paljos teijä e30 325:ssa on....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tumppa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1812
    • Oulu

    #16
    nyt joku guru vielä vahvistamaan tämä väittely loppuun :lol:
    F31 320d LCI

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1652
      • Pk-seutu

      #17
      Originally posted by Cell
      Jacek: Jos nyt hiukan vielä viilataan, renkaan koko ei vaikuta perävälitykseen eikä sen laskemiseen mitenkään. Itseasiassa uskon itsekin tuohon, sikäli mikäli pari kohtaa pitää paikkansa:

      1) Nopeusmittarin anturi sijaitsee perässä rattaassa, joka pyörii samaa vauhtia vetareiden kanssa/tietyssä suhteessa

      2) Käytettävä vaihde tosiaankin ON suora

      Sitten perustelut:

      Oletetaan, että nopeusmittarin näyttäessä tasan 100km/h, tämä vetoakseleita pyörittävä ratas pyörii 1000rpm (huom. tämän rattaan pyörimisnopeuteen EI vaikuta välitys mitenkään, vaan se pyörii samassa vauhdissa aina saman verran välityksestä riippumatta). Tällöin, suoralla vaihteella ajaessa, kampiakseli pyörii TASAN perän välityssuhteen verran kovempaa. Eli toisinsanoen, kun perää pyöritetään kardaanin kautta vaikkapa 3600rpm nopeudella, niin vetarit pyörivät tasan 1000rpm, jonka pystyy toteamaan nopeusmittarista, joka näyttää tasan 100km/h.

      Asia on siis pahvi, Tumppa oli oikeassa ellei joku nyt meikäläisen päätelmistä virhettä löydä. Perustellusti.

      Lanttu: Vähän raakaa kieltä, varsinkin kun itsekin puhut paskaa, renkaita vaihdettaessa EI nopeusmittarin ja kierroslukumittarin suhde muutu mitenkään, koska nopeus mitataan edelleen siitä perästä. Tumppahan nimenomaan sanoi, ettei todellista nopeutta saa katsoa, vaan mittarista. Kukaan ei siis vaihtanut perää autoosi.
      Nelonen on suora.

      Vetari pyörii 1000 r/min = 16,7 r/s = n

      E30 325i:n renkaan säde on noin

      1/2 * (15*2,54 + 20,5*0,55*2) = 30,325 cm = 0,30325 m = r

      Pyörän ratanopeus (=auton nopeus) on

      v=2*Pi*n*r

      v=31,82 m/s = 114,6 km/h

      Voitko selittää minkä takia nopeusmittari näyttäisi nyt 100 km/h?

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Voin selittää ja selitänkin. Vastaus on simppeli: Nopeusmittari tietää todellisesta nopeudesta tasan saman verran kuin sokea mummo naapurin uudesta autosta, eli sen mitä sille on kerrottu. Rautalangasta vääntäen: Nopeusmittari on kalibroitu näyttämään 100km/h kun vetari pyörii tiettyä nopeutta. Todellista nopeutta se siis EI kerro.

        Renkaan kokoa muuttamalla saadaan todellisen nopeuden ja nopeusmittarin näyttämän suhdetta muutettua. Mikä mahtaa olla alkuperäinen rengaskoko? Lisäksi tuolla laskutavalla ei tule otettua huomioon sitä renkaan kokoonpainumista, josta jacek:kin mainitsi. Voihan toki olla, ettei vetarit pyöri satasen vauhdissa 1000rpm, se oli vain oletus, kuten oli mainittu tuossa aikaisemmin. Periaate pysyy silti samana, kun vetarit pyörii 1000rpm, näkee perän välityssuhteen ajettaessa suoralla vaihteella koneen kierroslukua tuijottamalla.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Jacek
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 552
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by Cell
          1) Nopeusmittarin anturi sijaitsee perässä rattaassa, joka pyörii samaa vauhtia vetareiden kanssa/tietyssä suhteessa.
          Näin on. Perässä on siipiratasta muistuttava peltiratas jonka siipiä magneettianturi lukee. Sykäykset voi nähdä nopeusmittarin viisarista ajaettaessa todella hitaasti.

