Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325i päästöt. Korjattu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miku
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 2624
    • Kajaani

    E30 325i päästöt. Korjattu

    No niin tuli se aika vuodesta kun piti cabriolettia lähtee katsastuskonttorilla näyttämään.

    Auto siis E30 -92 325i cabrio.

    Päästöistähän siellä tuli sanomista. Tämmösiä lukemia tuli:

    Tyhjäkäynnillä:

    CO% 3,87
    CO2 12,3
    HC ppm. 188
    o2 0.3

    Kierroksilla:

    CO% 4
    CO2 12,2
    HC ppm. 110
    o2 0.2
    Lambda 0 .89


    Tässä vielä päästöt tasan vuosi ja 6tkm sitten ihan varmuuden vuoksi

    Tyhjäkäynnillä:

    CO% 0,04
    CO2 13,5
    HC ppm. 55
    o2 1,5

    Kierroksilla:

    CO% 0.15
    CO2 13,3
    HC ppm. 16
    o2 0.9
    Lambda 1,03


    Eli CO% ja HC liian korkeat sekä lambda kierroksilla alle 0,97

    Tulpat ja ilmanputsari on uusia, Tulpanjohdot on vaihdettu toisiin käytettyihin kun entiset löi läpi.

    Mikäs kaikki mahdollinen on voinut aiheuttaa noin suuren eron päästöihin tuossa vuoden ja 6tkm aikana?

    Itse en ole ikinä joutunut päästöjen kanssa taistelemaan joten en oikein näistä älyäkään mitään.

    Kertokaas vinkkiä mistä lähteä vikaa etsimään/mitä osia vaihtamaan? Kiitokset etukäteen!
    Last edited by Miku; 14-04-2015, 19:23.
    TEAM "Peli Menetetty"
    Nyt:
    E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
    E30 320i 2d m20b27 tic project
    E38 728ia
    E46 316i sedan
    Ex:
    3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
  • grab_
    BTCF Member
    • Aug 2009
    • 2839
    • Uusimaa

    #2
    ite kokeilisin toisella lambdalla ja eikö moottorinlämpöanturikin vaikuta jos ei toimi kunnolla..en kyllä varma ole ladassa ainakin lambda ja lämpöanturin vaihto korjas omat päästöongelmat..
    Ei mitään kerrottavaa

    Comment

    • Kissvesala
      Moderator
      • Jun 2010
      • 3110
      • Liminka

      #3
      Imuvuodot!

      Niistä on täällä aika lailla jutusteltu
      Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
      Kissvesala.fi
      Priva tai o443424479

      Comment

      • santtu86
        Bimmer Rookie
        • Jun 2012
        • 66
        • Helsinki

        #4
        oliko kone lämmin mitattaessa vaikuttais että katti ei toimi tai on ollut kylmä voi myös olla lambda vika mutta jos pääset johonki mittauttamaan päästöt niin suosittelisin että annat autolle monoa kunnolla ja sitten mittaa että mitä päästöt sanoo voi olla katti "tukossa" ja puhdistuu jos antaa kunnolla kenkää
        Toyota previa 2.4 -95
        Fiat Punto 1.2 -94
        ex.E34 525iA touring -92
        ex. E30 318i touring -90 M50B20
        ex. Kia cerato 1.6 -07
        ex. Fiat Marea 1.6 -98
        ex. Ford Escort 1.3 -82
        ex. E34 520i -92
        ex. E34 518i -89
        ex. Citroen AX 1.1 -89
        ex. Daihatsu Charade 1.3i -89
        ex. Volvo 360 2.0 -89
        ex. Volvo 340 1.3 -89

        Comment

        • Miku
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 2624
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by santtu86 View Post
          oliko kone lämmin mitattaessa vaikuttais että katti ei toimi tai on ollut kylmä voi myös olla lambda vika mutta jos pääset johonki mittauttamaan päästöt niin suosittelisin että annat autolle monoa kunnolla ja sitten mittaa että mitä päästöt sanoo voi olla katti "tukossa" ja puhdistuu jos antaa kunnolla kenkää
          Oli lämmin kone ja huudatti varmaan 5min vielä mittailessa että lämpiäisi
          Mites tuo moottorinlämpöanturi, voiko sen jotenkin mitata onko ehyt? Löytynee jostain termarikopan lähistöltä?
          TEAM "Peli Menetetty"
          Nyt:
          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
          E30 320i 2d m20b27 tic project
          E38 728ia
          E46 316i sedan
          Ex:
          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

