Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36:n Kylmää kyytiä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10047
    • KVLA

    #16
    Originally posted by Jopi
    Elä helevetissä!! No joo rauhotutaanpa... Lämmöt käsittääkseni OK. Mittari nousee melko pikaseen aivan pystysuoraan ja siinä myös pysyy.
    Eli miksi vaihtaisit termaria,kun moottorin lämmöt vaikuttaa olevan ok.Syytä "huonoon lämmityslaitteeseen" voikin etsiä sitten kennon vedenkierrosta:esim.kenno tukkeessa,säätöventtiilit jumissa yms.Joillakin lämppärin veden kierto toimii vasta kun sinne on asennettu lisäpumppu (E36:ssa).Tämä pumppu lisää nesteen kiertoa lämmityslaitteen kennossa.Mutta kuten kirjoitin,joillakin pumppu on,joillakin taas ei,vaikka kyseessä olisikin tuontiauto.Tuo termostaatin vaihto tuntuisi hölmöltä,kun lämmöt kerran on mittarin mukaan ok.Lämpeneekö kennolle menevät meno/paluu letkut molemmat kunnolla?Jos ei,niin ei siellä nestekkään varmaan kierrä.
    Last edited by Heguli 31; 08-02-2005, 02:00.

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #17
      Originally posted by bystis
      Pakko nyt taas kerran mainita tuo raitisilmasuodatin. Vaikutti yllättävän paljon lämpötilaankin kun oli tukkeessa ja ilma ei kiertänyt! Mutta kyllä silloin ikkunatkin olivat huurussa. Suosittelen kuitenkin tarkastamaan.
      Vanha pirssi oli 325i mallia -91, ja ei siellä ollut kyllä raitisilmasuotimesta tietoakaan. Kaikki oravaa pienemmät siitepölyt ja koivunlehdet lensi naamalle kun käänsi nopeuden kaakkoon... Tosin ilmastoidussa mallissa tällainen pitäisi löytyä. ---> Olikos Jopin pirssissä ilmastointia, ja tuleeko sieltä räppänöistä ilmaa sisään???

      Tuolla vielä ohjeet raitisilmasuodattimen vaihtoon mikäli tarvetta--->
      http://www.logun.org/microfilter.htm
      Itelle vaihdoin just viime viikolla. Ei paha homma ollenkaan. Ja näin talvella passaa ajella vähän aikaa vaikka ilman paneeliakin ellei uutta oo heti saatavilla, kun ei nuo kaiken maailman siitepölyt ym. juuri lentele... Ja tämän homman saa tehtyä ristipäämeisselin kera vänkärinpenkiltä päin vaikka pakkasessa...
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • Jopi
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 374
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Heguli 31
        Eli miksi vaihtaisit termaria,kun moottorin lämmöt vaikuttaa olevan ok.Syytä "huonoon lämmityslaitteeseen" voikin etsiä sitten kennon vedenkierrosta:esim.kenno tukkeessa,säätöventtiilit jumissa yms.Joillakin lämppärin veden kierto toimii vasta kun sinne on asennettu lisäpumppu (E36:ssa).Tämä pumppu lisää nesteen kiertoa lämmityslaitteen kennossa.Mutta kuten kirjoitin,joillakin pumppu on,joillakin taas ei,vaikka kyseessä olisikin tuontiauto.Tuo termostaatin vaihto tuntuisi hölmöltä,kun lämmöt kerran on mittarin mukaan ok.Lämpeneekö kennolle menevät meno/paluu letkut molemmat kunnolla?Jos ei,niin ei siellä nestekkään varmaan kierrä.
        Tuota pumppuahan tuossa jo aikasemmin suunnittelin ja taian sen sinne laittaakin kun semmonen sattu tuolta kellareiden komeroista löytymään.
        Last edited by Jopi; 08-02-2005, 22:33.
        Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
        e39 M5

        Comment

        • Jopi
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 374
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Gonzalez
          Vanha pirssi oli 325i mallia -91, ja ei siellä ollut kyllä raitisilmasuotimesta tietoakaan. Kaikki oravaa pienemmät siitepölyt ja koivunlehdet lensi naamalle kun käänsi nopeuden kaakkoon... Tosin ilmastoidussa mallissa tällainen pitäisi löytyä. ---> Olikos Jopin pirssissä ilmastointia, ja tuleeko sieltä räppänöistä ilmaa sisään???

