Announcement

Collapse
No announcement yet.

......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mika68
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1966
    • ......

    ......

    .....
    Last edited by mika68; 06-09-2012, 21:39.
  • Camo
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1662
    • Lahti

    #2
    Ratti niin alas kuin menee. Irroita kaksi ruuvia mittariston yläpuolella. Kitkuttele koko mittaristo ulos, vaikkapa vetämällä näistä kahdesta ruuviulokkeesta. Kun tarpeeksi ulkona irroita takaa mittariston piuhat ja ota koko paketti ulos kojelaudan ja ratin välistä (tulee kyllä tietyssä asennossa).

    Mittaristo avautuu kun avaa kolme torx-ruuvia ja kääntää molemmissa sivuissa olevista muovisista lukitusvivuista. Lasi irtoaa mittarin pohjista avaamalla kolme muovista "klipsiä". Kyseiset klipsit pyöritetään auki...na saattaa olla hieman tiukassa, mutta pientä voimaa käyttämällä kieryy kyllä auki-asentoon, jolloin pohjalevy irtoaa lasista. Sitten vaan rinkulat kiinni ja päinvastainen keikautus


    EDIT: tuli sitten kerrottua koko purku operaatio, mutta vastaus kysymykseesi siis: mittaristo tulee kyllä ulos ilman ratin irroitusta ja ruuvien määräthän jo kerroinkin...
    Current:
    Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
    DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


    Previous:
    Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
    E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
    Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
    E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

    Comment

    • Karhu
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 474
      • Kirkkonummi

      #3
      Originally posted by mika68
      Tarkoitus olis laittaa alu rinkulat mittarin sisälle ja löysin oikein kuvitetut ohjeet, miten mittarit puretaan, mutta mahtuuko mittarin irroittamaan ilman ratin irroitusta?
      Ei viitsis rassata Airbag ruoria irti :(
      Mahtaako toi mittari olla monella ruuvilla kiinni.
      E30 mittariston olen kyllä purkanut varmaan parikymmentä kertaa, mutta E36 on uusi tuttavuus...
      Ja taas searchilla löytyy asiasta tietoa jopa niin vaikealla hakuyhtälöllä kuin "e36 mittariston irroitus".
      Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!

      Comment

      • mika68
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2004
        • 1966
        • ......

        #4
        Originally posted by Karhu
        Ja taas searchilla löytyy asiasta tietoa jopa niin vaikealla hakuyhtälöllä kuin "e36 mittariston irroitus".
        Oikeassa olet!
        Tämän jälkeen kyllä löytyy.
        Mutta en kai mä kysyis, jos EN OLISI ENSIN HAKUA KÄYTTÄNYT?
        Ja jos ei muita neuvoja ole, kuin "etsi söötsillä", niin kannattaako vaivautua edes vastaamaan.
        Tietysti, jos tyylinä on vastailla kaikille että KÄYTÄ HAKUA,niin.......?

        Comment

        • Karhu
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 474
          • Kirkkonummi

          #5
          Originally posted by mika68
          Oikeassa olet!
          Tämän jälkeen kyllä löytyy.
          Mutta en kai mä kysyis, jos EN OLISI ENSIN HAKUA KÄYTTÄNYT?
          Ja jos ei muita neuvoja ole, kuin "etsi söötsillä", niin kannattaako vaivautua edes vastaamaan.
          Tietysti, jos tyylinä on vastailla kaikille että KÄYTÄ HAKUA,niin.......?
          Nojoo, vedä ihan niin paljon herneitä kuin herraa huvittaa - milläpä minä tuon estän. Tosiasia kuitenkin on että tälläkin foorumilla on asiaa puitu ihan perhanasti. Eli yleensä samoja asioita kysyjä joko ei osaa etsiä tai sitten viitseliäisyyden puute. Googlesta löytyy myös tietoa. No mutta jos oikeasti noi on käyty läpi niin sitten kait tosiaan muuta vaihtoehtoa ei ole kuin kysyä asiaa sadatta kertaa (ei toki sun kohdallas vaan yleensä.)

          Asiaa on käsitelty (vain nopea esimerkki kun en jaksa panostaa):
          Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!

          Comment

          • mika68
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2004
            • 1966
            • ......

