Announcement

Collapse
No announcement yet.

320is ja M3 eri mallit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #31
    Tämähän on selvää pässinlihaa eli väärässä olin. Johnny Cecotto on Sonderserie eikä Evo 1. Muisti alkaa näköjään pettää ankarasti. Hyvä että tuli tämäkin puheeksi niin oppii uutta.

    Juuri näin tämmösen palstan pitäisi mun mielestä toimiakin. Oikeaa tietoa kaikille *kiittää ja kumartaa*
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • qwe
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 133
      • espoo

      #32
      clip-sanahon kirjoitti:
      Evo II, v. 1988, valmistettu 501kpl, 220hv. -clip


      clip-Tuosta olen 100% varma että ko. auto on viralliselta nimeltään M3 Evolution. Kyseisen auton esite oli mulla joskus kunnes lainasin sen pois ja yksi tuollainen autokin on mulla ollut-clip

      tiedän tuon esitteen, siinä tosiaankin on cabrio ja evolution samassa. eli tehdas käytti m3 evoluutio -nimeä yleisesti ilman tarkennetta evoluutio 2, vaikka todellisuudessa sitä olikin. hämäävää.

      cabrio tuli markkinoille kesällä -88, jolloin evo 1 valmistus oli jo loppunut (2-3/87), eli siis tuossa esitteessä tarkoitettiin evo2:sta vaikka siinä kannessa esiintyykin vain m3 evoluutio ilman tarkennusta evo 2.

      ohessa vielä bemaristi-lehden mukaan valmistusmäärät. huomatkaa myös tarkennus ravaglia/cecotto -malleista sivun alalaidasta.
      vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

      Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #33
        Joku on nähnyt paljon vaivaa tuon taulukon kanssa. Tuosta huomaan tosin puuttuvan ainakin M3 esisarjan autot vuodelta 84 joille annettiin kumminkin jo ihan oikea valmistenumero. Niitä oli muistaakseni 3 tai 4. Valmistenumerofilmiltä ne löytyvät mutta en osaa hakea niitä ETKlta jos ne siitä jotekin nurinpäin ovat löydettävissä.

        Evo 3 mallista oli muistaakseni myös muutama proto mutta kun en pääse nyt lukemaan mikrofilmejä niin en voi tarkistaa tuota asiaa.

        Monen muunkin mallin kohdalla voi havaita että BMW näyttäisi luovuttavan esisarjan autojaankin normaaliin liikenteeseen kun niiden valmistenumerot löytyvät tietokannasta.

        M3 Cabriosta tiedän ainakin olevan yhden tehtaan individual-osaston tekemän mallin jossa on kyseinen M3 Cabrio kori mutta 325iX tekniikka.

        Mielenkiintoinen aihe kieltämättä
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • M_Power
          Moderator
          • Jul 2003
          • 2766
          • Espoo, HML

          #34
          Tarkennuksia tuohon aiemmin kirjoittamaani.

          M3 Evo 1, koria kevennetty hieman, etu- ja taka spoileria muokattu aerodynamiikan
          parantamiseksi rata-ajossa, ei sumuvaloja vaan ne on korvattu ilmanohjaimilla
          jarrujen jäähdyttämiseksi. Lisäksi muita pieniä eroavaisuuksia, kuten ovilistat
          M3-logoilla. Tehot samat kuin vakioissa.

          M3 Evo 2. varlmistettu 501 kappaletta, mutta laattoja ainoastaan numeroon 500.
          Saanut vain kolmena värinä. Tehot 220hp/245.8Nm muutoksina nokat, männät,
          puristussuhteen muutos 11:1 ja uudelleen ohjelmoitu Motronic.
          Kevennetty vauhtipyörä, muokattu ilmanotto. Venttiilikoppa ja ilmaboxi Motorsport raidoin.
          Vaihteisto sama kuin vakiossa, mutta pidempi viimeinen vaihde 3.15:1 välityksellä.
          Samat spoilerit kuin Evo 1, mutta kevyemmät. Myös muutamia muita paino optimointeja.

