Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316i m40 tyhjäkäynti.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lehtafi
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 151
    • Helsinki

    E30 316i m40 tyhjäkäynti.

    Joo elikkäs nyt autoon on tullut sellainen ongelma, että kun sen kylmänä käynnistää niin kierrokset heijailee siinä 500rpm-1500rpm ja meinaa sammua aina välillä kun kierrokset laskee niin paljon, sitten noin puolen minuutin päästä alkaa tasottuu siihen 700-1500rpm. Sitten välillä muutenkin kun ajelee ja päästää tyhjäkäynnille niin se meinaa sammua ja sitten taas heittää kierrokset siihen yli tonniin, hyvin vituttavaa pari kertaa myös sammunut tuon takia.
    Jonain päivinä taas toimii ihan moittetta tyhjäkäynti:think Onko kyseessä tyhjäkäynti moottorin uusiminen vai mistähän tuo voisi johtua?
    ?
  • Phaedrus
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1888
    • Helsinki

    #2
    Ongelman syynä on tyypillisesti imuvuoto, jumittava lisäilmaluisti ja/tai kulunut ilmamäärämittari. Imupuolella on hyvä tutkia ainakin imusarjalle menevä haitariputki, imupuolen muut letkuliitokset sekä imusarjan tiiviste esim. sumuttamalla starttisprayta tai vettä liitosten viereen ja seuraamalla sen vaikutusta käyntiin. Lisäilmaluisti kannattaa ottaa irti ja puhdistaa esim. WD40:llä tai bensalla. Ilmamäärämittarin viallisuuden voi poissulkea parhaiten kokeilemalla ehjäksi tunnettua ilmamäärämittaria. Varaosa on uutena niin kallis ettei sitä ole järkevää ostaa, eli kannattaa seurata foorumin myydään palstaa tai yrittää korjata mittaria. Searchilla löytää lisätietoa jokaiseen edellä mainittuun kohtaan.

    Comment

    • MarQu
      Moderator
      • Mar 2006
      • 5513
      • Vaasa

      #3
      Edellisessä oli kyllä kattava M40 ja tyhjäkäynti oireiden korjaus setti. Katso myös että se tyhjäkäyntimoottori on kunnolla kiinni siinä imusarjan takaosassa.
      sigpic

      Comment

      • mika68
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2004
        • 1966
        • ......

        #4
        Originally posted by MarQ83 View Post
        Edellisessä oli kyllä kattava M40 ja tyhjäkäynti oireiden korjaus setti. Katso myös että se tyhjäkäyntimoottori on kunnolla kiinni siinä imusarjan takaosassa.
        Aloita kartoitus tästä, helppo homma Tyhjäkäyntimoottori irti sieltä koneen takaosasta. Putsaus esim. jarruspray:llä. Katsot, että luisti liikkuu vapaasti ja putsauksen jälkeen suihkutat sprayvoiteluainetta. Takaisin kiinni ja kokeilemaan

        Comment

        • Lehtafi
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 151
          • Helsinki

          #5
          Haitariputki on viikko sitten uusittu, unohtui mainita aloitus viestissä Joten luulisin, että imuvuotoja tuskin on Täytyy nyt putsaa tuo tyhjäkäynti moottori seuraavaksi, kiitoksia avustaNäillä mennään

          Comment

          • mika68
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2004
            • 1966
            • ......

            #6
            Originally posted by Lehtafi View Post
            Haitariputki on viikko sitten uusittu, unohtui mainita aloitus viestissä Joten luulisin, että imuvuotoja tuskin on Täytyy nyt putsaa tuo tyhjäkäynti moottori seuraavaksi, kiitoksia avustaNäillä mennään
            Raportoi vaan lisää, ellei vika korjaannu. Itse tappelin vastaavan M40 moottorin kanssa viime talvena samojen ongelmien parissa

            Comment

            • Phaedrus
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1888
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Lehtafi View Post
              Haitariputki on viikko sitten uusittu, unohtui mainita aloitus viestissä Joten luulisin, että imuvuotoja tuskin on
              Kyllä imupuolella on muitakin kohteita kuin tuo "usual suspect" eli haitariputki. Yhtälailla imuvuoto voi olla jarrutehostajan tai lisäilmaluistin letkussa/liitoksissa, tai imusarjan tiivisteet voivat olla tiensä päässä. Kaikki letkut/liitokset on syytä tarkistaa.

