Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 ei suostu käynnistymään

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spoonman
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 57
    • Vantaa

    e30 ei suostu käynnistymään

    320i -87

    Testasin jo pumpun toiminnan ja pulloon tuli näyte. Joten oisko vika sit kipinäpuolella?

    Voiko heikkotehoinen akku vaikuttaa käynnistysongelmiin. Startti kuitenkin pyörii hyvin ja virtaa näyttää muutenkin riittävän.

    Tulpat vaihdettu.

    Jos epäilette ilmaprobleemaa niin oisko yksityikohtaisia neuvoja sen toteamiseen.

    t. Kesäpoika
    Tone is everything
  • spoonman
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 57
    • Vantaa

    #2
    Tutkiskelin konehuonetta tossa tarkemmin, koska kun ajoin auton pajalta himaan ei lämpömittari noussut ollenkaan vaikka rupesi lämmintä puhaltamaan.

    Eikös toi mittarin piuha tuu jotakuinkin tollaaseen apikoon kiinni myllyn etuosaan, johon tulee syyläristä letkut. Siina oli pari muutakin liitintä tyhjillään, että oiskohan aijiltä unohtunut jotakin kannen vaihdon yhteydessä.
    Pääsin sieltä autolla himaan, mutta seuraavan kerran yrittäessäni liikkeelle...ei käynnisty !
    Tone is everything

    Comment

    • bmwbmw
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1370
      • Kainuu

      #3
      oletkos irrottanu ruiskutukin ja tarkastanu että suuttimistakin tulee bensaa läpi? kaikki tulpanjohdot/puola tarkistettu? sitten ECU:n luona siellä hansikaslokeron yläpuolella on sellainen 3-napainen liitin. onhan se varmasti kiinni ja mittaa että kun laittaa virrat päälle niin että siihen vihreään paksuun johtoon tulee +12v. siinäpä nyt muutama neuvo aluksi...
      sigpic
      Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

      Comment

      • insp
        BTCF Member
        • Sep 2002
        • 827
        • Iittala

        #4
        Jos tätä topikkia nyt vois vähän lainata, niin itellä tekee m10b18 moottori med e28 518i ruiskulla semmoista että ei käynnisty haaleana, sen saa käyntiin vain kun laittaa "manuaalisesti" bensaa imusarjaan, tai kytkemällä vähän johtoja että ryyppy ruuttaa bensaa..

        Anturit on vaihdettu ja on ok, johdot ei myös ole katki.
        ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

        Comment

        • [P.V-BMW-87]
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 31

          #5
          Tää saattaa tulla aika myöhässä tää minun juttu, mutta minäkin heitän tänne omat kokemukset E30:stä, kun ei käynnistynyt....
          Itelläni on 316i -90 (vaikka ei vielä korttia olekkaan , mutta opetusluvilla ollaan ajeltu......2 viikkoo vielä )....

          Noniin takas asiaan, elikkä itelläni bemari rupes temppuilemaan silleen, että ajeltiin ihan normaalisti kaupungilla ja pysähdyttiin kaupan pihaan 15 minuutiksi...nii sit ei enää perskeles käynnistynyt. Noh se piti sit jättää siihe yöksi ja seuraavana päivänä tulla takas hinaamaan se kotia..(yöllä oli -15)

          No sit seuraavana päivänä....ennen ku edes saatiin koukku autoon kiinni, nii joku jo kokeili käynnistyiskö se....ja se perkele käynnisty heti ja minä jo luulin, että kaikki oli OK...mutta se perkele teki sen uudestaan heti seuraavana päivänä. Tällä kertaa se piti hinata kotia talliin lämmittelemään.

          Seuraavana päivänä kokeiltiin taas käynnistää, mutta nyt ei auttanut poppakonstit...vikaa piti rueta etsimään. Ensimmäisenä tietenki katsottiin sytytys, mikä toimi mainiosti, sitten ilmanotto jne...mutta sitten löyty. Bensasuodin pois ja kokeilu, että onko tukossa...ei ollut, mutta sitten kokeiltiin, että tullooko sitä bensoo..no eihän sitä mitään tullu...vianmääritys oli selvä: Bensapuolella on vika...

          Siinä sitten otettiin takapenkin alta se pumppu helevettii ja kokeiltiin akulla sen toiminta...ja taas piti olla ....se heitti bensat konetilaan, eli se toimi!!!...no sit ajateltiin, että se vika vois olla releessäkin, mutta sitten saatiin ratkaseva tieto asiasta

