Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325 käynnistymis problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mylläri
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 70
    • pirkanmaa

    E30 325 käynnistymis problem

    Päiviä !

    Auto siis e30 325 iA touring -93.
    Alkuperäisellä ajonestolla, pieni tikku jossa punainen ledi, ajonesto boksissa (kuskin jalkatilassa) lukee ihan bmw ja varaosa nro jne.
    Ajonesto tuntuu toimivan, kun käyttää tikkua lediä vasten, punainen valo sammuu, mittaristoon tulee valot ja auto antaa startata.

    Vika ilmeni pienen remontin jälkeen:
    Vaihdoin vesipumpun ja termostaatin, sekä tiivistin imusarjan (imi reilusti ilmaa laipan välistä).
    Remontin jälkeen, auto käynnistyi hyvin ja kävi ok tyhjäkäynnillä reilu 5min~10min. Sitten annoin kierroksia ja kaasua useamman kerran jonka jälkeen huomasi taas että imee ilmaa jostain (tosin todella vähän).

    Aloin etsiä imuvuotoa sprayn avulla, ei tuntunut löytyvän, tuntui että käynti vaan huononi ja putkesta tuli mustaa melko reilunlailla, seos siis rikkaalla. Putsasin sitten ilmamäärämittarin sekä tyhjäkäyntimoottorin ja takasin nippuun, käynti vain huononi, sittemmin hetken etsinnän jälkeen auto ei enään käynnistynytkään :think Välillä lupaa ja saattaa käydä sekuntin tai 2 mutta TODELLA huonosti. Koitin kaverin 320 ilmamäärämittarilla mutta sama homma.

    Kipinää tulee, bensaa tulee, akku on hyvä.

    Olisiko kellään ideaa mikä mahtaisi olla/voi vaikuttaa tuohon että käynti huononi ja huononi ja lopulta ei käynnisty ?

    KIITOKSIA ideoista & avusta.
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #2
    Bensapaineensäädin jumissa :think

    mittaappa bensanpaineet?
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • mylläri
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 70
      • pirkanmaa

      #3
      bensaa ainakin tulee

      tuo kylläkin kastelee tulpat kohtuunopiaa. Ja suuttimien sumu näytti ok mitä 1sylinteristä tarkastin :think

      Voisiko tuo säädin silti olla jumissa tms ?

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        #4
        Originally posted by mylläri View Post
        tuo kylläkin kastelee tulpat kohtuunopiaa. Ja suuttimien sumu näytti ok mitä 1sylinteristä tarkastin :think

        Voisiko tuo säädin silti olla jumissa tms ?
        Mittaa bensanpaine äläkä arvaile.
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • mylläri
          Bimmer Rookie
          • Dec 2010
          • 70
          • pirkanmaa

          #5
          hmm

          Apropoo. Mietin voisiko tulpat olla paskat eikä anna kipinää paineen alla, kas kas oikein

          Uusilla tulpilla käynnistyi ja kävi "kohtuullisesti".

          Tyhjäkäynti seilaa n 500-1500 väliä, välillä voi toimia jonkunaikaa normaalisti.
          Kun lähtee liikkeelle niin alhaisilla kierroksilla kaasua painettaessa tuntuu että "hyytyisi" tms ?

          Ajossa muuten toimii ok.

          Tyhjäkäyntimoottori rasvailtu ja putsattu pariin kertaan, ei juuri apua.

          Ideaa ? :think

          Comment

          • Make H.
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 1278
            • Kokkola

            #6
            Originally posted by mylläri View Post
            Apropoo. Mietin voisiko tulpat olla paskat eikä anna kipinää paineen alla, kas kas oikein

            Uusilla tulpilla käynnistyi ja kävi "kohtuullisesti".

            Tyhjäkäynti seilaa n 500-1500 väliä, välillä voi toimia jonkunaikaa normaalisti.
            Kun lähtee liikkeelle niin alhaisilla kierroksilla kaasua painettaessa tuntuu että "hyytyisi" tms ?

            Ajossa muuten toimii ok.

            Tyhjäkäyntimoottori rasvailtu ja putsattu pariin kertaan, ei juuri apua.

            Ideaa ? :think
            Bensanpaineet? Lambda?

