jep no olihan nuo pointit tuolla..aamuväsymyksessä vaan ei lukeminen tuottanu tulosta aluksi
eli lukkoa kehiin ja todetaan että se mutu joka kiertää ympäriinsä tuosta nelosvaihteesta ja kierrosluvusta ei pidä paikkaansa tarkasti.
paljos teijä e30 325:ssa on....
Collapse
X
-
Mul on aikatarkkaa 3000rpm / 100km/h joku lukoton perä.ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
Tämähän on yksinkertainen laskutoimitus:
Ajetaan 100km/h jolloin kierroslukumittari näyttää jotain lukemaa. Vaihdelaatikossa on ns. suora 1:1 vaihde sisällä, mikä on siis perän välitys?
Otetaan esimerkkirengaskooksi 195/60-15, jonka halkaisija on 61,5cm (katsoin netistä löytyvästä rengaslaskurista)
Renkaan kehä = 61,5cm * pii = ~193,2cm.
Esimerkkitilanne: nopeus 100km/h, kierrokset 3000rpm
100km=10000000cm ja 1h=60min, joten
(10000000/193,2)/60 = ~862,7
Perän välitys= 3000/862,7 = ~3,48
Tämän laskukaavan mukaan:
3,91 perällä kiekat nelosvaihteella satasen vauhdissa ~3373 (862,7 * 3,91)
3,73 perällä ~3218
jne.
Kysyttävää?
Comment
-
vitonen ei ole suora E30 325i:ssä...Originally posted by BemaristiTämähän on yksinkertainen laskutoimitus:
Ajetaan 100km/h jolloin kierroslukumittari näyttää jotain lukemaa. Vaihdelaatikossa on ns. suora 1:1 vaihde sisällä, mikä on siis perän välitys?
Otetaan esimerkkirengaskooksi 195/60-15, jonka halkaisija on 61,5cm (katsoin netistä löytyvästä rengaslaskurista)
Renkaan kehä = 61,5cm * pii = ~193,2cm.
Esimerkkitilanne: nopeus 100km/h, kierrokset 3000rpm
100km=10000000cm ja 1h=60min, joten
(10000000/193,2)/60 = ~862,7
Perän välitys= 3000/862,7 = ~3,48
Tämän laskukaavan mukaan:
3,91 perällä kiekat nelosvaihteella satasen vauhdissa ~3373 (862,7 * 3,91)
3,73 perällä ~3218
jne.
Kysyttävää?
Comment
-
Niin kauan kun puhutaan siitä että kierroslukumittari ja nopeus mittarin näytöt ovat TÄYSIN riippuvaisia toisistaa ja niitten perusteella voidaan päätellä peränvälitys en ymmärrä miksi rengaskokoa pitää sotkea koko ajatukseen.
Rengaskokohan vaikuttaa todelliseen nopeuteen, ei siihen miten mittarit näyttävät toisiinsa nähden.
Ja ainakin e30 korimallissa nopeusmittarin lukema n. 110km/h suoralla vaihteella antaa kierroslukumittariin n. peränvälityksen kertoimen.
Tarkkaahan tämä ei ole, mutta suuntaa antavaa.
Monta kertaa käytännössä koetettuna voin väittää etteivät esitetyt yhtälöt pidä paikkaansa.Olli.
Comment
-
Paljonko nopeusmittari näyttää ko. hetkellä?Originally posted by BemaristiTämähän on yksinkertainen laskutoimitus:
Ajetaan 100km/h jolloin kierroslukumittari näyttää jotain lukemaa. Vaihdelaatikossa on ns. suora 1:1 vaihde sisällä, mikä on siis perän välitys?
Otetaan esimerkkirengaskooksi 195/60-15, jonka halkaisija on 61,5cm (katsoin netistä löytyvästä rengaslaskurista)
Renkaan kehä = 61,5cm * pii = ~193,2cm.
Esimerkkitilanne: nopeus 100km/h, kierrokset 3000rpm
100km=10000000cm ja 1h=60min, joten
(10000000/193,2)/60 = ~862,7
Perän välitys= 3000/862,7 = ~3,48
Tämän laskukaavan mukaan:
3,91 perällä kiekat nelosvaihteella satasen vauhdissa ~3373 (862,7 * 3,91)
3,73 perällä ~3218
jne.
Kysyttävää?Olli.
Comment
-
Originally posted by Jacek3.73 on kat-mallin välitys, suurin osa peltipuskurisia 325i on 3.64 välityksellä. ETKltahan noi parhaiten löytyy ja omasta autosta sitä perässä päätykopan pultin alla olevaa peltiläpyskää lukien.
Tuo suora vaihde/peränvälitys on kyllä virheellistä tietoa. Suora vaihde kertoo vaan sen että kardaani pyörii samalla nopeudella kun kampiakseli. Jotta voitaisiin laskea välityssuhde tuosta pitäisi olla tiedossa renkaan kierrosluku joka taasen voidaan selvittää jos dynaaminen vierintäsäde on tiedossa. Jos esim kardaanin kierrosluku on 4000 ja renkaan 1000 on välitys 4:0.