              Comment

              • zuikkeli
                Bimmer Rookie
                • Sep 2008
                • 126
                • Vs

                #8
                mulla vähän samanlaisia oireita...eli tyhjäkäynti on matalampi kylmänä kuin kuumalla koneella ja kun tulee esim valoihin tai painaa vauhdissa kytkintä ja antaa kierrosten laskea, kierrokset tippuu niin alas että meinaa sammua ja sitten ne taas nousee siihen normaaliin. Haitarikumi on vaihdettu ja imuvuotoja tutkittu starttisprayllä sekä tyhjäkäyntimoottori putsattu mutta ei mitään vaikutusta. Ajattelin kysyä nyt että mikä tuon osan nro 8 tarkoitus

                eli jonkin sortin ruuvi mikä rajoittaa tuota läppää.. huomasin että se on päässyt itsekseen ilmeisesti tärinästä liikkumaan ku siinä on joku ihme oma pulttiviritys tehty..kysymys kuuluu että miten se pitäisi olla säädetty oikeen..voisiko tämä kaikki johtua nyt siitä ettei tyhjäkäynti toimi oikein.

                Comment

                • mato86
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 39
                  • Hamina

                  #9
                  mulla kans 316i:ssä sama vika. Kierrokset pomppi ja meinas aina sammua tyhjäkäynnillä. Vika hävis kun laitoin uudet tulpat, bensanputsarin ja ilmanputsarin+ säädin "perstuntumalla" seokset ja tyhjäkäynnin kohdilleen. Toiminu nyt 2 viikkoa lostavasti. (mitä ei ennen o tapahtunu, aina ollu vikaa, vaikka säädelly sitä sun tätä) Veikkaisin että mun tapauksessa ratkaisu oli ilmanputsarin vaihdossa+seoksen säädössä, koska aiemmin mulla oli kiinni mallia "tjuning" vapaastivirtaavasuodatin ja sen kanssa ei saanut käyntiä hyväksi niin millään.
                  Rahalla pääsee ja Bemarilla saa.. eiku..
                  _________________________________
                  Rakkaat ex:
                  Volvo 360 -85, -87, -89 Volvo 440 -96
                  Escort Mk3 -82, -83, -84 BMW E30 318i -88
                  Mazda 323 GTi -88 Rojekti
                  Ajossa BMW E30 316i -89

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Originally posted by zuikkeli View Post
                    mulla vähän samanlaisia oireita...eli tyhjäkäynti on matalampi kylmänä kuin kuumalla koneella ja kun tulee esim valoihin tai painaa vauhdissa kytkintä ja antaa kierrosten laskea, kierrokset tippuu niin alas että meinaa sammua ja sitten ne taas nousee siihen normaaliin. Haitarikumi on vaihdettu ja imuvuotoja tutkittu starttisprayllä sekä tyhjäkäyntimoottori putsattu mutta ei mitään vaikutusta. Ajattelin kysyä nyt että mikä tuon osan nro 8 tarkoitus

                    eli jonkin sortin ruuvi mikä rajoittaa tuota läppää.. huomasin että se on päässyt itsekseen ilmeisesti tärinästä liikkumaan ku siinä on joku ihme oma pulttiviritys tehty..kysymys kuuluu että miten se pitäisi olla säädetty oikeen..voisiko tämä kaikki johtua nyt siitä ettei tyhjäkäynti toimi oikein.
                    Osa nro.8:lla on kiinnitetty osa nro.6

                    Outo tyhjäkäynti voi olla seurausta väärin säädetystä kaasuläpänasentotunnistimesta...
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • zuikkeli
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2008
                      • 126
                      • Vs

                      #11
                      katos vaan niin onkin mutta tarkoitin sitä pulttia mikä rajoittaa sitä kaasuläppää...

                      Veikkaisin että mun tapauksessa ratkaisu oli ilmanputsarin vaihdossa+seoksen säädössä
                      mites toteutit ton säätöhomman? sieltä ilmamäärämittarin sisältä olevasta kiekosta?

