Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 2d katto lasikuidusta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    E30 2d katto lasikuidusta?

    Tälläistä olen miettinyt jo pidemmän aikaa.

    Kuinka paljon pelkkä kattopelti mahtaa painaa vrt lasikuituinen? Toteutuskin on aika pitkälti jo paperilla, työtä ja sovitustahan hommassa on älyttömästi ja hyöty ehkä vain marginaalinen?

    Räminä ja melutasohan nousee potenssiin x, mutta se ei ole este omalla kohdalla.

    Mitä mahtaa insinööri konttorilla sanoa tälläisestä? Tiedän, kysymällähän se selviää. Mutta uskoisin että joku on vastaavaa jo kysynyt? Varsinkin kun foorumilla taitaa pariin saman koppaiseen autoon olla tulossakin jo vastaavaa toteutusta. Ja lasikattoakin löytyy jo.

    Käsittääkseni ns. laikka-avojakin on leimattu turvakaarilla?

    Omassa autossa a-b-c pilareiden välillä häkki, hitsattuina pilareihin läheltä katon kulmaa sekä tarkoituksena jättää katon "runkokotelot" paikalleen ihan helpottaakseen hommaa sekä muutenkin järkisyistä.

    Siinäpä sitä mietittävää :think
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    #2
    ...tarkalleen painoja en tiedä, mutta kun oman E30:in katosta otin muotin, niin tuli huomattua, että se pelti (varsinkin, jos on luukullinen) painaa aika rankasti vrt. lasikuituiseen vastaavaan palaan vahvikkeineenkin.

    Luulen, että turvakaaren joutuu tuossa tapauksessa asentamaan, joka tietenkin jäykistää huomattavasti vrt. orkkiksen kattopellin tukilirpakkeeseen, joka vain kantattu pellistä. Mutta jos itselläsi on tuollainen häkkikin, niin eihän siinä mitään.

    Leimat on aina läpihuuto-juttuja, jos työnlaatu on hyvää.
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16465
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Micce///M View Post

      Kuinka paljon pelkkä kattopelti mahtaa painaa
      http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...odywork/apron/ 10 kg ?

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5170
        • Kuopio

        #4
        Kuitukatto voi painaa 20kg jos työskentely menetelmät eivät ole hyvin hallussa. Osaava kaveri pääsee n. 4kg:n kattonahkaan.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by jani View Post
          Kuitukatto voi painaa 20kg jos työskentely menetelmät eivät ole hyvin hallussa. Osaava kaveri pääsee n. 4kg:n kattonahkaan.
          Tuli itelläkin ekana mieleen. Sama juttu lokarien kanssa jotka ei peltisenäkään hirveitä paina , jotkut silti tekee kuidusta
          Ei tollanen ohut "suoraa peltiä" oleva osa kamalan painava yleensä ole.
          Originally posted by Micce///M View Post
          Tälläistä olen miettinyt jo pidemmän aikaa.

          Kuinka paljon pelkkä kattopelti mahtaa painaa vrt lasikuituinen? Toteutuskin on aika pitkälti jo paperilla, työtä ja sovitustahan hommassa on älyttömästi ja hyöty ehkä vain marginaalinen?

          Räminä ja melutasohan nousee potenssiin x, mutta se ei ole este omalla kohdalla.

          Mitä mahtaa insinööri konttorilla sanoa tälläisestä? Tiedän, kysymällähän se selviää. Mutta uskoisin että joku on vastaavaa jo kysynyt? Varsinkin kun foorumilla taitaa pariin saman koppaiseen autoon olla tulossakin jo vastaavaa toteutusta. Ja lasikattoakin löytyy jo.

          Käsittääkseni ns. laikka-avojakin on leimattu turvakaarilla?

          Omassa autossa a-b-c pilareiden välillä häkki, hitsattuina pilareihin läheltä katon kulmaa sekä tarkoituksena jättää katon "runkokotelot" paikalleen ihan helpottaakseen hommaa sekä muutenkin järkisyistä.

          Siinäpä sitä mietittävää :think
          Joku (Jannmann? ?) oli ottamassa katosta muottia CF-kattoa varten. Jos itse tollasta haaveilisin niin kysyisin paljonko veloittaa jos pyöräyttää toisen nahkan samalla. Saattas olla se vaiva/hinta/lopputulos suhde paras ?

          OT , taidat suhtautua ihan vakavissaan 3kympin keventämiseen?


