Helpoin keino on "sijoittaa" 50e-60e lähimpään nelipyöräsuuntauksia tekevään firmaan. Aurauksella ei tosiaan ole vit...kaan merkitystä ajo-ominaisuuksiin, puoltamisiin, yli/aliohjaamisiin,kulkukulmiin,jne,jne. Lähes silmätarkkuus riittää tässäkohdin siihen että perstuntuma voi olla ok. Monella muulla alustakulmalla on paljon suurempi merkitys ajotuntumaan, ajettavuuteen ja äärikäytökseen.
Niin...olet varmaan unohtanut että kyse on E30:stä. Kyllä ne varmasti kertoo hienosti paperilla kaikkien neljän pyörän kulmat ja et kuin paljon ne on vituillaan, muuta ei niillä silti ole keinoja muun kuin aurauksen säätöön.
Sehän se on sitten viisaasti käytetty 60€....
Helpoin keino on "sijoittaa" 50e-60e lähimpään nelipyöräsuuntauksia tekevään firmaan. Aurauksella ei tosiaan ole vit...kaan merkitystä ajo-ominaisuuksiin, puoltamisiin, yli/aliohjaamisiin,kulkukulmiin,jne,jne. Lähes silmätarkkuus riittää tässäkohdin siihen että perstuntuma voi olla ok. Monella muulla alustakulmalla on paljon suurempi merkitys ajotuntumaan, ajettavuuteen ja äärikäytökseen.
Niin...olet varmaan unohtanut että kyse on E30:stä. Kyllä ne varmasti kertoo hienosti paperilla kaikkien neljän pyörän kulmat ja et kuin paljon ne on vituillaan, muuta ei niillä silti ole keinoja muun kuin aurauksen säätöön.
Sehän se on sitten viisaasti käytetty 60€....
Ei kun Hemi on juuri nimenomaan puhunut, että myös e30:ssä pystyy säätämään KAIKKIA niitä pariakymmentä eri pyöränkulmaa..
..ja vielä kun joku luettelisi ne kaikki.. :roll:
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
mekstrm:Tuo nyt ei vaan kertakaikkiaan pidä paikkaansa. Myös e30:ssä voidaan vaikuttaa etupään kulmiin itseasiassa paljonkin ilman säätöosia. mm.Camberiin ja casteriin voidaan vaikuttaa alakelkan asemalla, tukivarren kiinnikelenkin asemalla tai perssonin yläpäällä. Pulttien/reikien välykset antavat varanttia muutamien minuuttien säätöön ja kiinnitysreikiä "vinguttamalla" enemmän. Auton takapään aurauksella, casterilla ja camberilla on ihan lähes yhtä suuri merkytys ajo-ominaisuuksiin kuin etupäälläkin. Samalla etu ja takapää pitää saada pelaamaan yhteen jotta auton kulkukulma saadaan kohdalleen jne.jne.
Kaikki mitä ei kohdalleen pultteja löysäämällä ja asemoimalla palikoita uudelleen tai kevyellä "vinguttamisella" johtuu viottuneista osista jotka luonnollisesti vaihdetaan=samalla tiedetään mitä alustasta on vioittunut. Olkatappien sisäkallistumat, kääntövierintäsäteet, takasiirrot,ym,ym kertovat kyllä mitä on vioittunut ja mitä vaihtamalla tehdasarvot voidaan palauttaa. Rajuimpia alustamadalluksia tehtäessä pitää sen jousisatsin lisäksi laskea ostoskoriin myös mahdolliset säätöosat jotta homma onnistuu kunnilla. Ei muuten ole kovin "kova juttu" pudottaa bemuaan 80-100mm, vaan vasta sitten homma on hatun-noston arvoinen suoritus kun hanskaloorasta löytyy tehdasarvoissa oleva nelipistesuuntaustodistus. Kuka tahansa pelle saa autonsa alas, mutta ihan kaikki ei saa niistä oikeasti ajettavia senjälkeen.Pointti on kuitenkin se että mikäli joku ei saa e30:stä KAIKKIA alustakulmia kohdalleen, on kysymys vain välinpitämättömyydestä.
L.H: Poikkeappa lähimpään suuntauksia tekevään firmaan, (esim.beisbarth/euromaster) ja pyydä autosi ohjearvoin alustan kulmatosite paperi jonka he kyllä ilmaiseksi sinulle tulostaa. Siitä näet kaikki kymmenet mitattavat arvot/kulmat jota nelipyöräsyuuntauksessa mitataan. Ymmärtänet pointin ilman rautalankaa kun näet paperin.