            #6
            Originally posted by Camo
            Ratti niin alas kuin menee. Irroita kaksi ruuvia mittariston yläpuolella. Kitkuttele koko mittaristo ulos, vaikkapa vetämällä näistä kahdesta ruuviulokkeesta. Kun tarpeeksi ulkona irroita takaa mittariston piuhat ja ota koko paketti ulos kojelaudan ja ratin välistä (tulee kyllä tietyssä asennossa).

            Mittaristo avautuu kun avaa kolme torx-ruuvia ja kääntää molemmissa sivuissa olevista muovisista lukitusvivuista. Lasi irtoaa mittarin pohjista avaamalla kolme muovista "klipsiä". Kyseiset klipsit pyöritetään auki...na saattaa olla hieman tiukassa, mutta pientä voimaa käyttämällä kieryy kyllä auki-asentoon, jolloin pohjalevy irtoaa lasista. Sitten vaan rinkulat kiinni ja päinvastainen keikautus


            EDIT: tuli sitten kerrottua koko purku operaatio, mutta vastaus kysymykseesi siis: mittaristo tulee kyllä ulos ilman ratin irroitusta ja ruuvien määräthän jo kerroinkin...
            Tais olla 5 torx ruuvia, mutta kuitenkin näinhän se toimii...
            Tais mennä se puoli tuntia?

            Comment

            • Laud
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 335
              • Espoo

              #7
              Miten E36:n mittaristossa irtoaa se piirilevyhässäkkä siitä (tyylikkään vaaleansinisestä ) muovisuojuksesta?
              E36 320i coupé (M50TU)

              Comment

              • Sonar
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 833
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by Laud
                Miten E36:n mittaristossa irtoaa se piirilevyhässäkkä siitä (tyylikkään vaaleansinisestä ) muovisuojuksesta?
                Sama kiinnostaisi meikäläistä. Iteltäni löytyy kyllä tuo Total BMW:n numero jossa opastetaan helvetin hyvin miten "kromirinkulat" asennetaan E36:een. Probleemana on "ainostaan" se että meikäläisen mittaristossa ei ole mustia klipsejä jolla mittaristo nostetaan ylös. 5 torxia löytyy kyllä mittariston takaa, mutta niiden avaaminen ei viellä irroita mittaristoa vaan se tuntuu olevan silti kiinni jotenkin. Raakaa voimaa kehiin? Hermot alkavat hiljalleen palaa.. Ja pari polttimoakin näköjään
                :think

                Comment

                • Janik83
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 473
                  • Oulu/Oulunsalo

                  #9
                  Näköjään ainakin -92 asti on mittaristo sellainen jossa on sivulla ne vivut joilla saa kammettua mittariston auki. Itellä on auto -94 jossa nuo viisi torxia, enkä kyllä hoksannut miten sen saa auki, voimalla ainakin. Kokeilin sitten sen pelkän lasin irrotusta huonolla tuloksella, komia palanen pleksiä jäi käteen. Aika hyvät liimat tuntuu olevan välissä. Pitää itellä ainakin tehdä niin että dremelillä tai muulla vastaavalla leikkaan sen pleksin irti ja laitan rinkulat sitä kautta, kun sen lasin joutuu kuitenkin vaihtamaan. Olis muuten myytävänä -92 325 coupen mittaristo ilman sitä etupleksiä, jos jollain sattuu oleen tarvetta...
                  ___________________
                  e39 530iA M-sport -02
                  Dodge RAM VAN -89

                  ex. e36 325i coupe -94

                  Comment

                  • Laud
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 335
                    • Espoo

                    #10
                    Niin siis kyllä mä ainakin sain -94 mittariston suht helposti kahteen osaan. Toisessa osassa on se piirilevyhässäkkä kiinni siinä vaaleansinisessä muovissa (nämä halusin irti toisistaan mutten saanut), ja toisessa osassa taas on ne mittarit/viisarit yms. siellä pleksin takana (tätä en yrittänytkään purkaa koska en ollut asentamassa kromirinkuloita). Tuo kahtiajako tosiaan vaati hieman voimaa. Eli niiden viiden torxin lisäksi siitä pleksiosan sivuilta lähtee sellaiset muoviset siivet/tikut, jotka meni toiselta puolelta tietysti rikki kun avasin sitä, mutta hyvin se pysyy kasasssa kuitenkin. Jos sen haluaa ehjänä kahteen osaan, niin kannattaa varmaan yrittää vetää niitä osia irti toisistaan mahdollisimman suoraan, ettei ne muovisiivet taivu.
                    Last edited by Laud; 11-05-2005, 12:01.
                    E36 320i coupé (M50TU)

