Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Takakelkan puslat loppu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M40 Power
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 584
    • Turun seutu

    #16
    Omaan E30:iin vaihdoin reilu vuosi sitten noi puslat. Pieni varoituksen sana, että ei ainakaan välttämättä kannata motonetista noita puslia hakea.

    Ne on mulla jo nyt huonommassa kunnossa, kuin alkuperäiset olivat.

    Powerflexit on jo hyllyssä odottamassa asennusta.
    EX: E30, E34, E36, E36 compact

    Nyk. -99 320D

    Comment

    • Mumtsi
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 282
      • Kotka

      #17
      Kertoisitko paremmin että mihin kysymykseen tuolta löytyy vastaus? Olisit nyt edes vaivautunut linkittämään suoraan vastaukseen jos siellä sellainen on. Ja kyseisen linkin olen käynyt läpi eikä siellä kerrota apurungon irroittamisesta mitään.
      - Isi mikä toi on?
      - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16414
        • Asikkala

        #18
        Originally posted by Mumtsi View Post
        Kertoisitko paremmin että mihin kysymykseen tuolta löytyy vastaus? Olisit nyt edes vaivautunut linkittämään suoraan vastaukseen jos siellä sellainen on. Ja kyseisen linkin olen käynyt läpi eikä siellä kerrota apurungon irroittamisesta mitään.
        Löytyy vastaus puslien vaihtokysymykseen ja apurungon irrottamisen neuvoo LiLHezz.

        Comment

        • Mumtsi
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 282
          • Kotka

          #19
          Eli jätetäänkö käsijarruvaijerit kiinni ja satulat sekä levyt paikoilleen? Letkut vain irti näistä, eikö muuta?
          - Isi mikä toi on?
          - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #20
            Originally posted by ZoMbiE View Post
            Minä ainakin vaihtaisin vain puslat niin että apurunko on paikoillaan autossa, jos ei siis niitä tukivarsien puslia pidä vaihta samalla. Eihän siinä ole muuta, kuin se iso mutteri ja se tukirauta parilla pikkupultilla kiinni. Sitten lyö sen puslan keskipultin sinne auton sisään, ja ulosvetäjällä vanha pusla pois. Ja takasinpäi uusi käänteisessä järjestyksessä.

            Ekalla kerralla meni itellä useempi tunti ekaan puslaan, toisen kerran kun vaihdoin vain yhden puslan ,niin meni alle 2 tuntia siitä kun ajoin autolla kotoa tallille ja peruutin takas ulos, pusla vaihdettuna.

            Ja ne jarruletkut ym. on pakko irroittaa, jos sen koko apurungon ottaa alas.
            Näin... Tuossa allekirjoittaneen tarina E34:n tiimoilta ko. hommasta. E30:ssä periaate sama, puslat ovat eri kokoiset E30:ssä kuin E34:ssa, joten puslatyökalun mitat eivät tietenkään ole samat.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • metake
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 331
              • Janakkala

              #21
              Mulla on vielä hieman epäselvänä tuo puslan asennus ja eritoten kiinnipysyminen. Eli kun pusla on apurungon reiässä, niin apurunko ei tietenkään päässe putoamaan alaspäin, koska pusla estää, mutta mikä estää apurunkoa liikkumasta ylöspäin? Siis niin ettei se osu auton pohjaan?

              Tää miettiminen johtuu siitä kun yritän saada selkoa että miten saan noi powerflexit sopimaan tuohon iX:ään...

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4645
                • Tuusula

                #22
                Originally posted by metake View Post
                Mulla on vielä hieman epäselvänä tuo puslan asennus ja eritoten kiinnipysyminen. Eli kun pusla on apurungon reiässä, niin apurunko ei tietenkään päässe putoamaan alaspäin, koska pusla estää, mutta mikä estää apurunkoa liikkumasta ylöspäin? Siis niin ettei se osu auton pohjaan?

                Tää miettiminen johtuu siitä kun yritän saada selkoa että miten saan noi powerflexit sopimaan tuohon iX:ään...
                Apurunkohan tulee kiinni pohjaan, ja powerflexien olleessa kysessä ne "hatut" tulevat siihen väliin vaimentamaan. Eihän tuon palkki liiku ylös-alas muutenkaan..
                Lisäksi, auton painohan painaa palkkia runkoa vasten joten ei ole pelkoa että se lähtisi minnekään luikertelemaan sieltä..

