Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ABS järjestelmän nykyaikaistaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • os951
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 447
    • Kerava

    E30 ABS järjestelmän nykyaikaistaminen

    Olemme tutkineet mahdollisuuksia nykyaikaistaa ABS järjestelmää poikani toisen merkkisessä projektiautossa. Kyseessä on 944 Turbo Porsche, joka oli uutena tilattu ilman ABS järjestelmää.
    Meillä on nyt kasassa kaikki tarvittavat osat, jolla auton alkuperäistyyppinen ABS järjestelmä saadaan asennettua.

    Sattumalta tuttu kaveri maailmalla halusi alunperin ei ABS järjestelmää omanneeseen 944 Turbo kilpuriinsa ABS jarrut. Ratakäytössä 80-luvun ABS on aika syvältä, joten hän alkoi tutkimaan mahdollisuuksia asentaa autoon uudempi järjestelmä.

    Järjestelmä on toteutettu Bosch 5.3 systeemillä, joka tuli markkinoille '90-luvun lopulla ja oli tuotannossa vielä n. 2005, eli systeemi uudistui parilla kymmenellä vuodella. Kaveri kertoi, että rikkoi heti kotiradallaan vanhan rataennätyksensä melkein kahdella sekunnilla. Jarrutuksen voi jättää huomattavasti myöhäisemmäksi.Lisäksi uudenaikaisempi ABS systeemi toimii huomattavasti nopeammin ja tarkemmin kuin Wanhan koulukunnan systeemi.

    Miten homma sitten toteutettiin? Tärkein yksittäinen komponentti oli tässä tapauksessa Porsche Boxster ABS pumppu. Bosch 5.3 systeemissä myös "aivot" on integroitu pumpun yhteyteen. Tarvittava pumppu on mallia "perus", eli siinä ei saa olla mitään TCS ym. toimintoja. Tämmöisen pumpun tunnistaa helpoiten johtosarjan liittimestä, jossa saa olla pinnejä vain kahdessa rivissä.Toisessa rivissä on lisäksi neljä isompaa liitintä. Liitin näyttää tältä:



    Päädyimme myös Boxster pumppuun, koska Bosch 5.3 ei ole vielä ohjelmoitavissa OBD portin kautta, kuten vielä uudemmat pumput. Boxster on painojakaumaltaan hyvin lähellä 944 Turbo mallia.

    Bosch 5.3 hyödyntää pumpulle pääsylinteriltä tulevissa putkissa halkaisijaltaan suurempaa liitintä kuin Wanhan koulukunnan systeemit. Tarvikeliikkeistä saa nippoja, jolla ohuemman putken saa liitettyä suuremman liittimen vaativaan reikään.Nipat kuvassa



    Meille on tulossa kaverin tekemä johtosarja, jolla homma onnistuu suhteellisen helposti. Tässä johtosarjassa on myös OBD-portti, joten 80-lukuinen auto tulee OBD autoksi jarrujärjestelmän osalta.Tarvittaessa virhekoodit saa kuitattua OBD testerillä, joita on nykyisin saatavilla 40-50€ hintaan.

    Vanhoihin ABS järjestelmiin verrattuna Bosch 5.3 on suhteellisen kompaktin kokoinen. Tässä malliksi istutuspoikani 944 turbon akkukoteloon, jonne todennäköisesti tulemme pumpun sijoittamaan akun siirtyessä taakse.



    Parasta tässä projektissa on se, että kaikki vanhan ABS järjestelmän anturit ja kehät toimivat uudemman pumpun kanssa ongelmitta.

    Porsche 944 Turbo hyödyntää käytännössä samoja ABS antureita kuin E30 mallitkin. Myös kehien hammasmäärä on identtinen.
    Minulla onkin tarkoitus kloonata johtosarja ja asentaa vastaava systeemi omaan E30 projektiin jossain vaiheessa. Täytyy vain löytää sopiva elintenluovuttaja auto, joka olisi painoltaan kutakuinkin samaa luokkaa kuin E30.

    Kyseistä ABS systeemiä on käytetty mm. Opel Astra/Zafira, Renault Scenic/Laguna etc. etc, joten sopivia pumppuja on kyllä saatavilla edulliseen hintaan.
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Ihan mielenkiinnosta kyselen, että entäpä jos kehän hammasmäärä ei täsmää, niin eikai se pumpun ohjaus sen päälle ymmärrä? Kuvittelee vaan, että ajetaan hiljempaa/nopeampaa kun eri määrä hampaita ohittaa anturin kuin alkuperäisessä autossa vastaavassa nopeudessa?
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • os951
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 447
      • Kerava

      #3
      Käytännössä hampaiden lukumäärä poikkeamat eivät vaikuta. Esimerkiksi Boxster vs. 944 Turbo kehissä on eri hammasmäärät.

