Announcement

Collapse
No announcement yet.

Typ 168 lukkoyksiköiden erot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jyrsis
    Newbiemmer
    • Mar 2011
    • 22
    • Pöljä

    Typ 168 lukkoyksiköiden erot

    Onko E30:ssä käytetyissä typ 168 lukkoyksiköissä eroja?

    Minulla on lukkoyksikkö jossa ison hammaspyörän puoleinen laippa on normaalisti erillisten pulttien sijaan kiinnitetty samoilla pulteilla mitä iso hammaspyöräkin (M12x24). Lukkoyksikössä on merkinnät 4061004210 (= ZF:n numero), 877335 (= sarjanumero) ja S25 eli ne kuuluisat prosentit. BMWFans vakoilun tuloksena olen käsityksessä, että tätä on käytetty 324d ja 323i malleissa. Tätä käsitystä tukee perässä ollut välitys 3,23, lukkoyksikön paino 5,4 kg ja ainakin takakannen vuosimalli 84. Laipassa on numerot 4061304552. Muuten tämä on sisuskaluiltaan normaali.

    Onko tämän mallinen lukkoyksikkö kestävämpi kuin malli, jossa laippa kiinnitetään erillisillä pulteilla lukon "runkoon"? Nehän katkeavat yleensä laakerin takaa. Tietenkin kaiken saa rikki kun tarpeeksi kuormittaa.
    Attached Files
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Hmm. Kaipa niissä on eroja sitten :think

    Tossa on vertailuksi kuva mun 168 3,64 perästä joka äkkiseltään näyttäs olevan erilailla pultattu.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Aksa P
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 394
      • Sawo

      #3
      Originally posted by Jyrsis View Post
      Onko E30:ssä käytetyissä typ 168 lukkoyksiköissä eroja?

      Minulla on lukkoyksikkö jossa ison hammaspyörän puoleinen laippa on normaalisti erillisten pulttien sijaan kiinnitetty samoilla pulteilla mitä iso hammaspyöräkin (M12x24). Lukkoyksikössä on merkinnät 4061004210 (= ZF:n numero), 877335 (= sarjanumero) ja S25 eli ne kuuluisat prosentit. BMWFans vakoilun tuloksena olen käsityksessä, että tätä on käytetty 324d ja 323i malleissa. Tätä käsitystä tukee perässä ollut välitys 3,23, lukkoyksikön paino 5,4 kg ja ainakin takakannen vuosimalli 84. Laipassa on numerot 4061304552. Muuten tämä on sisuskaluiltaan normaali.

      Onko tämän mallinen lukkoyksikkö kestävämpi kuin malli, jossa laippa kiinnitetään erillisillä pulteilla lukon "runkoon"? Nehän katkeavat yleensä laakerin takaa. Tietenkin kaiken saa rikki kun tarpeeksi kuormittaa.
      Tutun näköiset kuvat...

      Näyttäisi omaan silmään noi molemmat mallit yhtä kehnoilta tuon laakerikaulan osalta. Molemmissa on tuo syvä ura tuossa laakerin takana. Miksi siitä on pitänyt syödä ainevahvuus niin pieneksi (öljyn liike)???

      Mulle tehtiin tämmönen korjaus tohon ratkenneseen kohtaan. Saa nähdä kestääkö 150hv/190NM:think
      "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

      Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
      E21 M50B20
      E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
      E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
      E34 10/1990 520i
      Honda Prelude EX vm.-83 1.8

      Comment

      • Jyrsis
        Newbiemmer
        • Mar 2011
        • 22
        • Pöljä

        #4
        Originally posted by Aksa P View Post
        Tutun näköiset kuvat...
        Onko tässä ennen ja jälkeen kuvat, tausta on ainakin samanlainen. Kopioin kuvan netistä, taisi olla tämä foorumi....

        Kun vertaa isompaa laippaa rikkoutuneen laipan valokuviin, niin isommassa laipassa on ehkä aavistuksen enempi materiaalia ns. heikoimmasssa kohdassa. En ole pystynyt vertaamaan osia suoraan. Tämän takia heräsikin kysymys kestävyydestä.

        Comment

        • Jyrsis
          Newbiemmer
          • Mar 2011
          • 22
          • Pöljä

          #5
          Illalla mittailin ison hammaspyörän sijaintia ja se on noin 8 mm ulompana kuin 4,27 välitteisessä lukottomassa pikkuperässä.

          Petrolheadin valokuvassa on myös iso hammaspyörä ulompana kun vertaa hampaita rungossa olevaan reikään, josta näkyy sisuskalut.

          Missäköhän välityksessä kulkee raja, jonka jälkeen ison hammaspyörän paikka muuttuu? Ja on paikkoja useampiakin? Eikös typ 188 ole kanssa joku välityksestä riippuva ero, onko kysessä sama asia?

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11131
            • Oulu

            #6
            Isossa perässä ainakin kolmosen kohdalla muuttuu.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16465
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Isossa perässä ainakin kolmosen kohdalla muuttuu.
              Juu, ja 7 mm. taisi olla eroa.

              Comment

              • Jyrsis
                Newbiemmer
                • Mar 2011
                • 22
                • Pöljä

                #8
                Eli ero on samaa luokka, en mitannut tarkasti, siksi noin 8mm.

                Tietääkö kukaan varmuudella mitkä muut välitykset käyvät tähän (typ 168, ZF 4061004210, (bmw varaosanumero 33 14 1 210 498 ?)) lukkoyksikköön?

