E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Te voitte m52tu/m54 koneen lämpöjä laskea softallisestikkin jos on joku ihme syy tehdä niin.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by Samee View Post
    Omasta termarikopastani olen puukottanut sähköohjauksen pois ja korvannut alkuperäisen kuuman termostaatin mishimoton 70 asteisella racing termarilla.
    onko heittää linkkiä mistä ko termarin saa ja ohjetta miten puukotellaan sopimaan termarikoteloon?

    Leave a comment:


  • Axum
    replied
    Ei jaksanut kikkailla.. vesiletkuina aftermarket silikoniletkut jotka supistuu välistä 32 milliin niin tilasin maailmalta sopivan palikan anturille m14x1.5 kierteillä.


    Pitääkö m52tu:hun olla tu:n kaasuvaijeri vai menikö E36?

    Leave a comment:


  • Samee
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Laita helicoil siihen 14mm kierteeseen, niin muistaakseni se e30 anturi kiertyy siihen. Ja o rengas väliin tiivistämään. Riippuu toki millä nostolla teet sen kierteen.

    Mut itte kairaisin sinne koneen oman lämpötila-anturin viereen paikan toiselle. Metallimurut voi imuroida sieltä reijästä pois ja koska kyseessä on jäähdytinjärhestelmä, niin mitättömän pienet metallimurut mitä sinne voi jäädä ei haittaa mitään.
    Tämäkin on kyllä varsin toteuttamiskelpoinen idea.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Laita helicoil siihen 14mm kierteeseen, niin muistaakseni se e30 anturi kiertyy siihen. Ja o rengas väliin tiivistämään. Riippuu toki millä nostolla teet sen kierteen.

    Mut itte kairaisin sinne koneen oman lämpötila-anturin viereen paikan toiselle. Metallimurut voi imuroida sieltä reijästä pois ja koska kyseessä on jäähdytinjärhestelmä, niin mitättömän pienet metallimurut mitä sinne voi jäädä ei haittaa mitään.
    Last edited by Pazi88; 15-01-2019, 09:15.

    Leave a comment:


  • Samee
    replied
    Originally posted by Axum View Post
    Taisinkin katsella että teit patin öljypohjaan ja jätit loiskelevyn leikkelemättä.


    Tuota kuvaa katsellessa tulee mieleen että onko noita pikaliittimiä erilaisia?, nimittäin omassa alkupään pikaliitintä mittaillessa kierteytyksen jälkeen ainevahvuutta jää milli tai kaksi.
    Jos katsot tuosta jo aiemmin linkkaamastani revlimitedin linkistä noita kuvia tuosta pikaliitin/anturisovelluksesta, niin huomasin että tuossa irtonaisena kuvatussa on eri osa kuin tuossa seuraavassa kuvassa missä osa on kiinni termarikotelossa. Anturi on eriasennossa suhteessa kiinnitysklipsiin, myös ainevahvuudessa tuon kierteen osalta näyttäisi olevan eroa.

    Oon myös kahlannut läpi aikamoisen kasan bmw vesiletkuja, mutta ei vaan oikein löydy hyvää tuohon tarkoitukseen. Omani tein e39 alavesiletkun syylärin puoleisesta pikaliittimestä jossa on vähän erilainen anturipaikka outlet temp anturia varten. Se patti on isompi, mutta tällöin tarvitsi käyttää muistaakseni landroverin 14mm anturia ja siltikin muistaakseni siinä kävi niin, että reikä oli kierrettä varten aavistuksen liian iso ja anturin kiinni pysyminen kierreliiman kanssakin jäi arveluttamaan. Lisämiinuksena tässä oli se, että anturi sojottaa eteenpäin, kohti syyläriä.

    Tuossa omassani tämä kerkesi olla paikallaan reilun vuoden ja vasta apulaitehihnan katkeaminen rikkoi ja sai anturin vuotamaan, kun katkeamassa ollut repaleinenhihna läpätti vähänaikaa anturia vasten ennen katkeamistaan.


    Pystyisiköhän tuohon 12mm anturiin tekemään pienemmän kierteen ja käyttämään tuota ohuempaa mutta ylöspäin osoittavaa ilmausruuvin kohtaa mihin sinäkin ilmeisesti oot kierteen tehnyt? Täytynee uhrata yksi 12mm anturi ja koittaa kuinka pienen kierteen siihen saa tuhoamatta anturia. Sitä ajattelin koittaa seuraavaksi
    Last edited by Samee; 15-01-2019, 03:23.

    Leave a comment:


  • Axum
    replied
    Taisinkin katsella että teit patin öljypohjaan ja jätit loiskelevyn leikkelemättä.


    Tuota kuvaa katsellessa tulee mieleen että onko noita pikaliittimiä erilaisia?, nimittäin omassa alkupään pikaliitintä mittaillessa kierteytyksen jälkeen ainevahvuutta jää milli tai kaksi.

    Leave a comment:


  • Samee
    replied
    Originally posted by Axum View Post
    Poistin öljypohjan loikelevyn kokonaan ja lohkon loiskelevyyn tein takapäähän kolon öljypohjaa varten

    BTW: miten olette toteuttaneet lämpömittarin anturin?