          Originally posted by Cell
          Oletetaan, että nopeusmittarin näyttäessä tasan 100km/h, tämä vetoakseleita pyörittävä ratas pyörii 1000rpm .Tällöin, suoralla vaihteella ajaessa, kampiakseli pyörii TASAN perän välityssuhteen verran kovempaa. Eli toisinsanoen, kun perää pyöritetään kardaanin kautta vaikkapa 3600rpm nopeudella, niin vetarit pyörivät tasan 1000rpm, jonka pystyy toteamaan nopeusmittarista, joka näyttää tasan 100km/h.
          Tuo on ihan totta kaikki. Ongelmana vaan on se että vetarit eivät pyöri tasan 1000rpm 100km/h nopeudessa. Jos välitys on tiedossa, voidaan laskea vetarin pyörintänopeus 100km/h nopeudessa mutta ilman sitä tietoa ei nopeusmittarin näytöstä voida laskea välityssuhdetta vaan laskenta on perustettava matkaan kuten aikasemmin esitin.

          Pitäisi selvittää millä nopeudella vetarin kierrosluku on tasan 1000 jotta välitys voitaisiin laskea suoraan 100 jakamalla kuten tumppi sanoi. 100km/h se ei ole. Yhtälö on mahdoton kun tiedossa on vain kampiakselin pyörintänopeus ja nopeusmittarin näyttö eikä vetoakselin pyörintänopeus. Vetarin pyörintänopeuden selvittämiseksi tarvitaan tieto pyörän kierroksista eli sen suorittama matka tietyllä kierrosluvulla suoralla vaihteella. Sitten kun se tiedetään, voidaan helposti laskea välitys.


          Originally posted by Cell
          Asia on siis pahvi, Tumppa oli oikeassa ellei joku nyt meikäläisen päätelmistä virhettä löydä. Perustellusti.
          Originally posted by Tumppa
          kaikki normaalikaaviolla olevat 5-v getrag laatikot on suoralla nelosvaihteella eli nelosella ajaessa 100km/h näyttää kierroslukumittari perän välityksen suurinpiirtein eli esim ~3900rpm = 3,91
          Tumppa ei kyllä ole oikeassa - tuo nopeus 100km/h ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Sen voi jokainen käydä itsekin kokeilemassa. Ei se niin mene että nopeudella X eli tässä tapauksessa 100 jaetaan kierrosluku ja välitys on siinä. Nopeuden suhde vetarin kierroslukuun ei ole 1:10 vaan jotain ihan muuta.

          Cell on täysin oikeassa siinä että vetoakselin kierrosluvun ollessa tiedossa voidaan siitä laskea välitys suhteessa kampiakselin kierroslukuun ja myös siinä että nopeusmittarin näytöstä voidaan päätellä vetoakselin pyörivän aina samalla nopeudella mittarin näytön pysyessä samana rengastuksesta riippumatta. Ongelma on vaan siinä että ilman tietoa renkaan / vetoakselin pyörintänopeudesta kullakin nopeudella ei voi laskea välitystä koska emme tiedä millä luvulla kampiakselin/kardaanin kierrosluku pitäisi jakaa. Se on laskettava edellä mainitsemallani tavalla renkaan pyörintänopeudesta mikä taasen pitää laskea sen kulkeman matkan pohjalta.

          Sanoisin edelleen että on paljon helpompaa vaan katsoa mitä siinä peltiläpykässä lukee tai pyörittää kardaania käsin laskien kierrokset
          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

          Osia myytävänä

          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1652
            • Pk-seutu

            #20
            Originally posted by Cell
            Voin selittää ja selitänkin. Vastaus on simppeli: Nopeusmittari tietää todellisesta nopeudesta tasan saman verran kuin sokea mummo naapurin uudesta autosta, eli sen mitä sille on kerrottu. Rautalangasta vääntäen: Nopeusmittari on kalibroitu näyttämään 100km/h kun vetari pyörii tiettyä nopeutta. Todellista nopeutta se siis EI kerro.

