Announcement

Collapse
No announcement yet.

320is ja M3 eri mallit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Riedle
    Onko kellään tietoa miten paljon yhteistä 320iS-tekniikalla ja M3-tekniikalla on? Esim jarrut, akselistot jne.
    Käytithän Hakua :wink:

    320iS:ssä on S14 -moottoria lukuunottamatta perus-325-palikat.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • Muumi
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1703
      • Rovaniemi

      #17
      Originally posted by Riedle
      Onko kellään tietoa miten paljon yhteistä 320iS-tekniikalla ja M3-tekniikalla on? Esim jarrut, akselistot jne.
      Akselistot ja jarrut is:ssä samat kuin 325:ssa.
      Laatikko ja kone samat ämmässä ja is:ssä,paitsi is:ssä vähemmän kuutioita.
      E24 635csi

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by LASSI-S
        320is:n kori on ihan perus normaali e30 koppa toisin kuin e30 M3, jonka runko ja kori on käsittääkseni paljonkin erilainen kuin perus e30

        325 koppaan 320 is:n tekniikka jolloin muutosprosentit tulee ainoastaan koneesta apulaitteineen eli olisko 12% ja ei kun fööniä kylkeen.
        M3 kori ei ole oikeastaan ollenkaan erilainen jos puhutaan ei-ruuvein kiinnitettävistä osista jotka eivät liikoja mitään jäykistele. Hitsaten kiinnitettyjä erilaisia osia ovat takalokasuojat ja C-pilari (sekin on hitsattu suoraan alkuperäisen E30 C-pilarin päälle eli on pelkkä "kehys"). Pistehitsien tiheys on identtinen. Rungollisia autojahan BMW ei ole tehnyt vuosikymmeniin - jos ikinä ?

        Tuuli ja -takalasi ovat liimalaseja jotka kyllä jäykistävät mutta sellaisen asentaminen tavalliseen E30 koriin eteen on hyvin helppoa leventämällä hieman lasin kiinnityspintaa. Taakse joutuu hieman askartelemaan tiivisteen kanssa kun M3 takalasi on erilainen kallistuskulman johdosta ja suoraan BMWn hyllystä ei löydy sopivaa tiivistettä liimalasille. M3 takalasissa on listat.


        320iS on Getrag 265/5 Sport -vaihteisto joka ei ole yhteensopiva 325i Getrag 260/5 vaihteiston kanssa eli prosentteja tulee aika lailla väkisin 21% (Kone ilman laturia + starttia 12 ja kytkin & vaihteisto 9) Kardaanin pituuskaan ei täsmää mutta siitä en ole kuullut prosentteja rangaistavan.

        Suoraan 325i kardaania lyhentämällä ei selviä koska kardaanin laippa askissa on suurempi. Muistaakseni kumminkin Getrag 260/5 laippa käy 265/5 perään mutta niin tai näin, jotain pitää kardaanillekin tehdä.

        Lisäksi siirtovivusto ja ainakin pakoputkiston etupää menee vaihtoon, kuten jäähdytin, vesiletkut, kaasuvaijeri yms pikkusälää jotka ei prossiin vaikuta ellei ole tyhmä leimalla :roll:

        Originally posted by LASSI-S
        joku piristeli ammattilaisella M3 evo 2:stansa ja saivat 280 hp siitä irti ja on tosiaan ammattitaidolla tehty ja siinä iskutilavuuttakin on 0.5 litraa enemmän
        M3 Evo 2 eli markkinointinimeltään M3 Evolution on 2,302ksm. M3 Evo 3 eli markkinointinimeltään M3 Sport Evo on 2,467 ksm. M3 Evo 1 on M3 Johnny Cecotto.

        Hassua on se että Evo 1 moottorikoodi on 23 4S 2 ja Evo 2 taasen 23 4S 1. :roll:
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • Riedle
          BTCF Member
          • Dec 2003
          • 440
          • Kokkola

          #19
          Originally posted by muuris
          Originally posted by Riedle
          Onko kellään tietoa miten paljon yhteistä 320iS-tekniikalla ja M3-tekniikalla on? Esim jarrut, akselistot jne.
          Käytithän Hakua :wink:

          320iS:ssä on S14 -moottoria lukuunottamatta perus-325-palikat.
          Enpä käyttänyt!

