Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36:n Kylmää kyytiä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10047
    • KVLA

    #31
    Originally posted by bmwjack
    kun tämä pakkanen nousi, niin heitin viimetalven mukaisesti ton e36:sen munuais maskin tukkoon. toi 318i ei hengitä keulasta mistään muualta kuin maskin läpi. Leikkasin mustasta muovitetusta pahvista levyt ja laitoin ulkopuolelle kiinni, sisäpuolelle ei ihan hevillä pääse.

    Kuten viimetalvena, lämpenee älyttömän hyvin. Yleensä ilman maskin tukkimista ei nouse kuin juuri sinisen ylle pakkasella, nyt menee kesäasentoon, eli puolenvälin yli viisarinverran. ja lämmintä tulee. Ajelin viimetalvena tällä systeemillä aika lämpimässäkin, eikä haittaa, vaikka konehuone on aika tukossa, flekti alkaa pyörimään siellä ja kierrättämään ilmaa syylärin läpi tarvittaessa. Jos taas tukkii syylärin, niin silloin tätä varmuutta ei ole.

    JakeT.
    Jos Bemarin termostaatti on kunnossa ja oikean lämpöinen,niin kyllä moottorin lämmöt nousee joka kelillä viisarin osoittamaan mittarin keskiosaan ilman mitään keulan "tukkeamisiakin".Siihen en ota kantaa kannattaako noita pahveja tukkeeksi viritellä.

    Comment

    • bmwjack
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 138
      • Tampere

      #32
      tuosta oikean lämpöisestä termostaatista tuli mieleen, että kun kyseessä on Saksantuontibemari, niin onko saksan peleissä kylmempi termostaatti kuin suomessa?

      Jack

      Comment

      • heijaju
        Newbiemmer
        • Jul 2004
        • 14

        #33
        Hain Saksasta auton 318i Lokakuussa 2002 varusteena automaatti-ilmastointi.
        Auto lämpiää normaaliin lämpötilaan vielä -35 asteen pakkasessa.
        Termostaattia ei ole vaihdettu eikä siinä ole kiertovesipumppua.
        Lämpöä riittää, lasit pysyvät auki kun vain osaa säätää ilman kierron oikein.
        Tehtaan ohjeen mukaan jos lasit huurtuu niin otetaan kiertoilma pois käytöstä.
        Näillä pakkasilla (-25 astetta) olen kokeillut +25 asteen lämpötilaa sisälle ja kyllä se tulee.

        Comment

        • Sami
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1332
          • Kajaani

          #34
          Originally posted by Jopi
          Tommonen -91 325 tuli hankittua. Saksasta tuotu 3kk sitte. Ongelmana se että auto ei lämpeä sisältä. Etupenkillä just just pärjää mutta takana meinaa jäätyä. On kokeiltu ensiapuna pahvia keulalla ym. Oisko ongelmana liian kylmä termostaatti vai pitäskö kiertovesipumppua lämppärille ruveta väsään paikollee. 92C termari tuli jo hankittua. Samalla vois kai kysyä että löytyykö se termostaatti sieltä syylarin paluuletkun päästä koneesta jonkun kannen alta vai? Entäs sitten tarviiko tuota järjestelmää ilmata muualta kuin siitä paisuntasäiliön viereisestä ruuvista?
          Itseä alkoi vituttamaan kovilla pakkasilla vaihteleva lämpötila auton sisällä eli jos säädöt oli 22 asteessa (automaatti-ilmastointi) niin piti vaan matka-ajossa hyvin tätä lämpöä, kaupungissa oli kylmä...Termostaattia en 88 asteisesta kuumempaan halunnut vaihtaa eli asensin e30 316 mallin kiertovesipumpun jolloin kaikki ongelmat ja vitutus poistui...

          Lämpöä riittää sisälle vaikka 30 asteen pakkasissa ja säädintä ei tarvitse liikuttaa siitä 20-22 asteesta ja vesiventtiilitkin alkoivat toimia kunnolla eli alussa hieman oudolta kuullostava venttiilien ääni lauhalla kelillä kuuluu sisällekin asti jos kuuntelee tarkasti....

