Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36: Vapaavirtaus suodattimen asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juke_
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 30
    • Savo

    E36: Vapaavirtaus suodattimen asennus

    Ajatuksena olisi laittaa GreenTwister kartiosuodatin ja siitä imuputki puskurin taakse. Onko kellään tietoa mikä on liitoksen halkaisija ilmamassamittarissa mihin suodatin tulee kiinni? Auto on e36 325i vm.-93. Sattuisko jollakin olemaan kuvia miten on itse suorittanut asennuksen? Varmaan jonkinlainen kannatin on tehtävä ilmamassamittarille ja miten putki on saatu kiinnitettyä puskurin taakse? Olen kuullut juttua, että öljytyt suodattimet saattavat rikkoa ilmamassamittarin. Ovatko kuumalanka ja -liuska mittarit yhtä herkkiä? Onko jollakin oikeasti mennyt ilmamassamittari rikki öljytyllä suodattimella? Searchilla löytyikin aika paljon juttua, mutta ihan näihin kysymyksiin ei löytynyt vastausta.
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    #2
    Originally posted by Juke_
    Olen kuullut juttua, että öljytyt suodattimet saattavat rikkoa ilmamassamittarin. Ovatko kuumalanka ja -liuska mittarit yhtä herkkiä?
    Vain tähän pätkään osaan vastata, ja senkin vain teoriassa. Eli nimenomaan kuumalankamittarit on kuulemma herkkiä hajoamaan, öljy ja muu paska ei tee hyvää sille langalle. Eli "oldschool" läppätoiminen ilmamäärämittari on se, joka ei hajoa niin herkästi. Käytännössä en osaa sanoa, kuinka herkästi noi kuumalankavärkit yms hajoaa jos käyttää öjyttyä filtteriä. Kyllähän porukka niitä asentaa, mut eihän sit kannata kaivoonkaan hypätä vaikka muut niin tekis..

    Comment

    • Juke_
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 30
      • Savo

      #3
      Olenko nyt ihan hakoteillä kun käsitykseni on se, että kuumalanka mittari ei ollut 6-syl e36 malleissa kuin jossain 91-92 malleissa ja sen jälkeen tuli joku kuumaliuska tyyppi? Ainakin omassa -93 vanos mallissa se on aivan eri näköinen kun vanhemmissa missä ei ole vanosta. Vanhemmassa siis näkyy ihan lanka ja tässä uudemmassa on sellainen leveämpi liuska. Toimintaperiaate varmasti on ihan sama, mutta onko kestävyydessä eroja?

      Comment

      • TuomasTee
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 529
        • Kotka

        #4
        Ei oo mulla ainakaan tapahtunu vielä mitään ilmamassamittarille. Mitä sitten tapahtuu kun mittari hajoaa? Huononeeko tehot, eikö silloin ecu laita tuon kohdan johonkin vikatilaan ja anna mittauksen tilalle jotkut arvioarvot?
        BMW F15 X5 M50d -14

        Comment

        • henri
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 5752
          • Kiuruvesi/Iisalmi

          #5
          mitenkäs noihin diisel mallleihin noita vapaavirtaussuodattimia

          esim. e46seen tai muihinki malleihin

          ei näytä hirveesti olevan noita myynnissä..lei käykö siihen ihan tavan mikä esim. 320-330 malleihin

          ku joillaki on diiselille erikseeen

          minä vaan kysyn, ku ei oo tietoa noista dieseleistä vielä paljoo??
          Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
          Ex. E30 320i 2d GTS -88


          E46 330Cd (projekti V.2)


          ----------------------------

          Comment

          • TuomasTee
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 529
            • Kotka

            #6
            Tarkotatko vapaavirtauspanoksia vai kartiofilttereitä?
            Ainakin M51:n kohdalla panos on melkein 2 kertaa bensakoneen vastaavan kokoinen. Tuohon koneeseen kyllä saa vapaavirtauspanoksia vaikka mistä. Tosin niillä ei saa suhinoita kuulumaan. En usko että muidenkaan koneiden kohdalla bensakoneiden panokset kävisi dieseleihin.

