Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 MUUTOSKATSASTUS M52B28 Tekniikalle.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eukko
    BTCF Member
    • Dec 2003
    • 127
    • Luoma, Kirkkonummi

    E30 MUUTOSKATSASTUS M52B28 Tekniikalle.

    Eli kyseinen tekniikka löytyy konehuoneesta.
    Nyt pitäis sit vaan katsastaa auto lailliseksi.

    Auto on vm.88 325, ei vähäpäästöinen.

    -Mitä paperieta tarvitaan?
    Katsastuskonottorin mukaan tarvis sekä vanhan että uuden moottorin teknisiä tietoja sekä päästöarvot/päästöluokitukset ?

    -Katti vai ei kattia?
    Minun ymmryksen mukaan ei, koska auto on ei vähäpäästöinen. ?

    -Kysymys tässä on siitä pitääkö auto laittaa vastaamaan m52 päästövaatimuksia?
    Silloinhan autoon pitää laittaa katti.
    Lakitekstin mukaan uuden moottorin pitää täyttää vähintään vanhan moottorin päästövaatimukset. Tässä tapauksessa ei tarvitse kattia.

    -Ymmärykseni mukaan, mennään niin että jos kori on ei vähäpäästöinen niin sama se mikä moottori siellä lepää niin kattia ei tarvii?

    Vain asiallisia vastauksia, älä vastaa tyyliin "mä ooon kuullu, ehkä, luulen, en oo varma"
    Last edited by eukko; 12-06-2008, 21:26.
    Huollot, korjaukset ja rengastyot ym. Ota yhteytta privalla.

    E60 M5
    I3 120AH
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Päästöt aina korin mukaan, eli vanhaa vastaavat.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4647
      • Tuusula

      #3
      Autodatasta tulostelet 320is (vertailumalli) sekä 328 tai 528 datalaput jotta inssi pystyy toteamaan tilavuuden & tehon.

      Päästöt menevät kanta-auton mukaan, eli ei tarvitse kattia eikä muitakaan hömpötyksiä.

      Täytä AKE:n sivuilta löytyvä "muutetut osat" tjms lippunen, myös moottorin alkuperästä tarvitset jonkinmoisen todistuksen.
      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • Samee
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 888
        • Valkeakoski

        #4
        Originally posted by eukko View Post
        Eli kyseinen tekniikka löytyy konehuoneesta.
        Nyt pitäis sit vaan katsastaa auto lailliseksi.

        Auto on vm.88 325, ei vähäpäästöinen.

        -Mitä paperieta tarvitaan?
        Katsastuskonottorin mukaan tarvis sekä vanhan että uuden moottorin teknisiä tietoja sekä päästöarvot/päästöluokitukset ?

        -Katti vai ei kattia?
        Minun ymmryksen mukaan ei, koska auto on ei vähäpäästöinen. ?

        -Kysymys tässä on siitä pitääkö auto laittaa vastaamaan m52 päästövaatimukset?
        Silloinhan autoon pitää laittaa katti.
        Lakitekstin mukaan uuden moottorin pitää täyttää vähintään vanhan moottorin päästövaatimukset. Tässä tapauksessa ei tarvitse kattia.

        -Ymmärykseni mukaan, mennään niin että jos kori on ei vähäpäästöinen niin sama se mikä moottori siellä lepää niin kattia ei tarvii?

        Vain asiallisia vastauksia, älä vastaa tyyliin "mä ooon kuullu, ehkä, luulen, en oo varma"

        Itse katsastin juuri e30 325(vähäpäästöinen) -> m30b30 moottorille.

        Konttorilla mukana oli:

        -Netistä tulostettu lappu, josta selvisi: tuon m20b25 ja m30b30 moottorin paino (paino sai nousta 20%), syl tilavuus ja muuta turhaa informaatiota

        -Kuitti vaihdetuista osista, piti siis sillä "todistaa" ettei ole varastettua tavaraa

        -Esitäytetty AKEN "vaihdetut osat" kaavake

        -Pakokaasulappu

        -"tekniikanluovuttaja" 730i:n vanharekisteri ote(tämä siksi, että näkivät siitä suoraan moottorin tehon ja vähäpäästöisyyden)

        Kaikkein helpoiten saat selvyyden noihin kysymyksiisi kävelemällä rohkeasti konttorille ja kysymällä sieltä. Itse kiersin n.7 konttoria ja kyselin samoja asioita ja menin sinne missä hommaan suhtauduttiin kaikkein inhimillisemmin eikä mitään helvetin BMW suomen todistuksia joka asiaan tarvittu.

