Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 1993 m3 3.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kulmamies
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 80
    • Laitila

    #31
    Originally posted by Ässä View Post
    Itselläni oli ongelma M3:n kanssa. Kävi startin jälkeen nätisti tyhjäkäyntiä, mutta lyhyenkin ajon jälkeen saattoi esim. liikennevaloihin pysähtyessä alkaa käymään ontuen ja koko moottori tuntui tärisevän. Jos auton sammutti ja starttasi uudestaan, hävisi kaikki oireet ja auto toimi taas kuten pitikin, mutta vain sen hetken. Kaikenlaista anturia tuli vaihdettua, niin kampi- kuin nokka-akseleiden asentoantureita, mutta sama jatkui. Lopulta päätin vilkaista VNC-boksia ja sen koko piirilevy näytti kauttaaltaan hapettuneen ihan valkoiseksi. Ostin purkamolta vastaavan boksin ja laitoin paikalleen, tämän jälkeen ei mitään ongelmia. Oletettavasti jostain oli päässyt vettä boksin sisään ja se oli turmellut piirilevyn. Kannattaa kyllä katsoa, miltä tuo VNC näyttää. Tätä aiemmin oli koko vanos purettu ja vaihdettu tiivisteet, vasta tuon boksin uusimisen jälkeen kaikki korjaantui.
    Hyvää settiä Pitää tarkastaa. Onko näissä vuosimallista riippumatta se yksikkö aina siellä konehuoneen kulmassa sen mustan muovikannen alla?

    Comment

    • kulmamies
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 80
      • Laitila

      #32
      No niin. Solenoidien johdotukset ja tinaukset tarkastettu-->ok. Varmistin myös, että juuri asentamani o-renkaat ovat edelleen ehjät--->ok.

      Mittasin myös solenoidien ohmit ja ne aiheuttivat hieman kummastusta. Toisessa oli 0,4 ja toisessa alkuksi yli 30, mutta muutaman mittailun jälkeen tasottui 1 ohmiin. Mitasin myöhemmin vielä autossa paikallaan ja toinen oli edelleen 0,4, mutta toinen olikin yllättäen 0,5. Kaiken kaikkiaan outoja arvoja ja mielestäni aika pieniä ohmimääriä?

      Yritn myös 9V paristolla herätellä solenoideja, mutta mitään ei tapahtunut kummassakaan.

      VNC boksin avasin myös ja totesin sen ainakin silmämääräisesti olevan ihan ok, eli ei hapettumaa tjms. muuta vikaa.

      Lopuksi kokeilin ottaa kaikki nokka-akseleiden antureiden ja solenoidien johdot irti ja laitoin auton käymään. Käynti oli aivan samanlaista, mitä liittimet kiinnikin. Vanoksessa ei ole siis minkäänlaista elämää.

      Mistä saa sellaisia testereitä, millä pääsee -93 malliseen autoon kiinni? Ei tämä tästä etene mihinkään ilman dataa.

      Comment

      • bavaria:39
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 323
        • Kotka

        #33
        Mulla olis sopiva testeri, millä pääsee tutkimaan DME ja VNC sielunelämää. Asun Kotkassa, joten välimatka on vähän esteenä.

        Comment

        • kulmamies
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 80
          • Laitila

          #34
          Originally posted by bavaria:39 View Post
          Mulla olis sopiva testeri, millä pääsee tutkimaan DME ja VNC sielunelämää. Asun Kotkassa, joten välimatka on vähän esteenä.
          Kiitos tarjouksesta, mutta pikkuisen liikaa välimatkaa.


          Sen verran tuli taas opiskeltua Vanoksen toimintaa, että tyhjäkäynnillä molempien solenoidien tulisi olla kiinni, eli virrattomia ja imunokan myöhäisimmässä mahdollisessa asennossa. Tastä tuli mieleen, että solenoidien ympärillä olevat ruskeat muoviset suodattimet eivät olleet ihan ehjiä, niin jospa niistä on mennyt muovin palasia solenoidin sisään ja nyt se vuotaa koko ajan ja alkaa heti aikaistamaan nokan ajoitusta, kun kone käynnistyy?

          Comment

          • kulmamies
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 80
            • Laitila

            #35
            Taas on ilon päivä :grin: Toivottavasti nyt vaan olisi hieman pidempiaikainen ilo, mitä viimeksi.

            Paikallistin siis viaksi toisen solenoidin, joka ei toiminut. Tein sellaisen yksinkertaisen testijohdon, jolla solenoidit sai testattua ja toisessa ei ollut mitään eloa ja se poltti heti sulakkeen. Solenoidista oli liitin oikosulussa ja käämi poikki.

            Vaihdoin koko Vanos-yksikön solenoideineen kannen etupäähän ja siihen tuli kaikki uudet tiivisteet ja solenoidien suodattimet. Jännityksellä käynnistin auton ja se kävi taas ihan normaalisti. Koeajolla kuitenkin huomasin, että auto oli samalla tavalla alakierroksilla tosi laiska, mitä se oli silloin viimeksikin, kun sain tyhjäkäynnin nätiksi. Uskoakseni autuus olisi ollut taas vaan hetkellinen ja siksipä vaihdoin vielä Vanoksen sähköisen ohjausyksikönkin toiseen, koska mitä todennäköisimmin se oikkarissa ollut solenoidin liitin on käräyttänyt boksin rikki. Tyhjäkäynti ei tietystikään muuttunut mihinkään, mutta kulku muuttui tosi dramaattisesti. Nyt uskaltaisin sanoa, että systeemi toimii ja voimaa on ihan eri malliin, mitä tässä on minun aikanani ikinä ennen ollutkaan.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