Announcement

Collapse
No announcement yet.

saa poistaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #61
    Originally posted by qwe
    s38 on jopa kevyempi kuin s50 ja lisäksi swappi pitäisi olla helpompi vaihdelaatikon ym. suhteen
    voitko jacek sanoa mielipiteesi auton (m3) käyttäytymisestä isommalla koneella. kovin moni sitä haukkuu, mutta harvalla on oikeasti kokemusta ääriolosuhteista, nimenomaan ahveniston radalla tms. itse olen nykyisin siinä uskossa että käytöksen ei pitäisi dramaattisesti muuttua, lisäksi tehot tulevat heti käyttöön

    vakio e30 m3 olen ahveniston ajanut 1.36.64, siitä pitäisi saada useita sekunteja pois,
    Laskin joskus S50 B30 koneen painon ETKlta ja sain 191kg. Irtokonetta en ole koskaan punninnut. BMW ilmottaa S38B36 koneelle 237kg. Kyllä S50 on selvästi kevyempi vaikka painot hieman heittäisivätkin. Yksi S50 asennettiin M3 E30 autoon (RPC-997). Lisäksi S50 on lyhyempi eli painoa etuakselin etupuolelle tulee selvästi vähemmän. S52 6v askilla olis optimaalinen pata mutta budjetti tökkii.

    Vaihteistonkin kanssa on S50 vähemmän ongelmia kun sitä ei tarvitse ottaa niin pitkälle taakse kun S38. Kardaanitunnelia joutuu avartamaan mukavasti S38 kohdalla.

    Keulapainoinen siitä kyllä S38 koneella tulee, ei siitä minnekään pääse vaikka otettiinkin konetta 7,5cm taaemmas kun Alpina B6 malleissa. Varta vasten teetätetyllä, säädetyllä alustalla keula saatiin kuriin eikä keulapainoisuus enään häirinny mainittavasti. Koneen upeat imuäänet ja kaasuun reagointi korvaavat kyllä paljon. S52 olisi mun valinta jos rahaa ei tarvitsis ajatella mutta S38 B36 koneet on niin halpoja että parempaa hinta/laatusuhdetta saa hakea.

    Itte en ole koskaan ajanu ahvenistolla yhdelläkään E30 M5 autolla, ainoastaan vakio-M3lla yms liirumlaarumilla. Paras aika oli 1.37:89, pirun kova on toi sun aikas. Jos siitä nappaat vielä sekunteja pois ni hiljaseks vetää

    Puskeminen oli ärsyttävää eikä säädettävät vakaajatkaan tuntunu auttavan. Eturenkaat olivat 215/40/17, saattoivat olla osasyynä. Camberia oli myös liian vähän mutta katupelihän se oli. BKS - 491

    BLE-431 nykyinen omistaja on ymmärtääkseni ahkera kiertämään ratapäivillä ja muistan kuulleeni hänen ajaneen matalia 1.35 aikoja. Sanoisin että ahveniston tiukoissa mutkissa tulee äkkiä pidonpuute vastaan eikä tehoa pääse pahemmin hyödyntämään.

    Luulenpa että sillä on kiitettävän hankala kiihdyttää ulos suolenkiltä ilman että kylki puskee keulan edelle ja varikon mäen mutkaankin voi saada aika huolestuttavia nopeuksia. Kanttia sen todellinen käskeminen tuolla ainaskin vaatii

    Investoi kunnon etutolppiin - esim M3 3.2 täydellinen, säädettävä tolppa jarruineen niin S38 on kiva. Mikä tahansa alusta joka on tehty mille tahansa vakio E30 mallille ei toimi etupäässä ton koneen kanssa. Aivan kamala ajaa. Painot lepässä.

