paljos teijä e30 325:ssa on....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • loz
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 878
    • Helsinki

    paljos teijä e30 325:ssa on....

    kiekkoja huntin vauhis femma silmäs?

    rupesin vähä pohtimaan ku "herra x:n", automaatti tosin, autos oli huntin vauhis 1500rpm :?:

    ja mä ku päästelen tuol ni on vähä alle 3000rpm..
    perästä ei oo mitää muuta tietoa ku "pitäs olla jonku asteen lukko".
    "Ja btw ei muuten tuo sun kinneri oo nopeempi ku type-r. Type-R se nopein. -uber3"
  • Tumppa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1812
    • Oulu

    #2


    tuossapa ois www.e30.de sivustolta tuo perävälitys taulukko, jonka perusteella ainakin suurin osa 325i autoja olisi 3,73 ja 3,91 välityksillä.

    kaikki normaalikaaviolla olevat 5-v getrag laatikot on suoralla nelosvaihteella eli nelosella ajaessa 100km/h näyttää kierroslukumittari perän välityksen suurinpiirtein eli esim ~3900rpm = 3,91...sport getrag vaihteistot on sitten suoralla viitosvaihteella( käänteinen kaavio jossa ykkönen alhaalla )
    F31 320d LCI

    Comment

    • Tumppa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1812
      • Oulu

      #3
      ja lisäksi lukkoperän erottaa ehkä helpoiten siitä että perä ilmaan ja pyörittelee ratasta jos toinen pyörii vastakkaiseen suuntaa niin ei ole lukkoa ja jos samaan suuntaan niin voi olla että lukko löytyy edellyttäen että perä on kunnossa, myös perämurikassa on semmoinen peltilätkä jonka merkinnässä muistaakseni S tarkoitti lukollista tasauspyörästöä.
      F31 320d LCI

      Comment

      • wj
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 3253
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by Tumppa
        http://www.behindmatrix.com/e30/fotost/f00023/f00023.htm

        tuossapa ois www.e30.de sivustolta tuo perävälitys taulukko, jonka perusteella ainakin suurin osa 325i autoja olisi 3,73 ja 3,91 välityksillä.

        kaikki normaalikaaviolla olevat 5-v getrag laatikot on suoralla nelosvaihteella eli nelosella ajaessa 100km/h näyttää kierroslukumittari perän välityksen suurinpiirtein eli esim ~3900rpm = 3,91...sport getrag vaihteistot on sitten suoralla viitosvaihteella( käänteinen kaavio jossa ykkönen alhaalla )
        Mä en kyllä jaksa uskoo tohon nelosella sata.. juttuun.
        Jos se olis totta niin mun autossa olis 2.9 välitys
        Mittari virhe otettu huomioon


        EDIT: Koitimpa nyt oikeen ajatuksen kanssa. 100 vauhtii ja 2600rpm :shock:

        Vitosella 100 vauhtii ja tasan 2000rpm


        Onko muka täälä 325I:n omistajilla nelosella sata ja 3600rpm?
        Muoki vituttas ajaa matkaa
        - 2006 Mustang cabriolet
        - Sleekcraft Enforcer 28'

        Comment

        • Tumppa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1812
          • Oulu

          #5
          mittarivirhettä ei tässätapauksessa saa huomioida. Nopeusmittarin viisarin nolla asento on joissakin vastaan tulleissa ollut pielessä kun on ilmeisesti pienennetty virhettä kääntämällä viisarista, eli viisarin pitää olla ensimmäisellä valkoisella viivalla joka on 10km/h. Uskomisesta ei ole kyse koska tuon voi ihan todeta suoraan kun vaikkapa googlettaa sen, että nelonen on suoralla välityksellä.


          Wittujoo: sulla on ilmeisesti sitten noin 2500rpm@100km/h mittarinopeutta viitosvaihteella? ja tuommoinen perävälityshän löytyy ihan tuolta taulukostakin mistä mainitsit.
          F31 320d LCI

          Comment

          • jvakeva
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2432
            • Kouvola

            #6
            edellisessä oli 5:sella 100 vauhdissa 2200rpm/min.. nykyisessä huom. enemmän..
            B10 V8 # 108
            saab r560 8X4

            Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

            Comment

            • Lanttu
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 1643

              #7
              Tumppa puhuu sikäli paskaa, että renkaan halkaisija vaikuttaa todella paljon. Itsellä viitonen on ns. suora ja kesärenkailla 100 km/h vauhdissa 3150 r/min, talvirenkailla 2900 r/min. Nyt Tumppeli sanoo varmaan, että joku on käynyt vaihtamassa perän E36:eeni.

