Announcement

Collapse
No announcement yet.

saa poistaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    #46
    Originally posted by Jacek
    Käyttämällä vertailuautona E30 mallisarjan suurinta eli 333i mallia (Valmistettu Etelä-Afrikassa) saadaan suurimmaksi iskutilavuudeksi 25% säännöllä 4012ksm. 333i on 3210ksm. Sen teho on 197hv mutta mallisarjan suurin teho on M3 Sport Evo (E3) 238hv. Siitä 20% säännöllä tulee näppärästi 286hv eli kuinka ollakaan M60 4.0 menee "paperilla" nätisti pellin alle. Teho/painosuhde on tosin syytä laskea tarkkaan, samoin etuakselipaino. Iskutilavuuteen se ei kumminkaan kaadu.
    Joskus kyllä väittivät että vertailukohtana täytyy olla Suomeen aikoinaan tuodut mallit / tänne tyypihyväksytyt ja katsastetut mallit. Tieto tuosta 333i:stä kyllä on että tuollainen on olemassa mutta ainakaan aikoinaan ei kelvannut. Eikä varmasti tietoa helpota että kyseessä on pelkästään Etelä-Afrikan BMW:n malli.

    En tiedä onko tulkinnat muuttuneet mutta voisin väittää että tuon tiedon hyödyntäminen menee taas sarakkeen "kusetus" alle.. eli löytyy taas jostain päin Suomea joku konttori joka suostuu noilla tiedoilla katsastamaan. Mutta epäilen ettei AKE:n siunausta tuolle saada, saati sitten että suurin osa katsastusasemista suostuisi tuollaiseen.

    Kyllähän kaikki on Saksassa mahdollista mutta valitettavasti Suomessa hommat näkyään hoidetaan vähän eri malliin.. onhan noita M3:ia joissa M5 E34 kone tai M3 E36 kone ja vaikka kuinka monta E30 335i mallia mutta valitettava tosiasia niidenkin kanssa on että hyvin usea niistä on katsastettu joko katsastusmiestä kusettamalla tai "tutulla" konttorilla.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #47
      Re: kilpiin

      Originally posted by jannmann
      jos olen yhtään pykäliä oikein ymmärtänyt, ei 3,0l M60 moottorin laittaminen e30 M3 konehuoneeseen vaadi kuin muutoskatsastuksen.
      tehot on matalat (218hv) ja kuutiot pysyy sallituissa rajoissa kun vertailu autona on evo3. Vai elänkö haavemaailmassa ja pykälät on taas muuttuneet, sitten viime kysymältä.
      kyllähän se pitäisi onnistua jollei moottorin paino sitten muodostu ongelmaksi. Silloin tietysti voisi yrittää siirtää painoa etuakselistolta taakse jos siellä on jotain siirrettävää.. Ja jos sinun tapauksessa onnistuu että vertailuautona käytetään EVO3:sta.. mutta olethan laittamassa tekniikkaa nimenomaan E30 M3:n etkä 320is:ään? Jarrut ja akselistothan ei ole samat 320is ja M3 joten ne tulisi varmaan vaihtaa?

      Iskutilavuuden puolestahan tuo 3,0 litrainen M60 pata sopisi vaikka E30 325i keulille mutta tehojen puolesta mennään harmillisesti pari heppaa yli.
      Järkevimmältä kuulostaisi ottaa 320is rakentelukohteeksi.. sen kanssa kun tehot ei tulisi ongelmaksi.. 192hv + 20% = 230,4hv eli aivan riittävä.. ja kun akselistot on samat 325i mallin kanssa niin 2,5 litraa + 25% iskutilavuutta lisää riittää mainiosti, puhumattakaan jos vertailukohdaksi otettaisiin 325e mallin 2,7 litraa +25%...
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #48
        Ikävä tosiasia konttoreiden suhteenhan on se että kun kysyt samaa asiaa 5 eri konttorilta saat 5 eri vastausta joista tod.näk yksikään ei ole lainmukaan oikein.