            Comment

            • mylläri
              Bimmer Rookie
              • Dec 2010
              • 70
              • pirkanmaa

              #7
              tuli mieleen

              tänään huomasin ajossa että tasaisella kaasulla n 1000-3000 rpm tuli katkoksia ja nyki ja pätki niin pirusti, tyhjäkäynti saattoi silti olla ok ? :think

              Välillä toimii hetken moittetta ? kesällä uusin lambdan,virranjakajan kannen ja pyörijän. Mallia tarvike...

              Tulpanjohdot voisiko oireilla noin paljon ?
              ideoita ja neuvoja tulemaan

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #8
                Kun irrotit imusarjan, niin tulihan se johtoliitin imusarjan alla kunnolla kiinni?
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • mylläri
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2010
                  • 70
                  • pirkanmaa

                  #9
                  tuli

                  Kyllä, liittimet ja letkut tuli kunnolla kiinni.

                  Comment

                  • Jarsse
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1518
                    • Kymenlaakso

                    #10
                    kyllä ne tulpan johdotkin voisi noin oireilla.
                    E91 325xi vm07
                    E60 530xd vm06 stage X

                    Comment

                    • /PETE/
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 430
                      • Seutula City / Vantaa

                      #11
                      Eihän kaasuläpän asentotunnistimen liitin ja tyhjäkäyntisäätimen liitin ole vaihtanut paikkaa?
                      E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
                      EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

                      Comment

                      • mylläri
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2010
                        • 70
                        • pirkanmaa

                        #12
                        mutta

                        hmm... varmistan asian huomenna kun menen tallille. Epäilen, kun kaasuläpän asentotunnistimen piuha on muistaakseni lyhyempi kun tyhjäkäyntimoottorin. :think


                        Mitä tuossa 325 on normaalisti bensanpaineet ? mittaan ne tod.näk huomenna myös jos vain kerkiän.

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6694
                          • .......

                          #13
                          Originally posted by mylläri View Post
                          hmm... varmistan asian huomenna kun menen tallille. Epäilen, kun kaasuläpän asentotunnistimen piuha on muistaakseni lyhyempi kun tyhjäkäyntimoottorin. :think


                          Mitä tuossa 325 on normaalisti bensanpaineet ? mittaan ne tod.näk huomenna myös jos vain kerkiän.

                          3bar ilman alipainetta.
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • mylläri
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2010
                            • 70
                            • pirkanmaa

                            #14
                            Höyrymoottori käy jälleen

                            MITÄHÄN perskuletta. Se elää.


                            Huomasin ilmamäärämittarin piirilevyltä liittimen pinniin menevän ohuen metallisäikeen olevan irti (kosketti välillä pinniä; välillä ei). Lämmitin "säikeen" kiinni, kun tina ei tarttunut ? sitten käyntiin. Kävi hieman epätasaisesti eikä vastannut kaasuun täysin oikein

                            Mittasin bensanpaineet jotka olivat tyhjäkäynnillä 2,7 ja kaasulla 3,2 eli OK

                            Siispä käänsin mustaa ratasta piirilevyn vieressä/alla 2pykälää myötäpäivään = käynti huononi ja ajossa puutui kun kiihdytti.
                            Siispä korjasin seosta ja käänsin ratasta 2pykälää vastapäivään (alkuperäisestä) ja avot !

                            Käy hyvin, vastaa kaasuun ja vetoja tuntuu olevan (pitoa vaan ei näin liukkailla keleillä ole, tarvitsee säätää paremmin kun on sulat tiet).

                            Jätin tyhjäkäyntimoottorin likoomaan bensaan yöksi. huomenna testaamaan ja ajamaan koeajoa ja säätämään seosta jos tarvetta. :think


                            Kiitoksia kaikille jotka ovat vinkkejä ja neuvoja antaneet ! Katsoo mitä huominen tuo tullessaan.

                            Comment

                            • mylläri
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2010
                              • 70
                              • pirkanmaa

                              #15
                              olisiko

                              Tänään kävin koelenkillä, tyhjäkäyntiä käy hyvin, kierroksilla toimii hyvin, MUTTA kun kaasun polkaisee lähes pohjaan TAI pohjaan, jossain kohtaa kiihtyminen lakkaa kuin seinään ja kierrokset tippuu, sitten alkaa taas kiihtyä jne ? :think

                              Oma arvaus olisi kampiakselin asentoanturi, tosin kesällä sen uusin mutta se on mallia tarvike.


                              Ideaa?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