              Comment

              • m-power
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 731
                • TAMPERE

                #8
                1900 rpm 100km/h ja 3000 rpm 150km/h :wink:
                sitä saa mitä tilaa

                http://www.btcf.fi/showcar.php?id=420

                R.I.P. 327i
                R.I.P. 535i
                audi a6 2.7 t

                Comment

                • BMWE39
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 134

                  #9
                  Originally posted by Lanttu
                  Tumppa puhuu sikäli paskaa, että renkaan halkaisija vaikuttaa todella paljon. Itsellä viitonen on ns. suora ja kesärenkailla 100 km/h vauhdissa 3150 r/min, talvirenkailla 2900 r/min. Nyt Tumppeli sanoo varmaan, että joku on käynyt vaihtamassa perän E36:eeni.
                  Niin, olethan tarkistanut todellisen nopeuden kesä- ja talvirenkailla?
                  Renkaan kehä vaikuttaa luonnollisesti todella paljon mittarilukeman ja todellisen nopeuden väliseen eroon...

                  Comment

                  • Jacek
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 552
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Tumppa
                    suurin osa 325i autoja olisi 3,73 ja 3,91 välityksillä.

                    kaikki normaalikaaviolla olevat 5-v getrag laatikot on suoralla nelosvaihteella eli nelosella ajaessa 100km/h näyttää kierroslukumittari perän välityksen suurinpiirtein eli esim ~3900rpm = 3,91...sport getrag vaihteistot on sitten suoralla viitosvaihteella( käänteinen kaavio jossa ykkönen alhaalla )
                    3.73 on kat-mallin välitys, suurin osa peltipuskurisia 325i on 3.64 välityksellä. ETKltahan noi parhaiten löytyy ja omasta autosta sitä perässä päätykopan pultin alla olevaa peltiläpyskää lukien.

                    Tuo suora vaihde/peränvälitys on kyllä virheellistä tietoa. Suora vaihde kertoo vaan sen että kardaani pyörii samalla nopeudella kun kampiakseli. Jotta voitaisiin laskea välityssuhde tuosta pitäisi olla tiedossa renkaan kierrosluku joka taasen voidaan selvittää jos dynaaminen vierintäsäde on tiedossa. Jos esim kardaanin kierrosluku on 4000 ja renkaan 1000 on välitys 4:0. Koska kierroslukua on kohtalaisen hankala laskea ajaessa pitää tietää miten pitkän matkan rengas taittaa yhdellä kierroksella (dynaaminen vierintäsäde = se missä on huomioitu renkaan kokoonpainuminen kuorman alla). Sitten pitää muuttaa ajonopeus metreiksi per sekunti ja laskea sen perusteella miten monta kierrosta rengas pyörii.

                    Tokihan tuo mahdollista on mutta sanoisin että joko peltiläpyskän lukeminen tai vetarin laipan kierrosten laskeminen kardaania käsin pyörittäen on "hieman" yksinkertaisempaa.

                    Tässä lista BMWn välityksistä mitä on olemassa perissä jotka kiinnittyvät 4 pultilla takapalkkiin. Ulkomuistista tosin eli älkää ristiinnaulitko jos jokin unohtui :wink:

                    2,56
                    2,79
                    2,93
                    3,07
                    3,15
                    3,23
                    3,25
                    3,45
                    3,46
                    3,64
                    3,73
                    3,91
                    4,10
                    4,27
                    4,45

                    4,45 on tiuhin sarjavalmisteisissa käytetty välitys (520i E34 M20 5-v)

                    Mospon kautta saa tiuhempia - 5,83 oli muistaakseni tihein.

                    M50 moottorista alkaen on Getrag -vaihteistoissa 5. vaihde suora vaikka kaavio on "normaali". Samassa yhteydessä BMW siirtyi käyttämään uudenlaista mallinimitystä vaihteistoista eli esim 5G320 on 5-v käsivaihteinen aski joka on luokiteltu kestämään 320Nm.