                      Outo tyhjäkäynti voi olla seurausta väärin säädetystä kaasuläpänasentotunnistimesta...
                      mites tuon säätö sitten tapahtuu...
                      onko se juuri tuo kaasuläpänasentotunnistin mistä kuulu naks jos pistää kaasun ihan pohjaan ja sit kuuluu toinen naks kun kaasu on poissa, jonkin sortin kytkimet siellä sisällä tai jossain naksuu (ääni siis kuuluu kun liikuttaa kaasuläppää koneen ollessa sammuksissa)

                      Comment

                      • Phaedrus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1888
                        • Helsinki

                        #12
                        Kaasuläpänasentotunnistimen (TPS) tarkistus ja säätöohjeet by Haynes:

                        Check
                        28 Remove the electrical connector from the TPS, and connect an ohmmeter to terminals 2 and 18 (see illustrations). Open the throttle slightly by hand. Release the throttle slowly until it reaches 0.2 to 0.6 mm from the throttle stop. There should be continuity.
                        29 Check the resistance between terminals 3 and 18 as the throttle is opened. There should be continuity when the throttle switch is within 8 to 12 degrees of fully-open. If the readings are incorrect, adjust the TPS.
                        30 If all the resistance readings are correct and the TPS is properly adjusted, check for power (5 volts) at the sensor, and if necessary trace any wiring circuit problems between the sensor and ECU (see Chapter 12).

                        Adjustment
                        31 If the adjustment is not as specified (paragraphs 28 to 30), loosen the screws on the TPS, and rotate the sensor into the correct adjustment. Follow the procedure for checking the TPS given above, and tighten the screws when the setting is correct.
                        32 Recheck the TPS once more; if the readings are correct, reconnect the TPS harness connector.
                        Attached Files

                        Comment

                        • zuikkeli
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2008
                          • 126
                          • Vs

                          #13
                          jep täytyypi kokeilla huomenissa säädellä kiitos ohjeista. ilmoittelen tänne löytyikö vika

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16364
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by zuikkeli View Post
                            jep täytyypi kokeilla huomenissa säädellä kiitos ohjeista. ilmoittelen tänne löytyikö vika
                            Ettei olis tyhjäkäyntiä säädetty joskus vaijerista eli kaasuläppä on koko ajan raollaan, läppä pitää olla kiinni tyhjäk. asennossa ja motronic-ruiskussahan ei tyhjäkäyntiä edes voi säätää ruuvarilla. Läpän säädön tarkemmat ohjeet lienee jollakin tallessa ?

                            Comment

                            • mato86
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 39
                              • Hamina

                              #15
                              Originally posted by zuikkeli View Post
                              mites toteutit ton säätöhomman? sieltä ilmamäärämittarin sisältä olevasta kiekosta?)
                              Juurikin siitä kiekosta.. ihan hammas kerrallaan.. Mulla käynti alkoi muuttumaan n.5 hampaan välin säätämisellä, eli hirveesti ei kannata ruuvailla ees taas. Kokeilemalla se selviää.Ite säädin sillee, että kun kone alkoi käydä rikkaalla (alkoi röpöttämään) niin otin 2 hammasta taaksepäin, niin käynti tasaantui. Sama säätö vieläkin,bensankulutus normaali,eikä putkestakaan ylimääräisiä savuja tule ja kone pelaa kuin uutena. Tosin tyhjäkäynnillä kierrokset tippuu n.700kierroksee lämpimällä koneella, mut ei meinaa sammua. Nousee sit takas 1000 kierroksee, missä olen tottunut tyhjäkäyntiä pitämään. (vaikka pitäis olla 850rpm. m40-koneessa, mut sou wat.) Suht kohillaan pitäis seos siis olla. Eikä vanhasta herrasta uutta saa, kunhan tiellä pysyy..

                              Nii, kato vielä se osa 8, eli se pultti. Jos löysällä, niin vetää varmasti ilmaa, kannattaa tsekata..
                              Last edited by mato86; 23-01-2009, 20:30.
                              Rahalla pääsee ja Bemarilla saa.. eiku..
                              _________________________________
                              Rakkaat ex:
                              Volvo 360 -85, -87, -89 Volvo 440 -96
                              Escort Mk3 -82, -83, -84 BMW E30 318i -88
                              Mazda 323 GTi -88 Rojekti
                              Ajossa BMW E30 316i -89

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