          M3 Evo 3. (eli virallisesti Sport Evo). Kaksi värivaihtoehtoa. Etu- ja takaspoilerissa
          erilliset jatkeet. Uniikki 2.5-litran moottori. Sisältää esim. 282-asteisen nokan,
          isommat imuventtiilit. Tehot tosiaan 238hp/ 240Nm. Huomaa, että ovat katalysattorimoottoreita
          toisin kuin Evo 2 moottorit. Moottori painavempi kuin B23, joten autoa kevennettiin
          muualta, esim. polttoainetankki on pienempi. Omat etu ja takaspoilerit jne.
          Aerodynamiikkaa parennettu ja down-forcea pyritty lisäämään.
          Edessä 10mm matelempi jousitus kuin vakioissa.

          Tuossa nyt lähinnä teknisiä asioita Evo malleista. Valmistusmääriä ei suoraan
          voi laskea sarjanumeroista, koska BMW on jättänyt usein myös aukkoja numerosarjoihin.

          Muihin asioihin taisivat muut kirjoitella jo hyvin juttua. Tarkennan vielä, että
          avoja on valmistettu 651kpl kat-moottoreilla, toisin kuin Bemaristi lähteessä vuonna 1988 89kpl.
          Samoin mielestäni 1988 43kpl ilman kattia eikä 42kpl. Mutta tiedä sitten mikä on oikea määrä.

          Alkuperäiseen aiheeseen, vaikka periaatteessa sisältyy jo aiemmin kerrottuun.
          Eli 320iS alustassa esim. puslat ovat erilaiset kuin M3-mallissa.

          Edit: avon valmistusmäärä tarkennus.

          Edit 2: Loppuun vielä kuva evo 2 laatasta.

          Edit 3. Itselläni on muutenkin hieman erilaisia lukemia valmistusmääristä.
          Esim. vakio 5187kpl. Vakio katilla 6097kpl. USA 5300kpl, joista kanadaan 296kpl.
          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
          Team vier Zylinder!

          Comment

          • M_Power
            Moderator
            • Jul 2003
            • 2766
            • Espoo, HML

            #35
            Tietty unohtu vielä kirjotella noista Motorsportin erikseen tekemistä kisamoottoreista.
            Eli S14/1 - S14/7 jotka aiemmin mainitsin. Näitä ei luonnollisesti ole tullut sarjatuotanto autoihin.

            S14/1, 2.3L, A-ryhmän kisakone 300hp.

            S14/2, 2.5L, 325hp kisakone, 1989.

            S14/3 2.3L, 325hp kisakone, 1989.

            S14/4 2.0L, 260hp kisakone, 1991.

            S14/5 2,5L, 330hp kisakone, 1991.

            S14/6 2.5L, A-ryhmän kisakone 325hp, 1991.

            S14/7 2,0L, 2-luokan kisakone 275hp, 1993.

            Niin ja nuo tehot on otettu kaikki vaparina, jos joku sitä epäili
            BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
            BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

            Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
            Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
            Team vier Zylinder!

            Comment

            • qwe
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 133
              • espoo

              #36
              mites tälläinen m3, otin kuvan pari vuotta sitten bemun museosta aivan nuerburgringin välittömässä läheisyydessä. en ottanut auton edessä olevasta telineestä kuvaa, mutta vahvasti muistelen siinä lukeneen 380hv.
              tosin vaikka teho tuntuukin kovalta niin ollaan kaukana nykyisistä litratehoista f1:ssä, 3l ja 900hv :shock:
              vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

              Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

              Comment

              • JiiP
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 1734
                • Tampere

                #37
                Niin. Mites jarrujen kanssa, onko esim. Sport Evossa erilaiset jarrut kuin muissa ei evo/spesiaali mallin M3:sissa?
                Official member of BTCF-Sauna Team
                E46 316i -03
                Ex:
                E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                Comment

                • M_Power
                  Moderator
                  • Jul 2003
                  • 2766
                  • Espoo, HML

                  #38
                  Tietääkseni kaikissa M3:ssa on samat jarrut.
                  BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                  BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                  Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                  Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                  Team vier Zylinder!

