Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 -85 aurauskulmat eteen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BemariVompatti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 440
    • VT 6

    E30 -85 aurauskulmat eteen

    Morjensta.

    Eteen meni ohjaus uusiksi ja nyt ois aurauskulmat hakusessa. Liikeessä olis muutaman kympi säädätys mutta kun olis työkalut ja osaamista niin sais itte ilmaseksi. Mutta mitkäs ne on ne aurauskulmat, oisko jollain tietoa?

    Haku ja Alfamer ei auttaneet asiassa. Auto on 316 -85 E30 ja alkuperäsillä osilla jotka on vaihdettu vm. -84 samanlaisesta. Renkaat on 14" 185/70 kesät talvet, jos nyt oikein muistan.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9974
    • KVLA

    #2
    Vaikka sulla olisi "hyvät" vehkeet ja ohjearvotkin käytettävissäsi,voisi olla parempi säädättää jossain kunnon pajassa. NELIPYÖRÄ-mittaus varmistaa,että kaikkien pyörien asento on tehtaan ohjearvoissa ja säädöissä.Usein on niin,että pelkkä aurauksen ei riitä (vaikka sen tekisi merkkiliikekkin),vaan ajotuntuman palauttamiseksi alkuperäiseen kuosiinsa vaaditaan juuri tuo tietokone/laserlaittein suoritettava NELIPYÖRÄ-mittaus.Kirpaisee ensin kyllä,mutta maksaa itsensä renkaiden hinnassa ja ajotuntuman paranemisena takaisin.Pelkkä aurauksen säätö kyllä onnistuu kotioloissa tasaisella lattiallakin.Ohjearvot antakoon joku omaansa säätänyt...

    Comment

    • mekstrm
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 836
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Heguli 31
      Vaikka sulla olisi "hyvät" vehkeet ja ohjearvotkin käytettävissäsi,voisi olla parempi säädättää jossain kunnon pajassa. NELIPYÖRÄ-mittaus varmistaa,että kaikkien pyörien asento on tehtaan ohjearvoissa ja säädöissä.Usein on niin,että pelkkä aurauksen ei riitä (vaikka sen tekisi merkkiliikekkin),vaan ajotuntuman palauttamiseksi alkuperäiseen kuosiinsa vaaditaan juuri tuo tietokone/laserlaittein suoritettava NELIPYÖRÄ-mittaus.Kirpaisee ensin kyllä,mutta maksaa itsensä renkaiden hinnassa ja ajotuntuman paranemisena takaisin.Pelkkä aurauksen säätö kyllä onnistuu kotioloissa tasaisella lattiallakin.Ohjearvot antakoon joku omaansa säätänyt...
      Mitäs muuta ne pystyy säätämään E30:ssä kuin aurausta?
      Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

      Comment

      • nemesis
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 617
        • kymenlaakso

        #4
        Re: E30 -85 aurauskulmat eteen

        Originally posted by BemariVompatti
        Morjensta.

        Eteen meni ohjaus uusiksi ja nyt ois aurauskulmat hakusessa. Liikeessä olis muutaman kympi säädätys mutta kun olis työkalut ja osaamista niin sais itte ilmaseksi. Mutta mitkäs ne on ne aurauskulmat, oisko jollain tietoa?

        Haku ja Alfamer ei auttaneet asiassa. Auto on 316 -85 E30 ja alkuperäsillä osilla jotka on vaihdettu vm. -84 samanlaisesta. Renkaat on 14" 185/70 kesät talvet, jos nyt oikein muistan.
        1-2 mm edessä aurausta

        Mitäs muuta ne pystyy säätämään E30:ssä kuin aurausta?
        sikäli kun on kysessä alkuperäinen e30 (eli ei mitään lisävaruste juttuja tms jälkiasennus hommia) niin ei mitään muuta kuin aurausta