          No se 5-vaihteinen sportti-laatikko ei taida olla niitä "perus-325-palikoita".
          Z3 Coupé 2.8
          Pajero Pinin
          BMW Cruise Bike

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by sirkus
            Aivan juuri näin Kone on alunperin alpinasta ja jo vakiona melko kiree lisäksi kantta ja nokkaa on paranneltu tarkoitus on lähinnä vaihtaa nokka turbokäyttöön sopivammaksi vakionokasta hiomalla ja vaihtaa mukit wisecon valmisteisiin matalamman puristuksen aikaan saamiseksi.
            Kuullostaa mielenkiintoiselta. Ihan vaan uteliasuuttani kysyn että mikä/minkä Alpinan kone sulla on kun alkuperäisiä ei usein näe
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • muuris
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Riedle
              Enpä käyttänyt!

              No se 5-vaihteinen sportti-laatikko ei taida olla niitä "perus-325-palikoita".
              No niinpä niin, enpä tajunnut mainita sitä laatikkoa tuossa :oops:

              Kannattaa oikeesti käyttää sitä hakua ennen ku huuteloopi, oisit löytäny linkin mm. sivustolle josta ois selvinny tuo laatikkoasiakin :wink:
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2194
                • kaustinen

                #22
                kone on alpina b9:tä eli 245hp 3.5 tosin tuolla tilavuudella katsatus ei tietenkään onnistu mut se ongelma on jo hoidettu. Kun katsastusmies ei ole mikään bmw asiantuntia en ajatellut mainita laatikon vaihtamisesta mitään vaan jos tuntuu tietävän et m30 ei käy m20 lootaan niin laitetaan sit prosentit siitä kun ei siltikään tuu mikään prosenttipommi. Tuo alpina on saksastatuotu pahasti keulakolaroitu 6srj -82 kokonainen auto.
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • M_Power
                  Moderator
                  • Jul 2003
                  • 2767
                  • Espoo, HML

                  #23
                  Originally posted by Jacek
                  M3 Evo 2 eli markkinointinimeltään M3 Evolution on 2,302ksm. M3 Evo 3 eli markkinointinimeltään M3 Sport Evo on 2,467 ksm. M3 Evo 1 on M3 Johnny Cecotto.

                  Hassua on se että Evo 1 moottorikoodi on 23 4S 2 ja Evo 2 taasen 23 4S 1. :roll:
                  Muuten kirjottelit kyllä jälleen kerran todella hyvää infoa,
                  mutta tähän kohtaan haluaisin hieman tarkennusta.

                  E30 M3 on tehty 3 "evolution" mallia kuten kerroit, jotta M3 olisi pysynyt kilpailukykyisenä
                  rata-auto sarjoissa 80-luvun lopussa. Kilpailulisenssin takia valmistusmäärien piti olla vähintään 500kpl.

                  Ensimmäinen tunnetaan yksinkertaisesti nimellä M3 Evolution, tehty 505kpl vuonna 1987.

                  M3 Evolution 2, tehty vuonna 1988 501kpl.

                  M3 Sport Evolution (eli Evolution 3) tehty 1989-1990 600kpl.

                  Tämän lisäksi E30 M3 mallista on tehty myös muita erikoismalleja.
                  M3 Europa Meister 88 Celebration Edition, 150kpl.
                  M3 Johnny Cecotto Edition, 480kpl vuonna 1989 (joka ei siis olisi edes riittänyt kilpailulisenssiin)
                  M3 Roberto Ravaglia Edition, 25 tai 52kpl 1989.
                  M3 cabriolet, 923kpl 1988-1991.
                  North American M3, 5300kpl 1986-1990.

                  Miten nuo moottorikoodit menevät? Mielestäni E30 M3 on käytetty moottorikoodeja S14B23 ja S14B25
                  myös S14 Evo mainittu joissakin lähteissä. Lisäksi kilpa-autoissa S14/1, S14/2, S14/3, S14/4, S14/5, S14/6 ja S14/7.
                  BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                  BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                  Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                  Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                  Team vier Zylinder!

                  Comment

                  • Miika Tissari
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 1802
                    • Varkaus

                    #24
                    Originally posted by M_Power

                    Miten nuo moottorikoodit menevät? Mielestäni E30 M3 on käytetty moottorikoodeja S14B23 ja S14B25
                    myös S14 Evo mainittu joissakin lähteissä. Lisäksi kilpa-autoissa S14/1, S14/2, S14/3, S14/4, S14/5, S14/6 ja S14/7.
                    Kyllä, mutta Jacek tarkoittivarmaan 23 4S 2 ja 23 4S 1 merkinnöillä lohkoon stanssattuja merkintöjä..?
                    E28 ///M-tech V8 -83
                    E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by M_Power
                      Ensimmäinen tunnetaan yksinkertaisesti nimellä M3 Evolution, tehty 505kpl vuonna 1987
                      M3 Evolution nimellä markkinoitu auto on ns Evo 2. Löytyy muistaakseni samasta esitteestä kun M3 Cabriokin. Kaikissa Evo 2 (Evolution) malleissa oli hopeanharmaa puolinahkasisustus ns Überkaro -kuvioinnilla vakiona ja valkoinen venttiilikoppa + kerääjäkotelo Motorsport -raidoin. Itselläni on ollut yksi tuollainen ja alumiinisessä tyyppikyltissä on kaiverrettu valmistemäärä XXX/505. Omani numeroa en muista. Vuonna 1987 valmistetusta Evo -mallista en ole kuullut.

