Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 m-50 koneen muutosprosentit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m|kko
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 19

    e30 m-50 koneen muutosprosentit

    jos e30 325i:hin laittaa m-50 325i 24v koneen nii meneekö siitä muutos prosentteja? :roll:
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Re: e30 m-50 koneen muutosprosentit

    Originally posted by m|kko
    jos e30 325i:hin laittaa m-50 325i 24v koneen nii meneekö siitä muutos prosentteja? :roll:
    menee
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • jani1632
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 2243
      • Etelä-pohjanmaa

      #3
      Koneesta 12%
      Startti 1,5%
      Laturi 1,5%
      Vaihteisto ja kytkin 9%
      Tallin täytteet:
      E70 3.0d -09
      E34 540ia -94
      E39 520d -00
      E39 528i M-sport -00
      E60 520i -04
      E30 -86
      E61 520da -09

      Comment

      • JD
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1195
        • Espoo

        #4
        Re: e30 m-50 koneen muutosprosentit

        Originally posted by m|kko
        jos e30 325i:hin laittaa m-50 325i 24v koneen nii meneekö siitä muutos prosentteja? :roll:
        Prosentteja menee aina kun autosta poistaa tehtaalla siihen ruuvatun osan (kulutusosat poikkeuksena) kertoi sen katsastuksessa tai ei.


        Mutta tarvitseeko tätä muutoskatsastaa kun koneen tilavuus ei muutu? No ok, tehot muuttuu sen 20% puitteissa ja se taitaa vaatia muutoskatsastuksen.

        Vaan jos hevosvoimat ei muuttuisi (323/523koneet) niin ei taitaisi jäädä mitään syytä joka vaatisi muutoskatsastuksen vaikka kone vaihtuisi näinkin erilaiseksi?

        JD
        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

        Comment

        • 0u†Law
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 944

          #5
          Re: e30 m-50 koneen muutosprosentit

          Originally posted by JD
          Mutta tarvitseeko tätä muutoskatsastaa kun koneen tilavuus ei muutu? No ok, tehot muuttuu sen 20% puitteissa ja se taitaa vaatia muutoskatsastuksen.

          Vaan jos hevosvoimat ei muuttuisi (323/523koneet) niin ei taitaisi jäädä mitään syytä joka vaatisi muutoskatsastuksen vaikka kone vaihtuisi näinkin erilaiseksi?

          JD
          :arrow: http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=124
          "ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla..."

          Jos taas tehot kasvaa (mallisarjan tehokkaimmasta, eli tässä tapauksessa juuri 325i:stä) yli 20 %, niin ei kai silloin auta edes muutoskatsastus? http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
          ????????????????????

          Comment

          • Tykki
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 197
            • Ii

            #6
            Re: e30 m-50 koneen muutosprosentit

            Originally posted by 0u†Law
            Originally posted by JD
            Mutta tarvitseeko tätä muutoskatsastaa kun koneen tilavuus ei muutu? No ok, tehot muuttuu sen 20% puitteissa ja se taitaa vaatia muutoskatsastuksen.

            Vaan jos hevosvoimat ei muuttuisi (323/523koneet) niin ei taitaisi jäädä mitään syytä joka vaatisi muutoskatsastuksen vaikka kone vaihtuisi näinkin erilaiseksi?

            JD
            :arrow: http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=124
            "ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla..."

            Jos taas tehot kasvaa (mallisarjan tehokkaimmasta, eli tässä tapauksessa juuri 325i:stä) yli 20 %, niin ei kai silloin auta edes muutoskatsastus? http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
            joo, sitä ei voi ylittää mitenkään. ainoa konsti olisi muutosluvan hakeminen, mutta niitä myönnetään nykyään todella nihkeästi.
            "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
            -Andy McCoy

            Comment

            • Jacek
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 552
              • Helsinki

              #7
              Re: e30 m-50 koneen muutosprosentit

              Jos taas tehot kasvaa (mallisarjan tehokkaimmasta, eli tässä tapauksessa juuri 325i:stä) yli 20 %, niin ei kai silloin auta edes muutoskatsastus? http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf[/quote]

              Mallisarjan tehokkain on M3 Sport Evo eli ns M Sport E3 238hv. Mallisarjan suurin iskutilavuus on 333i 3210ksm (ZA -versio)
              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

              Osia myytävänä

              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

              Comment

              • wj
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 3253
                • Järvenpää

                #8
                Re: e30 m-50 koneen muutosprosentit

                Originally posted by Jacek
                Jos taas tehot kasvaa (mallisarjan tehokkaimmasta, eli tässä tapauksessa juuri 325i:stä) yli 20 %, niin ei kai silloin auta edes muutoskatsastus? http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

