nyt joku guru vielä vahvistamaan tämä väittely loppuun :lol:
paljos teijä e30 325:ssa on....
Collapse
X
-
Originally posted by CellJacek: Jos nyt hiukan vielä viilataan, renkaan koko ei vaikuta perävälitykseen eikä sen laskemiseen mitenkään. Itseasiassa uskon itsekin tuohon, sikäli mikäli pari kohtaa pitää paikkansa:
1) Nopeusmittarin anturi sijaitsee perässä rattaassa, joka pyörii samaa vauhtia vetareiden kanssa/tietyssä suhteessa
2) Käytettävä vaihde tosiaankin ON suora
Sitten perustelut:
Oletetaan, että nopeusmittarin näyttäessä tasan 100km/h, tämä vetoakseleita pyörittävä ratas pyörii 1000rpm (huom. tämän rattaan pyörimisnopeuteen EI vaikuta välitys mitenkään, vaan se pyörii samassa vauhdissa aina saman verran välityksestä riippumatta). Tällöin, suoralla vaihteella ajaessa, kampiakseli pyörii TASAN perän välityssuhteen verran kovempaa. Eli toisinsanoen, kun perää pyöritetään kardaanin kautta vaikkapa 3600rpm nopeudella, niin vetarit pyörivät tasan 1000rpm, jonka pystyy toteamaan nopeusmittarista, joka näyttää tasan 100km/h.
Asia on siis pahvi, Tumppa oli oikeassa ellei joku nyt meikäläisen päätelmistä virhettä löydä. Perustellusti.
Lanttu: Vähän raakaa kieltä, varsinkin kun itsekin puhut paskaa, renkaita vaihdettaessa EI nopeusmittarin ja kierroslukumittarin suhde muutu mitenkään, koska nopeus mitataan edelleen siitä perästä. Tumppahan nimenomaan sanoi, ettei todellista nopeutta saa katsoa, vaan mittarista. Kukaan ei siis vaihtanut perää autoosi.
Vetari pyörii 1000 r/min = 16,7 r/s = n
E30 325i:n renkaan säde on noin
1/2 * (15*2,54 + 20,5*0,55*2) = 30,325 cm = 0,30325 m = r
Pyörän ratanopeus (=auton nopeus) on
v=2*Pi*n*r
v=31,82 m/s = 114,6 km/h
Voitko selittää minkä takia nopeusmittari näyttäisi nyt 100 km/h?
Comment
-
-
Voin selittää ja selitänkin. Vastaus on simppeli: Nopeusmittari tietää todellisesta nopeudesta tasan saman verran kuin sokea mummo naapurin uudesta autosta, eli sen mitä sille on kerrottu. Rautalangasta vääntäen: Nopeusmittari on kalibroitu näyttämään 100km/h kun vetari pyörii tiettyä nopeutta. Todellista nopeutta se siis EI kerro.
Renkaan kokoa muuttamalla saadaan todellisen nopeuden ja nopeusmittarin näyttämän suhdetta muutettua. Mikä mahtaa olla alkuperäinen rengaskoko? Lisäksi tuolla laskutavalla ei tule otettua huomioon sitä renkaan kokoonpainumista, josta jacek:kin mainitsi. Voihan toki olla, ettei vetarit pyöri satasen vauhdissa 1000rpm, se oli vain oletus, kuten oli mainittu tuossa aikaisemmin. Periaate pysyy silti samana, kun vetarit pyörii 1000rpm, näkee perän välityssuhteen ajettaessa suoralla vaihteella koneen kierroslukua tuijottamalla.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell1) Nopeusmittarin anturi sijaitsee perässä rattaassa, joka pyörii samaa vauhtia vetareiden kanssa/tietyssä suhteessa.
Originally posted by CellOletetaan, että nopeusmittarin näyttäessä tasan 100km/h, tämä vetoakseleita pyörittävä ratas pyörii 1000rpm .Tällöin, suoralla vaihteella ajaessa, kampiakseli pyörii TASAN perän välityssuhteen verran kovempaa. Eli toisinsanoen, kun perää pyöritetään kardaanin kautta vaikkapa 3600rpm nopeudella, niin vetarit pyörivät tasan 1000rpm, jonka pystyy toteamaan nopeusmittarista, joka näyttää tasan 100km/h.
Pitäisi selvittää millä nopeudella vetarin kierrosluku on tasan 1000 jotta välitys voitaisiin laskea suoraan 100 jakamalla kuten tumppi sanoi. 100km/h se ei ole. Yhtälö on mahdoton kun tiedossa on vain kampiakselin pyörintänopeus ja nopeusmittarin näyttö eikä vetoakselin pyörintänopeus. Vetarin pyörintänopeuden selvittämiseksi tarvitaan tieto pyörän kierroksista eli sen suorittama matka tietyllä kierrosluvulla suoralla vaihteella. Sitten kun se tiedetään, voidaan helposti laskea välitys.