        Moni konttori sanoo varmuuden vuoksi ei kun eivät tiedä, uskalla ottaa vastuuta tai halua selvittää asiaa.

        AKEn kanssahan se asia pitää ensin selvittää ja sitten vasta mennä katsastamaan. Varmaa on että konttorilla tulee kädenvääntöä mutta kun asia on ensin selvitetty AKEsta voi heille ojentaa kyseisen henkilön numeron ja käskeä soittamaan sinne.

        M3 E30 M5 koneella on seuraavat autot mun myötävaikutuksella syntyneitä:

        BEM-300 BLE-431 KLS-182 RPC-997 (S50)

        Itse olen katsastanut noista 2 ensimmäistä ja molemmat laillisesti luvat hakemalla ilman tuttuja inssejä tai kusetuksia. Jokainenhan voi noilla tunnuksilla halutessaan pyytää AKElta rekisterikortin josta ilmenee tiedot.

        Eka 335i mikä tuli tehtyä oli KLX-107 - sekin täysin laillisesti muutoskatsastettu.

        Totta on että moni 335i on mallia konttorinkusetus mutta kyllä niitä voi myös tehdä ihan laillisestikin ketään kusettamatta. Se että se ei joltain henkilöltä tai jollain konttorilla onnistu ei tarkoita sitä etteikö se olisi mahdollista.

        Tuntuu hassulta miksi niin monella on tarvetta ilmoitella ettei se ja se onnistu. Eikö olisi kaikkien edun mukaista mielummin keskittyä siihen miten se ON mahdollista.
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #49
          Jos noiden autojen rakentaminen on aikoinaan ollut mahdollista se ei valitettavasti tarkoita että se on nykyäänkin mahdollista.. :? Poikkeuslupia kun ei niinvain nykyään myönnetäkään. Eikä ilman AKE:n lupaa taideta tuollaisia V8 4,0 pannuja laittaa E30 pellin alle laillisesti vaikka se kuinka mukavaa olisikin.

          Jos tuollainen pitäisi laittaa niin itse ottaisin 320is E30 rakentelukohteeksi johon M60 3,0 pellin alle jonka myöhemmin vaihtaisi M6 4,0:ksi.

          Eikä minulla ole ainakaan mielenkiintoa riidellä asioista mutta kun näistä on niin paljon keskusteltu vuosien kuluessa niin olisi mukava saada aina faktoja peliin. Itsekin olen joutunut aikoinaan aika monta autoa muutoskatsastamaan ja kyllä tuollaisten "mahdottomien projektien" kanssa on aika ihmeissään katsastusmiesten kanssa.

          Edelleen vetoa siihen että jos katsastus onnistuu jollakin pienellä konttorilla siellä Etelä-Suomessa niin se ei ole sama asia kuin että homma olisi laillista pykälien mukaan.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #50
            Enpä minä viitsi aiheesta enempää peistä taittaa. Yritin jo edellisessä viestissä viitata siihen mistä mielestäni olisi rakentavampaa keskustella.

            Jos joku kumminkin haluaa itselleen 3,5L tai M5 konella olevan E30 auton niin voin kyllä hoitaa sen muutoskatsastuksen ihan vaan osottaakseni että se on yhä edelleen mahdollista, kunhan vaan tietää mitä tekee eikä yski selkäytimestään "ei se oo mahollista" -kommentteja ilman perusteluja.
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • Guest's Avatar

              #51
              Originally posted by Jacek
              Enpä minä viitsi aiheesta enempää peistä taittaa. Yritin jo edellisessä viestissä viitata siihen mistä mielestäni olisi rakentavampaa keskustella.

              Jos joku kumminkin haluaa itselleen 3,5L tai M5 konella olevan E30 auton niin voin kyllä hoitaa sen muutoskatsastuksen ihan vaan osottaakseni että se on yhä edelleen mahdollista, kunhan vaan tietää mitä tekee eikä yski selkäytimestään "ei se oo mahollista" -kommentteja ilman perusteluja.
              Tällaista haluavia on varmasti useita. Ilmoita hinta muutoskatsastusprosessille tässä niin ei tule yhtä montaa privaviestiä.