        Tosin, on mahdollista ostaa E30 malliin takatukivarsiin epäkesko puslat, joilla voidaan säätää taka renkaan aurausta/camberia muta näissä on se ongelma että kun säädät camberia niin auraus muuttuu ja vice versa.
        Hinta noilla epäkeskoilla on ainakin Jyväskylän Laakkosella 40€ per pyörä (eli pari).
        Näitä epäkeskoja ei ole ollut E30:ssä tehtaalla lähtiessä mutta BMW on ilmeisimmin tehnyt ne sitten jälkikäteen jotta käyttäjä voi vaihtaa ne jne. Korvaa alkuperäiset normaalit tukivarsien puslat.
        Sitä en osaa sanoa kuinka paljon noilla epäkeskoilla saa kulmia muutettua mutta tuli taannoin otettua selvää että niitä on saatavana alkuperäisosina.
        E30 kesä-autona

        Comment

        • BemariVompatti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 440
          • VT 6

          #5
          1-2 mm aurausta, selvä, kiitoksia!

          Kokeillaan ensin miten itse säätämällä saadaan tuntumaa kohdalleen ja viedään liikkeeseen jos ei muuten asetu.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Auraus on vain yksi paristakymmenestä alustan kulma-arvosta joka pitäisi saada paikallaan. Mitään näistä ei voi "perstuntumalta" saada tehtaan ohjearvoon. Näiden yhteisvaikutus mm.auton äärikäyttäytymiseen on erittäin suuri. Pelkällä etupään aurauksella on hyvin vähän merkitystä auton ajokäyttäytymiseen ja erittäin vähän äärikäyttäytymiseen. Nelipyöräsuuntaukset maksavat nykyisin 45-65e ja kaikkia alustakulmia voidaan säätää myös e30:stä.

            Comment

            • L.H
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2481
              • Lohja

              #7
              Originally posted by Hemi
              Auraus on vain yksi paristakymmenestä alustan kulma-arvosta joka pitäisi saada paikallaan. Mitään näistä ei voi "perstuntumalta" saada tehtaan ohjearvoon. Näiden yhteisvaikutus mm.auton äärikäyttäytymiseen on erittäin suuri. Pelkällä etupään aurauksella on hyvin vähän merkitystä auton ajokäyttäytymiseen ja erittäin vähän äärikäyttäytymiseen. Nelipyöräsuuntaukset maksavat nykyisin 45-65e ja kaikkia alustakulmia voidaan säätää myös e30:stä.
              Mitkä on nämä "parikymmentä" alustan kulma arvoa? e30:ssä ei kyllä ole valmiina mitään varsinaista säätöä muulle kun etupään auraukselle..
              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

              Comment

              • wj
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 3253
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by L.H
                Originally posted by Hemi
                Auraus on vain yksi paristakymmenestä alustan kulma-arvosta joka pitäisi saada paikallaan. Mitään näistä ei voi "perstuntumalta" saada tehtaan ohjearvoon. Näiden yhteisvaikutus mm.auton äärikäyttäytymiseen on erittäin suuri. Pelkällä etupään aurauksella on hyvin vähän merkitystä auton ajokäyttäytymiseen ja erittäin vähän äärikäyttäytymiseen. Nelipyöräsuuntaukset maksavat nykyisin 45-65e ja kaikkia alustakulmia voidaan säätää myös e30:stä.
                Mitkä on nämä "parikymmentä" alustan kulma arvoa? e30:ssä ei kyllä ole valmiina mitään varsinaista säätöä muulle kun etupään auraukselle..
                Takaahan voi säätää camberia ja aurausta madaltamalla
                - 2006 Mustang cabriolet
                - Sleekcraft Enforcer 28'

                Comment

                • L.H
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 2481
                  • Lohja