Originally posted by CellAsia on siis pahvi, Tumppa oli oikeassa ellei joku nyt meikäläisen päätelmistä virhettä löydä. Perustellusti.Originally posted by Tumppakaikki normaalikaaviolla olevat 5-v getrag laatikot on suoralla nelosvaihteella eli nelosella ajaessa 100km/h näyttää kierroslukumittari perän välityksen suurinpiirtein eli esim ~3900rpm = 3,91
Cell on täysin oikeassa siinä että vetoakselin kierrosluvun ollessa tiedossa voidaan siitä laskea välitys suhteessa kampiakselin kierroslukuun ja myös siinä että nopeusmittarin näytöstä voidaan päätellä vetoakselin pyörivän aina samalla nopeudella mittarin näytön pysyessä samana rengastuksesta riippumatta. Ongelma on vaan siinä että ilman tietoa renkaan / vetoakselin pyörintänopeudesta kullakin nopeudella ei voi laskea välitystä koska emme tiedä millä luvulla kampiakselin/kardaanin kierrosluku pitäisi jakaa. Se on laskettava edellä mainitsemallani tavalla renkaan pyörintänopeudesta mikä taasen pitää laskea sen kulkeman matkan pohjalta.
Sanoisin edelleen että on paljon helpompaa vaan katsoa mitä siinä peltiläpykässä lukee tai pyörittää kardaania käsin laskien kierrokset
Comment
-
-
Originally posted by CellVoin selittää ja selitänkin. Vastaus on simppeli: Nopeusmittari tietää todellisesta nopeudesta tasan saman verran kuin sokea mummo naapurin uudesta autosta, eli sen mitä sille on kerrottu. Rautalangasta vääntäen: Nopeusmittari on kalibroitu näyttämään 100km/h kun vetari pyörii tiettyä nopeutta. Todellista nopeutta se siis EI kerro.
Renkaan kokoa muuttamalla saadaan todellisen nopeuden ja nopeusmittarin näyttämän suhdetta muutettua. Mikä mahtaa olla alkuperäinen rengaskoko? Lisäksi tuolla laskutavalla ei tule otettua huomioon sitä renkaan kokoonpainumista, josta jacek:kin mainitsi. Voihan toki olla, ettei vetarit pyöri satasen vauhdissa 1000rpm, se oli vain oletus, kuten oli mainittu tuossa aikaisemmin. Periaate pysyy silti samana, kun vetarit pyörii 1000rpm, näkee perän välityssuhteen ajettaessa suoralla vaihteella koneen kierroslukua tuijottamalla.
Comment
-
-
Originally posted by CellPeriaate pysyy silti samana, kun vetarit pyörii 1000rpm, näkee perän välityssuhteen ajettaessa suoralla vaihteella koneen
kierroslukua tuijottamalla.
Comment
-
-
Jacek: Siksi se menikin oletuksena, siis että 100km/h vauhdissa pyörii 1000rpm. Jonkun pitäisi selvittää paljonko mittari näyttää kun vetarit pyörii 1000rpm, ei tarttis möyriä auton alla (okei, helpoiten se sieltä alta löytyy kuitenkin). Mutta kuten sledgen laskusta näkee, kaukana EI olla. Ehkä jossain mallissa tuo onkin pitänyt paikkaansa, kaikissa se kuitenkaan ei voi pitää paikkaansa.
Sledge: Juu, koskee. Sehän tässä ongelmana onkin, että mistä sen tietää :P.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by CellJacek: Siksi se menikin oletuksena, siis että 100km/h vauhdissa pyörii 1000rpm..
Mutta kuten sledgen laskusta näkee, kaukana EI olla.
Originally posted by CellEhkä jossain mallissa tuo onkin pitänyt paikkaansa, kaikissa se kuitenkaan ei voi pitää paikkaansa.
Luovuta jo
Comment
-
-
Originally posted by CellMutta kuten sledgen laskusta näkee, kaukana EI olla. Ehkä jossain mallissa tuo onkin pitänyt paikkaansa, kaikissa se kuitenkaan ei voi pitää paikkaansa.
Ja tuo 10% on ehkä hieman alakanttiin, joten nopeusmittarin näyttämä vetarien pyöriessä 1000 r/min on n. 130. Ja tämähän riippuu hieman rengaskoosta ja jos aletaan pilkkua nussimaan niin lisävaikeutena on vielä se että pyörän säde ei ole ajon aikana sama mitä se on pyörän ollessa normaalitilassaan (koska pyörä joustaa, jolloin se ei ole pyöreä, vaan "painunut sisään" (maa)kosketuskohdastaan). Pitäisi siis tietää pyörän nk. dynaaminen pyörintäsäde.
Mutta siis nythän se tuli laskettua, eli noin 130:n mittarinopeudessa suora vaihde sisään jolloin kierroslukumittari kertoo karkeasti perän välityssuhteen.
Comment
-
-
Oikea tapa laskea vetarin pyörintänopeus on nimenomaan renkaan dynaamisesta vierintäsäteestä eli kun se tiedetään (taulukoita on olemassa) lasketaan se matka mikä renkaan pitää kulkea pyöriäkseen 1000k/min ja muutetaan se km/h muotoon. Silloin tiedetään millä nopeudella voidaan kierroslukumittarista päätellä välitys.