    Kunnon etupää ja se on hauskin auto mitä olen ikinä ajanu. Paitsi ehkä se kompressoriahdettu M5 E28 jonka toin suomeen muutama vuosi sitten :wink:
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • qwe
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 133
      • espoo

      #62
      olen jo tehnytkin poikkeuslupahakemuksen tällä viikolla akelle, katsoin moottorien painot etkasta short engine kohdasta ja siinä täydellisten moottorien painot ilman apulaitteita oli s38 eduksi muutaman kilon. haen tota lupaa esimerkkiautolle (kaverin) jos luvat menee läpi niin tuon oman saksasta ja siihen sitten noi modit. bem-300 23teur hintaan on liian kova ostettavaksi, huomattavasti säästää jos tekee uuden. bem-300:ssa on legendan lisää ja lisäksi vedotaan siihen että lupia ei nykyisin saa. käsittääkseni ble-431 on "paremmin" radalle tehty, siinähän on juuri nuo e36 tolpatkin. vinnikainen espoon laakkoselta tosin tyrmäsi tuon e36 tolppien laiton, ei kuulemma saa hyvin toimimaan, siellä oli ollut roadsport-luokan auto ko. yhdistelmällä ja ei kuulemma saatu arvoihin, olen vähän hukassa noista mielipiteistä. mikä tekee e30 m3 tolpat huonoiksi, tai siis mikä e36 tolpissa on niin paljon parempaa?

      sarniala on tämän kesän ajellut bemukerhon ratapäivillä s38b38 koneisella m3:lla, sillä vain oli ogelmia jarruissa, auto ei ole kilvissä ja hän ei testannut autoa muuten kuin ratapäivillä ajaen, ensi talvena kuulemma laittaa kaaret että pääsee keskiviikkoisin ahvenistolle treenaa. hän kehui auton käytöstä, siinä tulipeltiä on hakattu sisäänpäin, eli kone on aivan takana. jarrut 330 e46 kiekoin ja 850csi/m5 nurburgring puristimin. siinä muuten tehopainosuhde kohdallaan auto täysin riisuttu, n. 1000kg paino.

      toi mun ahveniston aika on viime kesältä corvette-kerhon ratapäiviltä, alla oli pilot sport cup -renkaat, eli sun oma aikasi on aivan vertailukelpoinen. se mun m3 oli 170tkm ajettu täysin vakio, alusta oli alkuperäinen, vain jarrut oli vaihdettu uusiin mutta samanlaisiin kuin alunperin, myös jarrupalat oli tarviketta, normaalit aten katupalat.

      no joka tapauksessa jotenkin tämä etenee, tosin ei välttämättä tarvitsisi kallista m3:sta lähtökohdaksi, voisi sen swapin tehdä tavalliseenkin e30:een, silloin voisi myös huolettomammin muuttaa autoa, ei tarvitsisi "sääliä" ja vielä loppukaneettina, nieminen ajaa valkoista e30 roadsportissaahvenistolla 1.30 ja risat ja luokan huonot renkaat huomioonottaen täytyy todeta että linjat rupeaa olemaan hallussa, tolle ble-431:lle olen kellottanut 1.35 ja risat. mohikaani joka tänä kesänä ajeli z3m cuopella ja pilot sport cupeilla ajoi 1.33 ja se on kaikista mittaamistani ajoista paras, käsittääkseni vakio auto, alusta näytti matalalta, mutta jarrut vakiot. eli ei 1.30 ole mahdottomuus, hurjaa se kyllä on. paras porsche-kerhon aika 1.35 gt3 sport cupeilla, corvetet samaa luokkaa, 1.35.5
      vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

      Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #63
        Originally posted by qwe
        olen jo tehnytkin poikkeuslupahakemuksen tällä viikolla akelle. Vinnikainen espoon laakkoselta tosin tyrmäsi tuon e36 tolppien laiton, ei kuulemma saa hyvin toimimaan. Mikä tekee e30 m3 tolpat huonoiksi, tai siis mikä e36 tolpissa on niin paljon parempaa?

        siinä tulipeltiä on hakattu sisäänpäin, eli kone on aivan takana
        Poikkeuslupahakemusta ei ehkä tarvitsisi jos vetoaisi 333i malliin muuten kun tehon osalta jos ajattelit leimata sen S38B36 koneella. Jos leimaat sen S38B35 versiona niin sitten ei ole sitäkään ongelmaa. Mulla on lista kaikista moottorikoodeista.

