E30:ssä on tosiaan säädettävät etuauraukset. Tämän tiedämme varmasti kysymättäkin. Säädettävissä on kuitenkin kaikkia kulmia. Lue kirjoittamastani miten tämä onnistuu(säätöosilla, kiinnitysten toleransseilla, "vinguttamalla", osia vaihtamalla ehjiin).
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 -85 aurauskulmat eteen
Collapse
X
-
Originally posted by HemiE30:ssä on tosiaan säädettävät etuauraukset. Tämän tiedämme varmasti kysymättäkin. Säädettävissä on kuitenkin kaikkia kulmia. Lue kirjoittamastani miten tämä onnistuu(säätöosilla, kiinnitysten toleransseilla, "vinguttamalla", osia vaihtamalla ehjiin).
Kirjoitit aikaisemmin myös, että "-nelipyöräsuuntaukset maksavat nykyisin 45-65e ja kaikkia alustakulmia voidaan säätää myös e30:stä."
Kuka ne KAIKKI mahdolliset pyöränkulmat säätää siihen hintaan, kun euromasterilla pelkkä etupään aurauksen säätö maksaa jo 60 euroa.. :roll:“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Ei herran tähden...nyt puhutaan NIIN eri asioista että rautalanka kerta kaikkiaan loppui... Jos asiat menee noin vaikeiksi niin ehkä tosiaan e30:stä säädellään vain metrimitalla millimetrein aurausta ja vain etupäästä, kuten aihe alunalkaen oli. Niinhän se oli muutenkin että toiset säätää ja toiset ei.......
Comment
-
-
Originally posted by HemiSäädettävissä on kuitenkin kaikkia kulmia. Lue kirjoittamastani miten tämä onnistuu(säätöosilla, kiinnitysten toleransseilla, "vinguttamalla", osia vaihtamalla ehjiin).BMW F32 435d
Comment
-
-
Mikään laki ei kiellä ajoneuvon kiinnityspisteiden muuttamista joten myöskään katsastus-sedällä ei tähän ole sanomista. Sillä edellytyksellä että materiaalilujuuksia ei ole selkeästi heikennetty Pointti onkin se että ei edes yritetä lähteä vinguttamaan jotain pultinreikää 15-20mm, vaan selvitetään ensin mistä noin iso säätötarve johtuu.
Toki ensin pitää mittalaitteet lyödä pyöriin kiinni ja auto tietokoneeseen jotta säätö/korjaustarve tarve edes tiedostettaisiin. Eli jos älyttömiin vingutuksiin yleensä joudutaan, on jotain rikki/vääntynyt tai jokin oleellinen osa madallus-sarjassa on jäänyt ostamatta. Yksi hieman vauhdikkaampi kanttarin ylitys ja etu/takakulmat ovat perseellään ja tätä kautta kulkukulma. Eli luonnollisesti rikkinäiset osat vaihdetaan ensiksi ehjiin. Oikeat osat paikallistuu automaattisesti nelipyöräsuuntauksessa.
Tämän jälkeen kokenut säätöjä tehnyt henkilö kyllä tietää miten edetään. Eli riittääkö auton omat kiinnitysreikien toleranssit vai joudutaanko ja/tai mitä joudutaan vinguttamaan jotta kulmat saadaan paikalleen. Homma on yhtä tehokasta kuin sitä tekevän henkilön ammattitaito on, joten mitään yleistä ja yhtä tietä täydelliseen lopputulokseen ei ole. Olen kuitenkin suuntauttanut pakollisia maahantuojan/tarkastajan/AKE:n vaatimia vain tehdasarvot hyväksyttäviä kolaroituja tapauksia varmasti yli sata, lähes kaikkiin merkkeihin/malleihin ja kaikkiin on myös kulmat on aina saatu vaurioasteesta riippumatta tehdasarvoihin. Mitään mystiikkaa hommassa ei ole vaikka toisiin kulmat onkin työläämmät laittaa kuin toisiin. Todettakoon vielä että ns.tehdasarvot ovat niin tiukat että korkeintaan 2/3:aa uusistakaan autoista täyttää kaikilta mitattavilta osiltaan niitä. Mikäli selkeää säätöä/säädettävyyttä ei johonkin ole tehtaalla rakennettu, se ei siis tarkoita sitä että säätömahdollisuutta ei olisi. Keinoja ja "kikkoja" on monia. Suuntaajan ammattitaidosta/kokemuksesta riippuen enemmän tai vähemmän mutta minun kohdalla ei vielä 15-vuodenkaan jälkeen ei ole tullut yhtään autoa johon ei olisi saatu virheetöntä=tehdastoleranssien sisällä olevaa täydellistä suuntaustodistusta, eikä tule.