L.H: Poikkeappa lähimpään suuntauksia tekevään firmaan, (esim.beisbarth/euromaster) ja pyydä autosi ohjearvoin alustan kulmatosite paperi jonka he kyllä ilmaiseksi sinulle tulostaa. Siitä näet kaikki kymmenet mitattavat arvot/kulmat jota nelipyöräsyuuntauksessa mitataan. Ymmärtänet pointin ilman rautalankaa kun näet paperin.
Nyt parikymmentä on muuttunut kymmeniksi.. Ihan vaan mielenkiinnosta tätä kyselen, että voisko ne kaikki kulmat nyt vaan luetella tänne? En mä mihinkään ole menossa ja mitä mä edes tekisin lapulla mistä näkee mitä mitataan , kun nyt on puhe siitä mitä säädetään? :roll: Ja mitä itse kulmien säätöön tulee, niin ainakaan mun mielestä sitä, että jotain joutuu vinguttamaan ei voi pitää valmiina säätönä. Ihme homma kun asiaa ei voi tänne suoraan kertoa, jos kerran löytyy fakta tietoa asiasta.. Ja jos madallettaessa ei camberit(mitkä näissä nyt yleensä menee vituilleen) muutu negatiiviseen suuntaan, niin tulee kyllä aika helpolla ongelmia saada sinne alle enää mitään muuta kun orkkis pyörät..
..ja sitten kaikki kenellä on tommonen 80mm-100mm madallus ja kulmat tehdas arvoissaan käsi ylös.. :wink:
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Mitäs muuta ne pystyy säätämään E30:ssä kuin aurausta?
Tällä kysymyksellä oli ymmärtääkseni tarkoitus kysellä sitä että mitä kaikkea voidaan E30stä säätää ilman mitään erikois osien ostoa. Eli mitä kaikkea voidaan säätää autosta tehtaan tuotantolinjalta tulleilla varusteilla varusteltuna (tai jotenkin niin sanottuna).
Eli ei ollut tarkoitus lähteä ostamaan mitään uni-balleja tms osia eriksene että voidaan säätää vaan säädetään niillä osilla jotka on autossa ollut kiinni valmistettaessa (niin pitkälti kun ominaisuuksia/säätömahdollisuuksia riittää).
Hemi:
Sitä tosiseikkaa ei voi kukaan kieltää kuten olet sanonut että alustageometriassa on monia ja taas monia säädettäviä kulmia ja arvoja jotka vaikuttavat
A) toinen toisiinsa
B) ajo-ominaisuuksiin
Mutta sitä et varmaankaan huomannut että alkunperin ei ollut tarkoitus lähteä ostamaan erikois-osia jne joilla näitä säätöjä voidaan tehdä?
taas onnettoman pikku juttu sinänsä (väärinkäsitys tai herra A tarkoitti asian tavalla A ja herra B ei juuri tismalleen ymmärtänyt/tullut ajatelleeksi asiaa. No se on elämää, ei kovin vakavaa siis )
Itseänikin kiinnostaisi _Erittäin_ paljon se kuinka ja millä poppakonsteilla kaverit säätää E30:sen taka-pyorien aurausta tehtaan originaaleilla osilla muuttelematta niitä (pois lukien epäkesko pusla joita voi ostaa takatukivarsiin nykyäään).???
LH: En nyt provosoidu selvästä yrityksestäsi huolimatta. Edelleenkään en lähde luettelemaan esim.beisbarthin mittakorttia yhtään mihinkään, vaan jos tällainen "eksottinen" homma LH:ta oikeasti askarruttaa, homma valkenee kuin taikaiskusta heti kun ensimmäisen kerran käyt autosi säädättämässä. Minä nyt kuitenkin näitä haen lähes viikottain, eikä viimeiseen 15-vuoteen ole sellaista autoa/alustaa kohdalle tullut mitä ei ole saatu tehdasarvoihin. Täysin madalluksesta riippumatta. Eli tästä on ihan turha vääntää rautalankaa kavereille jotka ajelee mielummin kottikärryillä kuin viitsisivät säädättää alustansa kuntoon tekosyihin vedoten. Jos te ette saa e30:n kulmia kohdalleen, se ei tarkoita sitä ettenkö minä niitä saisi, vaikkakin myönnän että e30 ja e36:et teettävät töitä mikäli pudotus on epäsuhta tai yli 25mm. Tosaalta YV:tä vaan kehiin ja LUPAAN laittaa esim.kaikien halukkaiden e30:n omistajien alustakulmat kuntoon kunhan hinnasta sovitaan.
