Olemme tutkineet mahdollisuuksia nykyaikaistaa ABS järjestelmää poikani toisen merkkisessä projektiautossa. Kyseessä on 944 Turbo Porsche, joka oli uutena tilattu ilman ABS järjestelmää.
Meillä on nyt kasassa kaikki tarvittavat osat, jolla auton alkuperäistyyppinen ABS järjestelmä saadaan asennettua.
Sattumalta tuttu kaveri maailmalla halusi alunperin ei ABS järjestelmää omanneeseen 944 Turbo kilpuriinsa ABS jarrut. Ratakäytössä 80-luvun ABS on aika syvältä, joten hän alkoi tutkimaan mahdollisuuksia asentaa autoon uudempi järjestelmä.
Järjestelmä on toteutettu Bosch 5.3 systeemillä, joka tuli markkinoille '90-luvun lopulla ja oli tuotannossa vielä n. 2005, eli systeemi uudistui parilla kymmenellä vuodella. Kaveri kertoi, että rikkoi heti kotiradallaan vanhan rataennätyksensä melkein kahdella sekunnilla. Jarrutuksen voi jättää huomattavasti myöhäisemmäksi.Lisäksi uudenaikaisempi ABS systeemi toimii huomattavasti nopeammin ja tarkemmin kuin Wanhan koulukunnan systeemi.
Miten homma sitten toteutettiin? Tärkein yksittäinen komponentti oli tässä tapauksessa Porsche Boxster ABS pumppu. Bosch 5.3 systeemissä myös "aivot" on integroitu pumpun yhteyteen. Tarvittava pumppu on mallia "perus", eli siinä ei saa olla mitään TCS ym. toimintoja. Tämmöisen pumpun tunnistaa helpoiten johtosarjan liittimestä, jossa saa olla pinnejä vain kahdessa rivissä.Toisessa rivissä on lisäksi neljä isompaa liitintä. Liitin näyttää tältä:
Päädyimme myös Boxster pumppuun, koska Bosch 5.3 ei ole vielä ohjelmoitavissa OBD portin kautta, kuten vielä uudemmat pumput. Boxster on painojakaumaltaan hyvin lähellä 944 Turbo mallia.
Bosch 5.3 hyödyntää pumpulle pääsylinteriltä tulevissa putkissa halkaisijaltaan suurempaa liitintä kuin Wanhan koulukunnan systeemit. Tarvikeliikkeistä saa nippoja, jolla ohuemman putken saa liitettyä suuremman liittimen vaativaan reikään.Nipat kuvassa
Meille on tulossa kaverin tekemä johtosarja, jolla homma onnistuu suhteellisen helposti. Tässä johtosarjassa on myös OBD-portti, joten 80-lukuinen auto tulee OBD autoksi jarrujärjestelmän osalta.Tarvittaessa virhekoodit saa kuitattua OBD testerillä, joita on nykyisin saatavilla 40-50€ hintaan.
Vanhoihin ABS järjestelmiin verrattuna Bosch 5.3 on suhteellisen kompaktin kokoinen. Tässä malliksi istutuspoikani 944 turbon akkukoteloon, jonne todennäköisesti tulemme pumpun sijoittamaan akun siirtyessä taakse.
Parasta tässä projektissa on se, että kaikki vanhan ABS järjestelmän anturit ja kehät toimivat uudemman pumpun kanssa ongelmitta.
Porsche 944 Turbo hyödyntää käytännössä samoja ABS antureita kuin E30 mallitkin. Myös kehien hammasmäärä on identtinen.
Minulla onkin tarkoitus kloonata johtosarja ja asentaa vastaava systeemi omaan E30 projektiin jossain vaiheessa. Täytyy vain löytää sopiva elintenluovuttaja auto, joka olisi painoltaan kutakuinkin samaa luokkaa kuin E30.
