320is:n kori on ihan perus normaali e30 koppa toisin kuin e30 M3, jonka runko ja kori on käsittääkseni paljonkin erilainen kuin perus e30
325 koppaan 320 is:n tekniikka jolloin muutosprosentit tulee ainoastaan koneesta apulaitteineen eli olisko 12% ja ei kun fööniä kylkeen.
M3 kori ei ole oikeastaan ollenkaan erilainen jos puhutaan ei-ruuvein kiinnitettävistä osista jotka eivät liikoja mitään jäykistele. Hitsaten kiinnitettyjä erilaisia osia ovat takalokasuojat ja C-pilari (sekin on hitsattu suoraan alkuperäisen E30 C-pilarin päälle eli on pelkkä "kehys"). Pistehitsien tiheys on identtinen. Rungollisia autojahan BMW ei ole tehnyt vuosikymmeniin - jos ikinä ?
Tuuli ja -takalasi ovat liimalaseja jotka kyllä jäykistävät mutta sellaisen asentaminen tavalliseen E30 koriin eteen on hyvin helppoa leventämällä hieman lasin kiinnityspintaa. Taakse joutuu hieman askartelemaan tiivisteen kanssa kun M3 takalasi on erilainen kallistuskulman johdosta ja suoraan BMWn hyllystä ei löydy sopivaa tiivistettä liimalasille. M3 takalasissa on listat.
320iS on Getrag 265/5 Sport -vaihteisto joka ei ole yhteensopiva 325i Getrag 260/5 vaihteiston kanssa eli prosentteja tulee aika lailla väkisin 21% (Kone ilman laturia + starttia 12 ja kytkin & vaihteisto 9) Kardaanin pituuskaan ei täsmää mutta siitä en ole kuullut prosentteja rangaistavan.
Suoraan 325i kardaania lyhentämällä ei selviä koska kardaanin laippa askissa on suurempi. Muistaakseni kumminkin Getrag 260/5 laippa käy 265/5 perään mutta niin tai näin, jotain pitää kardaanillekin tehdä.
Lisäksi siirtovivusto ja ainakin pakoputkiston etupää menee vaihtoon, kuten jäähdytin, vesiletkut, kaasuvaijeri yms pikkusälää jotka ei prossiin vaikuta ellei ole tyhmä leimalla :roll:
Originally posted by LASSI-S
joku piristeli ammattilaisella M3 evo 2:stansa ja saivat 280 hp siitä irti ja on tosiaan ammattitaidolla tehty ja siinä iskutilavuuttakin on 0.5 litraa enemmän
M3 Evo 2 eli markkinointinimeltään M3 Evolution on 2,302ksm. M3 Evo 3 eli markkinointinimeltään M3 Sport Evo on 2,467 ksm. M3 Evo 1 on M3 Johnny Cecotto.
Hassua on se että Evo 1 moottorikoodi on 23 4S 2 ja Evo 2 taasen 23 4S 1. :roll:
Aivan juuri näin Kone on alunperin alpinasta ja jo vakiona melko kiree lisäksi kantta ja nokkaa on paranneltu tarkoitus on lähinnä vaihtaa nokka turbokäyttöön sopivammaksi vakionokasta hiomalla ja vaihtaa mukit wisecon valmisteisiin matalamman puristuksen aikaan saamiseksi.
Kuullostaa mielenkiintoiselta. Ihan vaan uteliasuuttani kysyn että mikä/minkä Alpinan kone sulla on kun alkuperäisiä ei usein näe
kone on alpina b9:tä eli 245hp 3.5 tosin tuolla tilavuudella katsatus ei tietenkään onnistu mut se ongelma on jo hoidettu. Kun katsastusmies ei ole mikään bmw asiantuntia en ajatellut mainita laatikon vaihtamisesta mitään vaan jos tuntuu tietävän et m30 ei käy m20 lootaan niin laitetaan sit prosentit siitä kun ei siltikään tuu mikään prosenttipommi. Tuo alpina on saksastatuotu pahasti keulakolaroitu 6srj -82 kokonainen auto.
Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
M3 Evo 2 eli markkinointinimeltään M3 Evolution on 2,302ksm. M3 Evo 3 eli markkinointinimeltään M3 Sport Evo on 2,467 ksm. M3 Evo 1 on M3 Johnny Cecotto.
Hassua on se että Evo 1 moottorikoodi on 23 4S 2 ja Evo 2 taasen 23 4S 1. :roll:
Muuten kirjottelit kyllä jälleen kerran todella hyvää infoa,
mutta tähän kohtaan haluaisin hieman tarkennusta.