                Mallisarjan tehokkain on M3 Sport Evo eli ns M Sport E3 238hv. Mallisarjan suurin iskutilavuus on 333i 3210ksm (ZA -versio)
                M3 ei ole samaa mallisarjaa ja 333i ei ole tyyppihyväksytty suomeen
                - 2006 Mustang cabriolet
                - Sleekcraft Enforcer 28'

                Comment

                • S.P.R
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1009
                  • Oulu area

                  #9
                  20%

                  Onko mulla matikka näin aamutuimaan jäässä vai miten musta tuntuu, että 192hv menee 170hv +20% sisään...? :shock:

                  Comment

                  • wj
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 3253
                    • Järvenpää

                    #10
                    Re: 20%

                    Originally posted by Wackot
                    Onko mulla matikka näin aamutuimaan jäässä vai miten musta tuntuu, että 192hv menee 170hv +20% sisään...? :shock:
                    Menee se. Väittikö tässä joku ettei menis?
                    Se tekee 204hp
                    - 2006 Mustang cabriolet
                    - Sleekcraft Enforcer 28'

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #11
                      M3 on mallisarjaa E30 ja vertailuauton ei tarvitse olla tyyppihyväksytty suomeen. Esim 325e ei ole tyyppihyväksytty täällä ja siitä huolimatta sitä on käytetty jatkuvasti mallisarjan vertailuautona
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • wj
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 3253
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by Jacek
                        M3 on mallisarjaa E30 ja vertailuauton ei tarvitse olla tyyppihyväksytty suomeen. Esim 325e ei ole tyyppihyväksytty täällä ja siitä huolimatta sitä on käytetty jatkuvasti mallisarjan vertailuautona
                        Tästä on väännetty monta kertaa täälä ja tulos on ollut aina se että 325i on mallisarjan tehokkain.

                        Mutta jos kumminkin toi pitää paikkansa niin muuttuu e30 rakentelu aika radikaalisti.
                        Sitten sais istuttaa 4l koneen ja siinä sais olla 285hp
                        Ja sehän vasta hienoa olisi 8)

                        Mitä verrataan 325e:hen?
                        Ei ainakaan tehoja

                        Edit: Muistimpas. 325e:hen verrataan tilavuutta :oops:
                        - 2006 Mustang cabriolet
                        - Sleekcraft Enforcer 28'

                        Comment

                        • petteriu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1164
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by Jacek
                          M3 on mallisarjaa E30 ja vertailuauton ei tarvitse olla tyyppihyväksytty suomeen. Esim 325e ei ole tyyppihyväksytty täällä ja siitä huolimatta sitä on käytetty jatkuvasti mallisarjan vertailuautona
                          Mutta tulkintaohje on kuitenkin tainnut (käytönnössä) olla, että pitää olla tyyppihyväksytty johonkin EU-maahan/eurooppaan tai USA:n markkinoille. Etelä-Afrikan tai Australian kotimarkkinoiden "erikoisrimpuloiden" käyttäminen vertailuautona taitaa olla hankalampaa.

                          Ellei näin todistetusti ole, niin pitänee alkaa taas soitella tuonne eteläiseen Afrikkaan...

                          Petteri
                          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #14
                            AKEhan tunnetusti tulkitsee asioita välillä miten huvittaa - hyvänä esimerkkinä mainittakoon leimatessani ensimmäistä M3 E30 M5- moottorilla (BEM-300) AKEn kätevä tapa muuntaa DIN hevosvoimat SAE Netto hevosvoimiksi lisäämällä niihin 10%. Kysyttäessä miksi he soveltavat tehonlaskentatapaa joka ei ole meillä käytössä he vastasivat vain että "no kun meillä on niin paljon USA-autojen muutoksia että tää on helpompaa näin".

                            Ongelmahan oli tuossa teho/painosuhteessa joka ei saanut alittaa 7kg/kW.
                            Sittemmin kyseinen järjettömyys on lopetettu valituksen kautta.

                            Tarkoitan tällä sitä että AKE ei ole jumala ja kaikki niiden "sovellusohjeet" yms tulkinnat pitää perustua johonkin lainkohtaan ja jos sellaista ei ole niin joko lakia lukemalla tai sitten valittamalla nurin.

                            Kuoppainen tie mutta toimiva. Jos ei Siilinin Antti olisi valittanut autoverostaan niin tuskin sekään olisi miksikään muuttunut.
                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • jmp2002
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 5727
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Ja m50 koneen menee m20 vauhtipyörä ja kytkin eli niistä ei välttämättä tule prossia... ja tuolla on haku-napi jolla löytyy asiaa nimittäin minäkin kysyin juuri kuukausi/kaksi takaperin samaa asiaa...

                              Tuossa on se minun kysely ja siinä ainakin minulle selvisi kaikki tarpeellinen suunnittelu pohjalla kuhan pääsisi projektia tekemään..

                              E30 325i Touring -89
                              E30 325i touring -88 m50tbo
                              G20 330e M-Sport -20

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