Announcement

Collapse
No announcement yet.

STARTTI ei pyöri; vikaselvitystä (e30)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1638

    STARTTI ei pyöri; vikaselvitystä (e30)

    Eli ongelma on seuraavanlainen. Kun kääntää virta-avaimesta --> ei tapahdu mitään

    - Startti ei pyöri
    - solenoidi ei naksahda
    - kun yrittää startata valot eivät himmene
    -polttoainepumppu ei surraa (surraako jos solenoidi paskana?)

    Sitten mitä tehty

    - Akku on täynnä (12,76v lepotilassa)
    - Drop testin perusteella ei häviötä startin "30" piuhassa eli siinä mihin tulee suoraan akun virta eli virta kulkee
    - startin "50" piuhassa ei virtaa ja ei myös virtaa kun kääntää virta-avaimesta

    ELI

    a) solenoidi paskana?
    b) virtalukko paskana (virtalukon pohja vaihdettu viime vuonna)

    Mistä lähteä etenemään?

    Startin vaihto taitaa olla persehommaa? Miten lähtee M42 moottorist startti pois? Käytännön vinkkejä?
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by MarttiKK View Post
    Eli ongelma on seuraavanlainen. Kun kääntää virta-avaimesta --> ei tapahdu mitään

    - Startti ei pyöri
    - solenoidi ei naksahda
    - kun yrittää startata valot eivät himmene
    -polttoainepumppu ei surraa (surraako jos solenoidi paskana?)

    Sitten mitä tehty

    - Akku on täynnä (12,76v lepotilassa)
    - Drop testin perusteella ei häviötä startin "30" piuhassa eli siinä mihin tulee suoraan akun virta eli virta kulkee
    - startin "50" piuhassa ei virtaa ja ei myös virtaa kun kääntää virta-avaimesta

    ELI

    a) solenoidi paskana?
    b) virtalukko paskana (virtalukon pohja vaihdettu viime vuonna)

    Mistä lähteä etenemään?

    Startin vaihto taitaa olla persehommaa? Miten lähtee M42 moottorist startti pois? Käytännön vinkkejä?
    todennäköisemmin virtalukko kuin startti jos startti ei saa "herätettä" niin se ei pyöri eikä solenoidi naksahda.. ota pätkä johtoa ja pistä virrat päälle ja vaihde vapaalle ja yhdistä startilta + ja heräte navat -> pitäis startata ja lähteä käyntiin..
    mittaa vielä virtalukon perseestä että tuleeko virtalukon läpi virtaa ja jos tulee niin ajonesto tai katkinainen johto kiusaa
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Originally posted by MarttiKK View Post
      - startin "50" piuhassa ei virtaa ja ei myös virtaa kun kääntää virta-avaimesta
      Missä pidit mittarin miinusjohtoa, kun mittasit tämän jännitteen?
      Jos moottorin maadoitusjohto on poikki ja miinusjohto oli moottorissa, niin mittari ei näytä jännitettä (eikä startti pyöri).
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1638

        #4
        Originally posted by kaol View Post
        Missä pidit mittarin miinusjohtoa, kun mittasit tämän jännitteen?
        Jos moottorin maadoitusjohto on poikki ja miinusjohto oli moottorissa, niin mittari ei näytä jännitettä (eikä startti pyöri).
        Ööö eli plussa oli akun + kiinni ja miinus oli siinä "50" piuhassa, menikö väärin?

        Kytkin jumpperilla startin navat ja kone hörähti heti käyntiin.

        Eli viittaako tämä virtalukkoon vai voiko se solenoidi olla viallinen?

        Sähkömiesten aatelia...

        Comment

        • julli75
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 302
          • lpr

          #5
          kyl toi vaikuttais ihan siltä et sun virtalukko on paskana jos kerran starttaa kun antaa virran suoraan startille.

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            jos ajonestoa ei ole niin vaihtoehdot on aika vähissä.. virtalukko ja johto.. mittaamalla selviää että kumpi
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • -Jarno-
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1140
              • Salo

              #7
              Onko varmasti se startin herätejohto oikeassa kohtaa? Eikös siellä ole 2 paikkaa mihin sen saa laitettua, näin ainakin oli m20b25:ssa. Oireilee juuri ko. tavalla jos se on väärässä paikassa.

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8262
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Originally posted by -Jarno- View Post
                Onko varmasti se startin herätejohto oikeassa kohtaa? Eikös siellä ole 2 paikkaa mihin sen saa laitettua, näin ainakin oli m20b25:ssa. Oireilee juuri ko. tavalla jos se on väärässä paikassa.
                kaksi siellä on.. isompi, muistaakseni musta/keltainen menee napaan 50 ja pienempi, muistaakseni musta/vihreä napaan 30h.. tuo pienempi on "kuorman alennus" releiden maa.. periaatteessa pitäisi sulakkeen palaa jos menee ristiin
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • MarttiKK
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 1638

                  #9
                  Originally posted by peto2 View Post
                  kaksi siellä on.. isompi, muistaakseni musta/keltainen menee napaan 50 ja pienempi, muistaakseni musta/vihreä napaan 30h.. tuo pienempi on "kuorman alennus" releiden maa.. periaatteessa pitäisi sulakkeen palaa jos menee ristiin
                  Tuossa M42 moottorissa jokainen startin mutteri oli eri kokoinen eli niitä ei oikein voi sekoittaa.