        Kyseessä oli siis alkup. 325i ja tehon ja tilavuuden muutokset jäivät itsellä alle 20% (vai 25%?) niin mitään todistuksia vertailumallien osalta en tarvinnut.
        Näillä eväillä rapsahti leima otteeseen ja tilavuudet sun muut korjattiin otteeseen.
        E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
        E30 316 4d '89
        E36 M3 Coupe '93
        F30 318d '13

        Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

        Comment

        • eeki
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1966
          • HKI

          #5
          Originally posted by eukko View Post
          -Ymmärykseni mukaan, mennään niin että jos kori on ei vähäpäästöinen niin sama se mikä moottori siellä lepää niin kattia ei tarvii?
          Ei nyt ihan.. Tuon ikäisen auton pitää täyttää E15/04-vaatimukset. Probleema tulee siinä, että pitäisi osoittaa, että uusi moottori täyttää nuo vaatimukset. M52B28 katalysaattoreineen täyttää tietysti ne ihan heittämällä, mutta ilman katalysaattoria kukaan ei pysty osoittamaan (ilman kallista päästömittausta) että E15/04 täyttyisi.

          Ducati 998 -02 //

          Comment

          • M325i
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 1529
            • Etelä-pohjanmaa

            #6
            15/04 vaatimushan pitää täyttyä vasta 1.7.1987 jälkeen rekisteröityjen korien kanssa,sitä ennen pakokaasupäästöjen riittävyys voidaan todeta normi testerillä mittaamalla eli sitä ennen ei kattia yms. tartte jos vain arvoista menee läpi muuten,eikä tartte sen jälkeenkään jos moottoria on valmistettu ilman kattia.
            E30 ja E46 ///M

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #7
              Eikös noissa 1.7.1987- ennen kattipakkoa olevissa tekniikanvaihdoissa riitä että putkessa on katti paikallaan? Toimia sen ei tarvitse, eli tyhjät kuoretkin käytännössä riittää. Päästöt menee kuitenkin ei vähäpäästöisen mukaan.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • zJark
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 740
                • Ylöjärvi

                #8
                Originally posted by eeki View Post
                Ei nyt ihan.. Tuon ikäisen auton pitää täyttää E15/04-vaatimukset. Probleema tulee siinä, että pitäisi osoittaa, että uusi moottori täyttää nuo vaatimukset. M52B28 katalysaattoreineen täyttää tietysti ne ihan heittämällä, mutta ilman katalysaattoria kukaan ei pysty osoittamaan (ilman kallista päästömittausta) että E15/04 täyttyisi.

                http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...4st%C3%B6t.htm
                Juurikin näin periaatteessa. Tässäkin kohtaa varmasti eroavuuksia on konttoreiden suhteen. Koska eräällä konttorilla kun kierreltiin ja kyseltiin oltiin juurikin sitä mieltä että tuo m52 tekniikka täyttää normit vain siihen tarkoitettujen kattien kanssa. Ite olin todistamassa lopulta katsastusta jossa sama tekniikka ilman katteja eikä niistä puhuttu mitään. Mutta jos ei liikaa vaivaa ole niin heitä vaikka pelkät katin kuoret putkeen tai tyhjää alkuperäiset niin ei ainakaan jää siitä roikkumaan.
                MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                Comment

                • Karva
                  Bimmer Rookie
                  • May 2008
                  • 125

                  #9
                  Onko moottoriin tulossa jokin alkuperäisestä poikkeava polttoainejärjestelmä ilman lambdaohjausta? Jos ei, niin miksi ei voi asentaa moottoria lambdoineen katteineen päivineen?

                  Ja sen ECE R15-04 tulee täyttyä, eikä sitä voi osoittaa ilman kallista mittausta:



                  Ja niiden jälkiasenteisten katalysaattoreiden tulee olla moottoreille sopivia ts. niiden tulee toimia. Tämän vuoksi esim. 87-92 puukaasuautoja ei saa hyväksyttyä katalysaattorin jälkiasennuksella.
                  Last edited by Karva; 12-06-2008, 20:07.