LH: En nyt provosoidu selvästä yrityksestäsi huolimatta. Edelleenkään en lähde luettelemaan esim.beisbarthin mittakorttia yhtään mihinkään, vaan jos tällainen "eksottinen" homma LH:ta oikeasti askarruttaa, homma valkenee kuin taikaiskusta heti kun ensimmäisen kerran käyt autosi säädättämässä. Minä nyt kuitenkin näitä haen lähes viikottain, eikä viimeiseen 15-vuoteen ole sellaista autoa/alustaa kohdalle tullut mitä ei ole saatu tehdasarvoihin. Täysin madalluksesta riippumatta. Eli tästä on ihan turha vääntää rautalankaa kavereille jotka ajelee mielummin kottikärryillä kuin viitsisivät säädättää alustansa kuntoon tekosyihin vedoten. Jos te ette saa e30:n kulmia kohdalleen, se ei tarkoita sitä ettenkö minä niitä saisi, vaikkakin myönnän että e30 ja e36:et teettävät töitä mikäli pudotus on epäsuhta tai yli 25mm. Tosaalta YV:tä vaan kehiin ja LUPAAN laittaa esim.kaikien halukkaiden e30:n omistajien alustakulmat kuntoon kunhan hinnasta sovitaan.
En kyllä näe mitään syytä provosoitua, mutta toki sekin on ihan sallittua jos siltä tuntuu.. Onko niitä kulmia oikeasti niin paljon, että niitä ei jaksa tänne luetella, mutta sen sijaan tälläisiä "vastauksia" kuten: "-pelkällä etupään aurauksella on hyvin vähän merkitystä auton ajokäyttäytymiseen" ja "-aurauksella ei tosiaan ole vitunkaan merkitystä ajo-ominaisuuksiin, puoltamisiin, yli/aliohjaamisiin,kulkukulmiin,jne" voi kyllä kirjoitella..? :roll: Tälläinen asenne sotii ehkä vähän tämän tekniikka palstan ideaa vastaan, että kyllä minä tiedän miten se tehdään, mutta enpäs kerro.. ..kysy liikkeestä jos kiinnostaa.. Enkä mä nyt enää mihinkään taikaiskuihin ainakaan omalla kohdalla usko, kun on noita kulmia kuitenkin tullut joskus itekin mittailtua ja säädettyä. :? Enkä kyllä ymmärrä sitäkään miksi tälläisestä asiasta pitäisi jotain YV:tä laittaa, kun asia voi kuitenkin kiinnostaa useampaa ihmistä.
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Kokeillaan ensin miten itse säätämällä saadaan tuntumaa kohdalleen ja viedään liikkeeseen jos ei muuten asetu.
Tää oli hauska, "pikkusen" tai "tuplat", päätä ite :lol:
Kyllä mä vaan olen jo kahdesti säädättäny tänä vuonna, ku tollanen 1000km:n ajo syö jo renkaita. Ku kulmat on vituroilleen, niin jopa penarista tulee ihan hirvee ajaa, ku kiekot vinksottaa miten sattuu!
