E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Joma
    replied
    Oman auton resepti.

    E30 316 alunperin
    M52b25 ews koodattu pois e36 koneenkorvat ja e34 öp
    E30 316i laatikko -89 m40 perästä, sopii alkuperäisellä kannakkeella ja tulee oikeaan asentoon suoraan.

    M52 startti, kaksoismassavauhtis ja kytkinperässä, ei kikkailua painelaakerin kanssa vaan sopi suoraan!

    Tähän jatkeeksi m20b20 kardaani ja vaihdevivusto ja tadaa bolton, itsellä tosin lyhensin vaihdevivuston hitsaamalla.

    02 tehostin (en suosittele todella pieni tehostus)

    Joku vois melkeen lisätä tuon laatikko hommelin ekaan postiin, todella edullinen tapa saada auto ajoon kun ei tarvi perävälitystäkään miettiä.

    Leave a comment:


  • Joma
    replied
    Mulla zf laatikolla e30 316i takapätkä ja kardaanin etupätkä e28 m30 sopii bolton.

    Vakio jarrutehostin passaa hyvin kun käytti e28 kumityynyä kuskinpuolella ja e34 hanttarin puolella.

    Leave a comment:


  • nikz_
    replied
    Sähköflekti syylarin edessä . Mutta ajossa kun kiihdyttää vähän reippaammin loppuu lämpösen ilman tulo hyttiin ja lämmöt nousee nopeasti 100 pintaan.. pintakaasulla kun ajoi ei noussut.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by nikz_ View Post
    Riittääkö m50 e36 jäähdytin turbo käytössä ? Tuppaa keittämällä välillä, ilmataskuja jossain?
    viskohässäkkä paikallaan/joku sähköflekti keulalla? ilman nostelee lämpöjä paikallaan ollessa.

    Leave a comment:


  • nikz_
    replied
    Riittääkö m50 e36 jäähdytin turbo käytössä ? Tuppaa keittämällä välillä, ilmataskuja jossain?

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jo kun toiseenkiin koriin piti saada pienempi tehostin, niin tuli tutkittua tarkemmin näitä tehostimia ja näyttäis että osanumero saa olla xxx 612 105x. Multa löytyy esim. 191 612 105A ja IHI 612 105H numeroilla olevat tehostimet. Ei suurtakaan väliä mistä volkkarista on peräisin. löytyy mk1 - mk3 golffeista ainakin riippuen koneesta ja tosiaan monesta muustakin mallista. Lähinnä polkimen "haarukan" malli vaihtelee osanumeroiden välillä. Ja joissakin ei ole tuo sylinteriin tuleva tappi kierteellä, niin sillon pitää tehdä pikku spaceri väliin:


    Pitäskö melkeen tonne ekaan postaukseen lisäillä.
    Hankin juuri vw polon tehostimen numerolla 6k1 612 105h joka on halkaisijaltaan vain 8". Eli tuuman tuota aiemmin mainitsemaani pienempi mutta muuten täysin identtinen.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by EMP View Post
    Tässä ohje vw polo 6n / golf 3 tehostimen asentamiseksi e30:iin.

    Kyseinen tehostin on 9" ja sopii m50 ja m52 koneen kanssa. Imusarjasta pitää ainoastaan hiota rihlat pois alakulmasta tehostimen kohdalta. Tehostimeen sopii alkuperäinen pääsylinteri.
    Oma tehostin oli 6n2 polosta malliltaan 6k1 612 105k. Josta tämä ohje.
    Golf 3:sta löytyi täysin vastaavaa tehostin mallilla 1H1 612 105H. Vastaavaa tehostinta on monella muullakin numerolla. Ja löytyy myös seatista. Joten saatavuus on hyvä!
    HUOM! Näissä autoissa on myös erikokoisia tehostimia ja kahdella eri sylinterin pulttijaolla.
    Jo kun toiseenkiin koriin piti saada pienempi tehostin, niin tuli tutkittua tarkemmin näitä tehostimia ja näyttäis että osanumero saa olla xxx 612 105x. Multa löytyy esim. 191 612 105A ja IHI 612 105H numeroilla olevat tehostimet. Ei suurtakaan väliä mistä volkkarista on peräisin. löytyy mk1 - mk3 golffeista ainakin riippuen koneesta ja tosiaan monesta muustakin mallista. Lähinnä polkimen "haarukan" malli vaihtelee osanumeroiden välillä. Ja joissakin ei ole tuo sylinteriin tuleva tappi kierteellä, niin sillon pitää tehdä pikku spaceri väliin:


    Pitäskö melkeen tonne ekaan postaukseen lisäillä.

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Originally posted by Nokkamuki View Post
    Mikäli mulla on E30, joka valmistettu ennen 9/86, niin vertailumallina silloin 325i ?
    Tarvitseeko abseja, jos ahdettu M50B25 tuottaa max 204hv ?
    Kyllä.
    Ei.

