Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Ulina perästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markov7
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 97

    #31
    Originally posted by Juhis
    onhan taka-akseliston puslat kunnossa? usein e30:ssa on huonokuntoiset apurungon isot puslat joiden välityksellä koko taka-akselisto on kiinni rungossa. eli molemmilla puolilla on yksi iso pusla jolla apurunko tulee kiinni koriin. jos nämä puslat on huonossa kunnossa johtuvat kaikki ylimääräiset äänet taka-akselistosta koriin.
    Jep.Itellä alkoi hiljainen lukkoperä pitää aika ujellusta kun korvasin takapalkki/korin puslat metallisilla ja perän takakanteen nailonipusla.
    s14 rally

    Comment

    • HELLboun
      Bimmer Rookie
      • Aug 2006
      • 73
      • nastola

      #32
      Originally posted by bmwcruiser View Post
      Haku ei tuottanut toivottua vastausta, koska mulla hieman erilaiset oireet ku muilla. Eli tasakaasulla ajettaessa perästä kuuluu ulina, moottorijarrulla tai kaasua painaessa ääni lakkaa. Että onkos tuolla nyt sitten jossain väljää vai mistä tuo johtuu. Korjauksestakin saa mainita jos tietää vian. Ainii, autossa 25%-lukkoperä.


      -Toni
      Mulla on aivan samanlainen ongelma... Perä vaihdettu ja odotin (tietysti ulinan loppumista) mutta ei...

      Elikkäs mistähän nyt kannattaisi lähteä vikaa hakemaan? Takakelkan puslat on paskana ja menossa vaihtoon mutta ei kai se ulina nyt pelkästään niistä voi johtua...?

      Vaihdetaanko puslien lisäksi myös laakerit...?
      e30 325i m-tech2 ---- e30 320i Touring ---- e30 320i -84 ---- E36 318is-92
      Ex:
      e30 316
      e28 535i
      Jos vauhti tappaa, katselet kuollutta miestä...

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #33
        Elikkäs se ulina yleensä johtuu väärästä hammaskosketuksesta, kuten aiemmin jo mainittiinkin.

        Väärä hammaskosketus, edellyttäen ettei ole kukaan ropeloinut perää, taas johtuu yleensä väljistä laakereista perässä.

        Korjaus tapahtuu uusimalla perän laakerit ja säätämällä välykset ja hammaskosketus. Jos ulisevalla perällä on jo ajettu jonkin aikaa, on hyvin todennäköistä ettei hammaskosketusta voida säätää enää oikein, koska rattaa ovat hioutuneet pilalle, eli ulina jatkuu remontista huolimatta.

        Perän "passaaminen" on yleensä kovin kallis toimenpide, sitä ei monikaan yritys osaa tehdä nykypäivänä, yleensä uusien laakerien hinnalla saa jo toimivan perän jostain.

        Summasummarun, jos kaverisi tai itse et osaa tehdä tuota säätöä, kannattaa se yleensä unohtaa ja etsiä jostain ehjä perä tilalle, jos tietenkin ei kyseessä ole jokin todella hankalasti hankittava erikoisosa.

        Raskaalla puolella tuo säätely on ihan arkipäivää, mahdollisesti kuormaautokorjaamosta onkin ostettavissa tietotaito perän ehjäämiseen.

        E30 voimansiirto ääntelee aina jonkin verran(en ole uutena päässyt ajamaan, mutta vähän ajetuissakin yksilöissä kuuluu tietty ulina). Rikkinäiset palkinpuslat tai kovemmasta tavarasta valmistetut puslat edesauttavat äänen kulkeutumista ohjaamoon, eivät siis itsessään AIHEUTA ulinaa. Usein kannattaa tosiaan ensimmäisenä varmistaa etteivät puslat ole rikki ja sitten vasta arvioida tuleeko perän äänestä huolestua.
        Olli.