        Jari tietää varmasti mistä puhuu, mä en ole itse ikinä ajanu tollasta E30 noilla E36 tolpilla. Moni vaan laittaa niitä saksassa ja ideanahan on se että saa helposti mitkä tahansa isot jarrut tolppaan kiinni. E30 M3 tolppaan ei esim 315mm E36 M3 jarruja ihan noin vaan laita, vaikka toki laittaa kun askartelee. KLS-182 tuli sellaiset alunperin, tiedä häntä mitä siellä nyt on.

        Tokihan jokaisessa noissa meidänkin tekemissä E30 M5 oli tulipeltiä otettu sisään aika paljonkin mutta lämppärin moottoriin se tökkää.

        1000kg ja 3.8L kone kuullostaa vinkeältä lelulta
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • Jacek
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 552
          • Helsinki

          #64
          E30 V8 moottorilla

          Tässä yksi huonolaatuinen kuva jonka bongasin aikaa sitten jostain päin avaraa tiedon valtatietä. En haluais kyllä jarrutella tolla ilman tehostinta...
          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

          Osia myytävänä

          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

          Comment

          • JD
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1195
            • Espoo

            #65
            [quote=Jacek]
            Originally posted by "JD
            Mutta siinä on sellainen pieni ero että E30 ja M3 on eri korilla joten myös kori tulee silloin vaihtaa toisiaan vastaaviksi.
            Jos korin haluaa säilyttää niin korien väliset erot taas on pykälää vaikeampi todistella että mikä on niiden ero. Jokunen peltiosa on nähtävissä mutta onko toinen tiheämpään hitsattu, onko paljon lisävahvikkeita jne.
            JD[/quote

            Yhtä lailla eri kori on 2 ja 4D, touring ja cabriokin mutta silti ne kaikki ovat mallisarjaa E30 eikä vaihdettaessa moottoria 2D E30 mallista vaikka farkkuun tarvitse koria vaihtaa tai todistella rakenteita.

            Takalokasuoja on suurin ero korissa eikä pistehitsien tiheydessä ole mitään eroa. Urbaanilegenda.


            Ei toimi tuo vertaus... 2D, 4d, touring ja cabrion saa samoilla tekniikoilla joten ei tarvitse todistella mitään korin eroista, saman korimallin sisältä löytyy ne moottorivaihtoehdot.

            M3 on ainoa korimalli jossa on tehokkaampi kone ja jos sitä aikoo käyttää vertailukohtana erimalliseen koriin siitä pitää pystyä todistamaan korin erot (tai siis samanlaisuudet) jos katsastus pyytää, vaikka todellisia eroja ei olisikaan. Todistusvastuu kun on rakentajalla.

            Erikoisluvilla taas saa tehdä kaikenlaista kun vain pystyy asiat esittämään ja todistamaan, kuten kesällä läheisesti tutkimassani 20-luvun A-Fordissa jossa on täysiverinen Ford huippuralliauton tekniikka. Reilu 4 sec 0-100 ja kaikki yksityiskohdat katsastettu suomen kilpiin.

            JD
            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

            Comment

            • Jacek
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 552
              • Helsinki

              #66
              Originally posted by JD
              Ei toimi tuo vertaus... 2D, 4d, touring ja cabrion saa samoilla tekniikoilla joten ei tarvitse todistella mitään korin eroista, saman korimallin sisältä löytyy ne moottorivaihtoehdot.

              M3 on ainoa korimalli jossa on tehokkaampi kone ja jos sitä aikoo käyttää vertailukohtana erimalliseen koriin siitä pitää pystyä todistamaan korin erot (tai siis samanlaisuudet)
              Laissa puhutaan mallisarjasta eikä korimalleista

              779/1998 5§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

              M3 Cabriossa on lisäksi aina ollut 23 4S 2 moottori eli 215Hv versio. Se on selkeästi korimalliltaan cabrio ja tavallinen M3 on 2D Sedan.