            Renkaan kokoa muuttamalla saadaan todellisen nopeuden ja nopeusmittarin näyttämän suhdetta muutettua. Mikä mahtaa olla alkuperäinen rengaskoko? Lisäksi tuolla laskutavalla ei tule otettua huomioon sitä renkaan kokoonpainumista, josta jacek:kin mainitsi. Voihan toki olla, ettei vetarit pyöri satasen vauhdissa 1000rpm, se oli vain oletus, kuten oli mainittu tuossa aikaisemmin. Periaate pysyy silti samana, kun vetarit pyörii 1000rpm, näkee perän välityssuhteen ajettaessa suoralla vaihteella koneen kierroslukua tuijottamalla.
            Niin näkee, mutta millos tiedät, että vetarit pyörii 1000 r/min? Ja eikös tämä keskustelu koske sitä, että näkeekö perän välityksen ajamalla suoralla vaihteella 100 km/h ja katsomalla rundimittarista kiekat?

            Comment

            • Jacek
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 552
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by Cell
              Periaate pysyy silti samana, kun vetarit pyörii 1000rpm, näkee perän välityssuhteen ajettaessa suoralla vaihteella koneen
              kierroslukua tuijottamalla.
              Juuri näin, mutta mistäs tiedät koska sen vetarin pyörintänopeus on tasan 1000 tai ylipäänsäkään mitä se on muuten kun laskemalla renkaan pyörintänopeuden kuljetun matkan avulla ?
              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

              Osia myytävänä

              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #22
                Jacek: Siksi se menikin oletuksena, siis että 100km/h vauhdissa pyörii 1000rpm. Jonkun pitäisi selvittää paljonko mittari näyttää kun vetarit pyörii 1000rpm, ei tarttis möyriä auton alla (okei, helpoiten se sieltä alta löytyy kuitenkin). Mutta kuten sledgen laskusta näkee, kaukana EI olla. Ehkä jossain mallissa tuo onkin pitänyt paikkaansa, kaikissa se kuitenkaan ei voi pitää paikkaansa.

                Sledge: Juu, koskee. Sehän tässä ongelmana onkin, että mistä sen tietää :P.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by Cell
                  Jacek: Siksi se menikin oletuksena, siis että 100km/h vauhdissa pyörii 1000rpm..
                  Mutta kuten sledgen laskusta näkee, kaukana EI olla.
                  Koko keskusteluhan lähti tumpin väittämästä että kierrosluku jaetaan suoralla vaihteella ajettaessa nopeudella ja välitys on siinä. Se on aivan väärin eikä 3900k/min 3:91 ole lähellekään oikein. Voin tarvittaessa käydä testaamassa sen tolla 325i Cabriolla jossa on 3.91 ja kertoa mitä se tarkalleen on. Jossain alle 3000 hyvän matkaa kumminkin eli vähintään 30% poskellaan. Täysin hyödytön päättelytapa.

                  Originally posted by Cell
                  Ehkä jossain mallissa tuo onkin pitänyt paikkaansa, kaikissa se kuitenkaan ei voi pitää paikkaansa.
                  Ei se pidä paikkaansa missään tapauksessa ja jos se jossain osuu kohdalle niin siinä on kyse sattumasta eikä ton esittämänne periaatteen toimivuudesta.

                  Luovuta jo
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1652
                    • Pk-seutu

                    #24
                    Originally posted by Cell
                    Mutta kuten sledgen laskusta näkee, kaukana EI olla. Ehkä jossain mallissa tuo onkin pitänyt paikkaansa, kaikissa se kuitenkaan ei voi pitää paikkaansa.
                    No eihän tuo n. 15 km/h sinänsä paljon ole, mutta kun se on vielä väärään suuntaan sillä nopeusmittarihan näyttää ainakin n. 10% liikaa, eli tuolla 1000 r/min vetarien pyörimisnopeudella nopeusmittari näyttää suunnilleen 114,6*1,1=126 km/h.