          Comment

          • Sami
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1332
            • Kajaani

            #35
            Originally posted by heijaju
            Hain Saksasta auton 318i Lokakuussa 2002 varusteena automaatti-ilmastointi.
            Auto lämpiää normaaliin lämpötilaan vielä -35 asteen pakkasessa.
            Termostaattia ei ole vaihdettu eikä siinä ole kiertovesipumppua.
            Lämpöä riittää, lasit pysyvät auki kun vain osaa säätää ilman kierron oikein.
            Tehtaan ohjeen mukaan jos lasit huurtuu niin otetaan kiertoilma pois käytöstä.
            Näillä pakkasilla (-25 astetta) olen kokeillut +25 asteen lämpötilaa sisälle ja kyllä se tulee.
            Noissa 318 koneissahan termostaatti taitaa olla 106 asteinen jos en ihan väärin muista....Eli kunnossa olevana noissa riittää lämpö hyvin vaikka lämmityslaitteen puhallus onkin jossain tilanteessa hieman "tehoton" noissa korimalleissa..

            Comment

            • Kilpuri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 831
              • Tampere

              #36
              Originally posted by tertsunen
              Tulipa tuosta suunnitteluvirheestä mieleen.
              Samantapainen ongelma oli myös Hondassa.
              Enoni osti 80/90-luvun taitteessa Honda civicin ja autossa eivät lämmöt noussee edes uutena sinne minne piti.
              Vika oli kuuleman mukaan tehty jo moottorin suunnittelussa, vesikanavat väärän kokoiset.
              Toista Hondaa ei jostain syystä enää tullut...
              Tähän on sen verran sanottava, että kyseinen "suunnitteluvirhe" on varsin hyvä kisakäytössä. Ei meinaan kone lämpene liikaa vaikka vetää 6h täysillä (1.6i -88).

              "Normaaleilla" kierroksilla ei sitten meinaakaan lämmetä.
              Now: 525xd -09
              Ex: 330d -07
              Ex: 328i -96

              Comment

              • DaMonsta
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 69
                • Länsiuusimaa

                #37
                Originally posted by Gonzalez
                Tuolla vielä ohjeet raitisilmasuodattimen vaihtoon mikäli tarvetta--->
                http://www.logun.org/microfilter.htm
                Löytyiskö ohjeet jostain muualtakin, kun linkki ei enää toimi...
                Last edited by DaMonsta; 09-02-2006, 09:24.
                Käyttöautona -91 E36 316i
                Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

                Comment

                • imppu
                  Newbiemmer
                  • Oct 2005
                  • 12

                  #38
                  onhan se pakko myontää että bemari ei ole niitä parhaimpia pakkas autoja. kaikki edelliset on ollu pirun kylmiä, mutta nykyinen e34 lämpeää äkkiä ja lämpimäksi sekin oli ennen kylmä, mutta syylärin, termostaatin ja kansipahvin vaihto muutivat auton täysin (lämpimien maiden markkinoille tarkoitettujen autojen kansipahvissa on isommat neste reijät joten neste kiertää koneessa nopeammin eikä ehdi lämmetä kunnolla.)eli nesteen kierto pitää olla se minkälaiseksi se on suunniteltu.

                  Comment

                  • M5 talviautona
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2005
                    • 242
                    • Kokkola

                    #39
                    En vihtiny alottaa uutta topikkia..

                    Eli tuosta e 36sen 316sen vesi venttiilistä. Eli sen pitäis olla auki kun lämpötilan säätimen panee punaselle? Eli sinne ei sillon sais tulla sähköö? Itselläni tulee sähkö koko ajan kyseiseen liittimeen sama missä asennossa on lämmmön säätö vipstaaki, otin liittimen irti ja venttiili aukes, mutta hytissä on yhtä lämmin vaikka se venttiili ois kiinni tai auki? Tämä ei varmaan ei ole normaalia? Koneen lämmöt puolessa välissä sama kuinka paljo pakkasta, ja lämpiää nopeesti.
                    Että onko mulla se venttiilin ohjaus piiri jotenkin viallinen ku sinne tulee se sähkö koko ajan? Jos sähkö tulee niin venttiili menee kiinni, otin letkut irti varmistaakseni asian. ja näin se oli. Venttiili ei valskaa läpi jos suulla puhaltaa sinne ilmaa, ja ei nestekkään tule läpi. jos vena kii?
                    Elis tossa mietin jos ottas koko venttiin pois ja panis kiertovesipumpun tilalle, niin siis sillonko pitäs tulla hyttiin enemmän lämpöö? Ei auto onnex mikään jää kaappi ole, mut ei mikään saunakaan, mutta pikkusen sais olla lämpimämpi kovilla pakkasilla..
                    ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                    325e 2,7 e30
                    318i e30
                    535ia e34
                    m5 e34
                    525 e34
                    316i e30
                    524td e28 = Ei savua ilman tulta
                    Viimesin bemari 316i e36
                    Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                    Comment