              Samoin 320iS on aivan tavallinen 325i kori & alusta isolla M-paketilla ja 192hv 20 4E A moottorilla.

              Sitten on vielä 333i on myös aivan tavallinen E30 kori.

              Koska laissa ei kumminkaan puhuta korimalleista vaan mallisarjasta ei kaikella tällä ole mitään merkitystä.

              Mitään koreihin liittyvää ei tarvitse todistaa, ellei tehdä korimuutoksia ja siitähän tässä ei ole kyse.
              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

              Osia myytävänä

              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

              Comment

              • JD
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1195
                • Espoo

                #67
                Originally posted by Jacek
                Mitään koreihin liittyvää ei tarvitse todistaa, ellei tehdä korimuutoksia ja siitähän tässä ei ole kyse.
                Veikkampa että oikeassa elämässä kyllä joudut kun menet konttorille autoa näyttämään ja tarjoat M3 mallia vertailukohdaksi E30 muutoksillesi...

                Useamman ison muutoksen itse tehneenä ja kilpiin saattaneena voin sanoa että ainakaan ilman todistelua ei tuota vertailukohtaa tulla hyväksymään. Tai referenssinä jonkun aiemmin tekemää todistelua jos sellainen on jo hyväksytty.

                JD
                Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #68
                  Originally posted by JD
                  Veikkampa että oikeassa elämässä kyllä joudut kun menet konttorille autoa näyttämään ja tarjoat M3 mallia vertailukohdaksi E30 muutoksillesi...

                  Useamman ison muutoksen itse tehneenä ja kilpiin saattaneena voin sanoa että ainakaan ilman todistelua ei tuota vertailukohtaa tulla hyväksymään. Tai referenssinä jonkun aiemmin tekemää todistelua jos sellainen on jo hyväksytty.

                  JD
                  Oikeassa elämässä olen tehnyt tekniikanmuutoksia yms yli 10v ajan ja muutoskatsastanut vähintään 200 autoa. Autoja olen tuonut itse yli 15v ajan ja pelkästään erilaisia Motorsportin autoja on ollut n 90-100. Muita sitten siinä 1500kpl nurkilla.

                  En pidä tämän keskustelun äänensävystä mutta koska sen katsoit tarpeelliseksi niin kait mun on siihen todettava että kokemusta "todellisesta elämästä" on kertynyt jonkin verran.

                  Tuon kaltaiset kommentit kuten sinun äskeinen ovat hyvä esimerkki siitä millaista tämän ei pitäisi olla. Tässä ei ole kysymys mistään kilpailusta sen suhteen kuka on oikeassa ja kuka väärässä ja jos tyhmänylpeys saa aikaan tuon kaltaisia asenteita olisi varmaankin parempi olla kommentoimatta alkuunkaan.

                  Jos et voi argumentoida faktoilla niin on ihan turha huitoa ilmaa nyrkeilläkään.
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5857
                    • Joccis City

                    #69
                    m3

                    --------------
                    Last edited by jannmann; 22-02-2012, 14:50.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #70
                      Re: m3

                      Originally posted by jannmann
                      cabriota on ollut myös se 195hv ja 200hv versiot......

                      Totta, väärässä olin. Jostain oli jääny päähän että niitä valmistettiin vasta 9.89 alkaen mutta näinhän ei selvästikään ole


                      Originally posted by jannmann
                      eikö saksassa nämä rakentelut perustu juuri tuohon mallisarjaan eikä korimalleihin?
                      En tiedä siitä kovinkaan paljon mutta sen tiedän että siellä on 2 tapaa hankkia TüV -hyväksyntä autoille joita on muutettu paljon. Toinen on ns Mustergutachten joka tarkoittaa sitä että yhden tehtyäsi voit tehdä samanlaisia niin paljon kun huvittaa. Näitä käyttävät mm Hartge, Carlsson, Brabus jne.