          Comment

          • Kissvesala
            Moderator
            • Jun 2010
            • 3110
            • Liminka

            #6
            Originally posted by Miku View Post
            Oli lämmin kone ja huudatti varmaan 5min vielä mittailessa että lämpiäisi
            Mites tuo moottorinlämpöanturi, voiko sen jotenkin mitata onko ehyt? Löytynee jostain termarikopan lähistöltä?
            Siinen liitin motronicille ja juurikin siinä termarikotelossa. Testaat että vaikuttaako käyntiin otat liittimen pois! Ja imuvuodot voi kohtuu helposti selvittää avaamalla öljykorkin. Jos kiekat tippuu hetkellisesti ku avaat korkin kaikki ok. Jos ei juurikaan vaikuta niin tutki se haitarikumi imm ja kaasuläpän väliltä. Mutta joo toisaalta tuo saattais olla kyllä paskaksi menny kattiki nuilla arvoilla...
            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
            Kissvesala.fi
            Priva tai o443424479

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              #7
              Ja mulla on muutes lambda myydä jos tarvit

              M50b25 koneesta mutta ainoa ero on eri pituinen johto, käytetty mutta toimiva
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • Miku
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 2624
                • Kajaani

                #8
                Eli mahdollisia vikakohteita

                -Katti
                -Lambda
                -Moottorin imuvuodot
                -moottorin lämpöanturi

                Muita? Onko nuo kaikki sellaisia mitkä voivat nostaa lukemat tuollaisiin? Vaikuttaako tuo katti sekä hc että co arvoihin?

                Tekeekö noilla ebayn halppis lambdoilla mitään? Mistä edullisesti uusi tarvikekatti?
                TEAM "Peli Menetetty"
                Nyt:
                E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                E30 320i 2d m20b27 tic project
                E38 728ia
                E46 316i sedan
                Ex:
                3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                Comment

                • Slazha
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2284
                  • Joensuu/Syvyys

                  #9
                  Originally posted by Kissvesala View Post
                  Niistä on täällä aika lailla jutusteltu
                  Eipä tuossa näyttäs juurikaan happea menevän että imuvuoto melko epätodennäköinen
                  Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                  E36 318is class II, e30 turpo

                  Comment

                  • grab_
                    BTCF Member
                    • Aug 2009
                    • 2839
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Miku View Post
                    Eli mahdollisia vikakohteita

                    -Katti
                    -Lambda
                    -Moottorin imuvuodot
                    -moottorin lämpöanturi

                    noista mä lähtisin ettimää vikaa juurikin
                    Ei mitään kerrottavaa

                    Comment

                    • Miku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 2624
                      • Kajaani

                      #11
                      boschin lambda nyt tilattu. Katista kaupan hierominen kesken. Koitetaan noilla aluksi. Toki samalla tsekkaan imuvuodot ja tuon lämpöanturin.

                      Jos tulee vinkkejä mieleen mitä vielä voisi olla vikana/ mitä voisi samalla tarkistaa niin heittäkää vaan vinkkiä kehiin!

                      Ja kiitokset tähän asti vastanneille!
                      TEAM "Peli Menetetty"
                      Nyt:
                      E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                      E30 320i 2d m20b27 tic project
                      E38 728ia
                      E46 316i sedan
                      Ex:
                      3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                      Comment

                      • Miku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 2624
                        • Kajaani

                        #12
                        Mittailin tuon ecun moottorilämpöanturin. Vastus kylmänä 6.4Kohm nastojen väliltä. Lämpinä 0.33Kohm nastojen väliltä. Kun anturin liittimen ottaa lämpimällä koneella irti nosti hetkeksi kierroksia ja sen jälkeen kävi kohtuu normaalisti. Ehkä hieman enemmän putputti putkessa. Vaikuttaako ehjältä?