              Comment

              • Jacek
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 552
                • Helsinki

                #52
                En mä siitä mitään rahaa halua. Riittää kun tekee yhden malliesimerkin ja laittaa tiedot siitä tänne niin muut voivat tehdä samalla tavalla itse perässä.
                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                Osia myytävänä

                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                Comment

                • jmp2002
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 5727
                  • Rovaniemi

                  #53
                  ja se pitää laittaa kyllä etusivulle näytille niin loppuu se ikuinen kinaaminen
                  E30 325i Touring -89
                  E30 325i touring -88 m50tbo
                  G20 330e M-Sport -20

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #54
                    En itse ole ainakaan tällä hetkellä tekemässä moista projektia, mutta ilmiaannappas tähän minkä mallin alustaa käytetään jotta prosessi olisi mahdollinen?

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #55
                      edelleen laillisesti e34:n m5 3,5 315hv puhumattakaan e34 m5 3,8 340hv moottoria ei laillisesti saa suomessa e30 pellin alle. vähintäänkin täytyy kusettaa tehoissa ja ilmoittaa että kyseessä on joku matalatehoisempi versio, esim. e28 535i tai joku usa-versio yms..

                      samoin se kuinka saa 3,5 litraisen padan pellin alle on ihan mielenkiintoinen työsarja.. täytyisi edelleen käyttää 333i e30 mallia vertailukohtana. onnistuuko?
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Jacek
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 552
                        • Helsinki

                        #56
                        Originally posted by Henski
                        En itse ole ainakaan tällä hetkellä tekemässä moista projektia, mutta ilmiaannappas tähän minkä mallin alustaa käytetään jotta prosessi olisi mahdollinen?
                        Tarkoitatko 335i vai E30 M5 projektia ? 335i tehtiin vakio 325i akselistoilla. Alustasarja oli toki laitettu jolla voitiin osoittaa etuakselin kasvanut maksimikuorma. Jos en väärin muista niin se oli H&Rn RS sarja jossa etuakselipainoksi saatiin max 780kg. Autossa oli myös Hartgen säädettävät vakaajat

                        Yhdessä 335i käytettiin edessä Alpinan jarruja ja takana M3 jarruja eli edessä 4-pulttiset ja takana 5-pulttiset navat. Auto oli KLX-107.

                        M5 koneet asennettiin kaikki yhtä lukuunottamatta M3 E30 autoihin joiden kohdalla riitti vakiojarrut. Alustasarja oli myös yhdessä H&R ja toisessa Koni, joskohta etupää ei toimi hyvin niillä. Ainakin BEM-300 teetätettiin H&R säädettävä 60mm jousilla oleva alusta. Iskareiden arvoja en muista mutta ne saattaa olla Bayermann:illa Ripalla ylhäällä. Tässä autossa oli myös Eibachin säädettävät vakaajat.

                        M5 koneen asentaminen on paljon työläämpää ja kalliimpaa kun M30. Samoin etu ja takapalkkia pitää hieman vahvistaa jos haluaa että paikat kestää. Mitäpä iloa siitä on jos se ei kestä astumista.
                        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                        Osia myytävänä

                        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          #57
                          Originally posted by Jacek
                          Enpä minä viitsi aiheesta enempää peistä taittaa. Yritin jo edellisessä viestissä viitata siihen mistä mielestäni olisi rakentavampaa keskustella.

                          Jos joku kumminkin haluaa itselleen 3,5L tai M5 konella olevan E30 auton niin voin kyllä hoitaa sen muutoskatsastuksen ihan vaan osottaakseni että se on yhä edelleen mahdollista, kunhan vaan tietää mitä tekee eikä yski selkäytimestään "ei se oo mahollista" -kommentteja ilman perusteluja.
                          Tulipa tässä mieleeni että tehän voisitte Mazan kanssa hoidella tuon turboprojektin laillisesti papruihin niin että siellä lukisi tilavuudessa 3,5l ja erikoisehtoina jälkiasennusahdin ja välijäähdytin... :P

                          Dynot tietty neitipaineilla jotta pysytään tehorajoissa.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 9986
                            • KVLA

                            #58
                            Re: m60

                            Originally posted by jannmann
                            ketjun alussa kysyin vain onko kuvia m60 koneesta e30 konehuoneessa, itse kyllä pulttaan m60 koneen e30 M3 konehuoneeseen, minne sen pitäisi kyseisten pykälien mukaan saada.

