mikäköhän tossa mun e30 on kun lämmityslaite lopetti toimintasa tallissa seisoessaan:think onko mitään tyyppi vikaa tms katkasialle tulee virtaa mutta lämmitimen moottori ei pyöri
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 Lämpöongelma
Collapse
X
-
Originally posted by jr66 View PostMiksi sen pitäisi näillä pakkasilla lämmetä, osaatko omin sanoin selittää ? Termari toimii jos kone on normaalilämpöinen eli mikä on ongelma ?Alpina B10 3.3 Touring
Ex. 5xE30, 4xE34 1xE39
Comment
-
-
Lainaan nyt tätä topiccia, kun itelläni melko vastaava vika. Eli lämpömittari ei noussut aiemmin puoleenväliin ja puhallin työnsi melko haaleaa ilmaa kuumimmillaankin. Vaihdoin viikonloppuna siihen uuden termarin ja nesteet sekä ilmasin systeemin. Läksin sitten tyytyväisenä ajelemaan, niin eipä nouse vieläkään mittari sen ylemmäs... Samassa kohti pojottaa mittarin neula vähän vaille puolessa. Termari siis oli muistaakseni 82 asteinen. Myyjä ei ainakaan kysynyt mitään kun tökkäsi sen kouraan (11€ maksoi).
No se tässä nyt mietityttää, että onkohan lämppärin kenno tukossa tms? Puhallin toimii hyvin kaikilla nopeuksilla. Eroa tulevan ilman lämpötilalla ei ole liikkeessä tai paikallaan seisoessa. Pitäis minusta 80-asteisen termarin kanssakin puhaltaa semmosta ilmaa että tarkenee?!
Niin, yks asia tuli mieleen kun sitä vanhaa termaria tutkin, niin siinä oli nuoli... Eli ilmeisesti "tämä puoli ylöspäin" -nuoli. En kyllä tajunnut sitä asiaa uutta laittaessa, mutta tuskin tuo vaikuttaa paljon mihinkään?
Comment
-
-
Originally posted by carlsberg View PostLainaan nyt tätä topiccia, kun itelläni melko vastaava vika. Eli lämpömittari ei noussut aiemmin puoleenväliin ja puhallin työnsi melko haaleaa ilmaa kuumimmillaankin. Vaihdoin viikonloppuna siihen uuden termarin ja nesteet sekä ilmasin systeemin. Läksin sitten tyytyväisenä ajelemaan, niin eipä nouse vieläkään mittari sen ylemmäs... Samassa kohti pojottaa mittarin neula vähän vaille puolessa. Termari siis oli muistaakseni 82 asteinen. Myyjä ei ainakaan kysynyt mitään kun tökkäsi sen kouraan (11€ maksoi).
No se tässä nyt mietityttää, että onkohan lämppärin kenno tukossa tms? Puhallin toimii hyvin kaikilla nopeuksilla. Eroa tulevan ilman lämpötilalla ei ole liikkeessä tai paikallaan seisoessa. Pitäis minusta 80-asteisen termarin kanssakin puhaltaa semmosta ilmaa että tarkenee?!
Niin, yks asia tuli mieleen kun sitä vanhaa termaria tutkin, niin siinä oli nuoli... Eli ilmeisesti "tämä puoli ylöspäin" -nuoli. En kyllä tajunnut sitä asiaa uutta laittaessa, mutta tuskin tuo vaikuttaa paljon mihinkään?- Isi mikä toi on?
- Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..
Comment
-
-
Se että lämppäristä tulee kuumaa vaatii oikeastaan vain kaksi asiaa...
1. kaikki ilma kulkee kennon läpi eikä livahda esim. puuttuvien tiivistehuopien kautta ohi kennon.