          Tuolla vielä ohjeet raitisilmasuodattimen vaihtoon mikäli tarvetta--->
          http://www.logun.org/microfilter.htm
          Itelle vaihdoin just viime viikolla. Ei paha homma ollenkaan. Ja näin talvella passaa ajella vähän aikaa vaikka ilman paneeliakin ellei uutta oo heti saatavilla, kun ei nuo kaiken maailman siitepölyt ym. juuri lentele... Ja tämän homman saa tehtyä ristipäämeisselin kera vänkärinpenkiltä päin vaikka pakkasessa...
          Ilmastointi löytyy. Se ei vaan oo toiminnas koska ne ilmastointilaitteen putket (10mm al) jotka menee keulille siihen boksiin (Kompura?) oli liitoksen kohdalta poikki. BY THE WAY semmoset putket pitäs löytää tilalle eli kaupata saa jos löytyy! "Räppänöistä" ei pukkaa ilmaa sisään mitenkään mahottomasti eli enköhän mää lähe kaivaan sieltä ne koivunlehdet, oravanpoikaset sun muut sieltä suodattimesta, putkista ym.
          Last edited by Jopi; 08-02-2005, 22:41.
          Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
          e39 M5

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10047
            • KVLA

            #20
            Originally posted by Jopi
            Tuota pumppuahan tuossa jo aikasemmin suunnittelin ja taian sen sinne laittaakin kun semmonen sattu tuolta kellareiden komeroista löytymään.
            Varmista kuitenkin vielä,että nesteet todellakin kiertää kennossa.Ettei juminut lämmönssäädin tms. jarruttele nesteiden kiertoa.

            Comment

            • Meta
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 528
              • Salo

              #21
              Mulla oli vähän aikaan sitten simmoinen tilanne että moottorin lämmöt kyllä nousi oikeaan lukemaan mutta lämmintä ei puhaltanut. (Oli juuri vaihtanut termostaatin). Vian sain korjattua kun ilmasin jäähdytinjärjestelmän. Tämä ei kyllä tässä tapauksessa taida paljoa auttaa?
              Ajossa: Lada 1200L -89, Solifer 3speed ,
              Ex:e36 325iA coupe, e30 325i 2d, e36 Taxi M3 3.2 -97, e36 318is coupe -93, e34 530i -93, e36 328ia touring m-tech -96 , e46 330d m-sport touring -04, e36 328i m-tech cabrio-96, e93 M3 Cabrio -08

              -Salo Connection-

              Comment

              • Jopi
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 374
                • Oulu

                #22
                ......
                Last edited by Jopi; 13-04-2015, 10:26.
                Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
                e39 M5

                Comment

                • Jopi
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 374
                  • Oulu

                  #23
                  .....................
                  Last edited by Jopi; 13-04-2015, 10:26.
                  Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
                  e39 M5

                  Comment

                  • HJP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1282
                    • Helsinki

                    #24
                    Jopi: kai ilmasit myös sen jälkeen, kun kone oli lämminnyt normaalilämpöön ja nesteet alkaneet kiertää kunnolla?

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10047
                      • KVLA

                      #25
                      Originally posted by Jopi
                      Tarkoitatko tuolla lämmönsäätimella siis tuota keskikonsolista löytyvää nupikkaa vai jotai osaa nesteen kierrosta joka saattas olla väärässä asetuksessa yms... tuli vaan mieleen että eipä oo hirveesti kerenny ruuvaileen tuota nupikkaa koska auton oon vasta hankinu. Eli saattaa olla että sen pyörittely ei vaikuta ilman lämpötilaan ollenkaan koska se ei toimi! Äääh... lähetäänpä kokeileen.
                      Tarkoitin tuolla lämmönsäätimellä (huono/väärä nimike,sorry) lämmitysjärjestelmän mangneettiventtiiliä.Eli tämä vekotinhan useinkin jumittuu kiinniasentoon kesällä.Etsippä haulla ohjeita sen puhdistukseen jos vika on tuossa osassa.Oli vähän aikaa sitten juttua jossain topiikissa tuosta putsaamisesta.(vai olikohan E34:n vastaava?).Ja mikäli neste ei kunnolla kierrä lämppärin kennossa (hanat ollessa auki),niin tuon moottorin/jäähdytysjärjestelmän kunnollinen ilmaaminenkin on lähes mahdotonta.Lämppärin kennoon kulkeutunut ilma tuskin poistuu,jos neste ei kunnolla kierrä siellä.
                      Ilmaaminenhan pitäisi aina suorittaa "lämmöt täysillä".
                      Ilmausongelmastahan tässä ei kai ole kyse,koska lämmmöt ei seilaa.Vaan jos joudut nesteiden kanssa puljaamaan osia irroittaessasi tai asentaessasi.
                      Tulikohan yhtään selkeämmäksi tuolla sepustusella...

