Miten saan turbon luvat e30:n??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M325i
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 1531
    • Etelä-pohjanmaa

    #46
    318is voi ahtaa 323i tehoihin asti ilman abs,mikäli se muuten on mahdollista kun lähes kaikki nämä 318is on vähäpäästöisiä.
    E30 ja E46 ///M

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9041
      • Iisalmi

      #47
      Originally posted by M325i View Post
      318is voi ahtaa 323i tehoihin asti ilman abs,mikäli se muuten on mahdollista kun lähes kaikki nämä 318is on vähäpäästöisiä.
      Onko tästä faktaa esittää? Mielestäni tämä pätee silloin jos ko. auto on rekisteröity kun 323i oli olemassa. Miten voi vertailla 323i malliin jos sen valmistus oli jo lopetettu? Tosin eipä tuo trafi aina muutenkaan mikään loogisuuden multihuipentuma ole. Joutaisi vaan tämäkin asia selvittää perin pohjin ja laittaa huutomerkkien ja CAPSIEN kanssa stickyyn.
      Last edited by Harri G; 15-11-2012, 21:48.
      E39 ja E91

      Comment

      • intfreak
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 2967
        • Uusikaupunni

        #48
        Originally posted by Harri G View Post
        Onko tästä faktaa esittää? Mielestäni tämä pätee silloin kun 323i oli mallisarjan tehokkain :think
        Kukaan ei pakota vertaamaan mallisarjan tehokkaimpaan. Jos tehot nousee 323i tasolle (ei yli), voidaan sitä käyttää vertailumallina.
        N62 Money Spender Club

        Comment

        • Harri G
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 9041
          • Iisalmi

          #49
          Originally posted by intfreak View Post
          Kukaan ei pakota vertaamaan mallisarjan tehokkaimpaan. Jos tehot nousee 323i tasolle (ei yli), voidaan sitä käyttää vertailumallina.
          Ai riippumatta siitä milloin E30 malli on valmistettu, esim 91 vuosimallista voi verrata 323i malliin? Ja mikäs se on se mallisarjan tehokkain? 325i vai 320is? Tämän logiikan mukaan 325i malliin voi verrata, mutta jos yli menee, verrataan 320is? Heittäydyn ehkä tyhmäksi mutta haluan selvyyttä.
          E39 ja E91

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16595
            • Asikkala

            #50
            Originally posted by M325i View Post
            318is voi ahtaa 323i tehoihin asti ilman abs
            Ehkä näin mutta 136 hv -> 150 hv ahtamalla, eikö tuon 14 hv. saa muutenkin, ei tarvi niitä lupia niin pirusti.

            Comment

            • M325i
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 1531
              • Etelä-pohjanmaa

              #51
              Originally posted by jr66 View Post
              Ehkä näin mutta 136 hv -> 150 hv ahtamalla, eikö tuon 14 hv. saa muutenkin, ei tarvi niitä lupia niin pirusti.
              Ja vielä helpommalla vaihtamalla auton,mutta esitin vain miten onnistuu laillisesti helpoiten,vai luuletko tosiaan että esim.jokainen 325i turbo on rakennettu vain että niillä ajetaan 204 hepalla?

              Ainakin ennen on onnistunut -89 kopassa käyttää vertailumallina 323i:tä,mutta jokainen tarkistakoon nykyhetken asian katsastuskonttorilta,samaa mallisarjaa ovat molemmat.
              E30 ja E46 ///M

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3428
                • Kotka

                #52
                Originally posted by Harri G View Post
                Ai riippumatta siitä milloin E30 malli on valmistettu, esim 91 vuosimallista voi verrata 323i malliin? Ja mikäs se on se mallisarjan tehokkain? 325i vai 320is? Tämän logiikan mukaan 325i malliin voi verrata, mutta jos yli menee, verrataan 320is? Heittäydyn ehkä tyhmäksi mutta haluan selvyyttä.
                Jos mennään tarkkaan pykälien mukaan, on mallisarjan tehokkain tuo 320is, eli +20% sääntö pätisi vain siihen verrattaessa. Käytännössä kuitenkin 325i:tä pidetään konttoreilla useimmiten mallisarjan tehokkaimpana johtuen siitä, että useimmat inssit eivät edes tiedosta 320is:än olemassoloa. Helpoin tie katsastukseen on 325i:n käyttäminen vertailumallina ja se menee varmaan läpi 99 tapauksessa sadasta, ellei useammin. 320is on sitten pieni bonuskortti, jonka voi vetää esiin, jos on tarvetta. Yleensä siis moottorinvaihdon yhteydessä, jos uudessa moottorissa on paperilla enemmän kuin 204 mutta vähemmän kuin 230 pollea. Pelkästään ahdettaessa on harvoin tarvetta 320is:lle vertailumallina, koska moottori on helppo säätää niin, ettei 204 hv ylity.