        Comment

        • JoSa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 155
          • Pyhäjärvi

          #34
          Mistähän mahtaa johtua kun vaihoin omaan e30 325iX touringiin talvirenkaat alle niin rupes perästä kuulumaan ulinaa?? vedossa ei kuulu mutta kun hiljennät vauhtia niin ulina vaan kovenee..:think Outo homma.. kesä vanteilla ei kuulunu mitään mutta nyt talvirenkailla kuuluu.... Onkohan perä menossa rikki vai mistä muusta tuo voi kuulua.?

          Comment

          • bmwcruiser
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 410
            • Lappeenranta

            #35
            Onpas vanha aihe Eikös nastarenkailla (oletan että on nastarenkaat talvirenkaina) toisinaan kuulu jonkunlaista ulinaa, tien pinnasta riippuen.

            E: En kyllä tiedä miten tämä voisi liittyä siihen ettei vedossa kuulu mitään Saahan tässä aina arvailla...
            E30

            Comment

            • JoSa
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 155
              • Pyhäjärvi

              #36
              Joo en viittiny uutta alottaa kun löyty vastaavanlainen jo. Joo on kyllä tosi kumma toi ulina. ja nastarenkaat on alla bmw:n vakio aluvanteilla. tosiaan ulina on kovimmillaan kun vaikka vapaalla hidastaa risteykseen jolloin vauhtia on n. 30km/h

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5857
                • Joccis City

                #37
                Originally posted by JoSa View Post
                Joo en viittiny uutta alottaa kun löyty vastaavanlainen jo. Joo on kyllä tosi kumma toi ulina. ja nastarenkaat on alla bmw:n vakio aluvanteilla. tosiaan ulina on kovimmillaan kun vaikka vapaalla hidastaa risteykseen jolloin vauhtia on n. 30km/h
                Koska sinne on viimeksi vaihdettu öljyt?
                Tai onko siellä edes öljyä?
                Olisiko kesärenkaiden ääni peittänyt ulinaa?
                Aprilia RSV4

                Comment

                • TNT
                  BTCF Member
                  • Dec 2005
                  • 3521

                  #38
                  En näköjään ole ainoa jolla ääntää perä.
                  Ilkeästi ulvoo kun nostaa kaasun, veto päällä ei äännä mitään. Öljyt on vaihdettu joten siitä ei voi ainakaan johtua.
                  Kai siihen on uusi perä ostettava kunhan saa vain ensin rahat siihen jostain. Ajetaan siihen asti näin. Vittumaista kyllä tuollainen ulina
                  Originally posted by Jube
                  Eihän sen tyylikkäämpää ja parempaa autoa olekkaan kuin hienokuntoinen vanha kunnon w124

                  Comment

                  • JoSa
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2008
                    • 155
                    • Pyhäjärvi

                    #39
                    Ei kyllä kesärenkaat peittäneet ulinaa. koska ulina on pahimmillaan hiljaisessa vauhdissa ja kiihytyksessä häviää tai ei ainakaan hyttiin enää sitä kuule. vanteet tuskin ottaa mihinkään kiinni kun on ihan bemarin alkuperäset "korkki" vanteet.? Vajaa vuos sitten on vaihettu öljyt periin ja jakolaatikkoon. peräkin näyttää ihan kuivalta että tuskin on vuotanu kuivakskaan. On kyllä niin mystinen homma.

                    Comment

                    • JoSa
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2008
                      • 155
                      • Pyhäjärvi

                      #40
                      Niin ja eikös periaatteessa pitäis ulista tasaisessa ajossakin jos ois perä menossa? ainakin aikasempi bemari mistä oli perä lopussa niin ujelti matka-ajo vauhdissa.

