Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 E36 uusi pakosarja ja putkisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw harrastelija
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 757
    • -

    #31
    Originally posted by Hemi
    Makketee: Et tosiaan ymmärtänyt pointtiani. Sehän on se että se putkisto mikä siellä on vakiona alla on melkoisen optimi sille teho/vääntökäyrälle minkä vakiokone tuottaa. Kyllä se on niin että se "insinööriarmeija" ei jätä yhtään kymmenesosasekuntia käytännön suoritusarvoissa käyttämättä jos se vain on mahdollista. Vakioputkisto on taatusti hyvin lähellä optimia vakiokoneella. Toki polttoainetalous on tehon suhteen kompromissi, mutta tämä on moottorikohtainen kompromissi.
    ELI...moottori ja sen tuottama vääntö/teho/polttoainetalous/käyttöominaisuudet ovat kompromissinen kokonaisuus jonka jatkoksi putki suunnitellaan periaatteessa kompromissittomaksi.
    Jos/kun moottorin ominaisuuksia muutataan nokkia, ruiskutusta ja/tai ahtoja muuttamalla, löytyy optimiputkikin jostain muualta kuin orggisputkesta. Tuo putkenvaihdon tuoma kiihdytysarvoissa näkyvä suorituskykyhyöty vain on tullut nähtyä niin monta kertaa, että aika harvassa ne tehoputket on vakiokoneisiin tai lähes vakiokoneisiin.
    Eli putki siis mitoitetaan koneen tuottaman tehon pakovirtaukselle eikä päinvastoin.
    Juurikin näin, Insinöörit tavoittelee mahdollisimman hyvää hyötysuhdetta ja varmastisiellä peltisarja ois, jos hyötysuhde nousisi....
    thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
    Alex von Falkenhausen

    Comment

    • Calypsocoupe
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 2932
      • Vihti

      #32
      Originally posted by Hemi
      Kellota ennen ja jälkeen ajat ja huomaat mitä tekemäsi "putkiviritys" oikeasti tekee. Tarjoan pullakahvit jos 1/4mile aika paranee.
      Kelpaako "ennen" ajaksi tehtaan ilmoittama saavutusarvo?
      - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Ei tietenkään. Tehtaan ilmoittamilla teho tai saavutusarvolukemilla kun ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa vaan kyse on ns.tyyppilukemista.
        Lisäksi toki vielä tarkennan sen verran että toki nyt puhutaan koko ajan Suomessa katulaillisesta äänitasosta. Jos joku viitsii askarrella ensi kesänä, niin kokeilkoon jollain 1/8 kiihdytyspäivillä paljonko aika paranee vakiokoneisella e36:lla jättämällä koko putkiston pois. Silloin kyse on todellisesta vapaavirtausputkistosta. Jos aika paranee, tarjoan pullakahvit.

        Comment

        • Calypsocoupe
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 2932
          • Vihti

          #34
          Originally posted by Hemi
          Jos joku viitsii askarrella ensi kesänä, niin kokeilkoon jollain 1/8 kiihdytyspäivillä paljonko aika paranee vakiokoneisella e36:lla jättämällä koko putkiston pois. Silloin kyse on todellisesta vapaavirtausputkistosta. Jos aika paranee, tarjoan pullakahvit.
          Tolla vaan ei ole mitään tekemistä asian kanssa, siinä kun muuttuu putkiston pituus totaalisesti ja resonanssit on päin peräsintä.
          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

          Comment

          • hiba
            Newbiemmer
            • Mar 2009
            • 8
            • salo

            #35
            osaako joku sanoa kun itse vaihdoin putkiston noin puolesta välistä loppuun uusiks ja vaihdoin myös pöntön. Nyt sit kone kiihdytyksessä nykäsee muutaman kerran. Mistä mahtaa johtua?

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