Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Takakelkan puslat loppu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mumtsi
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 282
    • Kotka

    E30 Takakelkan puslat loppu?

    Kävin tuossa näyttämässä pommia paikallisella A-kerholla ja hylsy kuskin puolen helman ruostevaurioista sekä takakelkan puslista. Helma on vaihdettu kokonaisuudessaan mutta puslia en ole vielä vaihtanut. Leimaukko oli siis aivan varma että kuskin puolen pusla on loppu kun se puslan ulkokehän olake on apurugon reiässä pohjassa.

    Mutta eihän tuon pitäisi mitään merkitä, eikös se vaimentava kumi ole siellä puslan ulkokehän ja sisäkehän välissä? Toisella puolella pusla oli n. 5mm alempana apurungosta. Se kyllä tumahtelee todella inhottavasti pienissä montuissa ja siitä leimaaja jo oli melko varma että isot puslat ovat loppu.

    Onkos tuo nyt aivan varmasti sitten niin loppu että syyllinen on pelkästään tuossa? Kun ajossa ei tunnu moottorijarrutuksessa tai kun veto tulee päälle niin minkäänlaista väljää perässä? Eikä liiemmin mutka-ajossakaan tunnu levottomuutta.

    Muistelen kun vanhaan E30:een vaihdoin takakelkan kumit niin oireet eivät hävinneet mihinkään ja syylliset olivatkin molemman puolen takaiskarin yläpään tukikumit jotka olivat aivan väljät. Voiko kyseessä olla vain nuo iskarien kumit vai ovatko kelkan puslat auttamatta loppu jos on painunut "pohjaan"?
    - Isi mikä toi on?
    - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..
  • Osku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2005
    • 3324
    • Kouvola,Pilkanmaa

    #2
    Onpas kummallisia väitteitä,mulle taas sanoi että kun on tyhjää siin puslan alapään ja akselipalkin välissä niin pusla on loppu ja laittoi vaihtamaan molemmat..Ei kuulemma saa nousta ylös se palkki,uusikaan pusla ei mene pohjaan asti ainakaa mulla :think
    Vanhoissa puslissa ei kylläkään havaittu mitään vikaa kun otettiin pois.

    Mitäs jos olisit sanonu sille inssille että heiluuko se akselipalkki sen mielestä siellä ?

    Mulle ainakin alko juputtamaan tossa asiassa vastaan kun ei saanutkaan palkkia keikkumaan vaikka kuinka rytkytti.

    Vissiin konttori/naamakohtaista näitten päätypuslien vaihto
    E30 24V 5D "Vakio"

    Originally posted by ///Make
    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Jos apurungon (1) ja kannakkeen (4) välissä ei ole yhtään rakoa niin silloin pusla on loppu.

      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Jigsaw
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2007
        • 420
        • Haapajärvi

        #4
        kyllä itselläni ainakin veteli perse mihin sattuu ku oli puslat loppu, ja katsastusmies totesikin niin koska apurungon ja korvakon välissä ei ollut yhtään tilaa, eli olivat viimeiseen loppu. itse laitoin powerflexit niin ongelma poistui kokonaan mutta iskarin yläpään kumit lonkkasee vielä jos vähän isompi monttu tulee eli kannattaa nekin vaihtaa samalla niin ei iskarit ota selkään
        E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

        Comment

        • Mumtsi
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 282
          • Kotka

          #5
          Originally posted by Doni View Post
          Jos apurungon (1) ja kannakkeen (4) välissä ei ole yhtään rakoa niin silloin pusla on loppu.

          http://www.realoem.com/bmw/showparts...12&hg=33&fg=30
          Juurikin tuossa ei ole yhtään väliä kun leimalla katseltiin sitä. Ottaako puslan ulkokehä sitten koriin kiinni kun se pusla on aivan pohjassa? Kyllähän se kovasti sen laitteensa kanssa heilutteli mutta en minä kyllä nähnyt että mistä se siellä otti koriin kiinni.

          Se oli muutenkin niin v*ttumainen inssi että oksat pois. Ku ruovitti vain tallilta konttorille ajettuja uusia nastarenkaita rullilla ja sanoin siitä niin johan se pääs kuittaamaan takas: "Nää on vuoden vanhat renkaat, onhan näillä 2 vuotta ajoaikaa"

          Samaa sano ajovaloista kun toisen puolen kuvio näytti vasemmalle: "Tää on mällätty ja jostain jenkkimallista vaihdettu umpio"
          Just joo, joku vaan purkanu ja kasannu sen vahingos väärin.