                  Comment

                  • eukko
                    BTCF Member
                    • Dec 2003
                    • 127
                    • Luoma, Kirkkonummi

                    #10
                    Moottori toimii ihan alkuperäisellä moottorinohjauksella, lambdat on käytössä.
                    Pakoputki on veistetty suorasta putkesta, en viittis ihan huvikseen vaan rupee sinne katteja tunkemaan jos niitä ei todella tarvii.

                    Olen käynny kysymässä tätä asiaa muutamalta konttorilta mutta ku ne vastaukset on mitä sattuu, eikä niitä paljoo kiinnosta.

                    Ois kiva kulla tarinoita miten muut on katsastanu m50 moottorin e30.
                    Last edited by eukko; 13-06-2008, 09:02.
                    Huollot, korjaukset ja rengastyot ym. Ota yhteytta privalla.

                    E60 M5
                    I3 120AH

                    Comment

                    • Karva
                      Bimmer Rookie
                      • May 2008
                      • 125

                      #11
                      Asia on oikeasti niin kuin sanoin. Outoa on jos eivät tuon enempää ole sinua opastaneet. Jos kuitenkin viet sen muutoskatsastukseen, niin katsarin on pakko paneutua asiaan ja katalysaattori vaaditaan.

                      Mutta jos jätetään katsastus kokonaan ulkopuolelle, niin mitä haittaa siitä katalysaattorista on? Miksi pitäisi saastuttaa enempää kuin on tarpeen? Minä ainakin vien jätteet yleensä roskakoriin, vaikka voisin heittää ne pihalle auton ikkunasta.

                      Comment

                      • TheLate
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 418

                        #12
                        Originally posted by Karva View Post
                        Asia on oikeasti niin kuin sanoin. Outoa on jos eivät tuon enempää ole sinua opastaneet. Jos kuitenkin viet sen muutoskatsastukseen, niin katsarin on pakko paneutua asiaan ja katalysaattori vaaditaan.

                        Mutta jos jätetään katsastus kokonaan ulkopuolelle, niin mitä haittaa siitä katalysaattorista on? Miksi pitäisi saastuttaa enempää kuin on tarpeen? Minä ainakin vien jätteet yleensä roskakoriin, vaikka voisin heittää ne pihalle auton ikkunasta.
                        Jos ideana olisi tehdä sille autolle jotain vielä muutoskatsastuksen jälkeen...

                        Comment

                        • M325i
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 1529
                          • Etelä-pohjanmaa

                          #13
                          Miten olet ohittanut käynnistykseneston jos vakio moottorinohjausta käytät?
                          E30 ja E46 ///M

                          Comment

                          • Karva
                            Bimmer Rookie
                            • May 2008
                            • 125

                            #14
                            Originally posted by TheLate View Post
                            Jos ideana olisi tehdä sille autolle jotain vielä muutoskatsastuksen jälkeen...
                            Ei se siihen vaikuta. Ei autosta tule vähäpäästöistä, koska kanta-autokaan ei sitä ollut ja vm on 87. Katalysaattori tekee tuossa sen että ECE R15-04 katsotaan täyttyvän. Moottoria saa siis päästöjen puolesta virittää täysin vapaasti, kunhan toimiva katalysaattori säilytetään. Katalysaattorin säilyttämisestä on ainoastaan etua, muuten pitäisi aina virityksen jälkeen käydä pussitestissä(jos nyt ketään kiinnostaa onko auto laillinen).
                            Last edited by Karva; 12-06-2008, 22:28.

                            Comment

                            • eukko
                              BTCF Member
                              • Dec 2003
                              • 127
                              • Luoma, Kirkkonummi

                              #15
                              En ole ohittanut käynistyksenestoa vaan se on käytössä ihan niinku e36:ssa.
                              Teen tästä topikin miten saa käynnistykseneston toimimaan kun auto on katsastettu, ei sotketa nyt sitä tähän topikkiin.
                              Last edited by eukko; 12-06-2008, 22:49.
                              Huollot, korjaukset ja rengastyot ym. Ota yhteytta privalla.

                              E60 M5
                              I3 120AH

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