                      Sitten on ns Einzelabnahme joka koskee vain kyseistä automallia eikä oikeuta tekemään lisää samanlaisia ilman uutta Einzelabnahmea.

                      Ero on siinä että tuo mustergutachten edellyttää mm 2 päivän ratatestejä autolla missä tutkitaan alustan, jarrujen, renkaiden jne komponenttien kestävyys. Kysyin aikoinaan sellaisen kustannuksia Hartgelta ja sanoivat sen olevan hyvän matkaa yli 10.000DM eli 5000€ +. Siihen päälle rengas + bensakulut yms.

                      Hyvä puoli saksassa on se että voit tehdä melkein mitä vaan kunhan teet sen oikein. Mitä se kaikki maksaa onkin toinen juttu

                      Tämän lisäksi monella asennettavalla lisävarusteella tai osalla on ns ABE eli Allgemeine Betriebserlaubniß joka tarkoittaa sitä että osaa saa käyttää autossa tarvitsematta merkkauttaa sitä otteeseen eli muutoskatsastaa.

                      Mikäli tätä ei ole, täytyy esim vaikka erilainen ratti muutoskatsastaa. Onnistuu toki helposti mutta maksaa 30-40€ tommonenkin dorka juttu.
                      Saksalaisia otteita on joskus huvittava lukea kun katsoo mitä kaikkea sinne joutuu muutoskatsastuttamaan.

                      Siinä mielessä meillä on aika rento linja lisävarusteiden tai muutosten suhteen. Saas nähdä kauanko kestää että meilläkin on sama tilanne, negatiivisessa mielessä. Varmasti kiristävät muutoskatsastettavien osien määrää mutta tuskin löysäävät muutoksia saksan tasolle.

                      Mulla on vanha ETK USA/ZA 4/98 eikä ole ainaskaan siinä. En usko että onkaan missään kun sen VIN on 8-numeroinen. Minä en ainaskaan ole löytänyt mutta olis aika joulu kun löytys. Noilta filmeiltä kun ei paperikopioita tunnu saavan sitten millään.
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • JD
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1195
                        • Espoo

                        #71
                        Originally posted by Jacek
                        Oikeassa elämässä olen tehnyt tekniikanmuutoksia yms yli 10v ajan ja muutoskatsastanut vähintään 200 autoa. Autoja olen tuonut itse yli 15v ajan ja pelkästään erilaisia Motorsportin autoja on ollut n 90-100. Muita sitten siinä 1500kpl nurkilla.

                        En pidä tämän keskustelun äänensävystä mutta koska sen katsoit tarpeelliseksi niin kait mun on siihen todettava että kokemusta "todellisesta elämästä" on kertynyt jonkin verran.

                        Tuon kaltaiset kommentit kuten sinun äskeinen ovat hyvä esimerkki siitä millaista tämän ei pitäisi olla. Tässä ei ole kysymys mistään kilpailusta sen suhteen kuka on oikeassa ja kuka väärässä ja jos tyhmänylpeys saa aikaan tuon kaltaisia asenteita olisi varmaankin parempi olla kommentoimatta alkuunkaan.

                        Jos et voi argumentoida faktoilla niin on ihan turha huitoa ilmaa nyrkeilläkään.
                        Haa minä olen tehnyt 20 vuotta 8)
                        Mutta ei, tämä ei ole kilpailu, ainoa fakta on että minä en tiedä tapausta että konttorit nykyään hyväksyisi M3 ja muut E30 mallit samaksi autoksi ilman että kysyvät yhtään mitään asiasta.
                        Toinen fakta on että muutoskatsastuksiin konttorille mennessä kannattaa varautua siihen että joutuu itse todistamaan hyvin monenlaisia asioita.
                        Tähän varautuminen ei ole ollut ainakaan haitaksi sillä siten kaikki autoihin tehdyt muutokset olen saanut helposti läpi muutoskatsastuksessa.