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #39
                    m3

                    kaikissa m3 mallaissa on samat jarrut.

                    cabriota on valmistettu 100% varmuudella se 786kpl. ei enempää ei vähempää!!!

                    Ravaglia malli oli muistaakseni englantiin mennyt "cecotto" joissa siis cecoton nimikirjoituksen sijaan oli ravaglian nimmari.....

                    cabrioitten valmistusmääristä katilla ja ilman en voi sanoa mitään koska eri tilastoissa autojen tyyppikoodit on sotkettu ja esim. oma cabrioni on tyypiltaan BB05 ja se on esim. Total BMW lehden mukaan katilla varustettu kovakattoinen..... samoin toinen suomessa oleva cabrio joka on tyypiltään BB01 ja varustettu katilla on Total BMW:n mukaan cabrio ilman kattia.

                    Samoin hyvin monissa artikkeleissa sekoitetaan juuri kaikki evot ja niiden tehot yms. muut erot. Kaikista evo malleista uskoakseni eksoottisin olisi evo2 jossa muistaakseni on eniten uusia luokittelu osia........
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #40
                      Originally posted by qwe
                      vahvasti muistelen siinä lukeneen 380hv.
                      tosin vaikka teho tuntuukin kovalta niin ollaan kaukana nykyisistä litratehoista f1:ssä, 3l ja 900hv :shock:
                      Muistelen itsekin että viimeisessä kehitysversiossa olisi ollut 375hv mutta se on vain muistikuva.

                      F1 moottoreiden huimat tehot tulevat ensisijassa kierrosluvusta ja 17.000K/min vaatii jo aivan toisenlaista konstruktiota. BMWn F1 moottori 80 luvulta oli Megatron M12/13. Nykyisen tyyppiä en tiedä.
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • Jacek
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 552
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by JiiP
                        Niin. Mites jarrujen kanssa, onko esim. Sport Evossa erilaiset jarrut kuin muissa ei evo/spesiaali mallin M3:sissa?

                        Sport Evossa oli alkujaan parempaa materiaalia olevat jarrulevyt kun muissa M3 malleissa mutta myöhemmin tehdas siirtyi valmistamaan ainoastaan niitä kaikkiin M3 malleihin. Mitoiltaan ne olivat aina samat.

                        M3 jarrulevyjen ongelmana oli aikoinaan hiushalkeamat jotka johtuivat palan ja levyn väliin jäävästä jarrupölystä ja sen muodostamasta ns hot-spotista levyn pintaan.

                        En ole aikoihin piiskannut E30 M3 autoa joten en osaa sanoa onko ongelma poistunut noiden Sport Evon jarrulevyjen käytön myötä.
                        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                        Osia myytävänä

                        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5175
                          • Kuopio

                          #42
                          korien eroista vielä sen verran että eikös M3 kori ole ulko pelleiltään ihan erilainen kuin normaalit E30set.

                          vain konepelti ja ovet ovat samanlaisia.
                          näiden lisäksi alustan erilaisuuden takia M3sta ei voida käyttää suoraan vertailu autona E30 projekteissa...
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #43
                            Originally posted by jani
                            korien eroista vielä sen verran että eikös M3 kori ole ulko pelleiltään ihan erilainen kuin normaalit E30set.vain konepelti ja ovet ovat samanlaisia. ...

