Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 325iX Jakolaatikon irroitus ja huolto.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LiLHezz
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 647
    • Pilpala / Riihimäki

    e30 325iX Jakolaatikon irroitus ja huolto.

    Eli kerätään kaikki mahdollinen tieto jakolaatikon irroituksesta ja huollosta tähän threadiin.

    Sen verran tiedän että etupalkki, pakoputki ja takakardaani pitää ainakin irroittaa ja konetta laskea että mahtuu tulemaan pois.

    Entäpä sitten laakerit ja stefat? onko jotain vakiokokoa että löytyy ihan laakerikaupasta vai pitääkö käydä marmoritiskillä?
    REALOEM KUVA
    Eli osat:
    - Laakerit: 8, 21, 22, 28
    - Stefat: 6, 23, 27
    Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

    E30 325iXA Touring
    Lizzy - '82
    Jättiprojekti
  • Juubi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 999

    #2
    Stefojen koothan näkyy tuossa realOEMin listassa ja soittamalla paikalliseen stefakauppaan selviää mitä on hyllyssä. Leveyshän noissa nyt ei ole niin tarkka etteikö siellä menisi pykälän kapeampikin stefa.

    Ja tästä sitten hieman kuvia kaveriksi:

    Comment

    • Tommy T
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 268

      #3
      Ei tarvii etupalkkia irrottaa, sopivilla jatkoilla ja nivelillä onnistu myös yläpulttien irrotus.
      ix---xi

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Jos kyseessä on automaattivaihteistollinen yksilö, kuten luulen nyt olevan, etupalkki pitää irrottaa. Yläpuolisiin 4:ään kiinnityspulttiin pääsee käsiksi sitten kun koko kompleksi on tiputettu jo hieman alaspäin mutta silloinkin yläpuolelta pitää purkaa konsoli ja tehdä tuo homma yläkautta. Jakovaihteisto ei mahdu irtoamaan vaihteistosta muuten kun suoraan taaksepäin vetämällä mutta silloin rungon yksi jäykistepalkki on edessä ja siksi lootan perän ja koko tekniikan pitää olla reilusti alempana kuin normaalisti.

        Stefat ja ne laakerit joita on syytä vaihtaa jos epäilee vikaa, saat laakeriliikkeestä. Etuvetoakselin sisemmästä stefasta (2 stefaa vierekkäin) otetaan jousi pois jotta se "vuotaisi hallitusti" voiteluöljyä ulommalle jossa jousi jää paikalleen. Stefoille ei ole vastinpintoja, eli niiden asennuskohdat on mitattava vanhoista ennen kuin ne puretaan. Usein kannattaa siirtää paikkaa hieman jos mahdollista jotta akselista saadaan uusi virheetön vastinpinta käyttöön.

        Miksi muuten avaat jakolootan? Jos kyse on MYN-XXX autosta, siellä on kaikki hilppeet sisällä uusittu jo pari kertaa.. Vai antautuiko viskokytkin (taas)?
        ---

        Comment

        • LiLHezz
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 647
          • Pilpala / Riihimäki

          #5
          Originally posted by -Tapi View Post
          Miksi muuten avaat jakolootan? Jos kyse on MYN-XXX autosta, siellä on kaikki hilppeet sisällä uusittu jo pari kertaa.. Vai antautuiko viskokytkin (taas)?
          Jep tosta MYN:nistähän se olis kyse.. Visko tuntuis toimivan vielä jotenkuten (ei ihan rikki muttei ihan kunnossakaan) Mutta luulen, että sieltä on joku laakeri sanonut itsensä irti. Sellanen laahaava metallinen ääni + pientä kitinää ja armoton ravistus/täristys/kalkatus, kun pitää paikaltaan lähteä tai vauhdissa kiihdyttää vähän rankemmin.

          Etuperä siitä mulla jo oli vetareineen pöydällä, kun luulin vian olevan siellä. Löin takasi nippuun, ku mitään vikaa ei löytyny. Auto toimi päivän oireetta..

          Niistä kuvista -Tapi mitkä annoit näkee, et sielt on ennenki hajonnu laakeri. Oliko oireet sillon millaset?
          Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

          E30 325iXA Touring
          Lizzy - '82
          Jättiprojekti

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Juu, siitä hajosi viskokytkimen runkoa vasten oleva laakeri kun ostaessani auton jakolootassa ei ollut juuri öljyä ja matka Saksasta Suomeen tuli paahdettua pahaa aavistamatta. Se alkoi jyristää ruotsin ylämäissä sillälailla aaltoilevasti, enemmän kuormaa=> enemmän jyrinää. Pääsin kuin ihmeen kaupalla kotiin asti mutta seuraavana päivän jurina/jyrinä/tärinä oli sellaista etten uskaltanut paljon pihaa pidemmälle.. Tuon laakerin lisäksi vaihtuivat kaikki muutkin laakerit, stefat ja viskokytkin. Viskon takia se tuli purettua sitten useaan otteeseen kun kokeilin eri täyttömäärillä toimintaa. Vaihteistokin oli samalla palasina automaattikorjaamolla ja siihen vaihdettiin tiivisteet ja turbiini huollettiin. Toivottavasti tämänkertainen jyrinä on jotain vähän helpompaa..
            ---