                        Katsastumiehen velvollisuus on pyytää rakentajalta lisätiedot rakenteesta jos oleelliset osat on eri koodilla. Jos löytyy referenssi konttorilta niin sitten on helppoa, se varmaan oli se faktasi että nykyään se löytyy jo tästä M3 koristakin ja konttorit ei nykyään enää jatka kädenvääntöä M3/E30 asiasta? Tuossa tapauksessa olen vain erittäin tyytyväinen jos kuvittelin vääriä.

                        JD
                        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                        Comment

                        • Heksula
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 2285
                          • Porvoo

                          #72
                          Ei ainakaan BEM-300 ole aivan täysin laillisesti katsastettu. Rekisteriotteessa lukee: moottorin tilavuus 3,45. Eli se on muutoskatsastettu jenkkimallin M5:den tekniikalle (286hp, tjsp). Tämä on sitten tuon taivahan tosi, on meinaan kaverin entinen auto. Kyydissäkin olen istunut vähintään riittävästi.

                          Kyseisen auton rakentajankin tiedän, ja jotenkin en jaksa uskoa että se kirjoittelis tänne 45 viestin päivävauhdilla. Joten enempiä vinoilematta tahtoisin tietää kuka on Jacek?

                          Noista muista värkeistä en viitti alkaa kommentoimaan kun en tiedä muutakuin tuon "kusenkeltaisen" kohtalon.

                          Voin tietysti olla kirjoittajan suhteen täysin väärässä, joten ei sitten herneitä nenään.
                          2020 G20 320i xdrive

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #73
                            Originally posted by Heksula
                            Ei ainakaan BEM-300 ole aivan täysin laillisesti katsastettu. Rekisteriotteessa lukee: moottorin tilavuus 3,45. Eli se on muutoskatsastettu jenkkimallin M5:den tekniikalle (286hp, tjsp).
                            Sille on saatu muutoslupa ja siihen aikaan kun sitä lupaa haettiin niin AKE sovelsi DIN hevosvoimiin 10% lisäystä muuttaen ne SAE netto hevosvoimiksi. Tämä aiheutti sen että se piti katsastaa pienemmällä teholla. Sittemmin AKE on joutunut luopumaan silloin soveltamastaan lainvastaisesta menettelytavasta ja oikea laskentatapa on kirjattu uuteen lakiin vastaavien väärinkäytösten välttämiseksi.

                            Ihan yhtä laillinen tai laiton se katsastus on kuin jokainen 325i Turbo joka on katsastettu alle 204hv tehokäyrällä.

                            Oleellista on että siellä on iskutilavuus otteessa ja katsastuksessa todettu S38 moottori. Laitonta se ei siitä tee vaikka iskutilavuutta on 82cm vähemmän kun oikeasti ja jälkeenpäin nostettu teho ei ole silloisen lainsäädännön mukaan laitonta.


                            Originally posted by Heksula
                            Kyseisen auton rakentajankin tiedän, ja jotenkin en jaksa uskoa että se kirjoittelis tänne 45 viestin päivävauhdilla. Joten enempiä vinoilematta tahtoisin tietää kuka on Jacek?
                            Wau. Jokainen auton rakentamiseen osallistunut henkilö tietää enemmän kuin hyvin kuka minä olen eli kysypä sieltä.

                            Originally posted by Heksula
                            Voin tietysti olla kirjoittajan suhteen täysin väärässä
                            Vaikea sanoa kun en tiedä kuka luulet mun olevan mutta toisin kun sinä, minä esiinnyn täällä omalla nimelläni. Mikä antaa sinulle oikeuden kysellä nimettömänä pusikosta huudellen kuka minä olen ?

                            Jokaisella on varmasti syynsä siihen että valitut nickit eivät ole samoja kun oma oikea nimi ja on jokaisen oma asia kenelle kertoo kuka todella on. Sellaisen kyseleminen on asiatonta.

