Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 sedan vastaan coupe (paino etc)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IKa
    BTCF Member
    • Apr 2007
    • 877
    • Klaukkala

    #16
    Originally posted by Axe27 View Post
    No jos rajua vehjettä meinaat tehdä niin aika pieniin asioihin takerrut...
    Ostat vaan sen korin ja kaikki irti siitä, puhallus, vahvistushitsaus jne. Veikkaan että sen jälkeen ei paljon lampun mitat kiinnosta ;-)
    Juuri näin. Siinä vaiheessa kun kori on korkeapainepesty, saumat on vahvikehitsattu, kopan sisällä on 30-40 metriä cromo-putkea, ikkunat ovat polycarbonaattia jne. niin sillä ei ole enää mitään merkitystä, onko peli rakennettu sedan vai coupe koppaan.
    G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

    Comment

    • gerhard
      Bimmer Rookie
      • Nov 2012
      • 36
      • Pori

      #17
      Originally posted by Axe27 View Post
      No jos rajua vehjettä meinaat tehdä niin aika pieniin asioihin takerrut...
      Ostat vaan sen korin ja kaikki irti siitä, puhallus, vahvistushitsaus jne. Veikkaan että sen jälkeen ei paljon lampun mitat kiinnosta ;-)
      Tämä pohdinta ei liittynyt varsinaisesti aihion valintaan, vaan yleiseen bmw tiedon lisäämiseen kun on kerran asiantuntioita kuulolla...

      Comment

      • gerhard
        Bimmer Rookie
        • Nov 2012
        • 36
        • Pori

        #18
        Originally posted by IKa View Post
        Juuri näin. Siinä vaiheessa kun kori on korkeapainepesty, saumat on vahvikehitsattu, kopan sisällä on 30-40 metriä cromo-putkea, ikkunat ovat polycarbonaattia jne. niin sillä ei ole enää mitään merkitystä, onko peli rakennettu sedan vai coupe koppaan.
        Edelleenkin menee pointti ohi! minne se coupen 100kg katoaa siitä korista jos ideana on että mollemmille tehtäisiin samat modit????

        jos se 100kg coupessa sijaitsee jossain tietyssä kohtaa korin peltiä niin voisin vaikka laikata pois (jos vaikka ei enää olisi mitään merkitystä ,kun olisi putkea muutenkin kabiini viidakolla..) niin silloin ei olisi mitään merkitystä kumman valitsee, koska loppu tulokset painaisi yhtä paljon.....mutta tarvitsisi olla se tieto...mistä tuo 100kg johtuu....mitä ei tunnu olevan...

        Comment

        • Axe27
          BTCF Member
          • Jul 2009
          • 143
          • Fin

          #19
          Originally posted by gerhard View Post
          Edelleenkin menee pointti ohi! minne se coupen 100kg katoaa siitä korista jos ideana on että mollemmille tehtäisiin samat modit????

          jos se 100kg coupessa sijaitsee jossain tietyssä kohtaa korin peltiä niin voisin vaikka laikata pois (jos vaikka ei enää olisi mitään merkitystä ,kun olisi putkea muutenkin kabiini viidakolla..) niin silloin ei olisi mitään merkitystä kumman valitsee, koska loppu tulokset painaisi yhtä paljon.....mutta tarvitsisi olla se tieto...mistä tuo 100kg johtuu....mitä ei tunnu olevan...
          Mä en usko tuota 100kg sitten millään. Voihan joku interwebbisivu väittää näin mut oikeesti ei varmasti ole. Kilpuri kun tehdään molemmista niin ei varmasti montaa kiloa heittoa ole. Ilmastointi / lämmityslaitekin painaa ihan hitosti verrattuna missä ei ole.

          Ja jos nyt pitäis alkaa tekemään peliä niin kyl se olis e46 coupe !