                Originally posted by jr66 View Post
                Ehkä näin mutta 136 hv -> 150 hv ahtamalla, eikö tuon 14 hv. saa muutenkin, ei tarvi niitä lupia niin pirusti.
                Luulen, että tämän ehdottaja meinaili, että ahtopainetta/ennakoita tms. voi ruuvailla vähän uusiksi konttorille menevien lappujen tulostuksen jälkeen. Ei kai kukaan niin tee?:think
                Last edited by Skarpa; 16-11-2012, 12:04.
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • Harri G
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 9041
                  • Iisalmi

                  #53
                  Originally posted by Skarpa View Post
                  Jos mennään tarkkaan pykälien mukaan, on mallisarjan tehokkain tuo 320is, eli +20% sääntö pätisi vain siihen verrattaessa. Käytännössä kuitenkin 325i:tä pidetään konttoreilla useimmiten mallisarjan tehokkaimpana johtuen siitä, että useimmat inssit eivät edes tiedosta 320is:än olemassoloa. Helpoin tie katsastukseen on 325i:n käyttäminen vertailumallina ja se menee varmaan läpi 99 tapauksessa sadasta, ellei useammin. 320is on sitten pieni bonuskortti, jonka voi vetää esiin, jos on tarvetta. Yleensä siis moottorinvaihdon yhteydessä, jos uudessa moottorissa on paperilla enemmän kuin 204 mutta vähemmän kuin 230 pollea. Pelkästään ahdettaessa on harvoin tarvetta 320is:lle vertailumallina, koska moottori on helppo säätää niin, ettei 204 hv ylity.
                  Joo kylläpä tämä oli tiedossa.

                  Hei, haluatteko kuulla toimistoassistentin vastauksen Hauki on kala ja ahvenella on myös kidukset.

                  Hei,

                  Trafi kehoitti kysymään seuraavaa asiaa valmistajan edustajalta eli BMW Suomelta. Kysymys kuuluu, mikä on E30 mallisarjan tehokkain? Ja milloin ko. malliin on tullut ABS-jarrujärjestelmä vakiovarusteeksi? 325i malliin on ilmeisesti tullut 9/86 vakioksi ABS-jarrut. Kuuluuko 320is tai M3 E30 mallisarjaan?

                  -Harri Granqvist


                  ---------------------------------

                  Hyvä BMW-asiakas

                  Kiitos yhteydenotostanne.

                  E30 mallisarjan tehokkain malli on M3.
                  Perusmalleista tehokkain on 325i

                  325i ja M3 mallit on valmistettu ABS jarrujen kanssa.

                  ABS SA210
                  Standard only for 325i/4
                  1992 Standard for 325i/2,318is/4,
                  Since Sep. 1992 ABS standard for E36/4 and E36/2


                  Best regards,

                  Johanna Jämsén
                  Office Assistant

                  BMW Group Suomi
                  Äyritie 8 b
                  FIN-01510 Vantaa
                  T +358 9 613 741
                  F +358 9 6137 4222
                  [email protected]


                  -------------------------------------
                  Oy BMW Suomi Ab
                  Business ID: 09880059
                  Board location: Helsinki
                  ----------------------------------------------
                  Last edited by Harri G; 19-11-2012, 14:11.
                  E39 ja E91

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16595
                    • Asikkala

                    #54
                    Ai nykyään m3 on e30-mallisarjaa ?? Ja aina vakiona 325i absit vai onko minulla luetun ymmärtäminen nyt hieman vajavaista :think

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3428
                      • Kotka

                      #55
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Ai nykyään m3 on e30-mallisarjaa ?? Ja aina vakiona 325i absit vai onko minulla luetun ymmärtäminen nyt hieman vajavaista :think
                      Tästähän on aiemmin väännetty muun muassa täällä:


                      BMW:n kanta on, että M3 kuuluu E30 mallisarjaan - Trafin kanta on, että ei kuulu, tai että E30 ei ole lain tarkoittama mallisarja. Mietin tuota toimistosihteerin vastausta. Antaako tuo /4 tuossa kohdassa 325i/4 jotakin lisätietoa asiasta? Koitin googlailla asiaa, mutta huonolla menestyksellä, koska google jättää erikoismerkit huomiotta.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • Ile82
                        Alueaktiivi
                        • Dec 2008
                        • 254
                        • Joensuu