                    Mielenkiintoista tosin on se että esim 850i on 6G420 aski vaikka väätöä siinä on 450Nm. 850CSin aski on 6G560

                    IMHO vanha Getragin malleihin perustunut identifiointi oli parempi.
                    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                    Osia myytävänä

                    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                    Comment

                    • Cee.Koo
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 354
                      • Twilight zone

                      #11
                      4.27 välityksellä 3000rpm/100km/h vitosella 205/50R16 kumit

                      Edellisellä 2.93 välityksellä vajaa 2000rpm/100km/h
                      With jap crap, life sucks and then you die

                      Comment

                      • Tumppa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1812
                        • Oulu

                        #12
                        Jahas! pääsenpä kuittaamaan asiasta yhtä kaveria joka tuota on väittäny kivenkovaa ja olen uskonut

                        Mietin vain miten renkaan koko vaikuttaa mittarin näyttämään kun perästähän se nopeusmittarin näyttämä otetaan ja kierrosluku/mittarilukema on ainakin mulla renkaalla kuin renkaalla sama(n.2200rpm@100km/h)...mittarivirhe muuttunut eri rengastuksella ainoastaan

                        Lisäksi mittarivirhe todelliseen nopeuteen nähden mun mielestä äkkiseltään ainoa muuttuva tekijä..samaa vauhtiahan ne vetarit siellä pyörähtelee ja renkaan koko vaikuttaa vasta todelliseen nopeuteen jota liikutaan...vai?


                        edittilisäys: Alunperinkin tarkoitin että suurinpiirtein tuon välityksen saa tuolla menetelmällä selville. Pieniä eroja hankala huomata jos vielä mittaristo sattuu tekemään omia temppujaan.
                        F31 320d LCI

                        Comment

                        • jrbeemer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1844
                          • Muurame

                          #13
                          Originally posted by Cee.Koo
                          4.27 välityksellä 3000rpm/100km/h vitosella 205/50R16 kumit

                          Edellisellä 2.93 välityksellä vajaa 2000rpm/100km/h
                          Mainitsemasi rengaskoko vastaa alkuperäistä rengaskokoa halkaisijaltaan. Näin olen jostain joskus lukenut. Itselläni ainakin vastaavalla rengastuksella nopeusnäyttö ja mittari täsmäävät 100%sti

                          E61 535D M-SPORT LCI ALPINWEISS III
                          Myydään munuaiset http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=331983
                          Myydään E6x LCI M-Sport ratti
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=348466

                          Comment

                          • biimer327
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1928
                            • Eastside

                            #14
                            U got the point :!:
                            Samaa vauhtia ne vetarit siellä pyörii aina nopeusmittarin näyttöön nähden.
                            "Suck my dick!"
                            -Ron Jeremy

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Jacek: Jos nyt hiukan vielä viilataan, renkaan koko ei vaikuta perävälitykseen eikä sen laskemiseen mitenkään. Itseasiassa uskon itsekin tuohon, sikäli mikäli pari kohtaa pitää paikkansa:

                              1) Nopeusmittarin anturi sijaitsee perässä rattaassa, joka pyörii samaa vauhtia vetareiden kanssa/tietyssä suhteessa

                              2) Käytettävä vaihde tosiaankin ON suora

                              Sitten perustelut:

                              Oletetaan, että nopeusmittarin näyttäessä tasan 100km/h, tämä vetoakseleita pyörittävä ratas pyörii 1000rpm (huom. tämän rattaan pyörimisnopeuteen EI vaikuta välitys mitenkään, vaan se pyörii samassa vauhdissa aina saman verran välityksestä riippumatta). Tällöin, suoralla vaihteella ajaessa, kampiakseli pyörii TASAN perän välityssuhteen verran kovempaa. Eli toisinsanoen, kun perää pyöritetään kardaanin kautta vaikkapa 3600rpm nopeudella, niin vetarit pyörivät tasan 1000rpm, jonka pystyy toteamaan nopeusmittarista, joka näyttää tasan 100km/h.

                              Asia on siis pahvi, Tumppa oli oikeassa ellei joku nyt meikäläisen päätelmistä virhettä löydä. Perustellusti.

                              Lanttu: Vähän raakaa kieltä, varsinkin kun itsekin puhut paskaa, renkaita vaihdettaessa EI nopeusmittarin ja kierroslukumittarin suhde muutu mitenkään, koska nopeus mitataan edelleen siitä perästä. Tumppahan nimenomaan sanoi, ettei todellista nopeutta saa katsoa, vaan mittarista. Kukaan ei siis vaihtanut perää autoosi.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X