                Last edited by Jonsku; 14-12-2008, 17:18.
                - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • LiLHezz
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 647
                  • Pilpala / Riihimäki

                  #23
                  Originally posted by Mumtsi View Post
                  Eli jätetäänkö käsijarruvaijerit kiinni ja satulat sekä levyt paikoilleen? Letkut vain irti näistä, eikö muuta?
                  Eiku vaijeritki irti. satulat ja levyt voi olla kiinni. Eli se lähtee irti tollasena ku toi Jonskun kuva on.
                  Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                  E30 325iXA Touring
                  Lizzy - '82
                  Jättiprojekti

                  Comment

                  • Mumtsi
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 282
                    • Kotka

                    #24
                    Originally posted by LiLHezz View Post
                    Eiku vaijeritki irti. satulat ja levyt voi olla kiinni. Eli se lähtee irti tollasena ku toi Jonskun kuva on.
                    Kysyn vielä että miten nuo vaijerit lähtee irti tuolta tukivarren päästä? Täytyykö jarrulevy irroittaa ja sitäkautta vaijeri irti vai lähteekö ulkopuolelta?
                    - Isi mikä toi on?
                    - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                    Comment

                    • LiLHezz
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 647
                      • Pilpala / Riihimäki

                      #25
                      Originally posted by Mumtsi View Post
                      Kysyn vielä että miten nuo vaijerit lähtee irti tuolta tukivarren päästä? Täytyykö jarrulevy irroittaa ja sitäkautta vaijeri irti vai lähteekö ulkopuolelta?
                      Täytyy irrottaa levy. Siel on sellanen "linkku" systeemi jossa se vaijeri on kiinni sellasella rautatapilla. Työntää tapin pois ni vaijeri irtoo ulkopuolelta vetämällä nätisti.
                      Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                      E30 325iXA Touring
                      Lizzy - '82
                      Jättiprojekti

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16414
                        • Asikkala

                        #26
                        Originally posted by LiLHezz View Post
                        vaijeri irtoo ulkopuolelta vetämällä nätisti.
                        Niin tai ainakin lähtee irti ulospäin... ei ehkä nätisti mutta lähtee.

                        Comment

                        • Mumtsi
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 282
                          • Kotka

                          #27
                          Nyt tarvitsisin pikaisesti tuon puslatyökalun selkeitä ohjeita, kun olisi ammattikaveri joka tuommosen osaisi pyöräyttää. Vaikka tästä suomennettua ja selvennettyä versiota.
                          - Isi mikä toi on?
                          - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                          Comment

                          • Mumtsi
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 282
                            • Kotka

                            #28
                            Sain puslatyökalun ohjeet selkeytettynä. Sain toisen puolen puslan ulosvetäjällä pois, mutta en ole vielä löytänyt mistään 59mm sisähalkaisijaltaan olevaa putkea. Sorvarille en nyt kerkeä näin tiukalla aikataululla menemään kun pitää saada homma tehtyä. Nopeasti tuon kupin hitsaa kun tietää vaan minkälainen putki siihen sopii.

                            Kysymys kuuluukin, että tuleeko E30 puslan ulkokehä edes apurungon yli sieltä yläpuolelta? Helpottaisi kummasti tuon kupin tekemistä, kun tietää ettei siinä tarvitse olla juuri 59mm sisähalkaisija. Senhän tiedän että keskiholkki tulee yli.

                            Saanhan tuon mitattuakin kun pääsen taas tallille mutta saisi ennen sitä hitsattua kupin valmiiksi.
                            Last edited by Mumtsi; 18-12-2008, 11:45.
                            - Isi mikä toi on?
                            - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                            Comment

                            • LiLHezz
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 647
                              • Pilpala / Riihimäki

                              #29
                              Originally posted by Mumtsi View Post
                              Sain puslatyökalun ohjeet selkeytettynä. Sain toisen puolen puslan ulosvetäjällä pois, mutta en ole vielä löytänyt mistään 59mm sisähalkaisijaltaan olevaa putkea. Sorvarille en nyt kerkeä näin tiukalla aikataululla menemään kun pitää saada homma tehtyä. Nopeasti tuon kupin hitsaa kun tietää vaan minkälainen putki siihen sopii.

                              Kysymys kuuluukin, että tuleeko E30 puslan ulkokehä edes apurungon yli sieltä yläpuolelta? Helpottaisi kummasti tuon kupin tekemistä, kun tietää ettei siinä tarvitse olla juuri 59mm sisähalkaisija. Senhän tiedän että keskiholkki tulee yli.

                              Saanhan tuon mitattuakin kun pääsen taas tallille mutta saisi ennen sitä hitsattua kupin valmiiksi.
                              IX:sässä tuli ainaski yli. olisko ollu jotain 5-10mm eli ei hirveesti kumminkaan.
                              Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                              E30 325iXA Touring
                              Lizzy - '82
                              Jättiprojekti

                              Comment

                              • Mumtsi
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2008
                                • 282
                                • Kotka

                                #30
                                Nyt on toinen pusla painettu sisään eikä tullut yli, luulen että IX:ssä on myös se runko-osa korkeampi eikä se keskitappi pelkästään. Joten tuon kupin ei tarvitse olla juuri 59mm sisähalkaisijaltaan. M12 kierretanko kesti hyvin sisäänpainamisen kuivana ja ilman lämmitystä. Nyt on apukuskin puolella puslan irroitus menossa, mutta vetotyökalun leuat vain lipsuu. Täytyy siis ottaa järeämmät työkalut käyttöön...
                                - Isi mikä toi on?
                                - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