                    Ja tuo 10% on ehkä hieman alakanttiin, joten nopeusmittarin näyttämä vetarien pyöriessä 1000 r/min on n. 130. Ja tämähän riippuu hieman rengaskoosta ja jos aletaan pilkkua nussimaan niin lisävaikeutena on vielä se että pyörän säde ei ole ajon aikana sama mitä se on pyörän ollessa normaalitilassaan (koska pyörä joustaa, jolloin se ei ole pyöreä, vaan "painunut sisään" (maa)kosketuskohdastaan). Pitäisi siis tietää pyörän nk. dynaaminen pyörintäsäde.

                    Mutta siis nythän se tuli laskettua, eli noin 130:n mittarinopeudessa suora vaihde sisään jolloin kierroslukumittari kertoo karkeasti perän välityssuhteen.

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #25
                      Oikea tapa laskea vetarin pyörintänopeus on nimenomaan renkaan dynaamisesta vierintäsäteestä eli kun se tiedetään (taulukoita on olemassa) lasketaan se matka mikä renkaan pitää kulkea pyöriäkseen 1000k/min ja muutetaan se km/h muotoon. Silloin tiedetään millä nopeudella voidaan kierroslukumittarista päätellä välitys.

                      Tämänkin laskutavan heikkous on siinä että renkaiden dynaaminen vierintäsäde on ei vain rengaskoko vaan myös valmistaja/mallikohtainen eli yleispätevää sääntöä tästä ei saa mitenkään.

                      Nopeusmittarin virhe ei myöskään ole lineaarinen ja suurin osa virheestä ENSIASENNUSRENGASKOOLLA tulee mittarin viisarin mekaanisesta liikkeestä. Tämä on helppo todeta autoissa joissa on ajotietokone nollaamalla eri nopeuksissa keskituntinopeusnäyttöä ja tarkistamalla samalla mittarinäytön virhe. 10% en ole kyllä havainnut sen olevan missään BMWssä.

                      Jokohan tämä riittää aiheesta ? :roll:
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1652
                        • Pk-seutu

                        #26
                        Originally posted by Jacek
                        Oikea tapa laskea vetarin pyörintänopeus on nimenomaan renkaan dynaamisesta vierintäsäteestä eli kun se tiedetään (taulukoita on olemassa) lasketaan se matka mikä renkaan pitää kulkea pyöriäkseen 1000k/min ja muutetaan se km/h muotoon. Silloin tiedetään millä nopeudella voidaan kierroslukumittarista päätellä välitys.

                        Tämänkin laskutavan heikkous on siinä että renkaiden dynaaminen vierintäsäde on ei vain rengaskoko vaan myös valmistaja/mallikohtainen eli yleispätevää sääntöä tästä ei saa mitenkään.

                        Nopeusmittarin virhe ei myöskään ole lineaarinen ja suurin osa virheestä ENSIASENNUSRENGASKOOLLA tulee mittarin viisarin mekaanisesta liikkeestä. Tämä on helppo todeta autoissa joissa on ajotietokone nollaamalla eri nopeuksissa keskituntinopeusnäyttöä ja tarkistamalla samalla mittarinäytön virhe. 10% en ole kyllä havainnut sen olevan missään BMWssä.

                        Jokohan tämä riittää aiheesta ? :roll:
                        Ei malta vielä lopettaa, pakko päästä vielä sanomaan, että minun autossa ('88 320i) tuo 10% on aika lähellä, esim. mittarin näyttäessä 60, näyttää nopeudennäyttötaulu 56 ja 100:sessa 89 km/h eli ei kummatkaan kovin kaukana tosta 10%:sta.

                        Ja nyt voidaan lopettaa keskustelu.