            Kartiofiltterin sen sijaan saa aina, ja mukavasti suhisee. M51:ssä liitos oli 70mm, en tiedä sitten onko se sama koko peräti joka bemarissa?
            BMW F15 X5 M50d -14

            Comment

            • VNT
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1410
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by TuomasTee
              Ei oo mulla ainakaan tapahtunu vielä mitään ilmamassamittarille.
              Ilmamassamittari 325tds:ssa ?
              -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

              Comment

              • TuomasTee
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 529
                • Kotka

                #8
                Mikä se palikka sitten on missä on joku liuska siellä sisällä ja siihen menee johto?
                BMW F15 X5 M50d -14

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Juke_
                  Olenko nyt ihan hakoteillä kun käsitykseni on se, että kuumalanka mittari ei ollut 6-syl e36 malleissa kuin jossain 91-92 malleissa ja sen jälkeen tuli joku kuumaliuska tyyppi? Ainakin omassa -93 vanos mallissa se on aivan eri näköinen kun vanhemmissa missä ei ole vanosta. Vanhemmassa siis näkyy ihan lanka ja tässä uudemmassa on sellainen leveämpi liuska. Toimintaperiaate varmasti on ihan sama, mutta onko kestävyydessä eroja?
                  Olisiko tästä kenelläkään lisätietoa?? Olen huomannut nykyisen pirssin (-93 vanos) ja vanhan -91 mallisen välillä saman eron...
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • TuomasTee
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 529
                    • Kotka

                    #10
                    En kyllä edes tiedä mihin sitä dieselissä tarvitaan mutta joku anturi mulla siinä todellakin on. Eikö VNT sulla muka ole turbolta tulevan letkun ja vakioilmanputsarin välissä mitään?!
                    BMW F15 X5 M50d -14

                    Comment

                    • bmw harrastelija
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 758
                      • -

                      #11
                      Originally posted by henri
                      mitenkäs noihin diisel mallleihin noita vapaavirtaussuodattimia

                      esim. e46seen tai muihinki malleihin

                      ei näytä hirveesti olevan noita myynnissä..lei käykö siihen ihan tavan mikä esim. 320-330 malleihin

                      ku joillaki on diiselille erikseeen

                      minä vaan kysyn, ku ei oo tietoa noista dieseleistä vielä paljoo??
                      No jotku ei suosittele twisterin asennusta yurbodieseliin, juurikin sen muovirupelin takia, ongelma poistunee ottamalla rupellin pois...
                      thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                      Alex von Falkenhausen

                      Comment

                      • Coupe*
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 487
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        Ainakaan uudempiin dieseleihin ei oikeen onnistu tuo kartiomallin asennus, ei ole erikseen sellaista boxia niinkuin bensamalleissa tai vanhenmissa tds:sä. Että paneeleita vissiin myydään mutta taitaa olla aivan turha laittaa ja asennella tuonne muovien uumeniin..

                        ninimerkillä 320D

                        Comment

                        • TuomasTee
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 529
                          • Kotka

                          #13
                          Miksi ei onnistu? M51:ssäkin piti jonkin verran raapia päätään, aluksi näytti pahalta mutta sitten kaikessa yksinkertaisuudessaan asia selvisi niin, että alkuperäiset hilut irti kannen kyljestä, ilmamassamittari(tai mikä muu se sitten voi olla, odottelen innolla vastausta) irti vakiokotelosta ja letkun jatkoksi, siihen päähän kartio kiinni niin just ja just mahtui. Eli se on pystyssä koneen etunurkassa.
                          BMW F15 X5 M50d -14

                          Comment

                          • Coupe*
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 487
                            • Etelä-pohjanmaa

                            #14
                            No onnistuu varmaan jos joku viitsii..Oletko koskaan katsonut tuollaisen dieselin konetilaan? Jos joku on tuollaiseen laittanut kartiomallin niin sen haluan kyllä nähdä, ihan senkin takia että sittenhän siitä saa mallia..

                            Comment

                            • VNT
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1410
                              • Tuusula

                              #15
                              01/96 ja sitä uudemmissa E36:ssa sekä E38:ssa ja E39:ssa on tosiaan ilmamassamittari.
                              E34:sta ilmamassamittaria ei löydy ollenkaan.
                              Kyse siis tds moottoreista.
                              -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