          Eli se bensapumppu toimi tälleen silmämääräisesti hyvin, mutta käytännössä se ei antanut sitä menovettä tarpeeksi kovalla paineella, JOTEN n.250€ siinä meni perkele, eli uus pumppu bemariin...sitten ku kaikki oli kunnolla asennettu ja putsattu, niin auto pihalle, käsijarru päälle ja käynnistys...ei alkanut unelmoidut ///M-koneen mörinät, mutta joku sielä iloisesti säksätti...perskeles se toimi, eikä ole sen jälkee paljoo empinyt käynnistettäessä ja muutenkin nyt 1.6 litraseksi koneeksi vetää normaali ajossa ihan hyvin...onhan sekin sentään BMW ...mutta neuvona nyt sinulle, joka ihmettelit, että ei käynnisty.....ELI, jos et vielä ole saanut vikaa korjatuksi niin ehdotan uuden bensapumpun ostoa.......ja tähän loppuun PIENI neuvo: ÄLKÄÄ IKINÄ MENKÖ SÄÄTÄMÄÄN TYHJÄKÄYNTIÄ PIMEÄSSÄ JA ISOLLA JAKOAVAIMELLA!!!!!!...niinkuin eräs teki....siitä ei tuu muuta kuin reikä imusarjaan, mutta epoksi paikkaa kaiken haahhahaahahhaha!!!
          "Ihan sama, kunhan bensa ei vaan lopu...."

          Comment

          • henri
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 5752
            • Kiuruvesi/Iisalmi

            #6
            omassakin on samaa vikaa...ja virranjakaja on nyt tarkastettu ja tulpat vaihdettu...toissa viikonloppuna pumpun ja suodattimen vaihto jäi tekemättä kun ei päässyt talliin..johtuen mataluudesta

            eilen kun saatiin rekennettua rampit, niin ei päässyt taas pohjan alle kun ei saanut tunkkia alle, kun oli lankut edessä

            no ens viikonloppuna vaihtaa öljyt ja samalla nyt tehdään kmorkeemmat rampit ja ajetaan auto öljymontun päälle ja sitte vaihdetaan se pumppu

            omassa luultavasti vikana se että heti käynnistyksessä ei nosta painetta tarpeeks tai sitten ei lähe heti työntämään bensaa, saa starta jonku aikaa ennenku käynnistyy, ei tee aina tota

            mut pumpun vaihto on jo tiedossa, ei paljo muu voi enää olla
            Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
            Ex. E30 320i 2d GTS -88


            E46 330Cd (projekti V.2)


            ----------------------------

            Comment

            • [P.V-BMW-87]
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 31

              #7
              Minun omasta bemarista ei varmaankaa ollu koskaan ennen vaihettu sitä pumppua, kun otettiin takapenkki pois ja aukastiin se luukku, nii näytti sellaselta, että se olisi viimeksi laitettu kiinni tehtaalla 1990

              ja onhan sillä jo ajettu 230 000 km, joten kyllä sitä jo kaikilla ottas pumpusta ....en sitten tiedä miten pitkään nuo boshin motronic pumput on suunniteltu kestämään, mutta Suomen sääolosuhteissa kulutusosat joutuu luonnollisesti enemmän rasitukselle, jopa bensatankin sisällä...

              olipa siihen uuteen pumppuun tullut lisää kokoakin verrattuna vanhaan...kerkesin jo asennusvaiheessa säikähtää, että se ei mahtuisi sinne, mutta hyvin se sinne mahtu ja toimii nyt moitteetta...
              "Ihan sama, kunhan bensa ei vaan lopu...."

              Comment

              • henri
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 5752
                • Kiuruvesi/Iisalmi

                #8
                onko se bensapumppu muuten siellä takapenki alla niissä jommassa kummassa mustan muoviluukun alla?

                ei siitä korjausoppaasta ota selvää, kuitenki se pitää melko lähellä tankkia olla ja suodatin on kuskin penkin takana pohjassa
                Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                Ex. E30 320i 2d GTS -88


                E46 330Cd (projekti V.2)


                ----------------------------

                Comment

                • Jantunen
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2002
                  • 251
                  • Mustasaari

                  #9
                  Originally posted by henri
                  onko se bensapumppu muuten siellä takapenki alla niissä jommassa kummassa mustan muoviluukun alla?

                  ei siitä korjausoppaasta ota selvää, kuitenki se pitää melko lähellä tankkia olla ja suodatin on kuskin penkin takana pohjassa

                  Apparin puolelta löytyy jos sulla on pumppu tankissa.

                  Comment

                  • henri
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 5752
                    • Kiuruvesi/Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by Jantunen
                    Apparin puolelta löytyy jos sulla on pumppu tankissa.

                    no pitää selvittää sitte tarkemmin viikonloppuna, eiköhän tuon luulis löytyvän jostaki
                    Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                    Ex. E30 320i 2d GTS -88


                    E46 330Cd (projekti V.2)


                    ----------------------------

                    Comment

                    • spoonman
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2004
                      • 57
                      • Vantaa

                      #11
                      vika löyty !

                      Sehän oli siis pyörijä...vaihdoin myös jakajan kannen ja johan rupes röpöttämään.

                      Bensapumpussakin oli lenkki virtapiuhan päästä poikki, mutta se ei kuitenkaan ollut vikana sai silti kosketuksen.

