Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kiekkamittarin asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw18m40
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 85
    • Äänekoski

    #16
    En nyt niitä ulkoo muista, mut mul on tosa (mut ei nyt lähettyvillä) m40 koneen ruiskun sähkökaaviot liittimineen ja kaikkineen... Noiden sähköjen liittimien napoja vertasin sit vain BMW:n korjausoppaan sähköihin, jotka loppuu tohon konehuoneen liittimeen... Täytyy tosa illemmalla ne kahtoo...
    Pirssi on -85.

    Comment

    • nemesis
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 617
      • kymenlaakso

      #17
      Originally posted by Bmw18m40
      En nyt niitä ulkoo muista, mut mul on tosa (mut ei nyt lähettyvillä) m40 koneen ruiskun sähkökaaviot liittimineen ja kaikkineen... Noiden sähköjen liittimien napoja vertasin sit vain BMW:n korjausoppaan sähköihin, jotka loppuu tohon konehuoneen liittimeen... Täytyy tosa illemmalla ne kahtoo...
      Pirssi on -85.
      oliko konehuoneessa pyöreä vai neliskanttinen moninapa töpseli joka yhdistää koneen johtosarjan auton johtosarjaan?
      E30 kesä-autona

      Comment

      • Neutrone
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 1320
        • Tampere

        #18
        Ei perkules, en kyllä jaksa uskoo että pitäs mitään piuhoja liitellä? Ehkä toi ite kiekkamittari osa on sit vaan paskana...
        F10 530d semiVOLL
        ex. E90 320d M-Sport '06
        ex. E39 523i M-Sport '00
        ex. E36 325i Coupe '92
        ex. E30 316i '89



        Comment

        • BMWE39
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 134

          #19
          Itse tein seuraavanlaisen:
          Auto 316 M10B18 -87 VDO:n mittaristolla, alunperin kellolla.
          Kierroslukumittari 325i -88 VDO mittaristosta. (Kehys samasta autosta)
          Proseduuri:
          Mittaristo irti autosta, kellon paikalle kierroslukumittari (kellosta tuli 2 pinniä piirilevylle, kierroslukumittarista olikohan 4 tai 5, paikat valmiina, kun vain laittoi mittarin kiinni...)
          Samalla vaihdoin mittariston kehyksen, niin ei jäänyt kellon säätönupin reikää tyhjäksi...
          Mittaristo kiinni ja käyttöön. Kierroslukumittari toimii, kuten kulutusmittarikin.
          VDO:n mittariston "äly" ei ole mittareissa itsessään, vaan ne ovat vain "näyttöinä". Siksi
          ei ollut väliä, vaikka laittoi nelariin kutosen mittarin.
          Tarkistin näyttämän vielä strobovalon kiekkamittarilla, eroa ei ollut.

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #20
            Täältä löytyy ainakin Haynesin manuaali: http://www.bmworg.ru/dl/index.php

            Lataa sieltä osio "Body electrical systems", sieltä löytyy kytkikset. Ja siellä on sivulla 12.13 on käpistelty mittaritaulua.

            Oman käsitykseni mukaan, "economy gauge" eli se kulutusmittari saa signaalinsa motronic/L-jetronic boxilta. Mutta tuon kytkiksen mukaan se tulee ns. "moottoriliittimen" kautta, eli se on joko se pyöreä tai neliskanttinen liitin sulakerasian vieressä. Siinä mielessä on väliä onko johdot kytketty sinne oikein, varsinkin jos kaasarikoneesta on tehty ruiskuvehje.