Comment
-
-
Edellinen "kannanotto" on hyvä ja selvästi osui. Se mikä itseäni kuitenkin hieman kummastuttaa, on tuo asenne ko.aiheeseen. En ole varma, mutta ikäänkuin sillä nyt ei tuntuisi olevan kovinkaan suurta merkitystä mihin suuntaan ne pyörät bimmerin kyseenollessa sojottaa? Jos näin kerran on, niin ihan suottahan tässä lässytän jos jengille kerran kelpaa millit ja metrimitat kuin Venäjällä ikään. Tosin tällä Suomalaisella köröttelyllä pärjää tälläkin metodilla, joten ei silti. Eteläpuolen kaveritkin ajaa kuitenkin oikeasti sen verran kovaa että sillä tuntuu tuo suuntausfilosofia olevan jokaisen "tuunarin" hallussa ja ihan jokapäiväistä peruskauraa alustasäädöissä/virittelyssä, Saksasta tai muista automaista nyt puhumattakaan. Täällä susirajalla ihmetellään että littyykö alustageometriaan jotain muutakin kuin etupään auraus ja Venäläiseen tapaan: mitä sitä säätämään kun mitään ei ole rikki??? Aika aitoa "thyyninki" asennetta vai mitä...
Comment
-
-
Originally posted by HemiEi herran tähden...nyt puhutaan NIIN eri asioista että rautalanka kerta kaikkiaan loppui... Jos asiat menee noin vaikeiksi niin ehkä tosiaan e30:stä säädellään vain metrimitalla millimetrein aurausta ja vain etupäästä, kuten aihe alunalkaen oli. Niinhän se oli muutenkin että toiset säätää ja toiset ei.......
Paljonko se nyt maksaa jos sinä säädät KAIKKI kulmat, niin kun lupasit kaikille halukkaille tehdä? Kysyn vaan taas ihan pelkästä mielenkiinnosta, vaikka en ole autoani kenellekään säädettäväksi viemässäkään..“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Omat kaikki nykyiset(viimeiset 5-vuotta) säädätykset teetän beisbarthin laitteistolla Suomen Euromasterilla. Tuo 60e on lähtöhinta jolla laitteet kiinnitetään ja täydellinen mittaus suoritetaan. Homma kestää n.tunnin ja siitä saat täydellisen laitteiston tulostaman mittaustodistuksen jossa vierekkäin on tehtaan antama ohjearvo ja autostasi mitattu vastaava arvo. 60e:n Hintaan kuuluu etupään aurauksen säätö ja/tai jokin muu pikkusäätö joka tuon noin tunnin sisään mahtuu. Tästä eteenpäin mikäli säätötarvetta vielä on ja asiakas lisäsäätöä haluaa, hommaa tehdään normaalilla tuntiveloituksella. 60e:llä saat siis todistuksen jolla saat TIEDON ajamasi auton alustageometrian toimivuudesta. Eli mitä on rikki ja mitä ei, sekä mikä vaatii mitäkin jne. Kun hintaa vertaa esim.BMW:n vikadiagnostiikan lukuun pahimmillaan(80e), on mielestäni saatu informaation määrä
ja tehty työ hieman paremmin kustannusvastaavaa. Se kun on niin että kaikki mitä autossa on sisällä, liikkuu niiden neljän pyörän päällä jotka koriin on kiinnitetty...hyvin tai huonosti. Täälläkin lätistään jostain renkaiden testiominaisuuksista=nyansseista samalla kun alustageometria on yhtäkuin metrimitta? No, joka tapauksessa euromasterilla vaihdetaan ihan mitä vain ja vaikka koko auton alusta, mutta heidän normaalilla tuntiveloituksella. Yleensä tuolla 60e:llä päästään kuitenkin jo aika pitkälle, mutta käytönnössä n.100e:llä saadaan vanhempikin kiesi jo aika lähelle niitä alustaominaisuuksia mihin tehdas on auton suunniteltu. Vanhempaa kiesiä ei välttämättä edes kannata lähteä "tärimään" 100% tehdasarvoihin toleranssien ollessa kuitenkin äärettömän ahtaat. Kokenut säätäjä kyllä tietää koska alusta on siinä iskussa että se pelittää niin kuin pitääkin vaikka ihan kaikessa ei toleransseissa ei oltaisikkaan. Jos arvot ovat niin perseelään että se vaatii osien vaihtamista, ei hommaa kannata teettää euromasterilla jos homma onnistuu itseltäkin. Laitteet irti, romikselle ja uudet osat alle. Uudelleen mittaus ja homma ok. Yleensä he eivät velota kahta 60e:tä tässä tapauksessa, vaan laskussa näkyy pieni kompensaatio. Hommaa ja sen onnistumista kannattaa tiedustella etukäteen paikan päällä ja vain siltä joka säätöä ko.puljussa tekee. Jokaimen euromaster on tässä suhteessa tasan niin hyvä/pystyvä kuin se ukko joka kätensä ko.firmassa tahrii. Jos vastaus on että VAIN aurausta voidaan säätää, vaihda liikettä.