                    • boxer33
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2005
                      • 47
                      • Espoo

                      #40
                      Kenelläkään mitään hajua missäpäin ilmastoidun compactin raitisilmafiltteri sijaitsee? Kone lämpenee hetkessä sinne hiukan yli 90 kympin, mutta lämpöä ei kabiiniin aivan liikaa tule. Ajankanssa sitä sitten kyllä riittää. Toinen ongelma on myös se, että puhallinta joutuu huudattamaan kolmosasennossa heti jos pakkasta on yli 10 astetta. Itse veikkaisin siis tuota filtteriä.
                      E46 320i Touring -02
                      Ex: E36 323ti M-Tech -98

                      Comment

                      • DaMonsta
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 69
                        • Länsiuusimaa

                        #41
                        Mä ostin tuossa e36 316 1,6i -91:sen ja oon nyt jonku aikaa sillä ajellu. Käytännössä aina kun ajaa niin moottorinlämmöt on sinisen ja ekan viivan välillä (yleensä lähempänä ekaa viivaa tai viivalla) (toka viiva on siis puoliväli). Autossa ei ole ilmastointia ja on suomiauto. Lämppäristä tulee klassinen "lehmän henkäys" mutta takin saa ottaa n. 70km matkan jälkeen jo pois vaikka olis kunnon pakkanenkin.

                        Olen ajatellut vaihtaa termarin ja raitisilmasuodattimen, mutta luulen että ne ei vaikuta noin paljoa moottorin lämpötilaan.

                        Niin ja kun auto oli lämmitetyssä hallissa n. tunnin ja sitten kävi tyhjäkäyntiä siellä n. 5-10 min niin silloin moottorilämmöt nous normaaliin mutta kun lähti ajamaan ulos niin heti tippu tuohon kuvailemaani.

                        Apu siis olis tarpeen ettei ajele turhan paljon liian viileellä koneella... jottei mitään mee rikki...
                        Käyttöautona -91 E36 316i
                        Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

                        Comment

                        • santtis
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2004
                          • 57
                          • Seinäjoki

                          #42
                          Itellä kyllä auto lämpiää, mutta vetää helposti takalasit ja takaikkunan huuruun. Ilmastointia ei ole, että onkohan autossa tuota raitisilmasuodatinta ja missähän se sijaitsee? Ajattelin, että jos sen vaihto auttaisi. Nyt pitää pitää puhallus kakkosella jos autossa on enemmän kuin yksi ihminen.

                          Auto siis E36 325i -92

                          Comment

                          • DaMonsta
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 69
                            • Länsiuusimaa

                            #43


                            Tuolta löytyy E36:een erilaisia ohjeita mm. kuinka raitisilmasuodatin vaihdetaan.

                            Itse vähän epäilen että mulla raitisilmasuodatinta ei ole, koska koivunlehtiä puskee suuttimista...
                            Käyttöautona -91 E36 316i
                            Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

                            Comment

                            • Tiia
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 201
                              • Salo

                              #44
                              lainataan nyt sitten vielä tätä topikkia...

                              autona e36 325 coupe vm -93. ongelmana on että lämmöt ei nouse kuin sinisenalueen ylärajalle. myöskään sisälle ei tule lämmintä ilmaa. välillä tulee ainoastaan tuulilasille "lehmänhenkäys".
                              voiko vika olla termostaatissa? vai missä?
                              apua kaivataan...
                              -Turku Connection-

                              sigpic

                              Comment

                              • Roofie
                                Newbiemmer
                                • Jan 2006
                                • 18

                                #45
                                e36 termostaatti

                                Varmaankin vikaa termostaatissa, toimivalla termostaatilla pitäisi nousta lämpömittari aina keskiasentoon, toi vaikuttais nyt siltä että termari on jumiutunut auki. Itellä oli 80C termostaatti ennen ja kun tuli kunnon pakkaset niin huomasi hyvin kun sisälle ei tullut lämpöä... Silti oli mittarin viisari täysin pystysuorassa. Tilalle vaihdettiin 92C termostaatti ja heti oli eroa kuin yöllä ja päivällä, hyttiinkin alkoi tulemaan jopa lämmintä ilmaa. Mittari näyttää silti täysin samaa lukemaa, eli viisari ihan keskellä... Se mittari on suunniteltu siten että jos termostaatti on toimiva, oli sitten 80 tai 92 asteinen tai jotain siltä väliltä niin aina olisi samassa asennossa. Se 12C muutos tossa termostaatissa kyllä vaikuttaa sisäilman lämpeemiseen jo aika reilusti!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