                      Originally posted by M_Power
                      M3 Sport Evolution (eli Evolution 3) tehty 1989-1990 600kpl..
                      Minun tietojeni mukaan niitä on valmistettu 605kpl. Valmistenumeroista laskin.

                      Originally posted by M_Power
                      M3 Europa Meister 88 Celebration Edition, 150kpl
                      Saksaksi tunnetaan nimellä Tourenwagen Meister. Ei teknisiä eroavaisuuksia vakioon.

                      Originally posted by M_Power
                      M3 Johnny Cecotto Edition, 480kpl vuonna 1989 (joka ei siis olisi edes riittänyt kilpailulisenssiin)..
                      Johnny Cecotto on ns Evo 1 - valmistusmäärä 505kpl. Itselleni ollut niitä 2 kpl. Venttilikoppa ja kerääjäkotelo autonvärisiä. Yksi Macaoblau jonka purin ja toinen Brilliantrot johon kaveri asensi 3,5L moottorin Karjaalla. Alkuperäinen moottori meni mustaan M3 suomiautoon jossa oli punainen nahkaverhoilu. Rekkaria en enään muista mutta olen istunut siinä autossa kyydissä kun kuski heitti sen katolleen Hyrylässä *au*

                      Originally posted by M_Power
                      M3 Roberto Ravaglia Edition, 25 tai 52kpl 1989..
                      Tuo on minulle täysin tuntematon. Mistä siitä löytyisi tietoa ? BMWn materiaaleista en ole löytänyt

                      Originally posted by M_Power
                      M3 cabriolet, 923kpl 1988-1991...
                      jannmann tietänee tuon parhaiten mutta olen kuullut itsekin vastaavan luvun.

                      Originally posted by M_Power
                      North American M3, 5300kpl 1986-1990...
                      Amerikanmallin suurin ero on se ettei siinä ole ns Sporttiaskia vaan Getrag 260/6.

                      Originally posted by M_Power
                      Miten nuo moottorikoodit menevät? Mielestäni E30 M3 on käytetty moottorikoodeja S14B23 ja S14B25 .

                      S14B23 ja B25 ovat moottorityyppejä mutta moottorikoodi on se joka on stanssattu lohkoon ja yksilöi eri versiot tietyistä moottorityypeistä.

                      Niitä on S14 moottoreissa seuraavasti:

                      20 4E A 320iS
                      23 4E A M3 147kW
                      23 4S 2 M3 Evo 1 eli Johnny Cecotto
                      23 4S 1 M3 Evo 2 eli M3 Evolution
                      25 4S 1 M3 Evo 3 eli Sport Evo

                      Muita moottorikoodeja en tiedä olevan olemassa ns katumalleissa mutta eihän se tarkoita ettei niitä voisi olla.

                      Originally posted by M_Power
                      Lisäksi kilpa-autoissa S14/1, S14/2, S14/3, S14/4, S14/5, S14/6 ja S14/7.
                      Noista en osaa sanoa mitään. Vaikuttaisivat kehitysverisoon viittaavilta tunnisteilta. Mulla oli aikoinaan M3 A-ryhmän luokitusosakansio hinnastoineen mutta lainasin sitä kerran jonnekin ja takasin ei ole kuulunut :(
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • sanahon
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2002
                        • 196
                        • Machine City

                        #26
                        M3 Evolution, valmistettiin v. 1987 505kpl kuten M_Power kirjoitti. Erot "tavalliseen" M3:en aerodynaamisia.

                        Evo II, v. 1988, valmistettu 501kpl, 220hv

                        Evo III, aka Sport Evo, valmistettu v. 1989-1990. 600kpl.

                        Lisäksi kaksi erikoissarjaa jotka eivät ole erillisiä Evolution-malleja:

                        Europa Meister v.1988, 195hv, kat, nahkat, 150kpl.

                        Johnny Cecotto, 505kpl, v. 1989, jota vietiin Englantiin nimellä Roberto Ravaglia...
                        215hv, varusteina: OBC, sähkölasit, raidat penkkien keskiosassa,
                        7.5"x16" jne.
                        E91 320dA
                        BMW Cruise Bike

                        Ex:
                        E30 325i cabrio M-Technik II ´91
                        E36 323 coupe M-Technik ´97
                        E30 325i ´88


                        sigpic

                        Comment

                        • LASSI-S
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 4918
                          • hattula/hämeenlinna.