                        Koko mulla olo ajan tuo on hieman putputtanut putkessa. Tein kuitenkin havainnon että tyhjäkäynti kierrokset oli lämpinä mittarin mukaan about 950rpm. Muistelen että viimekesänä kävi matalemmilla kierroksilla. Kertooko tämä jostain?

                        Kun öljykorkin aukaisee notkahtaa kierrokset hetkeksi. Eli tämäkö kertoo että ei ilmeisesti ainakaan isompia imuvuotoja? Se iso haitarikumi vaikutti uudehkolta ja klemmaritkin oli niin kiiltävät että lienee edellinen omistaja tämän vaihtanut. Koitin suihkia starttipilottia hieman sinnetänne letkuihin eikä kierrokset nousseet hetkeksi.

                        Pitäisikö lambda anturin liittimen irroituksen vaikuttaa mitenkään tyhjäkäyntiin edes hetkellisesti? En havainnut mitään eroa tyhjäkäynnissä oliko liitin kiinni vai auki.

                        Kurkistelin muuten talvella tuon katin sisään kun vaihdoin putkiston loppuosan. Näytti silmämääräisesti hyväkuntoiselle. Kertooko tämä mitään?

                        Voiko nuo viimesyksyiset bensat aiheuttaa miten paljon ongelmia?

                        Luultavasti paljon epäolennaisia kysymyksiä mutta haluisin samalla oppia lisää näiden sielunelämästä samalla kun joutuu näiden kanssa taistelemaan että jää edes jotain käteen lopuksi
                        Last edited by Miku; 09-04-2013, 18:32.
                        TEAM "Peli Menetetty"
                        Nyt:
                        E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                        E30 320i 2d m20b27 tic project
                        E38 728ia
                        E46 316i sedan
                        Ex:
                        3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                        Comment

                        • -Tk-
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2002
                          • 387
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Miku View Post
                          Tein kuitenkin havainnon että tyhjäkäynti kierrokset oli lämpinä mittarin mukaan about 950rpm. Muistelen että viimekesänä kävi matalemmilla kierroksilla. Kertooko tämä jostain?
                          Kierrosten pitäisi olla jotain 700 luokkaa. Saattaisi olla kaasuläpän asentoanturi rikki tai säädön tarpeessa. Siinä anturissa on vain kytkimet tyhjäkäynnille ja täyskaasulle, kannattaa mitata onko ehjä.
                          325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

                          Comment

                          • Miku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 2624
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by -Tk- View Post
                            Kierrosten pitäisi olla jotain 700 luokkaa. Saattaisi olla kaasuläpän asentoanturi rikki tai säädön tarpeessa. Siinä anturissa on vain kytkimet tyhjäkäynnille ja täyskaasulle, kannattaa mitata onko ehjä.
                            En pääse nyt katsomaan autosta mutta oliko se anturin pistoke siinä kaasuläpän alapuolella vai muistelenko väärin? Miten se mitataan? Miten sitä säädetään?
                            TEAM "Peli Menetetty"
                            Nyt:
                            E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                            E30 320i 2d m20b27 tic project
                            E38 728ia
                            E46 316i sedan
                            Ex:
                            3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16465
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by Miku View Post
                              En pääse nyt katsomaan autosta mutta oliko se anturin pistoke siinä kaasuläpän alapuolella ?
                              Miten se mitataan?
                              Miten sitä säädetään?
                              On.
                              Läppä kiinni- asennossa keskimmäinen ja toinen reuna kytketty toisiinsa, täyskaasulla kesk. ja se toinen reuna, 3 pinniä siis siinä liittimessä.
                              Pitää naksahtaa heti kun läppä vähänkin aukeaa, jos ei niin säädetty väärin. Naksahtaa myös kiinnipäin mennessä juuri ennenkuin liike lakkaa. Ei naksahda täyskaasuasennossa ja kytkeytyy ko. kohdassa selvästi ennenkuin läppä on täysin auki, tämä kohta vaihtelee jostain syystä riippuen mikä kone kyseesssä.
                              Jos tarvii säätää, ruuveja ei saa auki läppäkotelon ollessa kiinni imusarjassa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