnisty pitkään sahaten kaasu auki tai kiinni, tulpat olivat kuivat, virranjakaja kuivattu (ei siellä kosteutta ollut), kaikki liittimet irroitettu ja laitettu CRC-käsittelyn jälkeen takaisin paikoilleen. Sulakekotelo oli sisältä kuiva - CRC:tä + puola siisti ja kuiva, vasemman lokasuojan päällä oleva boxi kuiva, kaikki sähköosat ruiskutettu CRC:llä. Kipinää ei tule.
Mistä ja MITEN lähteä hakemaan sähköpuolen vikaa?
E28 528i TIC
E30 TIC
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
SYTYTYSJÄRJESTELMÄN LYHYT TESTAUS (jatkosivuilla muita jos tämä ei auta):
Vika oli painepesussa, virranjakajaan menevän johdon liitin oli murtunut ja VIRRANJAKAJAN KYLJESSÄ OLEVAN PISTOKKEEN OHUT LUKKORAUTA OLI JÄÄNYT VIRRANJAKAJAN KOSKETTIMEEN JA LINKSAHTANUT UROSKOSKETTIMIIN KIINNI, jolloin ne olivat oikosulussa. Rauta pois ja osat kiinni niin auto käynnistyi kuin "pupu pensaasta"!
Virhe vianetsinnässä oli tarkistusjärjestyksessä, nimittäin pesuri oli kastellut myös TIC-systeemin sytytyksenohjausyksiköön tulevan leveän liittimen. kokeillessani toisella jakajalla oli LIITIN MÄRKÄ eikä systeemi sen takia käynnistynyt. Tarkistuslista E28 ja E30 TIC kärjettömällä sytytysjärjestelmällä varustettuihin Bimmereihin:
1) Virranjakajan kansi kuivaksi.
2) Ohjausyksiköön tuleva liitin sisältä kuivaksi litteä BOSH (yksi liitin) tai SIEMENS/TELEFUNKEN (kaksi liitintä) E28 sijaitsee pesunestesäilion alla sivupellissä lokasuojassa (ei se iso elektroniikkayksikkö lokasuojan päällä).
3) Ohjausyksiköön tulevan liittimen pinnien 5 ja 6 välinen vastus tulee olla n. 1000 ohmia. Liittimet 5 ja 6 ovat kun liitintä katsotaan edestä siten että 3 - kohoumaa ovat ylhällä on äärimmäisenä oikealla pinni 7 ja seutaavat 2 ovat 6 ja 5.
4) Mikäli poistit virranjakajan ole tarkkana, että asento palautuu samaksi.
Mitä opimme tästä:
ÄLÄ PESE SÄHKÖOSIA PAINEPESURILLA, MEKAANINEN VOIMA VOI RIKKOA JA VETTÄ TUNKEUTUU SUOJAKUMIEN ALLE SAUMOISTA!
Mistä ja MITEN lähteä hakemaan sähköpuolen vikaa?
E28 528i TIC
E30 TIC
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
SYTYTYSJÄRJESTELMÄN LYHYT TESTAUS (jatkosivuilla muita jos tämä ei auta):
Vika oli painepesussa, virranjakajaan menevän johdon liitin oli murtunut ja VIRRANJAKAJAN KYLJESSÄ OLEVAN PISTOKKEEN OHUT LUKKORAUTA OLI JÄÄNYT VIRRANJAKAJAN KOSKETTIMEEN JA LINKSAHTANUT UROSKOSKETTIMIIN KIINNI, jolloin ne olivat oikosulussa. Rauta pois ja osat kiinni niin auto käynnistyi kuin "pupu pensaasta"!
Virhe vianetsinnässä oli tarkistusjärjestyksessä, nimittäin pesuri oli kastellut myös TIC-systeemin sytytyksenohjausyksiköön tulevan leveän liittimen. kokeillessani toisella jakajalla oli LIITIN MÄRKÄ eikä systeemi sen takia käynnistynyt. Tarkistuslista E28 ja E30 TIC kärjettömällä sytytysjärjestelmällä varustettuihin Bimmereihin:
1) Virranjakajan kansi kuivaksi.
2) Ohjausyksiköön tuleva liitin sisältä kuivaksi litteä BOSH (yksi liitin) tai SIEMENS/TELEFUNKEN (kaksi liitintä) E28 sijaitsee pesunestesäilion alla sivupellissä lokasuojassa (ei se iso elektroniikkayksikkö lokasuojan päällä).
3) Ohjausyksiköön tulevan liittimen pinnien 5 ja 6 välinen vastus tulee olla n. 1000 ohmia. Liittimet 5 ja 6 ovat kun liitintä katsotaan edestä siten että 3 - kohoumaa ovat ylhällä on äärimmäisenä oikealla pinni 7 ja seutaavat 2 ovat 6 ja 5.
4) Mikäli poistit virranjakajan ole tarkkana, että asento palautuu samaksi.
Mitä opimme tästä:
ÄLÄ PESE SÄHKÖOSIA PAINEPESURILLA, MEKAANINEN VOIMA VOI RIKKOA JA VETTÄ TUNKEUTUU SUOJAKUMIEN ALLE SAUMOISTA!
Comment