            Timo

            Comment

            • Neutrone
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 1320
              • Tampere

              #21
              Eikös kuitenkin näissä jo alunperin m40 tekniikalla olevissa vehkeissä pitäs olla kaikki johdot jo kytkettynä? Alkaa oleen ainoa vaihtoehto että ite kiekkamittarissa on vikaa? Siispä myykää mulle uus tai antakaa lisää vinkkejä
              F10 530d semiVOLL
              ex. E90 320d M-Sport '06
              ex. E39 523i M-Sport '00
              ex. E36 325i Coupe '92
              ex. E30 316i '89



              Comment

              • MURSKAAJA666
                Newbiemmer
                • Dec 2014
                • 8
                • Oulu

                #22
                Rosvoan nyt hiukan maailman vanhinta threadia. No, tuli ostettua tollanen kiekkamittarillinen VDO joka oli täynnä kuparipölyä. Kiekkamittari oli kuitenki säästynyt hapettumiselta. nyppäsin sen irti ja laitoin vanhaan mittaristoon kellon tilalle, kuten BMWE39 aikaisemmassa viestissä teki. Ilmeisesti tarvitten kuitenki kierroslukumittarillisesta mittaristosta alakerran. Se on kuitenki täysin syöpyny eikä lähteny pelaamaan akkujen vaihollakaan. Onko mahollista vettää johtoja jostain(?) suoraan kierroslukumittarille ja saaha sitä toimimaan vaikka kellollisen alakerralla, tai kokonaan ilman alakertaa, vai jatkanko kokonaan uuden mittariston mettästystä? Vanhakin mittari on siis VDO, jos sillä on väliä.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11131
                  • Oulu

                  #23
                  Joo kokonasn uusi mittaristo. Se itse mittariyksikkö on "tyhmä" sähkömekaaninen osa, joka ei osaa tehdä mitään ilman ohjauselektroniikkaa. Toki voisi koittaa patentoida jostain yleismallisesta kiekkamittarista sen elektroniikan, mut vaatii aika harrastuneisuutta asiaan.

                  EDIT niin joo tässä puhuttiin VDO mittareista ja niihin tosiaan saa vissiin kiekkamittarin pelaamaan, jos löytää sen alemman piirilevyn. Itse olen tarkemmin tutustunu motometerin mittaristoihin ja niissä kellollinen ja kiekkamittarillinen mittaristo eroaa niin paljon toisistaan, että ei onnistu lisätä pelkkää kiekkamittaria.
                  Last edited by Pazi88; 20-12-2014, 12:36.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #24
                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Joo kokonasn uusi mittaristo. Se itse mittariyksikkö on "tyhmä" sähkömekaaninen osa, joka ei osaa tehdä mitään ilman ohjauselektroniikkaa. Toki voisi koittaa patentoida jostain yleismallisesta kiekkamittarista sen elektroniikan, mut vaatii aika harrastuneisuutta asiaan.

                    EDIT niin joo tässä puhuttiin VDO mittareista ja niihin tosiaan saa vissiin kiekkamittarin pelaamaan, jos löytää sen alemman piirilevyn. Itse olen tarkemmin tutustunu motometerin mittaristoihin ja niissä kellollinen ja kiekkamittarillinen mittaristo eroaa niin paljon toisistaan, että ei onnistu lisätä pelkkää kiekkamittaria.
                    Höp höp....
                    Eilen juuri kasanneena -86 kellolliseen mittaristoon -88 kiekkamittarin pelkällä kiekkamittarin lisäyksellä, eli vaihtu vaan kello-kiekkamittari, ja pleksi missä vanhassa kellon säätötappi, uudessa ei. Toimii muuten mutta kulutus mittari ei tee mitään järkevää.

                    Comment

                    • Att1Tude
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2013
                      • 152
                      • Joensuu

                      #25
                      Löyty linkkejä joista selviää ihan helkkaristi, englanninkielinen



                      http://www.unofficialbmw.com/repair_faqs/sil.html täällä mainitaan että käytettävä nimenomaan ladattuja akkuparistoja, mittariston piirilevy ei ole niin hyvä lataamaan niitä

                      OT: Liekkö kukaan käyttänyt tuota remontissa diagnoosipistokkeen kautta

                      Remote Starter: Connecting a remote starter switch to pins 11 and 14 will allow you to start the engine or "bump" it into position for valve adjusting.
                      Last edited by Att1Tude; 18-01-2015, 17:58.
                      ex.E30 316i'90
                      ex.E36 320i'91
                      Ja muita merkkejäkin on ollut, ja tulee olemaan.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