                            Nyt ei valitettavasti riittänyt enempää virtaa vastailla nätisti typeriin ja asiattomiin kysymyksiin.
                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • Jacek
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 552
                              • Helsinki

                              #74
                              Originally posted by JD
                              se varmaan oli se faktasi että nykyään se löytyy jo tästä M3 koristakin ja konttorit ei nykyään enää jatka kädenvääntöä M3/E30 asiasta?
                              Faktani olivat tuolla aikaisemmin ja niihin et sanonut mitään. Minä puhun siitä mitä laissa sanotaan ja siihen perustan väittämäni. Sen avulla olen aina saanut omat muutoskatsastukseni tiukan paikan tullen läpi.

                              Originally posted by Jacek
                              Originally posted by JD
                              Ei toimi tuo vertaus... 2D, 4d, touring ja cabrion saa samoilla tekniikoilla joten ei tarvitse todistella mitään korin eroista, saman korimallin sisältä löytyy ne moottorivaihtoehdot.

                              M3 on ainoa korimalli jossa on tehokkaampi kone ja jos sitä aikoo käyttää vertailukohtana erimalliseen koriin siitä pitää pystyä todistamaan korin erot (tai siis samanlaisuudet)
                              Laissa puhutaan mallisarjasta eikä korimalleista

                              779/1998 5§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

                              M3 Cabriossa on lisäksi aina ollut 23 4S 2 moottori eli 215Hv versio. Se on selkeästi korimalliltaan cabrio ja tavallinen M3 on 2D Sedan.

                              Samoin 320iS on aivan tavallinen 325i kori & alusta isolla M-paketilla ja 192hv 20 4E A moottorilla.

                              Sitten on vielä 333i on myös aivan tavallinen E30 kori.

                              Koska laissa ei kumminkaan puhuta korimalleista vaan mallisarjasta ei kaikella tällä ole mitään merkitystä.

                              Mitään koreihin liittyvää ei tarvitse todistaa, ellei tehdä korimuutoksia ja siitähän tässä ei ole kyse.
                              Minä en aio jatkaa tästä aiheesta täällä enempää. Laki puhuu mallisarjasta eikä korimalleista. Se on kiistaton fakta.
                              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                              Osia myytävänä

                              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                              Comment

                              • JD
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 1195
                                • Espoo

                                #75
                                Originally posted by Jacek
                                Faktani olivat tuolla aikaisemmin ja niihin et sanonut mitään. Minä puhun siitä mitä laissa sanotaan ja siihen perustan väittämäni. Sen avulla olen aina saanut omat muutoskatsastukseni tiukan paikan tullen läpi.
                                Nuo tekstit vertailuautoista ja rakenteiden muuttamisista on hyvin tuttuja, esim. kun kirjoitin pariin autolehteen useampisivuisen artikkelin auton muuttamisesta otin siihen runsaasti lainauksia AKE:n sivuilta noista teksteistä ja kerroin itse kokeilluilla esimerkeillä kuinka niitä käytännössä sovellettiin konttorilla, rinnalla oli muutosprojektini alkuvaiheista muutoskatsastukseen.

                                Ongelma on se että tuon mainitsemasi dokumentin ja nipun muita todistedokumentteja kanssa on usea harrastaja käynyt AKE:n juttusilla ja kaikille annettu vastaus että AKE pitää E30 ja M3 autoja eri mallisarjaan kuuluvana.

                                Eli tilanne onkin edelleen sama? Oikeasti AKE ei hyväksy vieläkään E30 vertailuautoksi M3 mallia.
                                Jäimme siis sittenkin vielä odottamaan milloin joku kertoo että auto xx on todella hyväksytty ja konttoreilta voit pyytää dokumentin yy jossa E30 ja M3 virallisesti todetaan samaan mallisarjaan kuuluvaksi...

                                Edelleenkin haluaisin olla erittäin väärässä tässä asiassa ja joku tulisi sanomaan että tässä on se todellinen E30/M3 dokumentti, kysy konttorilta numerolla...

                                JD
                                Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                                https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