                            Pintapelleillä ei ole mitään vaikutusta korin jäykkyyteen - pullistettu lokasuoja jäykistää yhtä paljon tai vähän kun tavallinenkin. Ainoastaan hitsaamalla kiinnitetyt peltiosat VOIVAT vaikuttaa. Näitä ovat ainoastaan takalokasuojat ja C-pilari. Lisäksi liimalasit jäykistävät jotka nekin voidaan helposti asentaa myös tavalliseen E30 malliin.

                            Ovet ovat myös erilaiset M3 mallissa - niissä ei ole reikiä sivutörmäyslistoille.

                            Originally posted by jani
                            näiden lisäksi alustan erilaisuuden takia M3sta ei voida käyttää suoraan vertailu autona E30 projekteissa...
                            Voitaisiinko näistä MuTu -kommenteista vähitellen luopua ? Vai onko sinulla todellista tietoa asiasta AKElta varmistettuna ?

                            Kannattaa lukea asiaa koskevat lakipykälät - niitä olen postannut tänne runsaasti. Korimallilla ei ole mitään merkitystä, ainoastaan mallisarjalla. Jos ei vertailuautossa olisi mitään eroavaisuuksia muutoksen kohteena olevaan autoon niin eihän koko mallisarjassa olisi kuin yksi malli :roll:
                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • qwe
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 133
                              • espoo

                              #44
                              clip-ohessa www.s14motorsport.de sivuilta löytyneitä tietoja. sivu varmaan useimmille tuttu. sieltä archiv -osiosta löytyy erittäin paljon tietoa, vanhoja dokumentteja skannattu paljonkin, n-ryhmän luokitteluosat, bmw prospekte kohdasta löytyy vanha myyntiesite m3:sta josta näkyy korin muutokset vakio e30:een verrattuna. -clip

                              eli jos epäselvää mitä eroavaisuuksia m3 sisältää pelleiltään niin ks. em. linkki

                              -edit, lisätty kuva-
                              vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                              Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                              Comment

                              • Maza
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 4321
                                • Kannus/Kokkola

                                #45
                                Noniin. Tuli oltua henkilökohtaisesti tänään yhteydessa AKEn tekniseen neuvontaan. Itseasiassa kolmeen eri otteeseenkin..

                                Tiedustelin 3.5 litran (3430cc) moottorin asentamisesta E30 325i (cabriolet). Valitettava tosiasia tällä hetkellä on se, että suurin tilavuus lasketaan 325e:sta eli max. 3366cc. Kiusalliset 64cc jää vajaaksi. Mitään armo rajoja ei tunneta eli muutokset prosenttien puitteissa (teho +20%, tilavuus +25%).

                                Teho verrokiksi sen sijaan todellakin kelpaa 320iS. Siitä ei ole mitään erimielisyyttä. Eli tehoa saa siis olla 192hv +20% = 230hv.

                                Ongelmaksi muodostui ensimmäisellä puhelukerralla se kun mainitsin, että autoni on AVO. Kaveri langan toisessa päässä torjui jyrkästi, että avossa ei voida käyttää 325e ja 320iS:ää, koska on eri korimallia ja se kuulemma nimenomaan ratkaisee. Eli avossa tehokkain ja suuritilavuuksisin malli olisi 325i.

                                Luin sitten lakia hieman, otin luurin käteen ja soitin uudelleen. Luin kaverille laista tämän kohdan:

                                779/1998 5§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suurem

                                Tuossahan ei puhuta korimallista MITÄÄN. Hetken neuvoteltuaan kolleegoidensa kanssa myönsi, että AVOssa voidaan käyttää myöskin kovakattoisia vertailuautoina. Pitää vaan pystyä todistamaan katsastajalle, että AVO on samaa mallisarjaa kuin kovakatto eli E30. Ei liene hankala ottaa tuollainen lappu jostain.

                                Huomenna jatkuu taistelu tuo 64cc takia. Kysyn mitkä mahdollisuudet on saada poikkeuslupa tuohon. Luulisi olevan läpihuutojuttu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