    Leave a comment:


  • Nokkamuki
    replied
    Mikäli mulla on E30, joka valmistettu ennen 9/86, niin vertailumallina silloin 325i ?
    Tarvitseeko abseja, jos ahdettu M50B25 tuottaa max 204hv ?

    Leave a comment:


  • RagnarM
    replied
    I have wired all... But i dont get the spark ?? I double-checked all.. But nothing.. Some1 could help ??? 86 vuosi 31i m10-> m50b25

    Leave a comment:


  • Bansku
    replied
    Ja imusarjasta tehostimelle menevän letku väliin suosittelen lämpimästi sitä takaiskuventtiiliä kuten alkuperäisessäkin on. Jarrutuntuma muuten aika anaalista, varsinkin jos pelleilee
    E. Olihan se tossa ylemmässäkin kuvassa kun tarkasti katto

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Jarrutehostin ohje!

    Tässä ohje vw polo 6n / golf 3 tehostimen asentamiseksi e30:iin.

    Kyseinen tehostin on 9" ja sopii m50 ja m52 koneen kanssa. Imusarjasta pitää ainoastaan hiota rihlat pois alakulmasta tehostimen kohdalta. Tehostimeen sopii alkuperäinen pääsylinteri.
    Oma tehostin oli 6n2 polosta malliltaan 6k1 612 105k. Josta tämä ohje.
    Golf 3:sta löytyi täysin vastaavaa tehostin mallilla 1H1 612 105H. Vastaavaa tehostinta on monella muullakin numerolla. Ja löytyy myös seatista. Joten saatavuus on hyvä!
    HUOM! Näissä autoissa on myös erikokoisia tehostimia ja kahdella eri sylinterin pulttijaolla.

    Elikkä kyseinen tehostin on halkaisijaltaan n.24cm kun alkuperäinen on n.27cm. Kiinnityspulttien sekä sylinterinpultien jako sama mitä e30:ssä!


    Takapuolelta tehostin näyttää tältä.


    Ensiksi katkaistaan tuo pallo varren päästä pois ja tehdään m10 kierre varteen.


    Tämän jälkeen tehdään 5mm speiceri tehostimen ja tulipellin väliin.


    Speiceri paikalleen ja katkaistaan varsi. Katkaisukohta on 10,5cm speicerinpinnasta varren päähän.


    Jonka jälkeen alkuperäinen haarukka ja lukitusmutteri paikalleen.


    Tehostimen etupuolelta otetaan alkuperäinen säätöruuvi pois.


    Alkuperäinen säätöruuvi on n.20mm liian lyhyt joten se pitää jatkaa. Itse hain pulttikaupasta samalla kierteellä olevan pultin ja hioin kannan palloksi. Tuossa on sitten unf kierre.


    Uusi säätöruuvi paikalleen samaan korkeuteen mitä e30:n alkuperäisessä tehostimessa. Itse varmistin pysyvyyden kierrelukitteella.


    Tulipellistä pitää ottaa tehostimen taakse jäävä jarruputken muovinen kiinnike pois


    Tehostin paikalleen alkuperäisen pääsylinterin kanssa.


    Tehostin on myös mahdollista asentaa ilman tuota speiceriä. Mutta silloin joutuu tulipellistä poistamaan tuon jarruputken kiinnikeen alla olevan ruuvin! Ja mahdollisesti veistelemään äänieristettä!
    Last edited by EMP; 16-01-2015, 20:34.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Tarvittavat kytkentäkaavathan löytyy kyl ekasta postauksesta. Ja sinne ecu:n sisään voi laittaa myös ews emulaattorin. Ebaystä löytyy ja ohjeet on niissä mukana.

    Leave a comment:


  • Harri G
    replied
    M50b20 on kyllä semmoinen lussupaska että sitä en suosittele kenellekään. Vaikken M42 ole ajanut niin ei se varmasti huonompi voi olla.

    Ja ettei mänisi rupatteluksi, niin keskustelut jatkossa tuonne --> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=155768

    Leave a comment:


  • sonkko123
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post
    Kyllä tuli monet kerrat leimattua m50, ilman muutoskatsastusta, mutta eihän se laillinen ole vaik katsastusmies ei huomaa..

    Ja eihän siihen saa m50b20 laittaa ilman abs jarruja m42 saa kun vertaa normi is malliin...
    Itseasiassa, m50b20 padan sinne saa laittaa ilman abs jarruja! konttorilta :check:
    Mutta kyllä se m42b18 kone sinne tippuu jahka saan haalittua jostai sellaisen, olisiko kenelläkään myydä m42 konetta ja apulaitteita? Jos on niin täälä olisi iso kasa rahaa jotka polttelee taskussa , MUTTA koneen ei tarvitse kumminkaan olla ylihinnoilteltu!

    Leave a comment:

Working...
X