Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 kaksi imunokkaa ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwcruiser
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 411
    • Lappeenranta

    #46
    Apuja kaivattaisiin kokemattomalle pakonokkien ajoitukseen m50b30 sovellukseen.



    Edellisestä linkistä katselin kulmat, joilla neuvotaan pakonokan ajoittamaan nokat mittakellolla. Kyseisen ajoituksen kerran tein ja kone kävi todella epätasaisesti tyhjäkäyntiä --> ei mennyt päästöihin.

    Eli tekstissä sanotaan:

    I calculated the lobe centers and durations

    Intake opens: 19 BTDC (9.5 degrees on the cam)
    Intake closes: 41 ABDC (20.5 degrees on the cam)

    Duration 19+41+180 = 240 degrees
    Lobe Center ((41-19)/2+90)= 101 degrees ATDC

    Exhaust opens: 35 BBDC (17.5 degrees on the cam)
    Exhaust closes:13 ATDC (6.5 degrees on the cam)

    Duration 35+13+180 = 228 degrees
    Lobe Center (35-13)/2+90= 101 degrees BTDC

    Timing for nonvanos intakecams
    Exhaust opens: 41 BBDC (20.5 degrees on the cam)
    Exhaust closes: 19 ATDC (9.5 degrees on the cam)

    Duration 41+19+180 =240 degrees
    Lobe Center (41-19)/2+90= 101 degrees BTDC


    Ymmärränkö oikein, että imunokka alkaa aukeamaan 19 astetta ennan alakuolokohtaa ja sulkeutuu 41 astetta kampiakselin alakuolokohdan jälkeen?

    Kahdet eri ilmoitetut pakonokan kulmat myös ihmetyksen aiheena. Ajoitin pakonokan 41 avautumaan 41 astetta ennen kampiakselin alakuolokohtaa ja sulkeutumaan 19 astetta yläkuolokohdan jälkeen.

    Venttiilin avautumiskohta on katsottu laittamalla mittakellon anturi venttiilin päälle (hankala saada nostajan päälle).

    Olisi vaan kiva saada masiina ajoitettua tällä kertaa niin, että ei tarvitsisi enää availla ja ajoittaa uudestaan.

    Neuvoja?


    Vaihtoehtoisesti, jos joku on kaakon suunnalla tehnyt noita ja pystyy vaikka näyttämään ajoituksen kädestä pitäen, niin hienoa.

    Kiitän jo etukäteen.
    E30

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16442
      • Asikkala

      #47
      Originally posted by bmwcruiser View Post

      Ymmärränkö oikein, että imunokka alkaa aukeamaan 19 astetta ennan alakuolokohtaa ja sulkeutuu 41 astetta kampiakselin alakuolokohdan jälkeen?

      Kahdet eri ilmoitetut pakonokan kulmat myös ihmetyksen aiheena. Ajoitin pakonokan 41 avautumaan 41 astetta ennen kampiakselin alakuolokohtaa ja sulkeutumaan 19 astetta yläkuolokohdan jälkeen.

      Venttiilin avautumiskohta on katsottu laittamalla mittakellon anturi venttiilin päälle (hankala saada nostajan päälle).

      Olisi vaan kiva saada masiina ajoitettua tällä kertaa niin, että ei tarvitsisi enää availla ja ajoittaa uudestaan.

      Neuvoja?


      Vaihtoehtoisesti, jos joku on kaakon suunnalla tehnyt noita ja pystyy vaikka näyttämään ajoituksen kädestä pitäen, niin hienoa.

      Kiitän jo etukäteen.
      Imunokan ajoitushan ei voi olla niin että on auki ennen alakuolokohtaa ja tämähän "Intake opens: 19 BTDC" on suomeksi 19 ennen yläkuolokohtaa ja nokkien asteista puhuttaessa tarkoitetaan aina kampiakselin asteita kuten tässäkin "9.5 degrees on the cam" kerrotaan.

      Kaksi eri pakonokan ajoitusta siksi että vanos ja non-vanos imunokilla joita pakopuolella käytetään on eri ajoitukset.

      Comment

      • bmwcruiser
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 411
        • Lappeenranta

        #48
        Kiitän selvennyksestä.

        Ajatusvirhe tullut kirjotettaessa, itse ajoitus on sentään yritetty tehdä tällä hetkellä oikein.

        Pointti oli tekstissä, että olenko edes oikeilla jäljillä.. Nähtävästi jollain tavalla, kun ei suurempia huutoja tullut
        E30

        Comment

        • 9.3x62
          Bimmer Rookie
          • Jan 2013
          • 127
          • Finland

          #49
          Kyseessä E34 525i non vanos, mutta siis vanoksettoman b25 vakio imunokka rokkaa pakonokkana siis? Mistä näihin löytää viritysnokkia kun ei ennen ainakaan löytynyt oikein mistään.

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2547
            • .

            #50
            Originally posted by 9.3x62 View Post
            Kyseessä E34 525i non vanos, mutta siis vanoksettoman b25 vakio imunokka rokkaa pakonokkana siis? Mistä näihin löytää viritysnokkia kun ei ennen ainakaan löytynyt oikein mistään.
            Juu kunhan nokan Ketju pyörän kiinnityskohtaa sorvaa hieman. Muuten ketjulinja kulkee vinossa. Ajoitusneliö ei pidä enää paikkaansa eli ajoitus heittokellolla.

            Virinokan saa vakiosta hiomalla, jopa 228 asteisista saa kohtuu kireän ja varsinkin, jos hytikoiden pukit poraa läpi tai muuttaa jopa palasäätöisiksi. Kaupasta saa ainakin schrickin, catcamsin ja dbilasin nokkia. Lisäksi jostain kaupoista saa jenkki-m3 nokkia tai siis nokkaa pakopuolelle. Imuhan niissä onkin vanos.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