                        #56
                        Jännä juttu mutta M3 ei passaa vertaulu autoksi juurikin sen takia että M3 ei ole samaa mallisarjaa E30 kanssa. Tämän kysyin konttorilta. Itsellä tulossa juurikin E30/316 jossa täydellinen 325 alusta. Tehoraja 170hp. Kysytty juttu tämäkin. Jos viittisitte hieman esim. Realia käyttää ja vertailla 325 ja 320is jarruja keskenään huomaisitte että eroa näissä ei ole muuta kuin ABS. Ja itseltäni puuttuu juurikin tuo ABS niin vertailu autona käytetään 325. Eikä tässä tapauksessa ole mitään +20% Koska vertaulu autona ei käytetä 320is:sää. Se on selkeä 170hp paperit konttorille ja sillä siisti. Mallisarjan tehokkain on 320is ja jos sitä käytetään vertailu autona on autossa oltava ABS ja tällöin saadaan ylittä 320is:n tehot 20%. Nyt puhun sitten vm -85 autoista joita tulen käyttämään vertaulu autoina omalla kohdallani.

                        Comment

                        • Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3428
                          • Kotka

                          #57
                          Originally posted by Ile82 View Post
                          Jännä juttu mutta M3 ei passaa vertaulu autoksi juurikin sen takia että M3 ei ole samaa mallisarjaa E30 kanssa. Tämän kysyin konttorilta.
                          BMWn mielestä on, trafin mielestä ei. Oletko sattunut huomaamaan, että M3:n korikoodi on E30?

                          Originally posted by Ile82 View Post
                          Itsellä tulossa juurikin E30/316 jossa täydellinen 325 alusta. Tehoraja 170hp. Kysytty juttu tämäkin.
                          Pykälien mukaan joo, käytännössä 170hp+20% menee useimmilla konttoreilla läpi.

                          Originally posted by Ile82 View Post
                          Jos viittisitte hieman esim. Realia käyttää ja vertailla 325 ja 320is jarruja keskenään huomaisitte että eroa näissä ei ole muuta kuin ABS.
                          Tämä on toki tiedossa. Myös jotkut 325i:t on varustettu ABSeilla. Huhu kertoo, että on jopa vakiovaruste tietyn ikäisissä. Jarrujen lisäksi eroa saattaa olla takavakaajan paksuudessa. 320is on aina 14,5 mm takavakaajalla.

                          Originally posted by Ile82 View Post
                          Ja itseltäni puuttuu juurikin tuo ABS niin vertailu autona käytetään 325. Eikä tässä tapauksessa ole mitään +20% Koska vertaulu autona ei käytetä 320is:sää. Se on selkeä 170hp paperit konttorille ja sillä siisti. Mallisarjan tehokkain on 320is ja jos sitä käytetään vertailu autona on autossa oltava ABS ja tällöin saadaan ylittä 320is:n tehot 20%. Nyt puhun sitten vm -85 autoista joita tulen käyttämään vertaulu autoina omalla kohdallani.
                          325i vertailuautona on hyvä valinta. Vuoden -85 320is olisi vähän hankalampi tapaus.
                          Last edited by Skarpa; 19-11-2012, 16:09.
                          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                          E30 Armo "330i"

                          Comment

                          • Harri G
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 9041
                            • Iisalmi

                            #58
                            Originally posted by Ile82 View Post
                            Jännä juttu mutta M3 ei passaa vertaulu autoksi juurikin sen takia että M3 ei ole samaa mallisarjaa E30 kanssa. Tämän kysyin konttorilta. Itsellä tulossa juurikin E30/316 jossa täydellinen 325 alusta. Tehoraja 170hp. Kysytty juttu tämäkin. Jos viittisitte hieman esim. Realia käyttää ja vertailla 325 ja 320is jarruja keskenään huomaisitte että eroa näissä ei ole muuta kuin ABS. Ja itseltäni puuttuu juurikin tuo ABS niin vertailu autona käytetään 325. Eikä tässä tapauksessa ole mitään +20% Koska vertaulu autona ei käytetä 320is:sää. Se on selkeä 170hp paperit konttorille ja sillä siisti. Mallisarjan tehokkain on 320is ja jos sitä käytetään vertailu autona on autossa oltava ABS ja tällöin saadaan ylittä 320is:n tehot 20%. Nyt puhun sitten vm -85 autoista joita tulen käyttämään vertaulu autoina omalla kohdallani.
                            En nyt tätä kiveä välttämättä halunnut kääntää, mutta oletko ajatellut, milloin 320is:ssä on ABS:t vakiona Se jarrujen vastaavuus menee juuri että "mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä tms".

