Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28:n perämurikan sovitus e30:n apurunkoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4321
    • Kannus/Kokkola

    e28:n perämurikan sovitus e30:n apurunkoon

    Jos jollain on e30:n perää lähettyvillä niin voisiko ystävällisesti mittailla nämä kuvaan merkityt mitat.. ei tarvi olla millin päälle.. Niin ja jos on tietoa sopiiko E30:n takakansi tähän perään vai joutuuko käyttämään tuota kantta.. ei nyt ole yhtään mallikappaletta, josta vois luntata..
  • Guest's Avatar

    #2
    Re: e28:n perämurikan sovitus e30:n apurunkoon

    Originally posted by Maza
    Jos jollain on e30:n perää lähettyvillä niin voisiko ystävällisesti mittailla nämä kuvaan merkityt mitat.. ei tarvi olla millin päälle.. Niin ja jos on tietoa sopiiko E30:n takakansi tähän perään vai joutuuko käyttämään tuota kantta.. ei nyt ole yhtään mallikappaletta, josta vois luntata..
    Hetki vain niin käyn napsimassa kuvan ja mitat...

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Tässäpä olis noita suurpiirteisiä mittoja tavallisesta 325i perästä...

      1. 17 cm
      2. 10 cm
      3. 9 cm
      4. 20 cm
      5. 28 cm

      Ja tässä vielä kuva tuosta takakannesta

      Comment

      • Maza
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 4321
        • Kannus/Kokkola

        #4
        Tässäpä olis noita suurpiirteisiä mittoja tavallisesta 325i perästä...
        Kiitokset.. pitääpäs vertailla näitä tuohon e28:n yksikköön.

        Tekisi kyllä mieli laittaa koko e28:n akseli taakse, mutta yllättäen suomen lainsäädäntö tekee senkin projektin melko hankalaksi. Prosentteja kun menee jo pakollisillakin muutoksilla ~31-32.. siihen vielä päälle ohjaustehostin +~1.5%.

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          Originally posted by Maza
          Tässäpä olis noita suurpiirteisiä mittoja tavallisesta 325i perästä...
          Kiitokset.. pitääpäs vertailla näitä tuohon e28:n yksikköön.

          Tekisi kyllä mieli laittaa koko e28:n akseli taakse, mutta yllättäen suomen lainsäädäntö tekee senkin projektin melko hankalaksi. Prosentteja kun menee jo pakollisillakin muutoksilla ~31-32.. siihen vielä päälle ohjaustehostin +~1.5%.
          Tärpille menee kyllä, mutta tuleehan siitä sitten "laillinen" :wink:

          Comment

          • b@ss
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 408
            • Lammi

            #6
            Originally posted by Maza
            Tässäpä olis noita suurpiirteisiä mittoja tavallisesta 325i perästä...
            Kiitokset.. pitääpäs vertailla näitä tuohon e28:n yksikköön.

            Tekisi kyllä mieli laittaa koko e28:n akseli taakse, mutta yllättäen suomen lainsäädäntö tekee senkin projektin melko hankalaksi. Prosentteja kun menee jo pakollisillakin muutoksilla ~31-32.. siihen vielä päälle ohjaustehostin +~1.5%.
            Kerro sitten miten toi onnistuu kun olis tiedoss yks e28 lukollinen perä
            E30 323i [pajalla]
            Nissan Primera GT
            myydään e34 osaa
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=173239

            Ex. Opel Manta GSi -84, Ford Escort RS2000 -76

            Member of Team ERT
            Juodaan_naiset_kauniiksi.com

            Comment

            • Guest's Avatar

              #7
              Originally posted by b@ss
              Kerro sitten miten toi onnistuu kun olis tiedoss yks e28 lukollinen perä
              Mistä mallista se on? Meinaan ku tuossa on itelle tulossa E28 528i:stä 3.46 lukko... se on suoraa bolt on tavaraa... perän takakansi vain pitää vaihtaa E30 perästä...

              Ero tulee siinä että onko nuo laakerinposket 6:lla vai 8:lla kiinni... jos on kuudella ei tarvitse kuin pulttailla...

              Tuo Mazan perähän tais olla jostakin 535 mallista... tosin on noita kahdeksan pulttisia ollut pienempienkin vehkeiden perinä ainakin jälkiasennuksina...

              Comment

              • b@ss
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 408
                • Lammi

                #8
                518i bavaria
                eli mitkä pultit noi takakannen mazan perässä näytti olevan 8
                ja sun perässä 6
                ymmärsinkö oikein
                E30 323i [pajalla]
                Nissan Primera GT
                myydään e34 osaa
                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=173239

                Ex. Opel Manta GSi -84, Ford Escort RS2000 -76

                Member of Team ERT
                Juodaan_naiset_kauniiksi.com

                Comment

                • Miika Tissari
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 1802
                  • Varkaus

                  #9
                  Takakannet ei käy 6 ja 8 pulttisissa keskenään. Oikea ISO perä on E30 isoa perää korkeampi...
                  E28 ///M-tech V8 -83
                  E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                  Comment

                  • nemesis
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 617
                    • kymenlaakso

                    #10
                    tarina kertoo että e28 Iso perä eli 8pulttinen ja "pikkuperä" 6 pulttinen menee heittämällä E30 apurunkonn paikoilleen.

                    kysymys kuuluukin vain että miten saat sen taka korvakkeen kiinni runkoon?