            Comment

            • LiLHezz
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 647
              • Pilpala / Riihimäki

              #7
              vaikkuttaa kyl pikälti samalta.. Varsinki kiihdytyksissä esim. ylämäkeen on aivan hirveä juria ja kolina...
              Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

              E30 325iXA Touring
              Lizzy - '82
              Jättiprojekti

              Comment

              • LiLHezz
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 647
                • Pilpala / Riihimäki

                #8
                Tuleekos vaihdelootasta öljyt pihalle, ku irrottaa jakolaatikon :think
                Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                E30 325iXA Touring
                Lizzy - '82
                Jättiprojekti

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16503
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by LiLHezz View Post
                  Tuleekos vaihdelootasta öljyt pihalle, ku irrottaa jakolaatikon :think
                  Ei tule, ovat 2 täysin erillistä mötikkää.

                  Comment

                  • /PETE/
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2002
                    • 430
                    • Seutula City / Vantaa

                    #10
                    Originally posted by LiLHezz View Post
                    Tuleekos vaihdelootasta öljyt pihalle, ku irrottaa jakolaatikon :think
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Ei tule, ovat 2 täysin erillistä mötikkää.

                    Itse asiassa automaatissa saattaa tulla, jos oikein muistan.
                    Jakolaatikko on osa automaatin takakantta ja jos laatikko on tarpeeksi vinossa taaksepäin niin öljy kyllä valuu ulos.
                    Korjatkaa jos olen väärässä.
                    E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
                    EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      Juu, tulee osa lootan öljystä ulos kun jakolaatikon irrottaa tuossa automaattivaihteisessa. Siksi lootan tyhjennys on paikallaan, samalla tulee sitten vaihdettua osa senkin öljystä.
                      ---

                      Comment

                      • metake
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 331
                        • Janakkala

                        #12
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Viskon takia se tuli purettua sitten useaan otteeseen kun kokeilin eri täyttömäärillä toimintaa.
                        Pystyykö tuon viskon täyttämään itse uudestaan jos litkut on karanneet? Mulla on parikin jakolaatikkoa irrallaan ja toisesta on visko kaputt, eli jos sen pystyy itse huoltamaan niin teen sen. Entäs takaperän visko?

                        Comment

                        • LiLHezz
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 647
                          • Pilpala / Riihimäki

                          #13
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Juu, tulee osa lootan öljystä ulos kun jakolaatikon irrottaa tuossa automaattivaihteisessa. Siksi lootan tyhjennys on paikallaan, samalla tulee sitten vaihdettua osa senkin öljystä.
                          No tarvii sit vaihtaa laatikkoöljyt ja suodatin samalla.

                          Nyt olis muuten sillämallilla et pääsis tekniikkaa laskee alaspäin. Huomasin siinä kun auton alla ryömin, että perän takakansi on (kappas...) haljennu uudestaan tutusta kohtaa, takakiinnikkeestä.. Saa kaveri hitsaa sen sellaseks että KESTÄÄ prkl! Tulee sitte kerralla huollettua lähes koko voimansiirto..
                          Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                          E30 325iXA Touring
                          Lizzy - '82
                          Jättiprojekti

                          Comment

                          • LiLHezz
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 647
                            • Pilpala / Riihimäki

                            #14
                            Tekniikkaa kun laski tarpeeksi ei tarvinnu jakolaatikon ylempiä pultteja avata kabiinin puolelta

                            Planeettapyörästöstähän se vika sitte loytyi. yks ratas oli melkein irti ja irtoskin kun otin osan pöydälle. löin tilalle varaosalaatikosta "uuden" ja kas kummaa näyttäis toimivan. Laakerit ja stefat oli hyllytavaraa eikä edes hirveen kalliit. Viimesiä osia paikalleen tanään ni vois saada auton jopa ajoon
                            Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                            E30 325iXA Touring
                            Lizzy - '82
                            Jättiprojekti

                            Comment

                            • tuRbo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2005
                              • 297

                              #15
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Juu, siitä hajosi viskokytkimen runkoa vasten oleva laakeri kun ostaessani auton jakolootassa ei ollut juuri öljyä ja matka Saksasta Suomeen tuli paahdettua pahaa aavistamatta. Se alkoi jyristää ruotsin ylämäissä sillälailla aaltoilevasti, enemmän kuormaa=> enemmän jyrinää. Pääsin kuin ihmeen kaupalla kotiin asti mutta seuraavana päivän jurina/jyrinä/tärinä oli sellaista etten uskaltanut paljon pihaa pidemmälle.. Tuon laakerin lisäksi vaihtuivat kaikki muutkin laakerit, stefat ja viskokytkin. Viskon takia se tuli purettua sitten useaan otteeseen kun kokeilin eri täyttömäärillä toimintaa. Vaihteistokin oli samalla palasina automaattikorjaamolla ja siihen vaihdettiin tiivisteet ja turbiini huollettiin. Toivottavasti tämänkertainen jyrinä on jotain vähän helpompaa..
                              Millä täytit viskon? Miten teit sen?
                              e30 325i M-tech II

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