                            Jos vertailuautona olisi tuo 325i niin silloin se ei onnistuisi, juuri tehojen takia, ei kuutioiden.
                            Entäpä moottorien painoero (4syl./8syl.)?Mitäpä pykälät siitä sanoo/muutoksia jousituksiin???Painojakauma/akselipainot moottorin vaihdon jälkeen.Entäpä vaihteisto?Lienee vaihdettava myös "kasin oma" laatikko?Mutta muuten tuntuu mielenkiitoiselle projektille.

                            Comment

                            • Jacek
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 552
                              • Helsinki

                              #59
                              Re: m60

                              Originally posted by Heguli 31
                              Entäpä moottorien painoero (4syl./8syl.)?Mitäpä pykälät siitä sanoo/muutoksia jousituksiin???Painojakauma/akselipainot moottorin vaihdon jälkeen.Entäpä vaihteisto?Lienee vaihdettava myös "kasin oma" laatikko?Mutta muuten tuntuu mielenkiitoiselle projektille.
                              AT moottori raakana painaa 142kg ja jos joku jaksaa ynnätä siihen ETKlta kaikkien apulaitteiden painon niin siitähän sen koneen kokonaispainon saa. Tinon mukaan sen paino on 210kg (www.e30.de)

                              Muistaakseni H&R RS sarjalla etuakselipaino oli TüV -todistuksessa 780kg eli ei siitä pitäisi ongelmaa tulla. Suurimman sallitun etuakselipainonhan saa ylittää 10%.

                              Tokihan se kasikoneen askin vaatii. Tinolla on menossa samanlainen projekti - kannattaa katsoa mitä kaikkea löytyy täältä www.e30.de

                              Fotostories -menusta löytyy toi E30 M60 proggis mutta kaikki on sitten saksaksi. Kuvia kyllä riittää
                              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                              Osia myytävänä

                              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                              Comment

                              • qwe
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2004
                                • 133
                                • espoo

                                #60
                                itsellä mahdollisesti tulossa e30 m3 johon poikkeuslupa s38b36 koneelle haussa. s50b30 koneen saisi helpommin, se pysyy tehojen, massojen, iskutilavuuden mukaan säännöissä, vain 7kg/kw sääntöä rikotaan, sille tarvitsisi poikkeusluvan.

                                mutta kumma kyllä, s38 on jopa kevyempi kuin s50 ja lisäksi swappi pitäisi olla helpompi vaihdelaatikon ym. suhteen, eli haluan nimenomaan ton s38 padan sinne. siinä rikotaan iskutilavuussääntöä.

                                voitko jacek sanoa mielipiteesi auton (m3) käyttäytymisestä isommalla koneella. kovin moni sitä haukkuu, mutta harvalla on oikeasti kokemusta ääriolosuhteista, nimenomaan ahveniston radalla tms. itse olen nykyisin siinä uskossa että käytöksen ei pitäisi dramaattisesti muuttua, lisäksi tehot tulevat heti käyttöön toisin kuin esim s14 ahtamisella jolla saataisiin varmasti enemmän tehoa, mutta kaasuun vastaaminen on hidasta toisin kuin vapareissa. kyllä 350-400hv pitäisi viedä mukavasti m3:sta vaparina.

                                vakio e30 m3 olen ahveniston ajanut 1.36.64, siitä pitäisi saada useita sekunteja pois, toki s14:ssa on potentiaalia mutta ei siitä ikinä oteta 350hv kotikonstein järkevin kustannuksin ja luotettavasti myös kadulle.
                                vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                                Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