Comment
-
-
Kuten varmasti huomasit, tuli tuo vain aurausta voidaan säätää vastaus juuri mainitsemastasi euromaster liikkeestä.. Mutta eipä se kyllä yllättänyt, että pitää kysyä muualta, jos(KUN) sieltä ei tule samanlaista vastausta kuin sinulta. Kaikki ovat kuitenkin varmasti ymmärtäneet nyt mitä e30:ssä säädetään vain pelkällä säätötyöllä ja mitä sitten voi säätää, jos aletaan vaihtamaan osia..
Ja joitakin voi vähän johtaa harhaan väite, että nelipyöräSUUNTAUS maksaa n.40-60 euroa ja kaikkia kulmia voi säätää.. Kun todellisuudessa kyse on nelipyöräMITTAUKSESTA..“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Juuri tänään käytin ojanpohjalla käyneen -99 farkku GT Mondeon nelipyöräsuuntauksessa, johon AKE:lta vaadittiin täydelliset/virheettömät tehdasarvot. Kaikkia neljää kulmaa hieman hienosäädettiin ja ohjaus keskitettiin. Hinta oli 60e.
Vingutuksiin tms.ei tosin tarvinnut turvautua joten homma saatiin paperille ja tehdasarvoihin muutamia kiinnityspisteitä avaamalla ja hyödyntämällä kiinnitysten luonnollisia välyksiä. Taka-auraus ja camber löytyi kohdalleen auton omalla säätöpultilla. Nelipyöräsuuntauksia tekevät myös nykyisin kaikki merkkihuollot ja suuri osa "pikkupajoistakin". Jos sillä suunnalla euromaster kieltäytyy säädöstä, onnistuu se sitten jossain "autokorjaamossa".
Comment
-
-
Seuraavat asiat mitattiin tässä ns.perusmittauksessa asteina ja minuutteina, joita verrataan laitteiston antamiin automallikohtaisiin tehtaan vakioarvoihin:
Taka-akseli:
- Camber vasen+oikea
- Auraus vasen+oikea
- Auraus yhteensä
- Geometrisen kulkusuunnan poikkeama
Etuakseli:
- Caster vasen+oikea
- K.P.I (Kingpin inclination) vasen+oikea
- Kaartoharitus
- Camber vasen+oikea
- Auraus vasen+oikea
- Auraus yhteensä
- Setback
- Kokonaiskääntymä vasemmalle vasen+oikea
- Kokonaiskääntymä oikealle vasen+oikea
Kaikkia em.mittauksia tehdää kaksi, eli ennen ja jälkeen säätöjen.
Äkkiä laskien perusmittauksessa saadaan 22kpl muuttuvaa ja säädettävää mitta/aste-arvoa.
Tämä on vasta perusmittaus joka toki riittää normaaliin katuautoon jossa ei huomioida kiihdytyksen, jarrutuksen,joustoliikkeiden tms. geometriaa muuttavia momentteja.
Comment
-
-
Originally posted by HemiJuuri tänään käytin ojanpohjalla käyneen -99 farkku GT Mondeon nelipyöräsuuntauksessa, johon AKE:lta vaadittiin täydelliset/virheettömät tehdasarvot. Kaikkia neljää kulmaa hieman hienosäädettiin ja ohjaus keskitettiin. Hinta oli 60e.
Vingutuksiin tms.ei tosin tarvinnut turvautua joten homma saatiin paperille ja tehdasarvoihin muutamia kiinnityspisteitä avaamalla ja hyödyntämällä kiinnitysten luonnollisia välyksiä. Taka-auraus ja camber löytyi kohdalleen auton omalla säätöpultilla. Nelipyöräsuuntauksia tekevät myös nykyisin kaikki merkkihuollot ja suuri osa "pikkupajoistakin". Jos sillä suunnalla euromaster kieltäytyy säädöstä, onnistuu se sitten jossain "autokorjaamossa".“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Originally posted by HemiSeuraavat asiat mitattiin tässä ns.perusmittauksessa asteina ja minuutteina, joita verrataan laitteiston antamiin automallikohtaisiin tehtaan vakioarvoihin:
Taka-akseli:
- Camber vasen+oikea
- Auraus vasen+oikea
- Auraus yhteensä
- Geometrisen kulkusuunnan poikkeama
Etuakseli:
- Caster vasen+oikea
- K.P.I (Kingpin inclination) vasen+oikea
- Kaartoharitus
- Camber vasen+oikea
- Auraus vasen+oikea
- Auraus yhteensä
- Seatback
- Kokonaiskääntymä vasemmalle vasen+oikea
- Kokonaiskääntymä oikealle vasen+oikea
Kaikkia em.mittauksia tehdää kaksi, eli ennen ja jälkeen säätöjen.
Äkkiä laskien perusmittauksessa saadaan 22kpl muuttuvaa ja säädettävää mitta/aste-arvoa.
Tämä on vasta perusmittaus joka toki riittää normaaliin katuautoon jossa ei huomioida kiihdytyksen, jarrutuksen,joustoliikkeiden tms. geometriaa muuttavia momentteja.
Niin ja se on muuten setback, eikä seatback.. :wink:“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
Comment