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Hjuvin mielenkiintoista.

        EDIT:

        Originally posted by os951 View Post
        Kyseistä ABS systeemiä on käytetty mm. Opel Astra/Zafira, Renault Scenic/Laguna etc. etc, joten sopivia pumppuja on kyllä saatavilla edulliseen hintaan.
        Mitenkähän toimii esim. tuo Astran ohjelmisto, kun Opelissa ei ole kehiä ja antureita vaan yhdysrakenteiset osat pyöränlaakerissa?
        Last edited by Rocla; 09-03-2012, 19:40.
        Olli.

        Comment

        • pazq
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 3165
          • 47200

          #5
          On se vaan hienoa että täällä meillä foorumilla on juurikin näitä ketkä jaksaa miettiä näitä asioita ja ENNENKAIKKEA toteuttaa ja tuoda ilmi asioita muillekin, eikä vain myhäillä ja sanoa että koittakaa keksiä kuulkaas itse.

          Comment

          • os951
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 447
            • Kerava

            #6
            Mitenkähän toimii esim. tuo Astran ohjelmisto, kun Opelissa ei ole kehiä ja antureita vaan yhdysrakenteiset osat pyöränlaakerissa?
            Todennäköisesti paketista tulee kuitenkin samanlaista signaalia. Täytyy tsekata tarkemmin Opel/Bosch manuaalia.

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by os951 View Post
              Todennäköisesti paketista tulee kuitenkin samanlaista signaalia. Täytyy tsekata tarkemmin Opel/Bosch manuaalia.
              Mahdollisesti varaston kätköistä löytyisi rikkinäinen ABS paketti ja semmoinen napakin, tosin se voi olla uudempikin.

              Osaatko sanoa että jos kytken pöydällä olevaan ohjainlaitteeseen herätevirran, jatkuvan virran, maan ja k-linjan niin joko silloin saan testerillä yhteyden purkkiin? Kytkisi yhteen kanavaan Opelin navan ja toiseen BMW:n tolpan niin näkisi jo että tajuaako se niiden päälle.
              Last edited by Rocla; 10-03-2012, 08:41.
              Olli.

              Comment

              • os951
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 447
                • Kerava

                #8
                Noin se käytännössä menee, pitäisi toimia kuvaamallasi tavalla.

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by os951 View Post
                  Noin se käytännössä menee, pitäisi toimia kuvaamallasi tavalla.
                  Mikähän tuo ois helppo softa tuohon tarkoitukseen ja saisi mieluiten toimia samoilla johdoilla kuin tuo Inpakin?
                  Olli.

                  Comment

                  • os951
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 447
                    • Kerava

                    #10
                    Käytännössä mikä tahansa softa automerkistä riippumatta, kunhan ABS järjestelmä on Bosch 5.3

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by os951 View Post
                      Käytännössä mikä tahansa softa automerkistä riippumatta, kunhan ABS järjestelmä on Bosch 5.3
                      Op-com tarvitseisi oman multiplekserin ja missään BMW:ssä ei taida olla ilman TC:tä olevaa.

                      Eli VAG COM taitaa olla se valinta jos läppärillä tutkailee, jossain passatissa kai tuota näytti käytetyn.

                      Käytössä on useitakin merkkitestereitä joista tuo löytyisi, mutta haluaisi kotona testailla.
                      Olli.

                      Comment

                      • os951
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 447
                        • Kerava

                        #12
                        Vag Com toiminee OK tässä tarkoituksessa. Ajattelin itse testata Porsche Piwistä vastaavalla Durametric softalla. Vag Com löytyy myös, joten sekin tulee kysymykseen.

                        Comment

                        • os951
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 447
                          • Kerava

                          #13
                          Osaako kukaan sanoa kuinka monta hammasta on anturikehissä E30 ABS-järjestelmässä ?
                          Omat Bosch 5.3 konversiot alkavat konkretisoitua enemmän. Nyt on hankittuna 10 metriä ATE:n tumman vihreää oem tyylistä putkea taivutettavaksi poikani 944 Turbo projektiin.

                          Last edited by os951; 04-07-2014, 22:23.

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #14
                            Originally posted by os951 View Post
                            Osaako kukaan sanoa kuinka monta hammasta on anurikehissä E30 ABS-järjestelmässä ?
                            48-hammasta.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • os951
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 447
                              • Kerava

                              #15
                              Mielenkiintoista, että Bosch teki niinkin montaa eri versiota. Esim 944 Porschen ABS pumppu & tietsikka ovat ulkoisesti identtiset E30 vastaavien kanssa. Porsche versiossa kehällä on 45-hammasta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