Siis välitys on 4:1?Liippa se miehen tiellä pitää!
Comment
-
Olet oikeassa, rengaskoko vaikuttaa todelliseen nopeuteen. Tämä laskutoimitus toimii ajettaessa todellista nopeutta. Kyse ei ole kahden mittarin suhteesta/toisistaan riippuvuudesta. Rengaskoko on pakko "sotkea" tähän, jotta missään olisi mitään järkeä. Rengaskoosta saadaan ympärysmitta, joka on matka joka kuljetaan yhdellä pyörähdyksellä. Ainoat edellytykset tähän perussettilaskutoimitukseen ovat, että KIERROSLUKUmittari ei valehtele ja että ajetaan TODELLISTA nopeutta. Se on aivan sama mikä se nopeus on, satanen nyt oli helppo esimerkki. 195/60-15-rengastuksella satasen vauhdissa kierrosluku jaetaan tuolla 862,7, 120km/h vauhdissa luvulla 1035,2 jne.Originally posted by RoclaNiin kauan kun puhutaan siitä että kierroslukumittari ja nopeus mittarin näytöt ovat TÄYSIN riippuvaisia toisistaa ja niitten perusteella voidaan päätellä peränvälitys en ymmärrä miksi rengaskokoa pitää sotkea koko ajatukseen.
Rengaskokohan vaikuttaa todelliseen nopeuteen, ei siihen miten mittarit näyttävät toisiinsa nähden.
Ja ainakin e30 korimallissa nopeusmittarin lukema n. 110km/h suoralla vaihteella antaa kierroslukumittariin n. peränvälityksen kertoimen.
Tarkkaahan tämä ei ole, mutta suuntaa antavaa.
Monta kertaa käytännössä koetettuna voin väittää etteivät esitetyt yhtälöt pidä paikkaansa.
Väite, että E30-korimallissa nopeusmittarin lukema n. 110km/h suoralla vaihteella antaa kierroslukumittariin n. peränvälityksen kertoimen on täysin perustelematon ja järjetön. Mistä "kertoimesta" mahdat puhua??
Comment
-
Miten se voisi antaa kertoimen kierroslukumittariin? Ainakin minun kierroslukumittarini näyttää kierroksia, ei kertoimiaOriginally posted by RoclaJa ainakin e30 korimallissa nopeusmittarin lukema n. 110km/h suoralla vaihteella antaa kierroslukumittariin n. peränvälityksen kertoimen.
Ainoa kerroin saadaan todellisen nopeuden ja pyörän ympärysmitan avulla, jonka jälkeen kierroslukumittarissa olevat kierrokset JAETAAN tällä luvulla.Last edited by Bemaristi; 04-03-2005, 15:21.
Comment
-
Entäs jos nyt unohdetaan koko pyörän kehä, kuvitellaan että autossa ei ole edes vetareita, vaan se seisoo pukilla ja todellinen nopeus on 0 km/h.
Koska vetarin pyörintänopeus on täysin riippuvainen kardaanin pyörintä nopeudesta on kierrosluku laskettavissa/ainakin pääteltävissä nopeusmittarin ja kierroslukumittarin näytöistä.
Sattumaahan(seurausta nopeusmittarin kalibroinnista renkaisiin nähden) on se että e30 korimallin mittaristossa tuo 110km/h näyttää kierroslukumittarissa peränvälityksen kerrannaisen, ainakin minun autossani ja useissa muissa yksilöissä, kuten aiemmin mainitsin tämä menetelmä on vain summittainen ei todellakaan tarkka.
Tottakai on mahdollista selvittää sama myös todellisen nopeuden kautta laskemalla, periaatteessa tarkempi ja kaikkiin samalla mittaristorakenteella toteutettuihin autoihin sovelletavissa, toisin kuin tuo e30 110km/h, mutta senkin tarkkuus häviää kun käytetään laskennallista pyörintäkehää eikä todellista mitattua.
Eli siis, peränvälitys on pääteltävissä myös mittaristosta, mutta tuo 110km/h ei toimi välttämättä missään muissa kuin tietyissä e30 malleissa ja mittarivirheet esim. neulojen irroittamisen seurauksena sotkevat todella helposti asian.Olli.
Comment
-
Eli siis, peränvälitys on pääteltävissä myös mittaristosta, mutta tuo 110km/h ei toimi välttämättä missään muissa kuin tietyissä e30 malleissa ja mittarivirheet esim. neulojen irroittamisen seurauksena sotkevat todella helposti asian.
hieman offtopic mutta kummasta noita tarkempia kierroksia saa kun originaali antaa ~200rpm enemmän kuin puolasta katottuna.Nyk. E34 525iaJack once shot himeself 10 times, just to prove 50 cent is a bitch. He proceeded to wrestle and aligator while talking to Chloe about schematics.
Ex. E30 320tic
Comment
Comment