          Edit: Meneekö se pusla muuten pohjaan asti jos sen työntää irralliseen apurunkoon? Vai täytyykö sinne jättää joku tarkoituksenmukainen väli? Tarkoituksena on kuitenkin irroittaa takakelkka ja prässätä vanhat ja uudet puslat. KL-varaosista tuli jo uudet puslat hankittua tota hommaa varten mutta kävi vain mietityttämään.
          Last edited by Mumtsi; 12-12-2008, 18:55.
          - Isi mikä toi on?
          - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1842
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Originally posted by Mumtsi View Post
            Juurikin tuossa ei ole yhtään väliä kun leimalla katseltiin sitä. Ottaako puslan ulkokehä sitten koriin kiinni kun se pusla on aivan pohjassa? Kyllähän se kovasti sen laitteensa kanssa heilutteli mutta en minä kyllä nähnyt että mistä se siellä otti koriin kiinni.

            Edit: Meneekö se pusla muuten pohjaan asti jos sen työntää irralliseen apurunkoon? Vai täytyykö sinne jättää joku tarkoituksenmukainen väli? Tarkoituksena on kuitenkin irroittaa takakelkka ja prässätä vanhat ja uudet puslat. KL-varaosista tuli jo uudet puslat hankittua tota hommaa varten mutta kävi vain mietityttämään.
            Puslan keskellä on putkimainen metalliholkki joka puristuu osan (4) ja auton lattian väliin. Apurunko sitten makaa puslan ulkoreunalla olevan olakkeen päällä. Pusla pitää siis saada painettua pohjaan asti, olake apurungon reunaan asti. Muuten apurunko voi yläreunastaan ottaa kiinni koriin.

            Sitten ajastaan kun kumit antaa periksi/repeää niin apurunko valahtaa osaan (4) kiinni. Kun pusla on kunnossa niin sen ulkokehä ei ota kiinni koriin ylhäältä eikä alhaalta.

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • Mumtsi
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 282
              • Kotka

              #7
              Noniin vaihdoin takaiskarien yläpään tukikumit molemmille puolille ja vanhat olivat aivat loppu. Kolina loppui kokonaan kun ajaa montusta. Katselin myös niitä takakelkan puslia lähemmin eikä se toinen puoli nyt ainakaan ollut pohjassa. Kyllähän ne molemmat puslat valahti n. 1cm verran alaspäin kun laskin auton painon apurungon pukkien päälle. Ja pientä levottomuutta tosiaan on havaittavissa kun autolla tekee S-mutkaa vauhdissa.

              Yritän kuitenkin mennä leimalle näin ja kerron että kolina johtui noista iskarin tukikumeista ja vaihdan takakelkan puslat myöhemmin. Se leimaukko kun kävi kyselemään tosta vaihdelootan/peränkin ulinasta että mikä siel ulisee. Ihan normaalia näissä vanhemmissa, en ole kuullut E30:stä mikä ei ulise yhtään.
              - Isi mikä toi on?
              - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

              Comment

              • metake
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 331
                • Janakkala

                #8
                Mitenkäs tuo puslien vaihto käytännössä sujuu? Eli pitääkö tuo koko apurunko irrottaa jotta puslat saa vaihdettua, vai saako ne vaihdettua paikallaan? Pitäisi saada Powerflexin uretaanipuslat paikalleen, mutta epätietoisuus vaivaa..

                Comment

                • LiLHezz
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 647
                  • Pilpala / Riihimäki

                  #9
                  Originally posted by metake View Post
                  Mitenkäs tuo puslien vaihto käytännössä sujuu? Eli pitääkö tuo koko apurunko irrottaa jotta puslat saa vaihdettua, vai saako ne vaihdettua paikallaan? Pitäisi saada Powerflexin uretaanipuslat paikalleen, mutta epätietoisuus vaivaa..
                  Mun mielestä helpompi vaihtaa jos irrottaa koko apurungon. Ja kannattaa suosiolla tehdä ulosvetäjä.

                  Ite purin koko taka-akselin ku vaihdoin noi. mut vaihdoin samalla takakynkkien pikkupuslat.. Aikaa meni n. 2kk ku oli väärät puslat aluks ja piti saksasta asti odotella uusia (Kl-varaosat). Olin ostavinani IX:sän puslat mut mulle myytiin normi takapotkun puslat. Ku IIÄXsässä on se sisäkooli n. 10mm pidempi yläpuolelta ku normi takatuupparis..
                  Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                  E30 325iXA Touring
                  Lizzy - '82
                  Jättiprojekti

                  Comment

                  • Mumtsi
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 282
                    • Kotka

                    #10
                    Voisiko joku apurungon irroittaneena kertoa työrupeaman, kun sellainen tulee kuitenkin eteen. Onnistuuko siis apurungon tiputtaminen niin että tukivarret jäävät koriin kiinni? Ei tekisi mieli käydä irroittamaan jarruletkuja, käsijarruvaijereita, vetoakseleita jne.

                    Ilmeisesti perä myös täytyy tiputtaa apurungon mukana alas, helpompi varmaan näin? Kardaania ei vissiinkään tarvitse irroittaa? Kun eikös se jousta sisäänpäin? Pakoputki tietysti pois tieltä.