                    6 pulttisessa voi vaihtaa taka kannet päittäin ja menee sitten bolt-on

                    mutta jos sovitat 8pulttista e28 perää e30 taka-palkin kehtoon niin sekin menee ihan bolt-on siihen kehtoon mutta nyt et voikkaan vaihtaa niitä takakansia ristiin :( eli joutuu tekemään jotain ratkaisuja....
                    E30 kesä-autona

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Originally posted by b@ss
                      518i bavaria
                      eli mitkä pultit noi takakannen mazan perässä näytti olevan 8
                      ja sun perässä 6
                      ymmärsinkö oikein
                      Kun katsot noita tuon vetoakselin kiinnityslaipan alapuolella olevia laakerinposkia voit huomata että Mazan perässä siinä on tiheämmin pultteja (yhteensä 8kpl)... Eli perässä pitää olla tuossa 6 pulttia helpon asennuksen takaamiseksi...

                      Comment

                      • b@ss
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 408
                        • Lammi

                        #12
                        Originally posted by Henski
                        Originally posted by b@ss
                        518i bavaria
                        eli mitkä pultit noi takakannen mazan perässä näytti olevan 8
                        ja sun perässä 6
                        ymmärsinkö oikein
                        Kun katsot noita tuon vetoakselin kiinnityslaipan alapuolella olevia laakerinposkia voit huomata että Mazan perässä siinä on tiheämmin pultteja (yhteensä 8kpl)... Eli perässä pitää olla tuossa 6 pulttia helpon asennuksen takaamiseksi...
                        juuri tätä hain eli 6:n menee takakannen vaihdolla
                        E30 323i [pajalla]
                        Nissan Primera GT
                        myydään e34 osaa
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=173239

                        Ex. Opel Manta GSi -84, Ford Escort RS2000 -76

                        Member of Team ERT
                        Juodaan_naiset_kauniiksi.com

                        Comment

                        • Jacek
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 552
                          • Helsinki

                          #13
                          Ongelmaksi 8-pulttisen eli Typ 210 perän kanssa E30 korissa tulee lähinnä vetoakselit, ei niinkään perän kiinnitys koriin. E30 ei ole vakiona vetoakselia jossa olisi iso nivel perän puolella. M3 A-ryhmäläisestä löytyy sellaset mutta hintaa niillä oli aikoinaan mukavat 680€/kpl. Löytyy M3 E30 luokitusosaluettelosta.

                          E28 vetaria taasen ei voi käyttää siksi koska siinä on erilainen kiinnitys navan päässä. Lisäksi E30 tukivarren pesä on niin ahdas ettei sinne mahdu iso nivel vaikka sellainen jostain löytyisikin.

                          Ratkaisuksi pähkäiltiin aikoinaan E30 ja E28 vetoakseleiden yhdistäminen eli akselit poikki, putki ympärille ja yhteeen hitsaten. Joku hitsaamisesta ymmärtävä, toisin kun minä, voi varmasti kertoa miten se tehdään kestävästi.
                          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                          Osia myytävänä

                          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                          Comment

                          • Maza
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 4321
                            • Kannus/Kokkola

                            #14
                            Ongelmaksi 8-pulttisen eli Typ 210 perän kanssa E30 korissa tulee lähinnä vetoakselit, ei niinkään perän kiinnitys koriin. E30 ei ole vakiona vetoakselia jossa olisi iso nivel perän puolella. M3 A-ryhmäläisestä löytyy sellaset mutta hintaa niillä oli aikoinaan mukavat 680€/kpl. Löytyy M3 E30 luokitusosaluettelosta.

                            E28 vetaria taasen ei voi käyttää siksi koska siinä on erilainen kiinnitys navan päässä. Lisäksi E30 tukivarren pesä on niin ahdas ettei sinne mahdu iso nivel vaikka sellainen jostain löytyisikin.

                            Ratkaisuksi pähkäiltiin aikoinaan E30 ja E28 vetoakseleiden yhdistäminen eli akselit poikki, putki ympärille ja yhteeen hitsaten. Joku hitsaamisesta ymmärtävä, toisin kun minä, voi varmasti kertoa miten se tehdään kestävästi.
                            Hienoa, että jollain on oikeasti tietoa asioista !!! Näyttäisi siis, että järkevämpi (tai siis yleensäkin mahdollinen) tapa on sovittaa koko e28:n taka-akseli. Tapellaan niistä prosenteista sitten konttorilla...

                            Comment

                            • nemesis
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 617
                              • kymenlaakso

                              #15
                              mitenkäs maza sellainen että itselläni saattaa mennä ne vetoakselin laipan tumpit (jotka menee perän sisään) niin uudelleen rakennettavaksi. Jolloin lopputuote on sellanen vetarin tumppi joka menee tuonne M535i lukkoperän sisään ja pulttijako on siinä laipassa sama kuin 325i vetoakselissa eli 325i vetoakseli käy siihen laippaan?
                              Ajattelin että kiinnostaisiko sinua tälläinen projekti?
                              E30 kesä-autona

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