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      #11
                      Vielä kysymys mittariston irrottamisesta. Onko joku tosiaan saanut mittariston todistettavasti ulos ilman ratin irroitusta jos autossa on nelipuolainen airbag ratti? Usko loppuu ennenkuin oikea asento löytyy. Auto e36 ja vm. -93
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • Leba
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 2101
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by markok
                        Vielä kysymys mittariston irrottamisesta. Onko joku tosiaan saanut mittariston todistettavasti ulos ilman ratin irroitusta jos autossa on nelipuolainen airbag ratti? Usko loppuu ennenkuin oikea asento löytyy. Auto e36 ja vm. -93
                        Kyllä sen saa sieltä pujotettua, ei tarvitse irroittaa rattia, eikä tarvitse olla edes korkeussäätöä ratissa. Mittaristoa kun alat purkailemaan, niin ei ole vaikea homma. Ensiksi se "takakansi" irti ja sitten se "pleksi" on kiinni sellaisilla muoviruuveilla. Kokonaan ei sitä pleksiä saa irti, joten itse jouduin aikoinaan pujottamaan mittariston rinkulat, niistä reistä, mihin mittaristontaustat tulee. Mutta ei ole siis todellakaan iso homma, kun ottaa vaan rauhassa ja hetken pähkäilee, niin on aika loogisesti purettavissa Kyllä se asentokin löytyy, kun vähän aikaa kokeilee, muistaakseni se mittaristo tulee ulos sieltä ns. "takapuoli" edellä ja ratista yläviistoon.
                        Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by Leba
                          Kyllä sen saa sieltä pujotettua, ei tarvitse irroittaa rattia, eikä tarvitse olla edes korkeussäätöä ratissa. Mittaristoa kun alat purkailemaan, niin ei ole vaikea homma. Ensiksi se "takakansi" irti ja sitten se "pleksi" on kiinni sellaisilla muoviruuveilla. Kokonaan ei sitä pleksiä saa irti, joten itse jouduin aikoinaan pujottamaan mittariston rinkulat, niistä reistä, mihin mittaristontaustat tulee. Mutta ei ole siis todellakaan iso homma, kun ottaa vaan rauhassa ja hetken pähkäilee, niin on aika loogisesti purettavissa Kyllä se asentokin löytyy, kun vähän aikaa kokeilee, muistaakseni se mittaristo tulee ulos sieltä ns. "takapuoli" edellä ja ratista yläviistoon.
                          Kai se on sitten uskottava ja koitettava uudestaan. Korkeus säätökin kyllä ratista löytyy, mutta silti näytti mahdottomalta hommalta. Kolmipuolaisissa onnistuu kuulemma helposti, mutta tässä on sellainen alkuperäinen nelipuolainen airbag ratti mikä taitaa olla vähän isompi. Täytyy yrittää uudestaan.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • Jamperi
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2005
                            • 589
                            • Tampere

                            #14
                            Mulla on tuolta mittaristosta palana taustavalo tripistä ja ajokilsoista ja sen takia oon koittanu saada mittaria ulos ilman tulosta. Kun ne 2 ruuvia on irttonu siitä mittariston yläpuolelta, niin miten ihmeessä sen saa liikuumaan/vedettyä ulospäin. Tuntuu olevan kohtuullisen tiukassa, eikä sitä viittis löydä pahemmin ni se suojalasi ei naarmuunnu.

                            Kaikki purkuohjeet näyttää sen niin helpolla tässä mittari - ota nämä ruuvit irti - ja seuraava vaihe on aina ku se mittari on poissa.. missään ei näytetä mistä ne vetää sen ulos Niistä ruuvien väkäsistä on todella paha vetää kun ne on tiukassa siinä.

                            Autona E36 318ti -96 compact

                            ALPINA B3 3.3 Coupe #211
                            ex. BMW 318 TI Compact -96 H&H Msport

                            If you can see Chuck Norris, he can see you. If you can't see Chuck Norris you may be only seconds away from death.

                            Comment

                            • Teepaa
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2003
                              • 125
                              • Oulu/Kuusamo

                              #15
                              Mulla on itellä tuo M-sport ratti, ni pitäiskö se jostain välistä mahtua ulos?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