                    Näytti vaan nuo tukivarsien pultit olevan niin ahtaassa paikassa että epäilen saako apurunkoa ilman tukivarsia alas.
                    - Isi mikä toi on?
                    - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                    Comment

                    • metake
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 331
                      • Janakkala

                      #11
                      Originally posted by LiLHezz View Post
                      Ku IIÄXsässä on se sisäkooli n. 10mm pidempi yläpuolelta ku normi takatuupparis..
                      Eli tarkoitat sitä apurungon puslaa? Eli siis mulle on siinä tapauksessa tulossa väärät puslat Powerflexiltä :( Ei niillä taida edes olla sitten iX:ään puslia, tosin niidenkin luettelossa väitetään että sopii kaikkiin E30:iin. Pitää varmaan sitten varautua tekeen erillinen lisäholkki sinne.

                      Kuinkas iso homma tuo apurungon irrotus on? Ja jos se on parempi kokonaan irrottaa niin vaihdan sitten samalla takatukivarsien puslatkin.

                      Comment

                      • ZoMbiE
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2003
                        • 2583
                        • Lohja, Virkkala

                        #12
                        Minä ainakin vaihtaisin vain puslat niin että apurunko on paikoillaan autossa, jos ei siis niitä tukivarsien puslia pidä vaihta samalla. Eihän siinä ole muuta, kuin se iso mutteri ja se tukirauta parilla pikkupultilla kiinni. Sitten lyö sen puslan keskipultin sinne auton sisään, ja ulosvetäjällä vanha pusla pois. Ja takasinpäi uusi käänteisessä järjestyksessä.

                        Ekalla kerralla meni itellä useempi tunti ekaan puslaan, toisen kerran kun vaihdoin vain yhden puslan ,niin meni alle 2 tuntia siitä kun ajoin autolla kotoa tallille ja peruutin takas ulos, pusla vaihdettuna.

                        Ja ne jarruletkut ym. on pakko irroittaa, jos sen koko apurungon ottaa alas.

                        Comment

                        • Mumtsi
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 282
                          • Kotka

                          #13
                          Sittenhän tuo apurungon tiputtaminen onkin jo inhottavampi homma. Ei se puslienvaihto paikallaan ihan mene niin kuin Alfamerin oppaissa konsanaan "irroita". Ei ainakaan itselläni vaikka annettiin vanhalle puslalle lämpöä ja kaikkea mahdollista. Lopuksi täytyi vanhan puslan keskiholkki porata auki molemmilta puolilta ja pultti täytyi ostaa uusi tietenkin. Se oli niin jumissa siinä pultissa ettei lähtenyt lyömälläkään.
                          - Isi mikä toi on?
                          - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                          Comment

                          • LiLHezz
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 647
                            • Pilpala / Riihimäki

                            #14
                            Originally posted by metake View Post
                            Eli tarkoitat sitä apurungon puslaa? Eli siis mulle on siinä tapauksessa tulossa väärät puslat Powerflexiltä :( Ei niillä taida edes olla sitten iX:ään puslia, tosin niidenkin luettelossa väitetään että sopii kaikkiin E30:iin. Pitää varmaan sitten varautua tekeen erillinen lisäholkki sinne.

                            Kuinkas iso homma tuo apurungon irrotus on? Ja jos se on parempi kokonaan irrottaa niin vaihdan sitten samalla takatukivarsien puslatkin.
                            Joo en usko et powerflexiltä löytyy.. Eikä siihen oikein voi tehdä mitään lisäholkkia kun se holkki siinä puslassa uppoo koriin niin että tukee koko apurunkoa.



                            Eli kuvassa puslan holkki A uppoaa reikään B..

                            Ei toi apurungon irrotus loppujenlopuks ole edes paha homma.
                            - Kardaani irti perästä
                            - iskarit irti kynkistä
                            - jarruletkut abs-johdot irti kynkistä
                            - Isojen holkkien isot pultit irti
                            - perän takakannattimen pultti irti

                            ja sit koko paketti kerralla pois. Sitten ku koko paketti on pöydällä kannattaa irottaa vetarit perästä ja kynkkä apurungosta ja laittaa takasi vasta kun perä ja apurunko on asennettu jo autoon. noin itse tein. kasauksessa meni n. päivä samanverran purussa. ja 1,5-2kk osien odottelua siinä välissä
                            Attached Files
                            Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                            E30 325iXA Touring
                            Lizzy - '82
                            Jättiprojekti

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16414
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by Mumtsi View Post
                              Sittenhän tuo apurungon tiputtaminen onkin jo inhottavampi homma. Ei se puslienvaihto paikallaan ihan mene niin kuin Alfamerin oppaissa konsanaan "irroita". Ei ainakaan itselläni vaikka annettiin vanhalle puslalle lämpöä ja kaikkea mahdollista. Lopuksi täytyi vanhan puslan keskiholkki porata auki molemmilta puolilta ja pultti täytyi ostaa uusi tietenkin. Se oli niin jumissa siinä pultissa ettei lähtenyt lyömälläkään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