    Maailmalla ovat laittaneet tyhjennyspropun tilalle aftermarket e30 anturin aluslevyillä=huono (mittaa lohkon lämpötilaa)

    Ylävesiletkuun pikaliittimellä olevaan muoviputkeen tekemällä M12x1,5 kierteet?
    Itse jätin m52tu lohkon loiskelevyn muokkaamattomana paikalleen, mutta m50 öljypohjasta poistin peltisen loiskelevyn sekä hieman joutui muutenkin leikkaamaan ja liimaamaan jotta mahtui. Anturitoteutuksesta olikin jo ylempänä.

    Leave a comment:


  • Samee
    replied
    Itseäni myös kiinnostaisi nähdä e30 m52tu/m54 muunlaisia ratkaisuita vesiletkujen ja tuon lämpöanturin asennuksista. Omassa e30 m52tu ratkaisussa ei tällähetkellä tyydytä silmää ylä- ja alavesiletku asennukset eikä oikein etsinnästä huolimatta löydy sopivia vesiletkuja kyseiseen comboon e36 syylärin kanssa.

    Kaikista paras olisi kun saisi teetettyä uuden termostaattikotelon ilman noita pikaliittimiä ja tuolla lämpömittari anturin paikalla. Omasta termarikopastani olen puukottanut sähköohjauksen pois ja korvannut alkuperäisen kuuman termostaatin mishimoton 70 asteisella racing termarilla.

    Leave a comment:


  • Samee
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    Laittaa ihan E30 anturin kanteen, m50 anturin tilalle
    1 vs 2 napaa

    Edit. Jaa nii m52

    Onko linkkiä noihin jenkkien touhuihin?
    Mistä tuommoinen pikaliitin ylävesiletku on?
    Pikaliitin letkulla tarkoitettaneen esim e46/e39 ja siitä ylöspäin löytyviä vesiletkuliitoksia.
    E30 m52tu/m54 swapeissä moni minä mukaanlukien on askarrellut e30 lämpömittarin anturin näin

    Netistä napatussa kuvassa lienee e39/e46 alavesiletkun alempi pikaliitin jossa "outlet temp" anturin paikka on sheivattu ja kierteytetty anturia varten. Kyseisellä mulikalla anturi tosin sojottaa kohti syyläriä ja on siten vähän typerä. Anturin joutuu toki maadoittamaan anturin runkoon kolvatulla johdolla.

    Tässä enemmän juttua e30m54 setupista

    Leave a comment:


  • Axum
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    Laittaa ihan E30 anturin kanteen, m50 anturin tilalle
    1 vs 2 napaa

    Kyseessä M52TU, Ei ole ylimääräistä proppua kannessa kuten sinkkuvanoksessa.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Axum View Post
    Poistin öljypohjan loikelevyn kokonaan ja lohkon loiskelevyyn tein takapäähän kolon öljypohjaa varten

    BTW: miten olette toteuttaneet lämpömittarin anturin?

    Maailmalla ovat laittaneet tyhjennyspropun tilalle aftermarket e30 anturin aluslevyillä=huono (mittaa lohkon lämpötilaa)


    Ylävesiletkuun pikaliittimellä olevaan muoviputkeen tekemällä M12x1,5 kierteet?
    Laittaa ihan E30 anturin kanteen, m50 anturin tilalle
    1 vs 2 napaa

    Edit. Jaa nii m52

    Onko linkkiä noihin jenkkien touhuihin?
    Mistä tuommoinen pikaliitin ylävesiletku on?
    Last edited by Tonton; 10-01-2019, 23:20.

    Leave a comment:


  • Axum
    replied
    Poistin öljypohjan loikelevyn kokonaan ja lohkon loiskelevyyn tein takapäähän kolon öljypohjaa varten

    BTW: miten olette toteuttaneet lämpömittarin anturin?

    Maailmalla ovat laittaneet tyhjennyspropun tilalle aftermarket e30 anturin aluslevyillä=huono (mittaa lohkon lämpötilaa)

    Ylävesiletkuun pikaliittimellä olevaan muoviputkeen tekemällä M12x1,5 kierteet?

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Axum View Post
    Näin itsekin tein sinkkuvanoksessa, jättäen tosin pattiin levyn paikalleen.
    Aa, nyt vasta ymmärsin kunnolla, mitä kysyit. Pahoittelut informaatioköyhästä vastauksesta. Jos mahdollista, niin yrittäisin kyllä tehdä sumpun loiskelevyyn tilaa pumpulle mieluummin kuin että levyn poistaisi kokonaan.
    Last edited by Skarpa; 24-11-2018, 08:40.

    Leave a comment:


  • Axum
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Itse poistin koko öljypohjan loiskelevyn ja käytän lohkon loiskelevyä. Tosin sinkkuvanos, mutta sama periaate.

    Näin itsekin tein sinkkuvanoksessa, jättäen tosin pattiin levyn paikalleen.

    Leave a comment:

Working...
X