...ja kun joskus tuntuu, että kun päätetään "laittaa turbo", niin 90% porukasta ei millään tajua, ettei sitä mitenkään mihinkään noin vaan pultata ja se on siinä. Budjetti-turbokaan ei yleensä loppupeleissä niin kovin budjetti ollutkaan. Ahtamis-prokkikset vaatii muutenkin hieman muutakin, kuin sen vanhan T3:sen ja rahaa, tallin, työkaluja, kädet, tietoa, aikaa, sekä innostusta. Joskus olisi kiva nähdä näistä sadoista "turbo-projekteista" edes yksi valmiinakin joskus...
onhan niitä täälläkin kulmilla pari kappaletta ja löytyy varmaan muualtakin... jos sytkä on vaan mekaanisesti säädettävissä, niin kyllähän ylipaineesta aukeavilla lisäsuuttimilla saa suht asiallisen lelun rakennettua halvalla. niin paljon vaan työntää bensaa, ettei takuulla mene laihalle ja sit vaan säätelemään sytkää letku-kuulosuojain viritykset päässä.
NOS. tai vaikka pari yleismallin hanaa joilla ohjaat kaasua ja toisella bensaa, sitten vaan haarotin bensalinjaan ja pullo konttiin! täytys ite kokeilla joskus johonki kiesiin minkä särkymisellä ei ois niin väliä...
Elikkäs kuten otsikosta näkee, niin suuresta kiinnostuksesta johtuen olisi kiva saada tietää mitenkä saisi suhteellisen "halvalla" ja "helpolla" pikkasen tai pikkasen enemmänkin tehoa irti tuollaisesta orkkis 316i -88 m40:stä??
Tällä hetkellä mittarissa sellaset 183tkm.
Sit vähän erikseen, kuinka kannattavaa on hommata jonkin sortin alustasarja tuollaiseen HYVÄ kuntoiseen E30:seen siis kyseessä samainen auto..`??
Itekkin kylä äkkiä vastaisin tähän notta ei mitenkään eikä varsinkaan halvalla.. Tokihan voit kokeilla jotai pientä tehonlisää ettiä vaikkapa Tämmösestä ratkasusta Mutt se sit et löytyykö tuohon M40B16 konheeseen tuommosta palikkaa onki toinen juttu
Sit vähän erikseen, kuinka kannattavaa on hommata jonkin sortin alustasarja tuollaiseen HYVÄ kuntoiseen E30:seen siis kyseessä samainen auto..`??
Kannattavaa on jos hommaa oikkeasti hyvän alustan. Esim Koni, Bilstein, H&R.. Ja samalla vaihtaa sitte kaikki puslat, jäykempää kallistuksenvakaajaa, säädettävät koiranluut ja kunnon renkaat/vanteet. Noi "halvat" alustasarjat on vähän niin ja näin.. Normaali ajossa uudet vakioiskarit ja jouset + alustan puslat on mukavat ja "tarpeeksi" hyvät päivittäiseen ajoon.
Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"
Kannattavaa on jos hommaa oikkeasti hyvän alustan. Esim Koni, Bilstein, H&R.. Ja samalla vaihtaa sitte kaikki puslat, jäykempää kallistuksenvakaajaa, säädettävät koiranluut ja kunnon renkaat/vanteet. Noi "halvat" alustasarjat on vähän niin ja näin.. Normaali ajossa uudet vakioiskarit ja jouset + alustan puslat on mukavat ja "tarpeeksi" hyvät päivittäiseen ajoon.
Mitenkä onko "kannattavampaa" hommata sitten kokonainen alustasarja ihan Suomessa toimivista liikkeistä (kun katson noita hintoja) vai esim. eBaystä jossa saattaisi olla sitten mahdollisesti halvempaa?
Mitenkäs sitten tuo asennus:
Eli siis jos/kun minulla olisi hallipaikka missä tehdä tuo alustanasennus sekä tarvittavat työkalut siihen niin onko se kannattavampaa vaikka oon täys keltanokka vai kannattaisko kysellä pk-seuduilla olevista liikkeistä hintoja?
Mitenkä onko "kannattavampaa" hommata sitten kokonainen alustasarja ihan Suomessa toimivista liikkeistä (kun katson noita hintoja) vai esim. eBaystä jossa saattaisi olla sitten mahdollisesti halvempaa?
Mitenkäs sitten tuo asennus:
Eli siis jos/kun minulla olisi hallipaikka missä tehdä tuo alustanasennus sekä tarvittavat työkalut siihen niin onko se kannattavampaa vaikka oon täys keltanokka vai kannattaisko kysellä pk-seuduilla olevista liikkeistä hintoja?
Se on ihan miten itse tahtoo.. Itsellä ei ole Ebay:sta minkäänlaisia kokemuksia niin ei voi oikein kommentoida.
Ja asennuksesta:
Jos tiedät miten käyttää jousipuristimia, ulosvetäjää ja tunkkia -> vaihda itse.
Jos et tiedä -> vie liikkeeseen.
Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"
Elikkäs kuten otsikosta näkee, niin suuresta kiinnostuksesta johtuen olisi kiva saada tietää mitenkä saisi suhteellisen "halvalla" ja "helpolla" pikkasen tai pikkasen enemmänkin tehoa irti tuollaisesta orkkis 316i -88 m40:stä??
Tällä hetkellä mittarissa sellaset 183tkm.
Sit vähän erikseen, kuinka kannattavaa on hommata jonkin sortin alustasarja tuollaiseen HYVÄ kuntoiseen E30:seen siis kyseessä samainen auto..`??
Halvin "virittäminen" taitaa olla auton keventäminen.
Nii joo ja hirveän iso amismörinämörkö pönttö. Tehoa nuo ei lisää koneeseen tuo, mutta kuskin mieleen sitäkin enempi.
Halvin "virittäminen" taitaa olla auton keventäminen.
Nii joo ja hirveän iso amismörinämörkö pönttö. Tehoa nuo ei lisää koneeseen tuo, mutta kuskin mieleen sitäkin enempi.
Minullehhan ei tule mitään amismörinämörkö pönttöä!!
Ehkä paras ja edullisin "viritys" on laittaa kone kuntoon ja kaikki säädöt kohdalleen. Kartiofiltteri mäkeen ja vakio tilalle tai sitten esim. K&N cai-setti, jos ei vakiota halua laittaa. Kulunut nokka vaihtoon, vaikkapa lievä virinokka tilalle.
Comment