jep no olihan nuo pointit tuolla..aamuväsymyksessä vaan ei lukeminen tuottanu tulosta aluksi eli lukkoa kehiin ja todetaan että se mutu joka kiertää ympäriinsä tuosta nelosvaihteesta ja kierrosluvusta ei pidä paikkaansa tarkasti.
Niin kauan kun puhutaan siitä että kierroslukumittari ja nopeus mittarin näytöt ovat TÄYSIN riippuvaisia toisistaa ja niitten perusteella voidaan päätellä peränvälitys en ymmärrä miksi rengaskokoa pitää sotkea koko ajatukseen.
Rengaskokohan vaikuttaa todelliseen nopeuteen, ei siihen miten mittarit näyttävät toisiinsa nähden.
Ja ainakin e30 korimallissa nopeusmittarin lukema n. 110km/h suoralla vaihteella antaa kierroslukumittariin n. peränvälityksen kertoimen.
Tarkkaahan tämä ei ole, mutta suuntaa antavaa.
Monta kertaa käytännössä koetettuna voin väittää etteivät esitetyt yhtälöt pidä paikkaansa.
3.73 on kat-mallin välitys, suurin osa peltipuskurisia 325i on 3.64 välityksellä. ETKltahan noi parhaiten löytyy ja omasta autosta sitä perässä päätykopan pultin alla olevaa peltiläpyskää lukien.
Tuo suora vaihde/peränvälitys on kyllä virheellistä tietoa. Suora vaihde kertoo vaan sen että kardaani pyörii samalla nopeudella kun kampiakseli. Jotta voitaisiin laskea välityssuhde tuosta pitäisi olla tiedossa renkaan kierrosluku joka taasen voidaan selvittää jos dynaaminen vierintäsäde on tiedossa. Jos esim kardaanin kierrosluku on 4000 ja renkaan 1000 on välitys 4:0.
Niin kauan kun puhutaan siitä että kierroslukumittari ja nopeus mittarin näytöt ovat TÄYSIN riippuvaisia toisistaa ja niitten perusteella voidaan päätellä peränvälitys en ymmärrä miksi rengaskokoa pitää sotkea koko ajatukseen.
Rengaskokohan vaikuttaa todelliseen nopeuteen, ei siihen miten mittarit näyttävät toisiinsa nähden.
Ja ainakin e30 korimallissa nopeusmittarin lukema n. 110km/h suoralla vaihteella antaa kierroslukumittariin n. peränvälityksen kertoimen.
Tarkkaahan tämä ei ole, mutta suuntaa antavaa.
Monta kertaa käytännössä koetettuna voin väittää etteivät esitetyt yhtälöt pidä paikkaansa.
Olet oikeassa, rengaskoko vaikuttaa todelliseen nopeuteen. Tämä laskutoimitus toimii ajettaessa todellista nopeutta. Kyse ei ole kahden mittarin suhteesta/toisistaan riippuvuudesta. Rengaskoko on pakko "sotkea" tähän, jotta missään olisi mitään järkeä. Rengaskoosta saadaan ympärysmitta, joka on matka joka kuljetaan yhdellä pyörähdyksellä. Ainoat edellytykset tähän perussettilaskutoimitukseen ovat, että KIERROSLUKUmittari ei valehtele ja että ajetaan TODELLISTA nopeutta. Se on aivan sama mikä se nopeus on, satanen nyt oli helppo esimerkki. 195/60-15-rengastuksella satasen vauhdissa kierrosluku jaetaan tuolla 862,7, 120km/h vauhdissa luvulla 1035,2 jne.
Väite, että E30-korimallissa nopeusmittarin lukema n. 110km/h suoralla vaihteella antaa kierroslukumittariin n. peränvälityksen kertoimen on täysin perustelematon ja järjetön. Mistä "kertoimesta" mahdat puhua??
Entäs jos nyt unohdetaan koko pyörän kehä, kuvitellaan että autossa ei ole edes vetareita, vaan se seisoo pukilla ja todellinen nopeus on 0 km/h.
Koska vetarin pyörintänopeus on täysin riippuvainen kardaanin pyörintä nopeudesta on kierrosluku laskettavissa/ainakin pääteltävissä nopeusmittarin ja kierroslukumittarin näytöistä.
Sattumaahan(seurausta nopeusmittarin kalibroinnista renkaisiin nähden) on se että e30 korimallin mittaristossa tuo 110km/h näyttää kierroslukumittarissa peränvälityksen kerrannaisen, ainakin minun autossani ja useissa muissa yksilöissä, kuten aiemmin mainitsin tämä menetelmä on vain summittainen ei todellakaan tarkka.
Tottakai on mahdollista selvittää sama myös todellisen nopeuden kautta laskemalla, periaatteessa tarkempi ja kaikkiin samalla mittaristorakenteella toteutettuihin autoihin sovelletavissa, toisin kuin tuo e30 110km/h, mutta senkin tarkkuus häviää kun käytetään laskennallista pyörintäkehää eikä todellista mitattua.
Eli siis, peränvälitys on pääteltävissä myös mittaristosta, mutta tuo 110km/h ei toimi välttämättä missään muissa kuin tietyissä e30 malleissa ja mittarivirheet esim. neulojen irroittamisen seurauksena sotkevat todella helposti asian.
Eli siis, peränvälitys on pääteltävissä myös mittaristosta, mutta tuo 110km/h ei toimi välttämättä missään muissa kuin tietyissä e30 malleissa ja mittarivirheet esim. neulojen irroittamisen seurauksena sotkevat todella helposti asian.
hieman offtopic mutta kummasta noita tarkempia kierroksia saa kun originaali antaa ~200rpm enemmän kuin puolasta katottuna.
Jack once shot himeself 10 times, just to prove 50 cent is a bitch. He proceeded to wrestle and aligator while talking to Chloe about schematics.
Comment