                          #27
                          ok. sori, luulin että tarkoitit että sinulla on s14 moottori joka on liki 300 heppanen.

                          ja kiitos jacekille, taas opin jotain uutta 8)
                          E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by sanahon
                            M3 Evolution, valmistettiin v. 1987 505kpl kuten M_Power kirjoitti. Erot "tavalliseen" M3:en aerodynaamisia..
                            Mistä tosta löytyy tietoa ? Ainakaan ETK ei tollasta mallia tunne enkä ole siitä koskaan kuullut. Educate me

                            Originally posted by sanahon
                            Evo II, v. 1988, valmistettu 501kpl, 220hv.
                            Tuosta olen 100% varma että ko. auto on viralliselta nimeltään M3 Evolution. Kyseisen auton esite oli mulla joskus kunnes lainasin sen pois ja yksi tuollainen autokin on mulla ollut. Kyltissä luki 505kpl mutta saattaahan se toki olla ettei täsmälleen sitä määrää valmistettu. Valmistenumeroista en ole laskenut monta niitä todella valmistettiin.

                            Originally posted by sanahon
                            Evo III, aka Sport Evo, valmistettu v. 1989-1990. 600kpl.
                            Mistä tuo 600kpl tieto on peräisin ? Valmistenumerofilmiltä laskiessa tulee 605kpl

                            Originally posted by sanahon
                            Lisäksi kaksi erikoissarjaa jotka eivät ole erillisiä Evolution-malleja:

                            Johnny Cecotto, 505kpl, v. 1989, jota vietiin Englantiin nimellä Roberto Ravaglia
                            Ok - Ravaglia selvisi mutta ETK kyllä identifioi Evo 1 nimenomaan Johnny Cecottoksi
                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • M_Power
                              Moderator
                              • Jul 2003
                              • 2767
                              • Espoo, HML

                              #29
                              Hienoa, että saatiin keskustelua aiheesta aikaan.
                              Moottorikoodien kohdalla tapahtui itselleni pieni sekaannus,
                              mahtaakohan johtua eilen päättyneen Saksanmatkan aikaerosta :wink:

                              Nyt on hieman kiireitä, mutta kirjoittelen hieman faktatietoa tuossa illemmalla aiheesta.
                              BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                              BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                              Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                              Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                              Team vier Zylinder!

                              Comment

                              • qwe
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2004
                                • 133
                                • espoo

                                #30
                                ohessa www.s14motorsport.de sivuilta löytyneitä tietoja. sivu varmaan useimmille tuttu. sieltä archiv -osiosta löytyy erittäin paljon tietoa, vanhoja dokumentteja skannattu paljonkin, n-ryhmän luokitteluosat, bmw prospekte kohdasta löytyy vanha myyntiesite m3:sta josta näkyy korin muutokset vakio e30:een verrattuna.

                                en ole tarkastanut noita toisesta lähteestä eli ei ole välttämättä lopullinen totuus.

                                valmistusnumerot:


                                Evolution I 2190005 - 2190787


                                Evolution II 2191372 - 2191376
                                2191409 - 2191473
                                2191477 - 2191479
                                2191481
                                2191483
                                2191485 - 2191487
                                2191489 - 2191491
                                2191493
                                2191500 - 2191502
                                2191504 - 2191506
                                2191510
                                2191511
                                2191513 - 2191515
                                2191517 - 2191518 2191520
                                2191524
                                2191526 - 2191528
                                2191530 - 2191534
                                2191536 - 2191541
                                2191543 - 2191546
                                2191548
                                2191550 - 2191554
                                2191556
                                2191558 - 2191560
                                2191562 - 2191564
                                2191566 - 2191567
                                2191569
                                2191571 - 2191573 2191576 - 2191592
                                2191595 - 2191614
                                2191616 - 2191805
                                2191807
                                2191809 - 2191832
                                2191834 - 2191839
                                2191841 - 2191840
                                2191850 - 2191852
                                2191854 - 2191856
                                2191858 - 2191911
                                2191913 - 2191953


                                Evolution III AC79000 - AC79599


                                Cecotto AE40337
                                AE40339
                                AE40341
                                AE40367 - AE40868


                                Europa Meister 1894358 - 1894364
                                1894366 - 1894450
                                1894452
                                1894457 - 1894459
                                1894461 - 1894464
                                1894579 - 1894611
                                1894614 - 1894628
                                vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                                Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