Originally posted by Juhis
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 Ulina perästä
Collapse
X
-
Originally posted by bmwcruiser View PostHaku ei tuottanut toivottua vastausta, koska mulla hieman erilaiset oireet ku muilla. Eli tasakaasulla ajettaessa perästä kuuluu ulina, moottorijarrulla tai kaasua painaessa ääni lakkaa. Että onkos tuolla nyt sitten jossain väljää vai mistä tuo johtuu. Korjauksestakin saa mainita jos tietää vian. Ainii, autossa 25%-lukkoperä.
-Toni
Elikkäs mistähän nyt kannattaisi lähteä vikaa hakemaan? Takakelkan puslat on paskana ja menossa vaihtoon mutta ei kai se ulina nyt pelkästään niistä voi johtua...?
Vaihdetaanko puslien lisäksi myös laakerit...?e30 325i m-tech2 ---- e30 320i Touring ---- e30 320i -84 ---- E36 318is-92
Ex:
e30 316
e28 535i
Jos vauhti tappaa, katselet kuollutta miestä...
Comment
-
-
Elikkäs se ulina yleensä johtuu väärästä hammaskosketuksesta, kuten aiemmin jo mainittiinkin.
Väärä hammaskosketus, edellyttäen ettei ole kukaan ropeloinut perää, taas johtuu yleensä väljistä laakereista perässä.
Korjaus tapahtuu uusimalla perän laakerit ja säätämällä välykset ja hammaskosketus. Jos ulisevalla perällä on jo ajettu jonkin aikaa, on hyvin todennäköistä ettei hammaskosketusta voida säätää enää oikein, koska rattaa ovat hioutuneet pilalle, eli ulina jatkuu remontista huolimatta.
Perän "passaaminen" on yleensä kovin kallis toimenpide, sitä ei monikaan yritys osaa tehdä nykypäivänä, yleensä uusien laakerien hinnalla saa jo toimivan perän jostain.
Summasummarun, jos kaverisi tai itse et osaa tehdä tuota säätöä, kannattaa se yleensä unohtaa ja etsiä jostain ehjä perä tilalle, jos tietenkin ei kyseessä ole jokin todella hankalasti hankittava erikoisosa.
Raskaalla puolella tuo säätely on ihan arkipäivää, mahdollisesti kuormaautokorjaamosta onkin ostettavissa tietotaito perän ehjäämiseen.
E30 voimansiirto ääntelee aina jonkin verran(en ole uutena päässyt ajamaan, mutta vähän ajetuissakin yksilöissä kuuluu tietty ulina). Rikkinäiset palkinpuslat tai kovemmasta tavarasta valmistetut puslat edesauttavat äänen kulkeutumista ohjaamoon, eivät siis itsessään AIHEUTA ulinaa. Usein kannattaa tosiaan ensimmäisenä varmistaa etteivät puslat ole rikki ja sitten vasta arvioida tuleeko perän äänestä huolestua.Olli.
Comment
-
-
Mistähän mahtaa johtua kun vaihoin omaan e30 325iX touringiin talvirenkaat alle niin rupes perästä kuulumaan ulinaa?? vedossa ei kuulu mutta kun hiljennät vauhtia niin ulina vaan kovenee..:think Outo homma.. kesä vanteilla ei kuulunu mitään mutta nyt talvirenkailla kuuluu.... Onkohan perä menossa rikki vai mistä muusta tuo voi kuulua.?
Comment
-
-
Originally posted by JoSa View PostJoo en viittiny uutta alottaa kun löyty vastaavanlainen jo. Joo on kyllä tosi kumma toi ulina. ja nastarenkaat on alla bmw:n vakio aluvanteilla. tosiaan ulina on kovimmillaan kun vaikka vapaalla hidastaa risteykseen jolloin vauhtia on n. 30km/h
Tai onko siellä edes öljyä?
Olisiko kesärenkaiden ääni peittänyt ulinaa?Aprilia RSV4
Comment
-
-
En näköjään ole ainoa jolla ääntää perä.
Ilkeästi ulvoo kun nostaa kaasun, veto päällä ei äännä mitään. Öljyt on vaihdettu joten siitä ei voi ainakaan johtua.