                      Tarkistin myös tankissa olevaa pumppua, mutta eihän siellä mitään pumppua ollut. Eikö 320i -87 L-Jetronicissa ole siirtopumppua olleskaan?
                      Tone is everything

                      Comment

                      • Jeff
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 202
                        • Mämmilä

                        #12
                        Originally posted by insp
                        Jos tätä topikkia nyt vois vähän lainata, niin itellä tekee m10b18 moottori med e28 518i ruiskulla semmoista että ei käynnisty haaleana, sen saa käyntiin vain kun laittaa "manuaalisesti" bensaa imusarjaan, tai kytkemällä vähän johtoja että ryyppy ruuttaa bensaa..
                        Jos oireet ovat, että kylmänä ja kuumana käynnistyy mutta ei parikymmenen minuutin seisokin jälkeen, on vika siinä, että paolttoainejärjestelmän "jäännöspaine" putoaa liian nopeasti. Silloin kuuman kannen tienoilla oleviin polttoaineputkiin muodostuu ilmakuplia bensan siellä höyrystyessä. Tarpeeksi korkea paine estää höyrystymisen. Polttoainepumpussa oleva takaiskuventtiili vuotaa. On olemassa tarvikeventtiileitä, jotka vaan ruuvataan pumpun oerään, eikä alkuperäistä tarvitse poistaa. Tämä on yksinkertaisempi ja todennäköisesti halvempikin korjaus kuin alkuperäisen venttiilin uusiminen. Taitaapa olla pumppumalleja, joihin ko.venttiiliä ei edes voi vaihtaa vaan koko pumppu olisi uusittava.

                        Näin sii jos autossa on K-Jetronic. Sama taitaa päteä L-Jetronikiinkin.

                        Comment

                        • Jeff
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 202
                          • Mämmilä

                          #13
                          Originally posted by insp
                          Jos tätä topikkia nyt vois vähän lainata, niin itellä tekee m10b18 moottori med e28 518i ruiskulla semmoista että ei käynnisty haaleana, sen saa käyntiin vain kun laittaa "manuaalisesti" bensaa imusarjaan, tai kytkemällä vähän johtoja että ryyppy ruuttaa bensaa..
                          Jos oireet ovat, että kylmänä ja kuumana käynnistyy mutta ei parikymmenen minuutin seisokin jälkeen, on vika siinä, että paolttoainejärjestelmän "jäännöspaine" putoaa liian nopeasti. Silloin kuuman kannen tienoilla oleviin polttoaineputkiin muodostuu ilmakuplia bensan siellä höyrystyessä. Tarpeeksi korkea paine estää höyrystymisen. Polttoainepumpussa oleva takaiskuventtiili vuotaa. On olemassa tarvikeventtiileitä, jotka vaan ruuvataan pumpun perään, eikä alkuperäistä tarvitse poistaa. Tämä on yksinkertaisempi ja todennäköisesti halvempikin korjaus kuin alkuperäisen venttiilin uusiminen. Taitaapa olla pumppumalleja, joihin ko.venttiiliä ei edes voi vaihtaa vaan koko pumppu olisi uusittava.

                          Näin siis jos autossa on K-Jetronic. Sama taitaa päteä L-Jetronikiinkin.

                          Comment

                          • Jeff
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 202
                            • Mämmilä

                            #14
                            Originally posted by insp
                            Jos tätä topikkia nyt vois vähän lainata, niin itellä tekee m10b18 moottori med e28 518i ruiskulla semmoista että ei käynnisty haaleana, sen saa käyntiin vain kun laittaa "manuaalisesti" bensaa imusarjaan, tai kytkemällä vähän johtoja että ryyppy ruuttaa bensaa..
                            Jos oireet ovat, että kylmänä ja kuumana käynnistyy mutta ei parikymmenen minuutin seisokin jälkeen, on vika siinä, että paolttoainejärjestelmän "jäännöspaine" putoaa liian nopeasti. Silloin kuuman kannen tienoilla oleviin polttoaineputkiin muodostuu ilmakuplia bensan siellä höyrystyessä. Tarpeeksi korkea paine estää höyrystymisen. Polttoainepumpussa oleva takaiskuventtiili vuotaa. On olemassa tarvikeventtiileitä, jotka vaan ruuvataan pumpun oerään, eikä alkuperäistä tarvitse poistaa. Tämä on yksinkertaisempi ja todennäköisesti halvempikin korjaus kuin alkuperäisen venttiilin uusiminen. Taitaapa olla pumppumalleja, joihin ko.venttiiliä ei edes voi vaihtaa vaan koko pumppu olisi uusittava.

                            Näin siis jos autossa on K-Jetronic. Sama taitaa päteä L-Jetronikiinkin.

                            Comment

                            • JRitola
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 32
                              • Peräseinäjoki

                              #15
                              Mulla teki kans saman ku sammutin niin ei lähtenykkään käyntiin, vika oli bensan saannis, kokeilin pumppua akkulaturilla näytti toimivan, mut ei startannu. Vietiin bemu huoltamolle ja ne oli todennu et pumppu rikki, eli vaik se näyttää toimivan akkulaturilla niin silti se voi olla rikki...=)
                              Bemun huoltoliikkees kerrottiin et se pummpu kestää jotain 250tkm, sit vetelee viimeisiään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