                      Comment

                      • smpovers
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 2372
                        • Tammela

                        #41
                        Mulla on ollu autossa kiinni nyt 3 perää. Kahdessa ensimmäisessä oli iha samanlainen ulina. Muistan vielä kun porukat ajoi tolla joskus vuonna 95 niin sillon jo piti 1 ja 2 vaihteella kiihdyttäessä ulinaa. Isommilla vaihteilla ei kuulunu mitää.
                        Nyt toinen perä on ollu keväästä asti kiinni ja sama ääni jatkui.
                        Tän lukollisen perän vaihdoin vain vähän aikaa sitten kiinni ja nyt äänen sävy muuttui hiukan, mutta silti ulisee.
                        Öljyä on aina ollut. Rupeaa itsestä tuntuun että vähä tän auton ominaisuus eikä kyse ole peristä. Tosin kaverin 316:ssa en kuullu perän ääntä, enkä myöskään yhdessä 318i m10 varaosa-autossani. Jänniä juttuja:think
                        BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                        BMW 330d touring e46 -05
                        Ford Cortina Mk2 1600 -70
                        ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          #42
                          Originally posted by smpovers View Post
                          Mulla on ollu autossa kiinni nyt 3 perää. Kahdessa ensimmäisessä oli iha samanlainen ulina. Muistan vielä kun porukat ajoi tolla joskus vuonna 95 niin sillon jo piti 1 ja 2 vaihteella kiihdyttäessä ulinaa. Isommilla vaihteilla ei kuulunu mitää.
                          Nyt toinen perä on ollu keväästä asti kiinni ja sama ääni jatkui.
                          Tän lukollisen perän vaihdoin vain vähän aikaa sitten kiinni ja nyt äänen sävy muuttui hiukan, mutta silti ulisee.
                          Öljyä on aina ollut. Rupeaa itsestä tuntuun että vähä tän auton ominaisuus eikä kyse ole peristä. Tosin kaverin 316:ssa en kuullu perän ääntä, enkä myöskään yhdessä 318i m10 varaosa-autossani. Jänniä juttuja:think
                          No jos 1 ja 2 vaihteella ulisee niin kuuluisikohan se ääni vaihdelaatikosta? Ei varmaan montaa e30 missä ei laatikko ulise pienillä vaihteilla.. (kytkinakselin laakeri väljä) Jos matkavauhdeissa tuntuu perä pitävän ääntä kannattaa katella myös kardaanin linjausta..

                          Comment

                          • smpovers
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 2372
                            • Tammela

                            #43
                            Originally posted by Tome View Post
                            No jos 1 ja 2 vaihteella ulisee niin kuuluisikohan se ääni vaihdelaatikosta? Ei varmaan montaa e30 missä ei laatikko ulise pienillä vaihteilla.. (kytkinakselin laakeri väljä) Jos matkavauhdeissa tuntuu perä pitävän ääntä kannattaa katella myös kardaanin linjausta..
                            Mahdollista tuokin voi olla. Jotenkin vaan tuntuu että ääni kuuluu takaa... Ääni myös vaimeni kun pistin dynamattia takajalkatilaan sekä takapenkin alle..
                            Vai kuvittelenko vain:think
                            BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                            BMW 330d touring e46 -05
                            Ford Cortina Mk2 1600 -70
                            ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              #44
                              Originally posted by smpovers View Post
                              Mahdollista tuokin voi olla. Jotenkin vaan tuntuu että ääni kuuluu takaa... Ääni myös vaimeni kun pistin dynamattia takajalkatilaan sekä takapenkin alle..
                              Vai kuvittelenko vain:think
                              Kyllä se ääni vaan sieltä laatikosta tulee... älkää nyt hyvät ihmiset vaihdelko niitä periä turhaan.

                              Comment

                              • smpovers
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 2372
                                • Tammela

                                #45
                                Originally posted by Tome View Post
                                Kyllä se ääni vaan sieltä laatikosta tulee... älkää nyt hyvät ihmiset vaihdelko niitä periä turhaan.
                                Kyllä se pitää kai uskoa..
                                Noh viiminen perän vaihto ei ollu turha. Tuli lukko ja vähä harvempi välitys...
                                Ja toi yks perän vaihto oli hyvää harjoitusta

                                Mutta kyllä sekin on varma että pientä ääntelyä nuo 2 ensimmäistä perää piti. Autoo kun käytin ja "ajoin" ilman vetareita. niin suhteellisen kovaa ääntä kuului.. Siitä en tiedä onko sekin sitten ominaisuus.
                                BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                                BMW 330d touring e46 -05
                                Ford Cortina Mk2 1600 -70
                                ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