2. riittävä vesikierto kennossa, ei kökköä eikä kakkia kennossa.
vesikierron parantaniseksi voi käyttäää vaikka sähköistä kiertovesipumppua, ei maksa kauheasti ja on helppo asentaa.
auton sisätilan lämpimäksi saamiseen ei tarvita kauhean korkeaa jäähdytysnesteen läpötilaa mutta ilmamäärä pitää olla riittävän suuri.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
No nyt senverran asiaa tutkittu, että tuossahan näyttää olevan jo se kiertovesipumppu lämppärille. Liekkö ollut kaikissa jo vakiona, kun ainakin bmw:n logoilla oleva liitin oli isketty. Tai sitten laitatettu oikeen merkkihuollossa... Testasin että sille pumpulle tulee virtaa, ok. Mutta miten sen tietää pyöriikö se pumppu? Ei siitä kuulu ainakaan mitn ääntä. En kyllä usko että pitääkään. Letkut molemmin puolin pumppua on lämpimät.
Irrotin kokonaan sen liittimen ja kävin ajamassa, niin ihankun olis koneen lämmöt nostanut nopeammin, jopa n. 2km matkalla?! Jäähdyttäähän se tietysti lämppärin kennokin sitä konetta, jos siellä kiertää pumpulla neste kokoajan.
Pystyiskö lämpenemättömyys johtumaan vesipumpusta? Korjautuisko sen vaihdolla? En tieda ma...
Comment
-
-
Se pumppu saattaa kuulua johonkin kylmien maiden pakettiin. Se pumppu ei ole ikuinen ja esim. mersussa se kestää vain muutaman vuoden.
Pumpun pesä on kiinnitetty yleensä 4:llä ruuvilla jotka avaamalla saat sen siipipyörän esiin...anna sähköä ja se pyörii jos pyörii, voit yrittää avittaa ropelista sormilla. Yleensä niistä on hiilet loppu ja näppärä kaveri saa ne vaihdettua melko helposti (riippuu pumpusta) tai kokeile uutta pumppua, melkein mikä vaan kelpaa kunhan vaan saat virtaus suunnan oikeaksi ja johdot sekä letkut kiinni.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Se pumppu oli liitoksiltaan samannäköinen kun mitä motonetissä myydään. Eli päähän tulee lähtö ja sivulle 90 asteen kulmassa toinen. Heittämällä taitais käydä se uus tilalle. Taidan ensin purkaa tuon vanhan, jos siihen jonkun putken tilalle laittaa siks aikaa...
Onneks tuo moottorin vesipumppu on näköjään suht halpa ja helppo vaihtaa tuohon m40:iin
Comment
-
-
kyllä se pumppu taitaa olla vakiona kaikissa e30.
ja kyllä sen kuulee ja tuntee käsin kun se pyörii eli sulla varmaan sökönä.
jos se on rikki niin voi huonontaa nesteen kiertämistä kennoon.
itse vaihdoin omasta alkutalvesta rikkinäisen ehjään niin huomattavasti nopeammin ja paremmin tulee lämpöä hyttiin.
Comment
-
-
Neloskoneisissa e30 on, ainakin m10 ja m40. Tiiä sitten onko niissäkään kaikissa. m20 koneisissa en oo koskaan nähny. Kyllä sen kädellä tuntee pyöriikö pumppu vai ei.Myyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
"Minkäköhän takia syylärin alavesiletku termostaattiin asti on ihan kylmä? Kone kyllä oli lämmin, ja lämmöt aina normaalit kun ajaa."
Itelläni on sama juttu myöskin, kuten monella. Alaletku on viilee. Pikkukierroksilla (=kaupunkiajossa) tulee kylmää, jos kaasuttelee vähän aikaa kovilla kierroksilla niin tulee lämmintä. Nesteet ja termari on vaihdettu, on ilmailtu useeseen otteeseen. Vesipumppu on kokeiltu ilman hihnaa -> pyörii. Lämpömittari näyttää kyllä normaaleja lukuja, tai joskus karkaa lämpöselle puolellekin (korjaantuu mittaritaulua naputtamalla).
Edit: Kyseessä siis M10B18Last edited by maverick999; 31-01-2009, 22:40.Respect your elders
Comment
-
Comment