Announcement

Collapse
No announcement yet.

[ratkaistu!]vm. 92 320i M50 lambda liian korkea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 320iii
    Newbiemmer
    • Jun 2017
    • 7
    • Helsinki

    [ratkaistu!]vm. 92 320i M50 lambda liian korkea

    Tänään kävin katsastamassa otsikon mukaisen automaattivaihteisen vehkeen. Kaikki muuten ok mutta käsijarru ei jarruttanut tarpeeksi (sen osaan kiristää) ja lambda liian korkea. Ennen katsastusta foorumin ohjeiden mukainen katinlämmityslenkki korkeilla kierroksilla. Ajosta suoraan 10min sisällä testiin.

    Tyhjäkäynnillä:
    CO% 0,03
    CO2 14,90
    HC ppm 22
    O2 0,08


    Kierroksilla:
    CO% 0,03
    CO2 14,70
    HC ppm 29
    O2 0,06
    Lambda 1,066

    Vilkuilin itsekin päästöarvoja kun katsastusmies mittasi. Jotenkin tuntuu että katsastusmies lopetti ennen aikojaan ja jätti paperille tietenkin korkeimman arvon mitä mittari näytti.

    Voisiko yksikin huono tulppa aiheuttaa lambdaan tuollaisen heiton? Ei tietoa tulppien kunnosta/iästä. Imuvuotoa ei näillä päästöarvoilla sopine epäillä?
    Voisiko lambda vanhuuttaan aiheuttaa tällaista heittelyä muuten normaaleilla päästöillä?

    Vai olisiko tässä nyt kyse pelkästään siitä että en käyttänyt kattia tarpeeksi kuumalla? Jos ei muuten selviä niin korjaamon puolelle päästötestiin ja sieltä sopivat laput konttoria varten.
    Last edited by 320iii; 21-10-2017, 00:35.
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1814
    • N/A

    #2
    Ei taida katalysaattori vaikuttaa lambda-arvoon, eikä mitään erityistä lämmityslenkkiä toimivassa vakioautossa tarvita.

    Antaako auto vikakoodeja?
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • 320iii
      Newbiemmer
      • Jun 2017
      • 7
      • Helsinki

      #3
      Vikakoodeja en ole vielä luetuttanut.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by 320iii View Post
        Tänään kävin katsastamassa otsikon mukaisen automaattivaihteisen vehkeen. Kaikki muuten ok mutta käsijarru ei jarruttanut tarpeeksi (sen osaan kiristää) ja lambda liian korkea. Ennen katsastusta foorumin ohjeiden mukainen katinlämmityslenkki korkeilla kierroksilla. Ajosta suoraan 10min sisällä testiin.

        Tyhjäkäynnillä:
        CO% 0,03
        CO2 14,90
        HC ppm 22
        O2 0,08


        Kierroksilla:
        CO% 0,03
        CO2 14,70
        HC ppm 29
        O2 0,06
        Lambda 1,066

        Vilkuilin itsekin päästöarvoja kun katsastusmies mittasi. Jotenkin tuntuu että katsastusmies lopetti ennen aikojaan ja jätti paperille tietenkin korkeimman arvon mitä mittari näytti.

        Voisiko yksikin huono tulppa aiheuttaa lambdaan tuollaisen heiton? Ei tietoa tulppien kunnosta/iästä. Imuvuotoa ei näillä päästöarvoilla sopine epäillä?
        Voisiko lambda vanhuuttaan aiheuttaa tällaista heittelyä muuten normaaleilla päästöillä?

        Vai olisiko tässä nyt kyse pelkästään siitä että en käyttänyt kattia tarpeeksi kuumalla? Jos ei muuten selviä niin korjaamon puolelle päästötestiin ja sieltä sopivat laput konttoria varten.
        Kirjotitko arvot oikein? Lambda-arvo on laskennallinen jäännöshappi ja kaikkien muiden arvojen ollessa aivan kohdillaan llambdankin pitäisi olla. Joku noissa luvuissa ei täsmää. Ja siis noiden lukujen mukaan kaikki on ok.

        Comment

        • 320iii
          Newbiemmer
          • Jun 2017
          • 7
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by naukkis View Post
          Kirjotitko arvot oikein? Lambda-arvo on laskennallinen jäännöshappi ja kaikkien muiden arvojen ollessa aivan kohdillaan llambdankin pitäisi olla. Joku noissa luvuissa ei täsmää. Ja siis noiden lukujen mukaan kaikki on ok.
          https://ibb.co/m1Mmi6

          Piti oikein ottaa kuva varmistukseksi. Lambdan virhe ei ole tosiaankaan kuin 0,3 yläkanttiin ja muut ovat aivan kohdillaan kuten sanoit.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by 320iii View Post
            https://ibb.co/m1Mmi6

            Piti oikein ottaa kuva varmistukseksi. Lambdan virhe ei ole tosiaankaan kuin 0,3 yläkanttiin ja muut ovat aivan kohdillaan kuten sanoit.
            Ite näyttäisin lapun katsastusmiehelle ja vaatisin kyllä selitystä. Päästöt on täysin kunnossa, lamdba-arvosta oisko yks nolla vaihtanut kutoseksi.