                        Comment

                        • Jacek
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 552
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by SledgeHammer82
                          Originally posted by Jacek
                          Nopeusmittarin virhe ei myöskään ole lineaarinen ja suurin osa virheestä ENSIASENNUSRENGASKOOLLA tulee mittarin viisarin mekaanisesta liikkeestä. 10% en ole kyllä havainnut sen olevan missään BMWssä.
                          Ei malta vielä lopettaa, pakko päästä vielä sanomaan, että minun autossa ('88 320i) tuo 10% on aika lähellä, esim. mittarin näyttäessä 60, näyttää nopeudennäyttötaulu 56 ja 100:sessa 89 km/h eli ei kummatkaan kovin kaukana tosta 10%:sta.
                          Mutta onkos sulla siellä vakiorengaskoko alla ? :wink:

                          Joo, lopetetaan. Hajoaa kohta pää kaikenmaailman vierintäsäteiden miettimisestä
                          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                          Osia myytävänä

                          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                          Comment

                          • Tumppa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1812
                            • Oulu

                            #28
                            hyvästi vielä offtopiciksi menee tämä keskustelu...alunperin ei ollut kyse näiden laskemisesta, mutta tähän se meni. Edelleenkään ei sitä vahvistavaa vastausta asiaan ole tullut :lol:

                            ja tuntuupa vain olevan ainakin puolet porukasta kuulleen tuon mutun tuosta nelosvaihteen ja kierrosluvun kautta laskemistavasta..minä mukaanlukien.


                            niin ja jos joku nyt suomentaa sen miksi rengaskoko vaikuttaisi asiaan? ite oon tuolla "tietää yhtä paljon kuin sika satelliitista" kannalla...kun se nopeusmittari näyttää sen mitä näyttää ja rengaskoko määrää sen että mitä vauhtia mennään...tämänhän voi kokeilla laittamalla kottikärryn rattaat jollain minimaalisella halkaisijalla ja ajella sata mittariin ja todeta että todellinen nopeus aika paljon alakanttiin?
                            F31 320d LCI

                            Comment

                            • Jacek
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 552
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by Tumppa
                              Edelleenkään ei sitä vahvistavaa vastausta asiaan ole tullut
                              Siis vielä kerran: Nopeusmittarin näyttäessä samaa nopeutta vetari pyörii samalla nopeudella mutta se ei kerro mikä sen vetarin kierrosluku on ja siksi siitä ei voi laskea välitystä.

                              Originally posted by Tumppa
                              nelosella ajaessa 100km/h näyttää kierroslukumittari perän välityksen suurinpiirtein eli esim ~3900rpm = 3,91
                              Tuo väittämä ei siis pidä alkuunsakaan paikkaansa.

                              Originally posted by Tumppa
                              niin ja jos joku nyt suomentaa sen miksi rengaskoko vaikuttaisi asiaan?
                              Johan tuo tuli todettua monenkin käyttäjän suulla että se EI vaikuta. Ilman tietoa renkaan kulkemasta matkasta vaan ei voi laskea mikä on sen vetoakselin kierrosluku milläkin nopeudella ja ilman sitä taasen ei voi laskea välitystä.

                              Kaikki tämä on sanottu tuossa jo parikin kertaa. Toivottavasti tämä oli nyt riittävän selkeässä muodossa. Kommentit ovat kiistatta olleet välillä hieman sekavia tai vaikeaselkoisia.
                              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                              Osia myytävänä

                              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #30
                                Jacek: Molemmilla oli sama idea, eli ehkä se on tuurilla osunut jossain mallissa kohdalleen, muttei ainakaan tarkoituksella :P. Tuohon pyörintänopeuden mittaamiseen voisi fillarin nopeusmittari olla aika kova sana, siis jos sen nyt jostain kumman syystä haluaisi mitata. Olisi ainakin luotettavampi kuin laskennat jossa käytettävät arvot riippuu kaikesta kuun asennosta lähtien .

                                Tumppa: Kyllä se nyt on tullut selväksi, ettei tuo ainakaan yleispätevä ole, vaikka ehkä tuurilla onkin jossain mallissa (tai sarjassa, ei ainakaan e30 näytä toimivan missään mallissa) kohdalleen sattunut. Tuo rengaskoko ei vaikuta mitenkään kierrosluvun ja nopeusmittarin suhteeseen, mutta sitä käyttämällä saadaan laskettua tuo vetarien pyörintänopeus. Siksi se oli tässä keskustelussa mukana.

                                Kyllä, nyt riittää aiheesta.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X