          -Jarno
          Last edited by petrolhead; 14-01-2011, 18:00.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            #6
            Kyllähän painoa on hyvä aina saada pois, varsinkin sieltä kriittisimmästä pisteestä eli katosta.

            Fanssin mukaan 10kg -> 4-5kg, muutama kilo sieltä täältä vaikuttaa lopputulokseen aika paljon. Urakkaahan hommassa on helvetisti, ja hyötyä muutama kilo ja ehkä tavallisesta poikkeava toteutus :think

            No täytyy miettiä harkiten.

            Lasikuidulla on helppo ja halpa harjoitella, joten tyydyn tekemään ja harjoittelemaan itse. Jos nyt satun leikkiin edes lähtemään.

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              OT , taidat suhtautua ihan vakavissaan 3kympin keventämiseen?


              -Jarno
              Tottakai, helpoin tapa virittää lisää nopeutta

              Comment

              • dieseljussi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 592
                • Suomi

                #8
                Jos haluat katon olevan saman jäykkyinen kuin alkuperäinen peltikatto, ei tasainen lasikuitulevy ole siinä kovin hyvä. Esimerkki:

                1 mm paksuinen pelti, jäykkyys = 1, paino 7.9 kg (E = 206 GPa, tiheys 7.9)

                Samanjäykkyinen lasikuitulevy olisi 2.74 mm paksuinen, paino 4.93 kg (E = 10000 GPa; tyypillinen käsinlaminoidun lasikuidun arvo, tiheys 1.8)

                Samanjäykkyinen koivuvaneri olisi 2.79 mm paksuinen, paino 1.81 kg (E = 9500, tiheys 0.65).

                Tietysti jos laminoit ohuen ydinaineen lasikuitulevyn sisälle, tai teet sihen jäykkäreitä sisäpuolelle, niin tilanne paranee.

                Comment

                • Maniver
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 1953
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Tuli itelläkin ekana mieleen. Sama juttu lokarien kanssa jotka ei peltisenäkään hirveitä paina , jotkut silti tekee kuidusta
                  Ei tollanen ohut "suoraa peltiä" oleva osa kamalan painava yleensä ole.

                  Joku (Jannmann? ?) oli ottamassa katosta muottia CF-kattoa varten. Jos itse tollasta haaveilisin niin kysyisin paljonko veloittaa jos pyöräyttää toisen nahkan samalla. Saattas olla se vaiva/hinta/lopputulos suhde paras ?

                  OT , taidat suhtautua ihan vakavissaan 3kympin keventämiseen?


                  -Jarno
                  Oli ja on tekemässä mutta on tulossa m3 malliin ja rajataan c pilarin rajaan joten ei sovellu kauhean hyvin kansanmalliin.

                  Omaani olen suunnitellut vastaavia ja tässä on erään rapakontakaisen kaverin kuitukaton preppauksia. Alhaalta klikkaile uudempaa. http://projecte30.blogspot.com/2007/...bon-fiber.html
                  F20 125

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Originally posted by dieseljussi View Post
                    Jos haluat katon olevan saman jäykkyinen kuin alkuperäinen peltikatto, ei tasainen lasikuitulevy ole siinä kovin hyvä. Esimerkki:

                    1 mm paksuinen pelti, jäykkyys = 1, paino 7.9 kg (E = 206 GPa, tiheys 7.9)

                    Samanjäykkyinen lasikuitulevy olisi 2.74 mm paksuinen, paino 4.93 kg (E = 10000 GPa; tyypillinen käsinlaminoidun lasikuidun arvo, tiheys 1.8)

                    Samanjäykkyinen koivuvaneri olisi 2.79 mm paksuinen, paino 1.81 kg (E = 9500, tiheys 0.65).

                    Tietysti jos laminoit ohuen ydinaineen lasikuitulevyn sisälle, tai teet sihen jäykkäreitä sisäpuolelle, niin tilanne paranee.
                    Ei välttämättä jäykkyydellä niin väliä omalla kohdalla, koska ajattelin jättää tosiaan nuo pellistä kantatut alkuperäiset katon tukirakenteet paikalleen ja korvata siis vain pelkän kattopellin lasikuidulla. Itse tukirakenteet on kiinni pilareissa ja pilarit kiinni turvakaarissa. Joten uskoisin että katon jäykkyys ei kärsi.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Micce///M View Post
                      Ei välttämättä jäykkyydellä niin väliä omalla kohdalla, koska ajattelin jättää tosiaan nuo pellistä kantatut alkuperäiset katon tukirakenteet paikalleen ja korvata siis vain pelkän kattopellin lasikuidulla. Itse tukirakenteet on kiinni pilareissa ja pilarit kiinni turvakaarissa. Joten uskoisin että katon jäykkyys ei kärsi.
                      Hitsipisteet kun korvautuu yhtenäisellä liimapalolla niin reunasta tulee aika jäykkä ainakin. Se keskellä kattoa menevä poikkipalkki on kiinni "parilla pisteellä" korissa ja sellaisella vaahtomuovin tapaisella liimamassa-jutskalla. Palkin jos hitsaisi pilareihin kunnolla ja oikea liima palkin ja katon väliin niin voisi saada/varmaan saiskin jäykkyyttä lisää.