                  Auto teki tuota samaa viime kesänäkin ja se korjaantui itsestään eli viittaa kontaktihäiriöön. Vaihdoin virtalukon pohjan viime kesänä, mutta pitääpä mitata se.

                  Osaako joku antaa vinkkiä proseduuriin eli mistä mitataan?

                  Eli jos auto hörähtää käyntiin jumpperoinnilla, niin solenoidi ei ole rikki? ELi ei tarvitse ruveta irrottamaan starttia? Tämän haluaisin varmistaa ennen purkuoperaatioon ryhtymistä

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by MarttiKK View Post
                    Tuossa M42 moottorissa jokainen startin mutteri oli eri kokoinen eli niitä ei oikein voi sekoittaa.

                    Auto teki tuota samaa viime kesänäkin ja se korjaantui itsestään eli viittaa kontaktihäiriöön. Vaihdoin virtalukon pohjan viime kesänä, mutta pitääpä mitata se.

                    Osaako joku antaa vinkkiä proseduuriin eli mistä mitataan?

                    Eli jos auto hörähtää käyntiin jumpperoinnilla, niin solenoidi ei ole rikki? ELi ei tarvitse ruveta irrottamaan starttia? Tämän haluaisin varmistaa ennen purkuoperaatioon ryhtymistä
                    startti on kokonaisuudessaan ehjä jos "hyppylangalla" lähtee tulille..

                    mittaamisesta: joudut luultavammin irroittamaan pohjan rattiputkesta että pääset kunnolla mittaamaan (en oikeen tiedä kuinka e30:ssä on tilaa touhata).. aseta mittariin pienin ohmi (Ω) alue ja kytke johdot virtalukon 30 ja 50 napoihin (ei ole väliä kummin päin) ja väännä pohja startti asentoon, jos mittarissa on piippaus sen pitäisi piipata ja arvon pitäisi olla 0Ω.. tosin riippuen mittarin laadusta se voi näyttää esim. 0-3Ω.. jos näyttää ääretöntä tai kymmeniä ohmeja, sinulla on rikkinäinen virtalukon pohja kädessäsi..
                    johdon kunto selviää samoilla mittarin asetuksilla.. tarvitset vain pidemmät mittajohdot.. kytket siten että toinen mittajohto virtalukon liittimen vastapuolen (c200) 10 napaan ja toinen mittajohto startin 50 napaan.. arvon pitäisi jälleen olla mahdollisimman lähellä nollaa.. ääretön tarkoittaa katkinaista johtoa..

                    en tiedä voiko tätä enää vaikeammin selittää mutta olenkin huono selittämään mitään
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • MarttiKK
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 1638

                      #11
                      Ei mitään, hyvät ohjeet. Nyt kun vaan tietäisi mikä on virtalukonpohjan 30 ja 50 navat ja niin se 10 napa

                      Noh, ei muuta kuin kokeilemaan.

                      Se tila on aika pieni siellä rattiputken lähellä, mutta pitää yrittää venkslata

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8262
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by MarttiKK View Post
                        Ei mitään, hyvät ohjeet. Nyt kun vaan tietäisi mikä on virtalukonpohjan 30 ja 50 navat ja niin se 10 napa

                        Noh, ei muuta kuin kokeilemaan.

                        Se tila on aika pieni siellä rattiputken lähellä, mutta pitää yrittää venkslata
                        joo.. liittimissä on numerointi merkattu, pienellä kylläkin mutta johtojen värit ja koot on seuraavat: virtalukon pohjan 30 napa: 4mm² punainen, 50 napa: 2,5mm² musta/keltainen ja virtalukon pohjan autonpuoleisen liittimen napa 10: 2,5mm² musta/keltainen

                        toivottavasti auttaa
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Jigsaw
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2007
                          • 420
                          • Haapajärvi

                          #13
                          e30:n virtalukko kestää vaikka ydin pommin. jos olet epävarma niin ruskeasta johosta yhdistät virran suoraan virtaan. jos ei toimi niin jollakin rautakepillä yhdistät solenoidin sekä suoran virran niin luulisi lähtevän käyntiin. jos ei lähde niin sitten on solnoidi rikki. kokeile myös autoa vetämällä käyntiin, jos ei silläkään, autossasi on jotain enemmän vialla.
                          E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                          Comment

                          • Jigsaw
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 420
                            • Haapajärvi

                            #14
                            Originally posted by MarttiKK View Post
                            Ei mitään, hyvät ohjeet. Nyt kun vaan tietäisi mikä on virtalukonpohjan 30 ja 50 navat ja niin se 10 napa

                            Noh, ei muuta kuin kokeilemaan.

                            Se tila on aika pieni siellä rattiputken lähellä, mutta pitää yrittää venkslata

                            30 napa on punainen (virta), 50 on musta (miinus) 10 (ruskea/ mus-kelt. )
                            Last edited by Jigsaw; 02-05-2009, 23:02. Reason: 10 startin heräte virta
                            E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                            Comment

                            • bimmertouring
                              Banned
                              • Feb 2012
                              • 1082
                              • Satakunta

                              #15
                              bmw e30 318is vm 1990... (M42)

                              mites tuo hyppyjohdon kanssa.

                              eli starttissa 3 johtoa.

                              kaikki erin kokoisia... mistä tiedän mikä on heräte ? plus ?

                              olisiko paksuin plus ja pienin heräte ? jotai numeroita siin oli,,mut tiedä niistä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