                  #9
                  Originally posted by Wittu_joo
                  Originally posted by L.H
                  Originally posted by Hemi
                  Auraus on vain yksi paristakymmenestä alustan kulma-arvosta joka pitäisi saada paikallaan. Mitään näistä ei voi "perstuntumalta" saada tehtaan ohjearvoon. Näiden yhteisvaikutus mm.auton äärikäyttäytymiseen on erittäin suuri. Pelkällä etupään aurauksella on hyvin vähän merkitystä auton ajokäyttäytymiseen ja erittäin vähän äärikäyttäytymiseen. Nelipyöräsuuntaukset maksavat nykyisin 45-65e ja kaikkia alustakulmia voidaan säätää myös e30:stä.
                  Mitkä on nämä "parikymmentä" alustan kulma arvoa? e30:ssä ei kyllä ole valmiina mitään varsinaista säätöä muulle kun etupään auraukselle..
                  Takaahan voi säätää camberia ja aurausta madaltamalla
                  Aivan.. :lol: Mutta yleensähän niitä olis tarvetta säätää sen madalluksen jälkeen.. :wink:
                  “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                  Comment

                  • Sami
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1332
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by L.H
                    Originally posted by Hemi
                    Auraus on vain yksi paristakymmenestä alustan kulma-arvosta joka pitäisi saada paikallaan. Mitään näistä ei voi "perstuntumalta" saada tehtaan ohjearvoon. Näiden yhteisvaikutus mm.auton äärikäyttäytymiseen on erittäin suuri. Pelkällä etupään aurauksella on hyvin vähän merkitystä auton ajokäyttäytymiseen ja erittäin vähän äärikäyttäytymiseen. Nelipyöräsuuntaukset maksavat nykyisin 45-65e ja kaikkia alustakulmia voidaan säätää myös e30:stä.
                    Mitkä on nämä "parikymmentä" alustan kulma arvoa? e30:ssä ei kyllä ole valmiina mitään varsinaista säätöä muulle kun etupään auraukselle..
                    E30:een on saatavana alkuperäisiä epäkeskittäviä kynkän heloja jotka eriasentoon asentamalla muuttavat kulmaa ja siitä on olemassa "kartasto" miten paljon mikäkin asento muuttaa ja mitä kulmaa...Mutta tämä erittäin hankalaa ja helpompi onkin kun tekee itse säädöt takapäähän ja tähän onkin sitten erittäin monta keinoa ja yhtäpaljon tapoja toteuttaa tämä kun tekijöitäkin eli keksimään oma ratkaisu....

                    Comment

                    • nemesis
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 617
                      • kymenlaakso

                      #11
                      Originally posted by Sami
                      Originally posted by L.H
                      Originally posted by Hemi
                      Auraus on vain yksi paristakymmenestä alustan kulma-arvosta joka pitäisi saada paikallaan. Mitään näistä ei voi "perstuntumalta" saada tehtaan ohjearvoon. Näiden yhteisvaikutus mm.auton äärikäyttäytymiseen on erittäin suuri. Pelkällä etupään aurauksella on hyvin vähän merkitystä auton ajokäyttäytymiseen ja erittäin vähän äärikäyttäytymiseen. Nelipyöräsuuntaukset maksavat nykyisin 45-65e ja kaikkia alustakulmia voidaan säätää myös e30:stä.
                      Mitkä on nämä "parikymmentä" alustan kulma arvoa? e30:ssä ei kyllä ole valmiina mitään varsinaista säätöä muulle kun etupään auraukselle..
                      E30:een on saatavana alkuperäisiä epäkeskittäviä kynkän heloja jotka eriasentoon asentamalla muuttavat kulmaa ja siitä on olemassa "kartasto" miten paljon mikäkin asento muuttaa ja mitä kulmaa...Mutta tämä erittäin hankalaa ja helpompi onkin kun tekee itse säädöt takapäähän ja tähän onkin sitten erittäin monta keinoa ja yhtäpaljon tapoja toteuttaa tämä kun tekijöitäkin eli keksimään oma ratkaisu....
                      mistäs myö sellanen kartasto saattaisiin sillain halvalla ja helposti?
                      E30 kesä-autona

