Tarkoitin kantta, siksi lainasin sen kohdan. Boxista en sanonut mitään
Kannen teki Järvisen Matti Kaivokselassa ja mulla on vielä jonkinmoisia kuvia olemassa kannesta ennen ja jälkeen porttauksen (huonohkoja).
Olisin halunnut siihen vielä läppärungot kuten Hartge H27 SP mallissa mutta se oli liian kallis osa mulle (silloin n 15.000mk). Uskoisin että tänäpäivänä esim Harinen pystyy samantasoiseen Motronicin säätötyöhön ja olisi hauska tehdä 2,8L vapari läppärungoilla. Ongelmana on vaan hinta, paljon paremman tuloksen saa kun ottaa 3.5L kamiinan ja pulttaa siihen läppärungot + muuta kivaa.
Kaverilla on E30 323i johon hommasin sille Hartge H5 SP moottorin eli 254hv takomäntäkone, 292° nokka jne kivaa. Siihen vielä läppärungot niin hyvä tulis. Kulkee se tosin jo nyt mukavasti ja painaa paljon vähemmän kun S38 moottori. Autossa oli saksasta tuotaessa valmiina 2.8L M30 kone otteeseen merkittynäkin eli meni sellasenaan suomeen myös 2.8L.
Hartgen peltisarja ei valitettaasti mahtunu E30 konehuoneeseen eli se on toistaiseksi valusarjoilla.
Mulla seisoo tossa pihalla edelleen toi 335i farkku, tosin se on vakio 218hv koneella.
Joo.. Tän aamun tarkkaavaisuus on vaan ollut sitä luokkaa, ettei olisi ollut ihme vaikka siitä boksista olisi jo aiemmin lukenutkin.. Taitaa joka tapauksessa olla toi vapari koneen rakentaminen vieläkin lopulta aina liian kallista.. :roll:
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Taitaa joka tapauksessa olla toi vapari koneen rakentaminen vieläkin lopulta aina liian kallista.. :roll:
Riippuu ihan siitä minkälaista tehoa koneelta haluaa. Saahan mutkalla kovia tehoja ja paperivääntöjä mutta teho ja vääntökäyrän luonne on aika epämukava. Tehoa on vaikea saada tiehen jos se tulee liian rajusti kerralla, kaasuun vastaaminen on aina viiveen takana jne. Jos ei ajeta tosissaan esim radalla kierrosaikoja vaan halutaan pelkästään kiihdytellä suoraan jne niin eihän turbon teho/hintasuhdetta millään voita.
Vapari taasen tuo paljon ajettavampaa tehoa jota pystyy helpommin hyödyntämään myös vähemmän kokenut kuski.
Sanoisin että 325i turbo contra 335i vapari on kyllä kustannuksissaan aika lailla samalla viivalla kun huomioidaan kaikki tekijät. Tehoissa toki puhaltimet pyyhkii kaukana edellä (olisi mukava kuulla millaisia tehoja kenelläkin on 325i Turboissaan oikeasti mitattuina ? ) mutta 335i vääntö on todella miellyttävää vaikkei se yläkierroksilla enään jaksakaan mennä.
On mukavaa huiskia menemään poikittain 1500k/min kellossa Jo mun 2.7L oli erittäin vinkeä laite sateella - suurinta hupia oli työntää Kehä 1 menemään suoraa tietä n 80-120kmh ja kylki edellä vaihtaen sitä välillä puolelta toiselle. Turbon teho on niin vaikeasti annosteltavissa että itselläni tuskin ainakaan riittäisi taito pitää se lapasessa tuollaisessa leikissä. Vaparilla se on paljon helpompaa.
Makuasioitahan nämä siis ovat eikä tässä ole mielestäni kyse siitä kumpi on parempi. Molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja omalla osa-alueellaan ja molemmilla on myös heikkoutensa. Pääasia että itse tykkää omasta valinnastaan
Minä olen vaparin kannattaja em. syistä mutta ymmärrän myös mikä turboissa viehättää. Meneehän ne varsinkin motarilla ihan omia menojaan
Jos jotain ahtamista pitäisi ajatella niin sitten kompressori. Ei viivettä, paljon pienempi terminen kuormitus mutta huono hyötysuhde ja kallis.
Itse lähden siitä että ensin mahdollisimman tehokas vakiokone pellin alle ja jos se ei riitä niin sitten pitää miettiä virityksiä.
Auto kävi saksassa penkissä koko lastuvirityksen Äidin luona (Bernd Holtzer, Köln) joka sääti autoa 3 päivää..... jotain dokumenttia....lappua....tehoista.. :roll:
Taitaa joka tapauksessa olla toi vapari koneen rakentaminen vieläkin lopulta aina liian kallista.. :roll:
Riippuu ihan siitä minkälaista tehoa koneelta haluaa. Saahan mutkalla kovia tehoja ja paperivääntöjä mutta teho ja vääntökäyrän luonne on aika epämukava. Tehoa on vaikea saada tiehen jos se tulee liian rajusti kerralla, kaasuun vastaaminen on aina viiveen takana jne. Jos ei ajeta tosissaan esim radalla kierrosaikoja vaan halutaan pelkästään kiihdytellä suoraan jne niin eihän turbon teho/hintasuhdetta millään voita.