          Meinaan tällaiselle joka ekaa kertaa kilpuria rakentaa niin on siinä aika savotta, mutta tänä kesänä vielä ajetaan radalla :-)

          Comment

          • gerhard
            Bimmer Rookie
            • Nov 2012
            • 36
            • Pori

            #20
            Originally posted by Axe27 View Post
            Mä en usko tuota 100kg sitten millään. Voihan joku interwebbisivu väittää näin mut oikeesti ei varmasti ole. Kilpuri kun tehdään molemmista niin ei varmasti montaa kiloa heittoa ole. Ilmastointi / lämmityslaitekin painaa ihan hitosti verrattuna missä ei ole.
            Niin uskomattomalta se juuri minustakin kuulosti, jonka takia täällä kyselemässä ollaankin... oletin vain että joku olisi heti vastannut vaikkapa tähän tyyliin: katos ku coupessa on 5paksummat ja painaevemmat ääni eristeet kuin sedanissa niin sitää johtuu...tai vaikka että coupen koko kori pelti on tehty 1mm paksummasta kuin sedanin , jolla saavutettu 200% jäykempi rakenne.. ymmärsit varmaan että sillä tiedolla on nyt merkitystä...


            enkä edelleenkään ymmärrä miksi vertailet ilmastointi laiteetonta ja laitteellista auto? ellei coupessa ole juuri 100kg painavampi laite kuin sedanissa

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #21
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Sanoo mies joka sheivaa hinauslenkit painonsäästön vuoksi
              Kirjoitin, jos rajua vehjettä tehdään, niin lähtötilanteen melko nimellinen painoero ja jäykkyysero ei vaikuttane lopputilanteeseen paljon. Tommoset varusteiden deletoinnit onkin muutoksia.

              Semi-OT, minäkin ottaisin mielelläni lähtökohdaksi viimeisen linjalta rullanneen E30 2d korin jos olisin nyt aloittamassa. Toki siinä tulee lakiteknisiä rajotteita mutta ajoneuvotekniikan näkökulmasta sellanen olisi ihan OK. Vaikka vähä painaakin enemmän mukamas. Tekniikkavalinta, alusta ja se montako tonnia on budjettia hiilikuituosiin ratkaisee enemmän kuin korin paino. -myös tämän rajun E36 drifterin tapauksessa.
              Takasin aiheeseen, melko paljon kysymyksiä vaikka koko autoa ei ole vielä hankittuna topikin aloittajalla. BMWfansista löytyy osien painot, usein hyvinkin paikkansapitävät sellaiset.

              Jarno
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Axe27
                BTCF Member
                • Jul 2009
                • 143
                • Fin

                #22
                Originally posted by gerhard View Post
                Niin uskomattomalta se juuri minustakin kuulosti, jonka takia täällä kyselemässä ollaankin... oletin vain että joku olisi heti vastannut vaikkapa tähän tyyliin: katos ku coupessa on 5paksummat ja painaevemmat ääni eristeet kuin sedanissa niin sitää johtuu...tai vaikka että coupen koko kori pelti on tehty 1mm paksummasta kuin sedanin , jolla saavutettu 200% jäykempi rakenne.. ymmärsit varmaan että sillä tiedolla on nyt merkitystä...


                enkä edelleenkään ymmärrä miksi vertailet ilmastointi laiteetonta ja laitteellista auto? ellei coupessa ole juuri 100kg painavampi laite kuin sedanissa
                No en jaksa väitellä koska en sitten tiedä mitään asiasta. Pihalta löytyy molemmat ja en tosiaan ole vaakaa näyttänyt niille, paitsi kun se coupe on valmis lähiaikoina.

                Oletko ajatellut että täysi johtosarjakin painaa hartiamittarilla vähintään 20-30kg ??? Alkupään sedan perusjohdoilla,,coupe täysillä johdoilla. En ole mitannut sitäkään oikealla vakaalla mutta pirusti painaa kaikki comfort ym. Systeemit.

                Palataan asialle kun hommaat aihion niin voin ehkä vinkkejä antaa...

                Comment

                • gerhard
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2012
                  • 36
                  • Pori

                  #23
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  melko paljon kysymyksiä vaikka koko autoa ei ole vielä hankittuna topikin aloittajalla. Jarno
                  niin no tässä tosiaan pari autoa takana rakennettuna, ja jossain kohtaa kun 1000tuntia takana ja kokemus karttunut varaosien saatavuuden/hinnan suhteen alkaa tajuamaan ettei tämä ollut järkevin aihio, NYT oppinut että jos ensin selvittelee asioita kunnolla ensin (yleensä ei maksa rahaa eikä TYÖtunteja) sitten vasta päättäisi aihion niin voisi olla paras..

                  edellinen projekti painoi varmaan 3tonnia, nykyiseen 70luvun koriin erillis jousituksen sovitteluun kuluneet tunnit tuntuu hukkaan heitetyiltä...