L.H: Edelleenkin...ymmärtänet KRISTALLIN KIRKKAASTI ja välittömästi pointtini kun käyt elämäsi ensimmäisen kerran nelipistesuuntauttamassa kiesisi. Samalla voit sinä tehdä tuonne artikkelit osastolle tyhjentävän selvityksen mitä kaikkea liittyy alustageometriaan ja sen säätömahdollisuuksiin. Tässä ei TODELLAKAAN ole kysymys siitä että:"minä tiedän...te ette" asenteesta, vaan yksinkertaisesti siitä että aihe/alue on niin laaja että sitä nyt vain ei voi tyhjentävästi edes yrittää läpikäydä tämän foorumin raameissa. Asian toki voit tajuta itsekkin kun hieman mietit mihin kaikkiin suuntiin saat kaikki neljä pyörää väänneltyä auton seistessä. Sitten mietit mitä tapahtuu kun käännät pyöriä ja mitä kulmille tapahtuu joustoliikkeen aikana. Samalla hahmotat sen miten kaikki vaikuttaa kaikkeen sekä muistat että mikä pitää etu ja takarenkaat samassa kulkukulmassa ajettaessa suoraan?. käännettäessä, vasen kääntyy eritahtia kuin oikea. Mikä keskittää ohjauksen tai mikä aiheuttaa puoltamista? Miksi mutkaan jarruttaessa auto jatkaa ohjattuun suuntaan(ei suoraan eikä kirraa). Mihin kaikkeen olkatapin kiinnityskohta käännettäessä vaikuttaakaan...jne....jne,jne. Ihan pelkällä etupään 1-2mm:n aurauksen säädöllä kun ei kovin moneen edelliseenkään muuttujaan vaikuteta. Pointti on siis muuttujien lukumäärässä, eikä selitys löydy siitä että niitä ei ole kun ei voi säätää...tai että tehtaalla "pyörät on laitettu suoraan"...tai että töpselistähän sitä sähköä saadaan?
L.H: Edelleenkin...ymmärtänet KRISTALLIN KIRKKAASTI ja välittömästi pointtini kun käyt elämäsi ensimmäisen kerran nelipistesuuntauttamassa kiesisi. Samalla voit sinä tehdä tuonne artikkelit osastolle tyhjentävän selvityksen mitä kaikkea liittyy alustageometriaan ja sen säätömahdollisuuksiin. Tässä ei TODELLAKAAN ole kysymys siitä että:"minä tiedän...te ette" asenteesta, vaan yksinkertaisesti siitä että aihe/alue on niin laaja että sitä nyt vain ei voi tyhjentävästi edes yrittää läpikäydä tämän foorumin raameissa. Asian toki voit tajuta itsekkin kun hieman mietit mihin kaikkiin suuntiin saat kaikki neljä pyörää väänneltyä auton seistessä. Sitten mietit mitä tapahtuu kun käännät pyöriä ja mitä kulmille tapahtuu joustoliikkeen aikana. Samalla hahmotat sen miten kaikki vaikuttaa kaikkeen sekä muistat että mikä pitää etu ja takarenkaat samassa kulkukulmassa ajettaessa suoraan?. käännettäessä, vasen kääntyy eritahtia kuin oikea. Mikä keskittää ohjauksen tai mikä aiheuttaa puoltamista? Miksi mutkaan jarruttaessa auto jatkaa ohjattuun suuntaan(ei suoraan eikä kirraa). Mihin kaikkeen olkatapin kiinnityskohta käännettäessä vaikuttaakaan...jne....jne,jne. Ihan pelkällä etupään 1-2mm:n aurauksen säädöllä kun ei kovin moneen edelliseenkään muuttujaan vaikuteta. Pointti on siis muuttujien lukumäärässä, eikä selitys löydy siitä että niitä ei ole kun ei voi säätää...tai että tehtaalla "pyörät on laitettu suoraan"...tai että töpselistähän sitä sähköä saadaan?
Edelleen kiinnostaa vain ja ainoastaan mitkä ne kulmat ovat, EI niiden vaikutus.. Eikä ole ollut puhetta mistään alustageometrian artikkelien tekemisestä.. VAIN niiden 10, 20, vai montako niitä nyt olikaan(??) kulmien nimet kiinnostavat ja kyllä niitten pitäisi tänne foorumille mahtua..
Mielestäni vaan on tyhmää kysellä mistään firmoista, jos ei mitään aio "ostaa", varsinkin jos se tieto jo jollain on..
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Muistattehan sitten kun suuntaatte niitä rattaita että bemu säädetään lastilla eli vähintään kaksi edessä ja yksi takapenkillä....Muuten syö renkaita...
Ihmettelinkin jo miksi lanttu ei vielä tähän keskusteluun ole kolostaan ryöminyt laukomaan suuria viisauksiaan ja vittuilemaan ihan suoraan...
Katselisiko modet muuten minulta tai joltain muulta vastaavaa käytöstä tällä saitilla, vai onko Lantulla jokin erivapaus vittuilla joka asiassa?????
Toisaalta Lanttu kulta...jossain vaiheessa sitä sitten saa mitä pyytää ja tämä on lupaus...ei ennustus.
Comment