            Comment

            • 320iii
              Newbiemmer
              • Jun 2017
              • 7
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by naukkis View Post
              Ite näyttäisin lapun katsastusmiehelle ja vaatisin kyllä selitystä. Päästöt on täysin kunnossa, lamdba-arvosta oisko yks nolla vaihtanut kutoseksi.
              Näin omin silmin että tuo lambda heitti testerin ruudulla kierroksilla ensin hetken 1,01 ja sitten nousi aina 1,07 arvoon asti. Voisiko silti moottoriin päästä jostain ylimääräistä ilmaa joka laihentaa seosta kierroksilla? Toisaalta eikö tästä seuraisi nimenomaan jäännöshapen O2 nousu, nythän tässä se laski 0,02 pykälää.

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by 320iii View Post
                Näin omin silmin että tuo lambda heitti testerin ruudulla kierroksilla ensin hetken 1,01 ja sitten nousi aina 1,07 arvoon asti. Voisiko silti moottoriin päästä jostain ylimääräistä ilmaa joka laihentaa seosta kierroksilla? Toisaalta eikö tästä seuraisi nimenomaan jäännöshapen O2 nousu, nythän tässä se laski 0,02 pykälää.
                Siis lamdba-arvo kertoo vain paljonko päästöissä on ylimääräistä happea, happea saa olla paljonkin jos CO-tai HC arvot ovat korkeat ja lamdba arvo on silti pieni, ylimääräinen happi laskennallisesti polttaisi ne. Tuossa sulla jäännöshappea ei ole ja co:ta ja HC:tä on aavistus, lambda arvon pitäisi noiden lukemien perusteella olla kahdella desimaalilla 1.00. 1.0066 vois hyvinkin olla.

                Eli joko Lambda-arvo on kirjattu väärin tai jäännöshappi.....

                Comment

                • 320iii
                  Newbiemmer
                  • Jun 2017
                  • 7
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by naukkis View Post
                  Siis lamdba-arvo kertoo vain paljonko päästöissä on ylimääräistä happea, happea saa olla paljonkin jos CO-tai HC arvot ovat korkeat ja lamdba arvo on silti pieni, ylimääräinen happi laskennallisesti polttaisi ne. Tuossa sulla jäännöshappea ei ole ja co:ta ja HC:tä on aavistus, lambda arvon pitäisi noiden lukemien perusteella olla kahdella desimaalilla 1.00. 1.0066 vois hyvinkin olla.

                  Eli joko Lambda-arvo on kirjattu väärin tai jäännöshappi.....
                  Sitä itsekin ihmettelin että miten ainoastaan lambda voi heittää näin pienillä luvuilla. Käyn huomenna konttorilla lapun kanssa kyselemässä että olisiko näinkin yksinkertainen juttu kuin pilkkuvirhe.

                  Comment

                  • 320iii
                    Newbiemmer
                    • Jun 2017
                    • 7
                    • Helsinki

                    #10
                    Käväisin tänään konttorilla uudestaan lapun kanssa ja sattui tiskillä olemaan sama mies kuka autoni mittasi. Hän levitteli käytännössä käsiään ja sanoi että nuo arvot mittarista suoraan tulevat paperille ilman välikäsiä eivätkä he ala niitä tulkitsemaan ja että päästömittari toimii oikein (yllätys yllätys). Tarjoutui kyllä jälkitarkastuksen tullen mittaamaan päästöt eri tavoilla ja eri kierrosluvuilla että josko jotain tapahtuisi.

                    Schmiedmannin puolella sanoivat periaatteessa samaa kuin naukkiskin, että tulpat, imu- tai pakovuoto tai mikään muukaan ei tuota lambda-arvoa näillä päästöillä selitä, ainoa minkä keksivät oli että ilmansuodattimen tulopuolen kun peittäisi jollain niin lambdan pitäisi asettua (ei ota liikaa ilmaa). On myös mahdollista että lambda olisi jo tulossa tiensä päähän eli vain hiukan vaurioitunut ettei toimi oikein ja vikakoodilla sen sitten saisi selville.

                    Selvitellään...

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16371
                      • Asikkala

                      #11
                      Ai suodatin tukkimalla estetään "liiallinen" ilman saanti ? Mikä liiallinen ?
                      Lähipajalle kokeilemaan josko tulisi kelvollinen paperi koneesta, on niin lähellä että eri päivä ja eri testeri niin... Ja ne koodit voi tutkia samalla.

                      Comment

                      • 320iii
                        Newbiemmer
                        • Jun 2017
                        • 7
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Ai suodatin tukkimalla estetään "liiallinen" ilman saanti ? Mikä liiallinen ?
                        Lähipajalle kokeilemaan josko tulisi kelvollinen paperi koneesta, on niin lähellä että eri päivä ja eri testeri niin... Ja ne koodit voi tutkia samalla.
                        Käytin auton Das Auto Huolto Oy Konalassa ja siellä samantien meni päästötestistä läpi niinkuin uumoilit. Käsijarrun kanssa ei kiristys riittänytkään, vaihtoivat huollossa melkein puhkikuluneet kengät uusiin ja kyllä on nyt piukka, 5-7 naksua ja homma toimii.

                        Eli leima lapussa, kiitos vastanneille!

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16371
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by 320iii View Post
                          Käytin auton Das Auto Huolto Oy Konalassa ja siellä samantien meni päästötestistä läpi niinkuin uumoilit. Käsijarrun kanssa ei kiristys riittänytkään, vaihtoivat huollossa melkein puhkikuluneet kengät uusiin ja kyllä on nyt piukka, 5-7 naksua ja homma toimii.

                          Eli leima lapussa, kiitos vastanneille!
                          Saako uudet arvot tänne ? Mikähän on kengät kuluttanut ? Jokin jumittaa ja kengät laahaa rumpuja koko ajan ? Ml mersussa sama vika nyt viikolla, toinen kenkien levitin huolella jumissa.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