                  Comment

                  • gerhard
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2012
                    • 36
                    • Pori

                    #24
                    Originally posted by Axe27 View Post
                    No en jaksa väitellä koska en sitten tiedä mitään asiasta.

                    Oletko ajatellut että täysi johtosarjakin painaa hartiamittarilla vähintään 20-30kg ??? Alkupään sedan perusjohdoilla,,coupe täysillä johdoilla. En ole mitannut sitäkään oikealla vakaalla mutta pirusti painaa kaikki comfort ym. Systeemit
                    juu ei hernettä nenään nyt turhaan , tieto taitoasi en kyseenalaistanu

                    mutta kun tuntuu että turhaan menee puurot ja vellit sekaviksi jälleen kun vertaillaan comfort ja karvalakki tason sähköjen painoa...

                    kun tuo ~100kg erotus oli käsittääkseni saman tason autojen kesken, vai enkö vain tunne jotain bmw:n merkintä tapaa varustetasojen ilmoittamisessa:think?

                    Comment

                    • Boomster
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2011
                      • 571
                      • Lohja

                      #25
                      Eräs huomion aihe on myös se että vanhemmissa (6/92 -> 1/91) on etuakseliston vakaajatanko erillainen. Saattaa joutua modaamaan jos haluaa korkeussäädettävän alustan pultata kiinni. Uudempiin meneekin sitten ihan bolt on. Kyllähän se menee vanhempaankin mutta joutuu vähän uusia osia hommaamaan ja hitsailemaan vähän ylimääräistä. :think
                      Sähkö osiahan noissa on ihan pirusti kun kaikkea löytyy valmiiksi piuhoitettuna piilosta. Eli jos karsii pelkästään sähköistä jo suurimman osan ja ei niin hyödyllisen pois niin taas kevenee vähäsen. Tosin,aikamoinen savotta.
                      Jos sähkökaaviot pysyy kädessä ( ei tosin pakko ) ja hommassa ei ole kiire niin kunnolla koppa tyhjäksi ja alat rakentamaan sisustaa uusilla hiluilla kasaan. Orginaali penkit ovat myös suhteellisen... Painavia.

                      Comment

                      • Gemmi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 3355
                        • Espoo

                        #26
                        Penkeissä ainakin painoeroja, sitä en tiedä paljon se kippisysteemi tuo lisä painoo, mutta huomattavasti kevyemmältä toi sedanin penkki tuntu kun coupen:think.

                        Comment

                        • gerhard
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2012
                          • 36
                          • Pori

                          #27
                          Originally posted by Boomster View Post
                          . Eli jos karsii pelkästään sähköistä jo suurimman osan ja ei niin hyödyllisen pois niin taas kevenee vähäsen. Tosin,aikamoinen savotta.
                          Jos sähkökaaviot pysyy kädessä ( ei tosin pakko ) ja hommassa ei ole kiire niin kunnolla koppa tyhjäksi ja alat rakentamaan sisustaa uusilla hiluilla kasaan.
                          itse poistaisin kaikki alkuperäiset sähköt ja lähtisin tyhjistä johdottamaan uusiksi (vain ne tarpeelliset, ja ajatuksella nekin)....

                          ainakin mottorin sähköjen osalta osoittautunut toimivaksi systeemiksi...

                          Comment

                          • blueorange
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2010
                            • 404
                            • suomi

                            #28
                            Olisi mielenkiintoista nähdä semmonen vertailu jossa yksi rakentaja tekee molemmista malleista samanlaisilla tekniikoilla,sähköillä,kaarilla,ym valmiin auton samaan luokkaan/ryhmään.Siitä sitten puntarille.Se ehkä sitten jo kertoisi jotain.

                            Comment

                            • bmw323it
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1824
                              • N/A

                              #29
                              Eiköhän lopputulos olisi ihan sama kuin siviiliautojen välillä, jos molemmista malleista olisi samanlainen tekniikka jä varusteet.
                              Nyt:
                              BMW 530e (g30)
                              BMW 335i (e90)
                              BMW 323iC (e36)
                              BMW 850i (e31)
                              Golf GTE
                              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