Tämänkin laskutavan heikkous on siinä että renkaiden dynaaminen vierintäsäde on ei vain rengaskoko vaan myös valmistaja/mallikohtainen eli yleispätevää sääntöä tästä ei saa mitenkään.
Nopeusmittarin virhe ei myöskään ole lineaarinen ja suurin osa virheestä ENSIASENNUSRENGASKOOLLA tulee mittarin viisarin mekaanisesta liikkeestä. Tämä on helppo todeta autoissa joissa on ajotietokone nollaamalla eri nopeuksissa keskituntinopeusnäyttöä ja tarkistamalla samalla mittarinäytön virhe. 10% en ole kyllä havainnut sen olevan missään BMWssä.
Jokohan tämä riittää aiheesta ? :roll:
Comment
-
-
Originally posted by JacekOikea tapa laskea vetarin pyörintänopeus on nimenomaan renkaan dynaamisesta vierintäsäteestä eli kun se tiedetään (taulukoita on olemassa) lasketaan se matka mikä renkaan pitää kulkea pyöriäkseen 1000k/min ja muutetaan se km/h muotoon. Silloin tiedetään millä nopeudella voidaan kierroslukumittarista päätellä välitys.
Tämänkin laskutavan heikkous on siinä että renkaiden dynaaminen vierintäsäde on ei vain rengaskoko vaan myös valmistaja/mallikohtainen eli yleispätevää sääntöä tästä ei saa mitenkään.
Nopeusmittarin virhe ei myöskään ole lineaarinen ja suurin osa virheestä ENSIASENNUSRENGASKOOLLA tulee mittarin viisarin mekaanisesta liikkeestä. Tämä on helppo todeta autoissa joissa on ajotietokone nollaamalla eri nopeuksissa keskituntinopeusnäyttöä ja tarkistamalla samalla mittarinäytön virhe. 10% en ole kyllä havainnut sen olevan missään BMWssä.
Jokohan tämä riittää aiheesta ? :roll:
Ja nyt voidaan lopettaa keskustelu.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82Originally posted by JacekNopeusmittarin virhe ei myöskään ole lineaarinen ja suurin osa virheestä ENSIASENNUSRENGASKOOLLA tulee mittarin viisarin mekaanisesta liikkeestä. 10% en ole kyllä havainnut sen olevan missään BMWssä.
Joo, lopetetaan. Hajoaa kohta pää kaikenmaailman vierintäsäteiden miettimisestä
Comment
-
-
hyvästi vielä offtopiciksi menee tämä keskustelu...alunperin ei ollut kyse näiden laskemisesta, mutta tähän se meni. Edelleenkään ei sitä vahvistavaa vastausta asiaan ole tullut :lol:
ja tuntuupa vain olevan ainakin puolet porukasta kuulleen tuon mutun tuosta nelosvaihteen ja kierrosluvun kautta laskemistavasta..minä mukaanlukien.
niin ja jos joku nyt suomentaa sen miksi rengaskoko vaikuttaisi asiaan? ite oon tuolla "tietää yhtä paljon kuin sika satelliitista" kannalla...kun se nopeusmittari näyttää sen mitä näyttää ja rengaskoko määrää sen että mitä vauhtia mennään...tämänhän voi kokeilla laittamalla kottikärryn rattaat jollain minimaalisella halkaisijalla ja ajella sata mittariin ja todeta että todellinen nopeus aika paljon alakanttiin?F31 320d LCI
Comment
-
-
Originally posted by TumppaEdelleenkään ei sitä vahvistavaa vastausta asiaan ole tullut
Originally posted by Tumppanelosella ajaessa 100km/h näyttää kierroslukumittari perän välityksen suurinpiirtein eli esim ~3900rpm = 3,91
Originally posted by Tumppaniin ja jos joku nyt suomentaa sen miksi rengaskoko vaikuttaisi asiaan?
Kaikki tämä on sanottu tuossa jo parikin kertaa. Toivottavasti tämä oli nyt riittävän selkeässä muodossa. Kommentit ovat kiistatta olleet välillä hieman sekavia tai vaikeaselkoisia.
Comment
-
-
Jacek: Molemmilla oli sama idea, eli ehkä se on tuurilla osunut jossain mallissa kohdalleen, muttei ainakaan tarkoituksella :P. Tuohon pyörintänopeuden mittaamiseen voisi fillarin nopeusmittari olla aika kova sana, siis jos sen nyt jostain kumman syystä haluaisi mitata. Olisi ainakin luotettavampi kuin laskennat jossa käytettävät arvot riippuu kaikesta kuun asennosta lähtien.
Tumppa: Kyllä se nyt on tullut selväksi, ettei tuo ainakaan yleispätevä ole, vaikka ehkä tuurilla onkin jossain mallissa (tai sarjassa, ei ainakaan e30 näytä toimivan missään mallissa) kohdalleen sattunut. Tuo rengaskoko ei vaikuta mitenkään kierrosluvun ja nopeusmittarin suhteeseen, mutta sitä käyttämällä saadaan laskettua tuo vetarien pyörintänopeus. Siksi se oli tässä keskustelussa mukana.
Kyllä, nyt riittää aiheesta.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Comment