Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Takakelkan puslat loppu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #31
    Eikä siellä yläpäässäkään tarvitse mitään kuppia olla, samanlainen mutta lyhyempi 2 leuka riittää kuin ulosvetopäässäkin, ei läjää mitään noilla kiristyksillä.
    Kierretankoa saa aika edullisesti myös 10.9 lujuutta joten semmoista hankkimaan niin alkaa kestämään (ja vastaavat mutterit siihen).
    Olen rakennellut korjaamokäyttöön tuommoisen säädettävän ja muutenkin varioitavan ulosveto "järjestelmän" joka sopii lähes mille tahansa puslille mitä muun muassa bmw:stä löytyy.
    Säädettävän 2 leuka vetovastakappaleen saa 2 liukuleualla olevasta ulosvetäjästä josta leikkaa "kynnen" leuoista pois. Säädettävän vastakappaleen paikoilleenlaittoon saa vaikka laakeriulosvetimen haarukasta ja parista sopivaksi työstetystä pultista. En tiedä saanko aikaiseksi laittaa kuvia mutta tulkaa paikan päälle katsomaan jos haluatte nähdä moiset sinänsä simppelit systeemit. Näillä on vaihdettu melkein mitä tahansa puslaa.
    Säätöjen ansiostahan siis joka puslalle ei tarvita omaa ulosvetäjää vaan työkalu voidaan aina säätää sopivaksi puslan tai kehän halkaisijan mukaan.

    Veto/paininkehikon saa lisäksi vielä 2 kierretangosta ja 2 laakeriulosvetimen haarukasta,tämä siis on kehä jolla voidaan irroittaa pusla jota ei voida vetää ulos sen omaa reikää apuna käyttäen (esimerkiksi reikään katkenneen ja tiukasti sinne jumiutuneen pultin vuoksi).

    Laittakaa aina niihin ulosvetäjärakennelmiin mieluiten luokiteltua kierretankoa, halpahallin 4.6 tai sitäkin pahemmilla ei saa kuin pahan mielen ja pahimmassa tapauksessa muitakin vammoja. Luokiteltu oikea 8.8 kin kestää jo yllättävän paljon mutta 10.9 parempi, 12 ja yli tietenkin vielä mutta hinta niillä on jo kohtuuton.
    Mutterit ja tanko on myös syytä vaihtaa kun kulumista ilmenee, työturvallisuusriskien vuoksi.

    Comment

    • Mumtsi
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 282
      • Kotka

      #32
      Puslat nyt on vaihdettu onnistuneesti ihan tavallisella 8.8 kierretangolla. Puoli tuntia kääntelin uusia puslia sisään lenkkiavaimella 1/8 kierrosta kerrallaan ja luovutin joten hain tallin nurkasta puolen metrin jakoavaimen niin alkoi homma luistamaan
      - Isi mikä toi on?
      - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

      Comment

      • late^^^
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 58

        #33
        Mitenkäs toi apurunko oikein irtoaa korista?otettiin ne pultit pois ja sitten se ei käsittääkseni pitäis enää olla mitenkään kiinni?mutta ei vaan irtoo..eli onko tähän nyt joku taikatemppu millä se irtoaa?ja siis koko taka-akselia oltais tiputtamassa.

        Comment

        • larzu85
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 821
          • Mustasaari

          #34
          Originally posted by late^^^ View Post
          Mitenkäs toi apurunko oikein irtoaa korista?otettiin ne pultit pois ja sitten se ei käsittääkseni pitäis enää olla mitenkään kiinni?mutta ei vaan irtoo..eli onko tähän nyt joku taikatemppu millä se irtoaa?ja siis koko taka-akselia oltais tiputtamassa.

          luultavasti pusla hapettunu kiinni runkoon...eli jotai rautaa vaan väliin ja vääntämään,mutta varo jottet murra siitä ouslasta sitä holkkia sinne rungon sisälle
          BMW E61 535d Msport -06 Carbon Schwarz

          BMW E91 325i Msport -06 Sparkling-graphit metallic

          EX:BMW E30 325i m-tech2 -89 Lachssilber

          EX:BMW E34 525i touring -92 Titansilber

          EX:BMW E30 316i bavaria -90 Brilliant Rot

          EX:BMW E30 320i motronic -87 Diamantschwarz metallic

          EX:BMW E30 316 -85 mattamusta paholainen

          Comment

          • LiLHezz
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 647
            • Pilpala / Riihimäki