                      Comment

                      • Jopi
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 374
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by HJP
                        Jopi: kai ilmasit myös sen jälkeen, kun kone oli lämminnyt normaalilämpöön ja nesteet alkaneet kiertää kunnolla?
                        Kyllä. Moneen kertaan.
                        Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
                        e39 M5

                        Comment

                        • Jopi
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 374
                          • Oulu

                          #27
                          ..........
                          Last edited by Jopi; 13-04-2015, 10:27.
                          Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
                          e39 M5

                          Comment

                          • bmwjack
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2003
                            • 138
                            • Tampere

                            #28
                            Joo kannattaa tarkistaa se solenoidi, esim, että vetääkö se, sen naksuminen kuuluu, kun kääntää lämmönsäädintä 0 asentoon ja siitä ylös edes takas.

                            Siitä, että onko keulapahvi vanha juttu on turha puhua, autoja ei ole rakennettu ajamaan missään -20 asteessa, nyt on lauhaa, mutta kunnon pakkaskaudella ei keulapahvia voita mikään, keulaviima on aika murhaava konehuoneelle, huohotin voi jäätyä yms.

                            kone lämpenee paljon nopeammin ja tulee lämmintä sisällekkin paremmin kun keula on tukossa. lämpenee nopeammin, kuluu vähemmän, öljyistä lähtee vesi höyryt pois.

                            JakeT

                            Comment

                            • Pazi
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2004
                              • 73
                              • Singapore

                              #29
                              Pitäis olla sellaiset säleiköt syylärin edessä kuin uaz:issa, vetää vaan vivusta niin säleiköt päälle/pois. Tämä systeemi on varmasti käytännöllinen siperiassa.

                              No mutta itse asiaan, samaa ongelmaa kuin jopilla. Taitaa tarttua nuo viat kun lähellä asutaan. Kylmällä ilmalla -20 astetta ei tahdo tulla kovin lämmintä. (takana ikkunat kuurassa) Vaihdoin tänään termostaatin 88 °C entinen oli 87 °C, seuraava "lämpimämpi" termostaatti olisi ollut jotain reilusti yli 90 °C (oliko 96 °C) niin ajattelin että tuleekohan kesällä sitten ongelmia tuon kanssa joten päädyin 88 °C. Ilmasin järjestelmän ja lisäisilin nestettä niin että täynnä on. Puhallin koneisto on uusittu reilu vuosi sitten, eli tässä pitäisi potkua riittää.

                              Vaihtoehtoiksi taitaa jäädä kierrätyspumppu tai sitten magneettiventtiilin jumiutuminen? Ilmastointia ei ole. Lämmöt näyttää kokoajan pystysuoraa kun auto on lämmennyt.

                              Kyllä kait -20 °C vielä pitäisi ikkunat sulana pysyä jos kaikki toimii.

                              Pitää huomena tarkistaa nuo magneettiventtiilit, vesipumppua en ala mielellään heti purkamaan ja jos vika ei olekaan siellä.
                              Last edited by Pazi; 01-03-2005, 23:59.
                              - Spiderbait -

                              Comment

                              • bmwjack
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2003
                                • 138
                                • Tampere

                                #30
                                kun tämä pakkanen nousi, niin heitin viimetalven mukaisesti ton e36:sen munuais maskin tukkoon. toi 318i ei hengitä keulasta mistään muualta kuin maskin läpi. Leikkasin mustasta muovitetusta pahvista levyt ja laitoin ulkopuolelle kiinni, sisäpuolelle ei ihan hevillä pääse.

                                Kuten viimetalvena, lämpenee älyttömän hyvin. Yleensä ilman maskin tukkimista ei nouse kuin juuri sinisen ylle pakkasella, nyt menee kesäasentoon, eli puolenvälin yli viisarinverran. ja lämmintä tulee. Ajelin viimetalvena tällä systeemillä aika lämpimässäkin, eikä haittaa, vaikka konehuone on aika tukossa, flekti alkaa pyörimään siellä ja kierrättämään ilmaa syylärin läpi tarvittaessa. Jos taas tukkii syylärin, niin silloin tätä varmuutta ei ole.

                                JakeT.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