                            Originally posted by Skarpa View Post
                            325i vertailuautona on hyvä valinta. Vuoden -85 320is olisi vähän hankalampi tapaus.
                            Tämän pointin vuoksi juuri heittäydyin tyhmäksi aiemmin, eli kuten nick M325i tuolla aiemmin mainitsi, oli 89vm autoa verrattu 323i:hin. Joten miksi ei toimisi toisinpäin ja vertaisi -85 autoa is:ään :think
                            E39 ja E91

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #59
                              Jos M3 olisi samaa mallisarjaa saataisiin toki tehokkaampia autoja muutoskatsastettua, siihen kai sillä pyritään.

                              Rakentajille tuo 320is tai sitä ennen tehokkaimpana pidetty 325i on kuitenkin parempi mallisarjan tehokkain.

                              Miksikö? Rahasta se vain on kiinni.

                              Jos M3 olisi samaa mallisarjaa pitäisi kaikki muutoskatsastuksessa yli 170 hevosvoimiseksi merkittävät autot varustaa M3 mallia vastaavin alusta- ja jarruosin.

                              Teknisesti perusteltu ja hyvä muutos, mutta hinnallisesti kovin paljon nykyistä kalliimpi.

                              Tietysti jos käyttää esim M3 mallia parempia komponentteja niin nekin voisivat kelvata.

                              EDIT:

                              Originally posted by Harri G View Post
                              En nyt tätä kiveä välttämättä halunnut kääntää, mutta oletko ajatellut, milloin 320is:ssä on ABS:t vakiona Se jarrujen
                              En tajunnut mitä tarkoitit, suomenna tämä on varmasti merkityksellinen tieto.
                              Last edited by Rocla; 19-11-2012, 21:59.
                              Olli.

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                #60
                                Originally posted by Harri G View Post
                                Joo kylläpä tämä oli tiedossa.

                                Hei, haluatteko kuulla toimistoassistentin vastauksen Hauki on kala ja ahvenella on myös kidukset.

                                Hei,

                                Trafi kehoitti kysymään seuraavaa asiaa valmistajan edustajalta eli BMW Suomelta. Kysymys kuuluu, mikä on E30 mallisarjan tehokkain? Ja milloin ko. malliin on tullut ABS-jarrujärjestelmä vakiovarusteeksi? 325i malliin on ilmeisesti tullut 9/86 vakioksi ABS-jarrut. Kuuluuko 320is tai M3 E30 mallisarjaan?

                                -Harri Granqvist


                                ---------------------------------

                                Hyvä BMW-asiakas

                                Kiitos yhteydenotostanne.

                                E30 mallisarjan tehokkain malli on M3.
                                Perusmalleista tehokkain on 325i

                                325i ja M3 mallit on valmistettu ABS jarrujen kanssa.

                                ABS SA210
                                Standard only for 325i/4
                                1992 Standard for 325i/2,318is/4,
                                Since Sep. 1992 ABS standard for E36/4 and E36/2


                                Best regards,

                                Johanna Jämsén
                                Office Assistant

                                BMW Group Suomi
                                Äyritie 8 b
                                FIN-01510 Vantaa
                                T +358 9 613 741
                                F +358 9 6137 4222
                                [email protected]


                                -------------------------------------
                                Oy BMW Suomi Ab
                                Business ID: 09880059
                                Board location: Helsinki
                                ----------------------------------------------

                                Tosta näkee hyvin miten täällä(BMW -Suomi) asiat tiedetään...

                                Ei ihme miten vaikeaa täällä on saada mitään kilpiin "laillisesti". Maahantuonti ei tiedä mitään, trafi sysää nykyään vastuun konttoreille, joissa on yhtä monta tulkintaa kuin inssejäkin.
                                Heti kun saat auton jossain läpi, seuraava leima voi olla tulematta.
                                Jos noi säännöt olis kaikille samat, niin varmasti pienenis toi kusettaminen/kertomatta jättäminen leimattavissa harrastepeleissä.

                                Itseä vituttaa suunnattomasti se vitun arpominen konttorilla kun kysyy muutoksista.

                                Esim.
                                -Forssassa mikään konttori ei suostunut muutoskatsastamaan isompia jarruja, soittokierros ja Kaarinasta löytyi paikka jossa onnistui mukisematta.

                                -Kaarinassa ja Forssassa taas ABS pumpun siirtäminen oli maailman vakavin asia ja molemmista soittivat trafille jossa asia tuomittiin laittomaksi ja turvavarusteisiin(airbag) rinnastettavaksi laitteeksi johon ei saa koskea mitenkään. Jos putket pitenee hydrauliikka yksikön pulssit ei ole enää samat kuin tehtaalla on suunniteltu, oli trafin vastaus.
                                Loimaalla ei taas ollut ongelmia jos pumppua siirtää.
                                Ymmärsivät putkien pituuksien muuttuvan jo korjaamoilla joissa putket väännetään käsin metritavarasta.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X