Kyseistä ABS systeemiä on käytetty mm. Opel Astra/Zafira, Renault Scenic/Laguna etc. etc, joten sopivia pumppuja on kyllä saatavilla edulliseen hintaan.
Meillä on nyt kasassa kaikki tarvittavat osat, jolla auton alkuperäistyyppinen ABS järjestelmä saadaan asennettua.
Sattumalta tuttu kaveri maailmalla halusi alunperin ei ABS järjestelmää omanneeseen 944 Turbo kilpuriinsa ABS jarrut. Ratakäytössä 80-luvun ABS on aika syvältä, joten hän alkoi tutkimaan mahdollisuuksia asentaa autoon uudempi järjestelmä.
Järjestelmä on toteutettu Bosch 5.3 systeemillä, joka tuli markkinoille '90-luvun lopulla ja oli tuotannossa vielä n. 2005, eli systeemi uudistui parilla kymmenellä vuodella. Kaveri kertoi, että rikkoi heti kotiradallaan vanhan rataennätyksensä melkein kahdella sekunnilla. Jarrutuksen voi jättää huomattavasti myöhäisemmäksi.Lisäksi uudenaikaisempi ABS systeemi toimii huomattavasti nopeammin ja tarkemmin kuin Wanhan koulukunnan systeemi.
Miten homma sitten toteutettiin? Tärkein yksittäinen komponentti oli tässä tapauksessa Porsche Boxster ABS pumppu. Bosch 5.3 systeemissä myös "aivot" on integroitu pumpun yhteyteen. Tarvittava pumppu on mallia "perus", eli siinä ei saa olla mitään TCS ym. toimintoja. Tämmöisen pumpun tunnistaa helpoiten johtosarjan liittimestä, jossa saa olla pinnejä vain kahdessa rivissä.Toisessa rivissä on lisäksi neljä isompaa liitintä. Liitin näyttää tältä:
Päädyimme myös Boxster pumppuun, koska Bosch 5.3 ei ole vielä ohjelmoitavissa OBD portin kautta, kuten vielä uudemmat pumput. Boxster on painojakaumaltaan hyvin lähellä 944 Turbo mallia.
Bosch 5.3 hyödyntää pumpulle pääsylinteriltä tulevissa putkissa halkaisijaltaan suurempaa liitintä kuin Wanhan koulukunnan systeemit. Tarvikeliikkeistä saa nippoja, jolla ohuemman putken saa liitettyä suuremman liittimen vaativaan reikään.Nipat kuvassa
Meille on tulossa kaverin tekemä johtosarja, jolla homma onnistuu suhteellisen helposti. Tässä johtosarjassa on myös OBD-portti, joten 80-lukuinen auto tulee OBD autoksi jarrujärjestelmän osalta.Tarvittaessa virhekoodit saa kuitattua OBD testerillä, joita on nykyisin saatavilla 40-50€ hintaan.
Vanhoihin ABS järjestelmiin verrattuna Bosch 5.3 on suhteellisen kompaktin kokoinen. Tässä malliksi istutuspoikani 944 turbon akkukoteloon, jonne todennäköisesti tulemme pumpun sijoittamaan akun siirtyessä taakse.
Parasta tässä projektissa on se, että kaikki vanhan ABS järjestelmän anturit ja kehät toimivat uudemman pumpun kanssa ongelmitta.
Porsche 944 Turbo hyödyntää käytännössä samoja ABS antureita kuin E30 mallitkin. Myös kehien hammasmäärä on identtinen.
Minulla onkin tarkoitus kloonata johtosarja ja asentaa vastaava systeemi omaan E30 projektiin jossain vaiheessa. Täytyy vain löytää sopiva elintenluovuttaja auto, joka olisi painoltaan kutakuinkin samaa luokkaa kuin E30.
Kyseistä ABS systeemiä on käytetty mm. Opel Astra/Zafira, Renault Scenic/Laguna etc. etc, joten sopivia pumppuja on kyllä saatavilla edulliseen hintaan.
Comment