            #35
            Näytä sille lämpöä ja ISOA lekaa ni kyl irtoo
            Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

            E30 325iXA Touring
            Lizzy - '82
            Jättiprojekti

            Comment

            • late^^^
              Bimmer Rookie
              • Mar 2008
              • 58

              #36
              no niin,pari päivää ihmetelty sitä apurunkoa(vieläkin???)eikä milllään irto korista.on annettu lämpöä+rautakankee ja tunkin kanssakin väännetty mutta tiukassa tuntuu olevan.Eli kuuluuko sen oikeasti olla voin tiukassa??

              Comment

              • zJark
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 740
                • Ylöjärvi

                #37
                Originally posted by late^^^ View Post
                no niin,pari päivää ihmetelty sitä apurunkoa(vieläkin???)eikä milllään irto korista.on annettu lämpöä+rautakankee ja tunkin kanssakin väännetty mutta tiukassa tuntuu olevan.Eli kuuluuko sen oikeasti olla voin tiukassa??
                Oletko irrottanu isonpuslan alapuolella olevat lätkät mitkä on parilla pultilla helmassa. Entäs perämurikan kannakkeen.

                Tossa viä kuva´
                Last edited by zJark; 07-03-2009, 12:16.
                MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                Comment

                • ZoMbiE
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 2583
                  • Lohja, Virkkala

                  #38
                  Originally posted by late^^^ View Post
                  Mitenkäs toi apurunko oikein irtoaa korista?otettiin ne pultit pois ja sitten se ei käsittääkseni pitäis enää olla mitenkään kiinni?mutta ei vaan irtoo..eli onko tähän nyt joku taikatemppu millä se irtoaa?ja siis koko taka-akselia oltais tiputtamassa.
                  Joo, siis tossa selostuksessa ainakin puuttuu perän takakannakkeen pultti, se pitää myös irrottaa...

                  Comment

                  • late^^^
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2008
                    • 58

                    #39
                    juu,perän kannake on irroitettu,samoin ne lätkät..

                    Comment

                    • zJark
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 740
                      • Ylöjärvi

                      #40
                      Jos nuo kaikki on irti niin ei sitä sitten siä mikään enää pidä. paitsi vuosien hapettuma.
                      MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                      +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                      Comment

                      • zJark
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 740
                        • Ylöjärvi

                        #41
                        Viä lisäten että jos et ole jo tehny niin ota takapenkki pois ja lyö ne läpi pultit konttorin puolelle. Kun ne on pois rei'istään niin pääsee paremmin heilutteleen.
                        MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                        +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                        Comment

                        • late^^^
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2008
                          • 58

                          #42
                          juu,pultit on kans lyöty läpi..joka paikkaan annettu vielä öljyä josko jotain auttaisi.en varmaan oo sit vaan kehdannu käyttää tarpeeks voimaa?mut saatanan tiukas kyllä on.No huomen tai ens viikol uus yritys,syö toi intti vähän tota rakentelu aikaa

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16414
                            • Asikkala

                            #43
                            Jos niitä pultteja ei enää ole niin palkinhan pitäisi tippua asentajan päähän/varpaille ??

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1842
                              • Lappeenranta, Finland

                              #44
                              Muutama viikko sitten oli sama probleema irroituksen kanssa. Ehkä siinä oli ratkaisu kun hakkasin taltalla siihen yläpuolen lätkän kehälle ja sain sen iskemällä pyörimään. Sitten kai sinne vähän meni crc:tä ja muutenkin. Toiselta puolelta puslan keskiholkki katkesi ja toinen ei. Sama se kun vaihtoon meni molemmat puslat. Mutta, ihan hiton tiukassa oli. Rautakanki, riski kaveri, vasara, keskiholkin reiästä rautatangolla nitkuttelu ja valikoima talttoja, niillä se luovutti. Kyllä ne ihan pirun tiukkaan hapettuvat kiinni ajan oloon.

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              • JPK
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2002
                                • 133
                                • Kajaani

                                #45
                                Helposti lähtee kun tekee kierteen puslan sisään ja laittaa siihen pultin, sitten lyö ylhäältäpäin tapilla puslan pois. Pultti menee alupuslaan myös suoraan vääntämällä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