                      Originally posted by Micce///M View Post
                      Mitä mahtaa insinööri konttorilla sanoa tälläisestä?
                      Ei varmaan mitään mieltä. Mistä se tietää onko maalattu katto pellistä vai unobtainiumista tehty.
                      Originally posted by dieseljussi View Post
                      Jos haluat katon olevan saman jäykkyinen kuin alkuperäinen peltikatto, ei tasainen lasikuitulevy ole siinä kovin hyvä. Esimerkki:

                      1 mm paksuinen pelti, jäykkyys = 1, paino 7.9 kg (E = 206 GPa, tiheys 7.9)

                      Samanjäykkyinen lasikuitulevy olisi 2.74 mm paksuinen, paino 4.93 kg (E = 10000 GPa; tyypillinen käsinlaminoidun lasikuidun arvo, tiheys 1.8)

                      Samanjäykkyinen koivuvaneri olisi 2.79 mm paksuinen, paino 1.81 kg (E = 9500, tiheys 0.65).

                      Tietysti jos laminoit ohuen ydinaineen lasikuitulevyn sisälle, tai teet sihen jäykkäreitä sisäpuolelle, niin tilanne paranee.
                      Maallikko kysyy , vetolujuuksia ilmeisesti ylläolevassa postauksessa?
                      Ei e30 kattoon luulis mitään merkittäviä voimia kohdistuvan. Se on kuitenkin "suoraa" ohutta peltiä , kaarella. Sormin heilutellen jatsaa ylös alas. Tai jos siihen kauhea veto tulisi niin olettaisi että silloin se paukkuisi suoraksi ja kaarelle ajossa.
                      Last edited by petrolhead; 15-01-2011, 15:15.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        TUPLA tai jotain.. del
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Originally posted by Maniver View Post
                          Oli ja on tekemässä mutta on tulossa m3 malliin ja rajataan c pilarin rajaan joten ei sovellu kauhean hyvin kansanmalliin.

                          Omaani olen suunnitellut vastaavia ja tässä on erään rapakontakaisen kaverin kuitukaton preppauksia. Alhaalta klikkaile uudempaa. http://projecte30.blogspot.com/2007/...bon-fiber.html
                          On muuten melko mielenkiintoinen projekti.

                          Kerrankin blogi, eikä mikään topic täynnä bullshittiä

                          Meinasitko siis omaan käyttää lasikuitua vai ihan hiilikuitua? Tuleeko kaaret koppiin?

                          Comment

                          • kuukankorpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 634

                            #14
                            Originally posted by Micce///M View Post
                            Kyllähän painoa on hyvä aina saada pois, varsinkin sieltä kriittisimmästä pisteestä eli katosta.

                            Fanssin mukaan 10kg -> 4-5kg, muutama kilo sieltä täältä vaikuttaa lopputulokseen aika paljon. Urakkaahan hommassa on helvetisti, ja hyötyä muutama kilo ja ehkä tavallisesta poikkeava toteutus :think

                            No täytyy miettiä harkiten.

                            Lasikuidulla on helppo ja halpa harjoitella, joten tyydyn tekemään ja harjoittelemaan itse. Jos nyt satun leikkiin edes lähtemään.
                            Menee ooteeksi mutta paljonkos meinasit itsees keventää?

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by kuukankorpi View Post
                              Menee ooteeksi mutta paljonkos meinasit itsees keventää?
                              Ruhossa nyt ei liikoja ole kevennettävää, mutta ajattelin ajella pelkät bokserit päällä. Ennen ajoja tietysti pari päivää paastolla ja varmuuden vuoksi vielä käyn paskalla ennen kun alan edes lähtöä tekemään. Apukuskin penkki tallin lattialle, niin ei vahingossakaan tarvii ketään ottaa kyytiin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