                Nyt siinä oli paikallaan 42:13 rataspari, käykö kaikki välitykset joissa on pinionissa 13 hammasta (tietenkin kiinnostaa pelkästään pikkuperä typ 168 välitykset)?

                Comment

                • Aksa P
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 394
                  • Sawo

                  #9
                  Originally posted by Jyrsis View Post
                  Onko tässä ennen ja jälkeen kuvat, tausta on ainakin samanlainen. Kopioin kuvan netistä, taisi olla tämä foorumi....

                  Kun vertaa isompaa laippaa rikkoutuneen laipan valokuviin, niin isommassa laipassa on ehkä aavistuksen enempi materiaalia ns. heikoimmasssa kohdassa. En ole pystynyt vertaamaan osia suoraan. Tämän takia heräsikin kysymys kestävyydestä.
                  Joo, on ennen ja jälkeen kuvat. Hyvä jos kuvista on jotain apua

                  Tosiaan vaikea kokonaisuutta noista kuvista sanoa ilman, että pääsee mittaamaan. Eipä tota typ168 lukkoja taida olla tehtaalla juurikaan yli 150hv tehoisiin laitettu. Korjatkaa jos olen väärässä. Typ188 tai 210 etsintään ja tarvittaessa takakelkka modaukseen, jos tehot kiinnostaa.
                  "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                  Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                  E21 M50B20
                  E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                  E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                  E34 10/1990 520i
                  Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2044
                    • Riihimäki

                    #10
                    Mullakin on tuollainen samoilla pulteilla kasattava. Oliko se sellaisten kuorien sisällä missä sivuposket on neljällä pultilla kiinni? Normaalistihan e30 pikkuperässä ne on 6 pultilla.
                    Kiinnostaisi minuakin mitkä välitykset tuohon istuisi. Lisäksi murikka pitäisi saada e21/-02 kuorien sisään.

                    Minkäkokoisilla pulteilla muuten e30 168 lautaspyörä on yleensä kiinni? Tuossa on 12mm pultit kun kaikissa e21/-02 perissä mitä mulla on löytyy 10mm pultit.
                    Last edited by racing02; 13-03-2013, 12:17.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16465
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by racing02 View Post
                      Oliko se sellaisten kuorien sisällä missä sivuposket on neljällä pultilla kiinni? Normaalistihan e30 pikkuperässä ne on 6 pultilla.
                      Ja paskat:
                      168 perä, sivuposket 4 pulttia.
                      188, 6 pulttia.
                      210, 8 pulttia.

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2044
                        • Riihimäki

                        #12
                        Ok olin kai väärässä. Jotenkin erilaiset ne posket silti oli, kantikkaammat kuin yleensä.

                        Comment

                        • V W
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2009
                          • 335
                          • Salo

                          #13
                          Originally posted by Aksa P View Post
                          Mulle tehtiin tämmönen korjaus tohon ratkenneseen kohtaan. Saa nähdä kestääkö 150hv/190NM:think
                          Originally posted by Aksa P View Post
                          Eipä tota typ168 lukkoja taida olla tehtaalla juurikaan yli 150hv tehoisiin laitettu. Korjatkaa jos olen väärässä. Typ188 tai 210 etsintään ja tarvittaessa takakelkka modaukseen, jos tehot kiinnostaa.
                          Ei nyt juurikaan liity aiheeseen,mutta kyllähän noita lukollisia pikkuperiä on rääkätty +300hv tehoilla ja tumpit ovat perästä antautuneet ensimmäisinä
                          Ford 4500 :think Nuffield
                          Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

                          Kawasaki ZX-12R
                          Borat

                          Comment

                          • Jyrsis
                            Newbiemmer
                            • Mar 2011
                            • 22
                            • Pöljä

                            #14
                            Kyseinen lukkoyksikkö on peräisin 323i:n typ 168 perästä, tämän paljasti pinionin taemman laakerin koko 34,9X76,2X29,3. Tätä laakeria ei ole Bmwfansin mukaan käytetty muissa E30:ssä kuin 323i.

                            Tehon kesto ei ole ykköstavoite, lähinnä mielenkiinnosta kyselen asiaa. Jos joskus moottorin tehot nousevat yli perän tehonkeston, niin vaihdan mielelläni perän pykälää isommaksi. Mutta jos tämä yksikkö kestää paremmin kuin "pikkulaipallinen", niin ei haittaa.

                            Entä välitykset, osaako kukaan varmuudella sanoa, käykö tähän yksikköön muita välityksiä?

                            Comment

                            • Jyrsis
                              Newbiemmer
                              • Mar 2011
                              • 22
                              • Pöljä

                              #15
                              Originally posted by racing02 View Post
                              Mullakin on tuollainen samoilla pulteilla kasattava. Oliko se sellaisten kuorien sisällä missä sivuposket on neljällä pultilla kiinni? Normaalistihan e30 pikkuperässä ne on 6 pultilla.
                              Kiinnostaisi minuakin mitkä välitykset tuohon istuisi. Lisäksi murikka pitäisi saada e21/-02 kuorien sisään.

                              Minkäkokoisilla pulteilla muuten e30 168 lautaspyörä on yleensä kiinni? Tuossa on 12mm pultit kun kaikissa e21/-02 perissä mitä mulla on löytyy 10mm pultit.
                              Oli neljällä eli typ168

                              Toisessa, avoimessa, 4,27 välityksellä olevassa pikkuperässä iso lautaspyörä on kiinni M10x19 pulteilla, lukumäärä on sama. M12 pultissa on sama nousu kuin M10:ssä eli 1,5mm, pituus on 24 mm ja pultin tyvessä on kierteetöntä osuutta 9mm.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