E30 M3 on tehty 3 "evolution" mallia kuten kerroit, jotta M3 olisi pysynyt kilpailukykyisenä
rata-auto sarjoissa 80-luvun lopussa. Kilpailulisenssin takia valmistusmäärien piti olla vähintään 500kpl.
Ensimmäinen tunnetaan yksinkertaisesti nimellä M3 Evolution, tehty 505kpl vuonna 1987.
M3 Evolution 2, tehty vuonna 1988 501kpl.
M3 Sport Evolution (eli Evolution 3) tehty 1989-1990 600kpl.
Tämän lisäksi E30 M3 mallista on tehty myös muita erikoismalleja.
M3 Europa Meister 88 Celebration Edition, 150kpl.
M3 Johnny Cecotto Edition, 480kpl vuonna 1989 (joka ei siis olisi edes riittänyt kilpailulisenssiin)
M3 Roberto Ravaglia Edition, 25 tai 52kpl 1989.
M3 cabriolet, 923kpl 1988-1991.
North American M3, 5300kpl 1986-1990.
Miten nuo moottorikoodit menevät? Mielestäni E30 M3 on käytetty moottorikoodeja S14B23 ja S14B25
myös S14 Evo mainittu joissakin lähteissä. Lisäksi kilpa-autoissa S14/1, S14/2, S14/3, S14/4, S14/5, S14/6 ja S14/7.
Miten nuo moottorikoodit menevät? Mielestäni E30 M3 on käytetty moottorikoodeja S14B23 ja S14B25
myös S14 Evo mainittu joissakin lähteissä. Lisäksi kilpa-autoissa S14/1, S14/2, S14/3, S14/4, S14/5, S14/6 ja S14/7.
Kyllä, mutta Jacek tarkoittivarmaan 23 4S 2 ja 23 4S 1 merkinnöillä lohkoon stanssattuja merkintöjä..?
Ensimmäinen tunnetaan yksinkertaisesti nimellä M3 Evolution, tehty 505kpl vuonna 1987
M3 Evolution nimellä markkinoitu auto on ns Evo 2. Löytyy muistaakseni samasta esitteestä kun M3 Cabriokin. Kaikissa Evo 2 (Evolution) malleissa oli hopeanharmaa puolinahkasisustus ns Überkaro -kuvioinnilla vakiona ja valkoinen venttiilikoppa + kerääjäkotelo Motorsport -raidoin. Itselläni on ollut yksi tuollainen ja alumiinisessä tyyppikyltissä on kaiverrettu valmistemäärä XXX/505. Omani numeroa en muista. Vuonna 1987 valmistetusta Evo -mallista en ole kuullut.
Originally posted by M_Power
M3 Sport Evolution (eli Evolution 3) tehty 1989-1990 600kpl..
Minun tietojeni mukaan niitä on valmistettu 605kpl. Valmistenumeroista laskin.
Originally posted by M_Power
M3 Europa Meister 88 Celebration Edition, 150kpl
Saksaksi tunnetaan nimellä Tourenwagen Meister. Ei teknisiä eroavaisuuksia vakioon.
Originally posted by M_Power
M3 Johnny Cecotto Edition, 480kpl vuonna 1989 (joka ei siis olisi edes riittänyt kilpailulisenssiin)..
Johnny Cecotto on ns Evo 1 - valmistusmäärä 505kpl. Itselleni ollut niitä 2 kpl. Venttilikoppa ja kerääjäkotelo autonvärisiä. Yksi Macaoblau jonka purin ja toinen Brilliantrot johon kaveri asensi 3,5L moottorin Karjaalla. Alkuperäinen moottori meni mustaan M3 suomiautoon jossa oli punainen nahkaverhoilu. Rekkaria en enään muista mutta olen istunut siinä autossa kyydissä kun kuski heitti sen katolleen Hyrylässä *au*
Originally posted by M_Power
M3 Roberto Ravaglia Edition, 25 tai 52kpl 1989..
Tuo on minulle täysin tuntematon. Mistä siitä löytyisi tietoa ? BMWn materiaaleista en ole löytänyt
Originally posted by M_Power
M3 cabriolet, 923kpl 1988-1991...
jannmann tietänee tuon parhaiten mutta olen kuullut itsekin vastaavan luvun.
Originally posted by M_Power
North American M3, 5300kpl 1986-1990...