                      Comment

                      • Sami
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 1332
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by nemesis
                        Originally posted by Sami
                        Originally posted by L.H
                        Originally posted by Hemi
                        Auraus on vain yksi paristakymmenestä alustan kulma-arvosta joka pitäisi saada paikallaan. Mitään näistä ei voi "perstuntumalta" saada tehtaan ohjearvoon. Näiden yhteisvaikutus mm.auton äärikäyttäytymiseen on erittäin suuri. Pelkällä etupään aurauksella on hyvin vähän merkitystä auton ajokäyttäytymiseen ja erittäin vähän äärikäyttäytymiseen. Nelipyöräsuuntaukset maksavat nykyisin 45-65e ja kaikkia alustakulmia voidaan säätää myös e30:stä.
                        Mitkä on nämä "parikymmentä" alustan kulma arvoa? e30:ssä ei kyllä ole valmiina mitään varsinaista säätöä muulle kun etupään auraukselle..
                        E30:een on saatavana alkuperäisiä epäkeskittäviä kynkän heloja jotka eriasentoon asentamalla muuttavat kulmaa ja siitä on olemassa "kartasto" miten paljon mikäkin asento muuttaa ja mitä kulmaa...Mutta tämä erittäin hankalaa ja helpompi onkin kun tekee itse säädöt takapäähän ja tähän onkin sitten erittäin monta keinoa ja yhtäpaljon tapoja toteuttaa tämä kun tekijöitäkin eli keksimään oma ratkaisu....
                        mistäs myö sellanen kartasto saattaisiin sillain halvalla ja helposti?
                        Kartasto oli ehkä vähän huono sana tohon mutta semmonen aste levy on se oikea ja ensin täytyy tietysti tietää miten paljon kulmat pielessä...sitten katsotaan kulma mihin asentoon hela täytyy asentaa että saadaan kulmaa muutettua tarvittava määrä...Huomattavasti helpompaa tehdä kuitenkin itse säätö....

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Helpoin keino on "sijoittaa" 50e-60e lähimpään nelipyöräsuuntauksia tekevään firmaan. Aurauksella ei tosiaan ole vit...kaan merkitystä ajo-ominaisuuksiin, puoltamisiin, yli/aliohjaamisiin,kulkukulmiin,jne,jne. Lähes silmätarkkuus riittää tässäkohdin siihen että perstuntuma voi olla ok. Monella muulla alustakulmalla on paljon suurempi merkitys ajotuntumaan, ajettavuuteen ja äärikäytökseen.

                          Comment

                          • L.H
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 2481
                            • Lohja

                            #14
                            Originally posted by Hemi
                            Helpoin keino on "sijoittaa" 50e-60e lähimpään nelipyöräsuuntauksia tekevään firmaan. Aurauksella ei tosiaan ole vit...kaan merkitystä ajo-ominaisuuksiin, puoltamisiin, yli/aliohjaamisiin,kulkukulmiin,jne,jne. Lähes silmätarkkuus riittää tässäkohdin siihen että perstuntuma voi olla ok. Monella muulla alustakulmalla on paljon suurempi merkitys ajotuntumaan, ajettavuuteen ja äärikäytökseen.
                            Ja paskat ettei auraus muka vaikuttaisi.. Mitkä nyt on ne "parikymmentä" kulmaa mitkä vaikuttaa?! :roll:
                            “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                            Comment

                            • f1zz
                              GTi:stä tuttu
                              • Sep 2003
                              • 1469
                              • Veikkola

                              #15
                              Kyllä auraus ja camberi on tärkeimmät kulmat mitkä pitää KATUAUTOSSA säätää kuntoon, kun ajatellaan renkaiden kestävyyttä/kumista. Äärikäyttäytymisellä on harvemmin merkitystä vanhassa autossa missä kaikki on jo väljää muutenkin.

                              Jos auraus on paljon viturallaan niin auto usein puoltaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