Kai siihen on uusi perä ostettava kunhan saa vain ensin rahat siihen jostain. Ajetaan siihen asti näin. Vittumaista kyllä tuollainen ulinaOriginally posted by JubeEihän sen tyylikkäämpää ja parempaa autoa olekkaan kuin hienokuntoinen vanha kunnon w124
Comment
-
-
Ei kyllä kesärenkaat peittäneet ulinaa. koska ulina on pahimmillaan hiljaisessa vauhdissa ja kiihytyksessä häviää tai ei ainakaan hyttiin enää sitä kuule. vanteet tuskin ottaa mihinkään kiinni kun on ihan bemarin alkuperäset "korkki" vanteet.? Vajaa vuos sitten on vaihettu öljyt periin ja jakolaatikkoon. peräkin näyttää ihan kuivalta että tuskin on vuotanu kuivakskaan. On kyllä niin mystinen homma.
Comment
-
-
Mulla on ollu autossa kiinni nyt 3 perää. Kahdessa ensimmäisessä oli iha samanlainen ulina. Muistan vielä kun porukat ajoi tolla joskus vuonna 95 niin sillon jo piti 1 ja 2 vaihteella kiihdyttäessä ulinaa. Isommilla vaihteilla ei kuulunu mitää.
Nyt toinen perä on ollu keväästä asti kiinni ja sama ääni jatkui.
Tän lukollisen perän vaihdoin vain vähän aikaa sitten kiinni ja nyt äänen sävy muuttui hiukan, mutta silti ulisee.
Öljyä on aina ollut. Rupeaa itsestä tuntuun että vähä tän auton ominaisuus eikä kyse ole peristä. Tosin kaverin 316:ssa en kuullu perän ääntä, enkä myöskään yhdessä 318i m10 varaosa-autossani. Jänniä juttuja:thinkBMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
BMW 330d touring e46 -05
Ford Cortina Mk2 1600 -70
ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja
Comment
-
-
Originally posted by smpovers View PostMulla on ollu autossa kiinni nyt 3 perää. Kahdessa ensimmäisessä oli iha samanlainen ulina. Muistan vielä kun porukat ajoi tolla joskus vuonna 95 niin sillon jo piti 1 ja 2 vaihteella kiihdyttäessä ulinaa. Isommilla vaihteilla ei kuulunu mitää.
Nyt toinen perä on ollu keväästä asti kiinni ja sama ääni jatkui.
Tän lukollisen perän vaihdoin vain vähän aikaa sitten kiinni ja nyt äänen sävy muuttui hiukan, mutta silti ulisee.
Öljyä on aina ollut. Rupeaa itsestä tuntuun että vähä tän auton ominaisuus eikä kyse ole peristä. Tosin kaverin 316:ssa en kuullu perän ääntä, enkä myöskään yhdessä 318i m10 varaosa-autossani. Jänniä juttuja:think
Comment
-
-
Originally posted by Tome View PostNo jos 1 ja 2 vaihteella ulisee niin kuuluisikohan se ääni vaihdelaatikosta? Ei varmaan montaa e30 missä ei laatikko ulise pienillä vaihteilla.. (kytkinakselin laakeri väljä) Jos matkavauhdeissa tuntuu perä pitävän ääntä kannattaa katella myös kardaanin linjausta..
Vai kuvittelenko vain:thinkBMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
BMW 330d touring e46 -05
Ford Cortina Mk2 1600 -70
ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja
Comment
-
-
Originally posted by smpovers View PostMahdollista tuokin voi olla. Jotenkin vaan tuntuu että ääni kuuluu takaa... Ääni myös vaimeni kun pistin dynamattia takajalkatilaan sekä takapenkin alle..
Vai kuvittelenko vain:think
Comment
-
-
Originally posted by Tome View PostKyllä se ääni vaan sieltä laatikosta tulee... älkää nyt hyvät ihmiset vaihdelko niitä periä turhaan.
Noh viiminen perän vaihto ei ollu turha. Tuli lukko ja vähä harvempi välitys...
Ja toi yks perän vaihto oli hyvää harjoitusta
Mutta kyllä sekin on varma että pientä ääntelyä nuo 2 ensimmäistä perää piti. Autoo kun käytin ja "ajoin" ilman vetareita. niin suhteellisen kovaa ääntä kuului.. Siitä en tiedä onko sekin sitten ominaisuus.BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
BMW 330d touring e46 -05
Ford Cortina Mk2 1600 -70
ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja
Comment
-
Comment