Amerikanmallin suurin ero on se ettei siinä ole ns Sporttiaskia vaan Getrag 260/6.
Originally posted by M_Power
Miten nuo moottorikoodit menevät? Mielestäni E30 M3 on käytetty moottorikoodeja S14B23 ja S14B25 .
S14B23 ja B25 ovat moottorityyppejä mutta moottorikoodi on se joka on stanssattu lohkoon ja yksilöi eri versiot tietyistä moottorityypeistä.
Niitä on S14 moottoreissa seuraavasti:
20 4E A 320iS
23 4E A M3 147kW
23 4S 2 M3 Evo 1 eli Johnny Cecotto
23 4S 1 M3 Evo 2 eli M3 Evolution
25 4S 1 M3 Evo 3 eli Sport Evo
Muita moottorikoodeja en tiedä olevan olemassa ns katumalleissa mutta eihän se tarkoita ettei niitä voisi olla.
Originally posted by M_Power
Lisäksi kilpa-autoissa S14/1, S14/2, S14/3, S14/4, S14/5, S14/6 ja S14/7.
Noista en osaa sanoa mitään. Vaikuttaisivat kehitysverisoon viittaavilta tunnisteilta. Mulla oli aikoinaan M3 A-ryhmän luokitusosakansio hinnastoineen mutta lainasin sitä kerran jonnekin ja takasin ei ole kuulunut :(
M3 Evolution, valmistettiin v. 1987 505kpl kuten M_Power kirjoitti. Erot "tavalliseen" M3:en aerodynaamisia.
Evo II, v. 1988, valmistettu 501kpl, 220hv
Evo III, aka Sport Evo, valmistettu v. 1989-1990. 600kpl.
Lisäksi kaksi erikoissarjaa jotka eivät ole erillisiä Evolution-malleja:
Europa Meister v.1988, 195hv, kat, nahkat, 150kpl.
Johnny Cecotto, 505kpl, v. 1989, jota vietiin Englantiin nimellä Roberto Ravaglia...
215hv, varusteina: OBC, sähkölasit, raidat penkkien keskiosassa,
7.5"x16" jne.
M3 Evolution, valmistettiin v. 1987 505kpl kuten M_Power kirjoitti. Erot "tavalliseen" M3:en aerodynaamisia..
Mistä tosta löytyy tietoa ? Ainakaan ETK ei tollasta mallia tunne enkä ole siitä koskaan kuullut. Educate me
Originally posted by sanahon
Evo II, v. 1988, valmistettu 501kpl, 220hv.
Tuosta olen 100% varma että ko. auto on viralliselta nimeltään M3 Evolution. Kyseisen auton esite oli mulla joskus kunnes lainasin sen pois ja yksi tuollainen autokin on mulla ollut. Kyltissä luki 505kpl mutta saattaahan se toki olla ettei täsmälleen sitä määrää valmistettu. Valmistenumeroista en ole laskenut monta niitä todella valmistettiin.
Originally posted by sanahon
Evo III, aka Sport Evo, valmistettu v. 1989-1990. 600kpl.
Mistä tuo 600kpl tieto on peräisin ? Valmistenumerofilmiltä laskiessa tulee 605kpl
Originally posted by sanahon
Lisäksi kaksi erikoissarjaa jotka eivät ole erillisiä Evolution-malleja:
Johnny Cecotto, 505kpl, v. 1989, jota vietiin Englantiin nimellä Roberto Ravaglia
Ok - Ravaglia selvisi mutta ETK kyllä identifioi Evo 1 nimenomaan Johnny Cecottoksi
Hienoa, että saatiin keskustelua aiheesta aikaan.
Moottorikoodien kohdalla tapahtui itselleni pieni sekaannus,
mahtaakohan johtua eilen päättyneen Saksanmatkan aikaerosta :wink:
Nyt on hieman kiireitä, mutta kirjoittelen hieman faktatietoa tuossa illemmalla aiheesta.
ohessa www.s14motorsport.de sivuilta löytyneitä tietoja. sivu varmaan useimmille tuttu. sieltä archiv -osiosta löytyy erittäin paljon tietoa, vanhoja dokumentteja skannattu paljonkin, n-ryhmän luokitteluosat, bmw prospekte kohdasta löytyy vanha myyntiesite m3:sta josta näkyy korin muutokset vakio e30:een verrattuna.
en ole tarkastanut noita toisesta lähteestä eli ei ole välttämättä lopullinen totuus.
vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union
Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
Comment