Vapari taasen tuo paljon ajettavampaa tehoa jota pystyy helpommin hyödyntämään myös vähemmän kokenut kuski.
Sanoisin että 325i turbo contra 335i vapari on kyllä kustannuksissaan aika lailla samalla viivalla kun huomioidaan kaikki tekijät. Tehoissa toki puhaltimet pyyhkii kaukana edellä (olisi mukava kuulla millaisia tehoja kenelläkin on 325i Turboissaan oikeasti mitattuina ? ) mutta 335i vääntö on todella miellyttävää vaikkei se yläkierroksilla enään jaksakaan mennä.
On mukavaa huiskia menemään poikittain 1500k/min kellossa Jo mun 2.7L oli erittäin vinkeä laite sateella - suurinta hupia oli työntää Kehä 1 menemään suoraa tietä n 80-120kmh ja kylki edellä vaihtaen sitä välillä puolelta toiselle. Turbon teho on niin vaikeasti annosteltavissa että itselläni tuskin ainakaan riittäisi taito pitää se lapasessa tuollaisessa leikissä. Vaparilla se on paljon helpompaa.
Makuasioitahan nämä siis ovat eikä tässä ole mielestäni kyse siitä kumpi on parempi. Molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja omalla osa-alueellaan ja molemmilla on myös heikkoutensa. Pääasia että itse tykkää omasta valinnastaan
Minä olen vaparin kannattaja em. syistä mutta ymmärrän myös mikä turboissa viehättää. Meneehän ne varsinkin motarilla ihan omia menojaan
Jos jotain ahtamista pitäisi ajatella niin sitten kompressori. Ei viivettä, paljon pienempi terminen kuormitus mutta huono hyötysuhde ja kallis.
Itse lähden siitä että ensin mahdollisimman tehokas vakiokone pellin alle ja jos se ei riitä niin sitten pitää miettiä virityksiä.
Joo, ei ole tarkoitus(taas ) alkaa siihen keskusteluun, että kumpi on parempi, varsinkin kun kumpikaan ei ole ilmaista.. Olishan se kiva rakentaa ihan tosta m20:stäkin tehokas kone, mutta rahaa se tosiaan tuntuisi syövän aika tuhottomasti.. :roll:
Auto kävi saksassa penkissä koko lastuvirityksen Äidin luona (Bernd Holtzer, Köln) joka sääti autoa 3 päivää..... jotain dokumenttia....lappua....tehoista.. :roll:
Kuten varmaan huomasit niin siitä on jo yli 10v aikaa. Tehokäyrää mulla ei ole enään tallessa kun annoin sen auton myydessäni mukaan.
Uskotko sinä sanomaani vai et on mulle aika yhdentekevää.
Kuten varmaan huomasit niin siitä on jo yli 10v aikaa. Tehokäyrää mulla ei ole enään tallessa kun annoin sen auton myydessäni mukaan.
En ymmärrä mikä tollasissa tehoissa on muka niin mahdotonta, että aina pitää epäillä.. Ei m20 voi oikeasti olla maailman huonoin kone vaparina viritettäväks.. :roll:
En ymmärrä mikä tollasissa tehoissa on muka niin mahdotonta, että aina pitää epäillä.. Ei m20 voi oikeasti olla maailman huonoin kone vaparina viritettäväks.. :roll:
Kerrankin puhutaan asiaa m20 koneista!
sigpic
Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04
en minä mitään epäilekkään mut uteliaisuuttani vaan....kun itsellä on vastaava projekti....ihan ok et on saatu noinkin tehokas...vai onko maanatai yleinen herne päivä :wink:
Mulla seisoo tossa pihalla edelleen toi 335i farkku, tosin se on vakio 218hv koneella.
Tossa olisi tosiaan mahtava kone ja itse
ajattelin muutenkin seuraavaksi autoksi,
sitten joskus E30 Farkkua...
tässä autossa ainut miinus on automaatti vaihteet :?
Jep. Kyllä turbomoottorinen auto on aina hankalampi ajaa kuin suurempi tilavuuksinen vapari. Tosin turbomoottorinkin voi rakentaa niin, ettei käytännössä suurta viivettä ole eikä tule mitään "aasin potku"-efektiä.
Tässä jotain suoritusarvoja entisiltä ja nykyisiltä autoilta:
Viimeisintä ei ole vielä vartilla mitattu, mutta jotain tollasta pitäisi mennä.. nopeampaakin ehkä, jos hyvin sattuu..
Just rakentelen E30 cabriolettiin 3.5 moottoria. Lähinnä mukavuus syistä aloin projektiin. 2.5:n onneton alavääntö alkoi sapettamaan kesällä.. 3.5 tarjoaa moottorina just sitä mitä haen. Reilusti alavääntöä ja luotettava moottori "kohtuu kulutuksella". Mitää ohjusta tuosta ei ole tarkoitus tehdä vaan lähinnä mukava käyttöauto. Jos ohjusta tarvii niin sitte haetaan projektilinttaan kilpiin voimaa hetkeksi :lol:
Comment